Avlivning - Vad är bäst?

Sv: Avlivning - Vad är bäst?

Den nya snabbverkande vätskan tar heller inte snabbt på alla hästar, utan många försöker kämpa och stå på benen så länge de kan. Är det schysst??? Använder du bult går det fort, och man sticker ett litet hål i halsen och blodar av på det sättet. Att göra det hemma tycker jag är respekt för hästen istället för att den ska åka iväg till ett slakteri eller djursjukhus. Lukten finns alltid där och den tycker jag hästen skall få slippa.

Att avliva hästen hemma hör till tycker jag. Man ska inte svika sin bästa kompis när den behöver dig som mest. Man skall hur svårt det än är....följa med hela vägen. Det är superjobbigt och svårt, men det är ännu värre att lämna sin kompis ensam att dö genom att vara feg och inte följa med....

Nu får du ge dig!!! Det är inte fegt att inte vara med.:mad: Kan man inte så kan man inte så är det bara. Det är säkert svårt nog ändå utan att du sitter här och kallar dem fega. Tänk dig för! :mad:

Det finns inte heller något fult med att välja att köra iväg med hästen. Slakterierna har rutiner för just häst och det brukar inte vara några problem. Jag har stått med min bekants häst som avlivades ute på en grusplan på ett slakteri. Hur bra som helst.

Oavsett hur man gör så är det ett beslut hästägaren måste ta UTAN att bli skuldbelagd av dig!:mad:

Vi foick avliva våran häst i Hbg, och jag kan lova dig att de vet vad de gör!

Så du tycerk man ska avliva hemma....
Så om man nu har ett sjukt djur som står på ett djursjukhus, ska man då ta hem det sjuka djuret först för att sedan avliva det, osanolikt!!
Och det vet alla som har haft ett riktigt sjukt djur.

Och om du läser mitt tidigare inlägg om att vara med vid avlivningen så kan du ju försäka sätta dig in i hur olika människor fungerar!
Man sviker inte sitt djur om man intekan vara med. jag ser hllre att djuret får ett bra stöd och slipper bli orolig dens sista sund, än att ha en hysterisk/nervvrak som gråter sidan om sig, det tycker jag inte är snält mot hästen.

Att lämna sin häst till slakteri är upp till var och en, som en kompis sa till mig som avlivade sin häst på ett slakteri, hon sa att själen var inte längre kvar, det var bara en död kropp som låg där.

Alla har olika åsikter så även jag. Men att hoppa på någon som redan har det tufft att kalla de fega osv, samt trakar ner på hur folk har valt att ta bort sina älskade djur är bara så fel.
Alla gör ju det de tycker är bäst för sina djur.
Och när en tråd handlar om att ta förväl av sin älskade vän så tycker jag faktisk att man ska visa lite respekt och välja sina ord, personen har det redan tillräkligt jobbigt som det är!

Jag tycker du ska ringa och höra dig för, kanske kan nån annan hjälpa dig med det jobbiga samtalet...

Min kompis fick avliva sin förunge på djursjukhus och upplevde det som ett bra tillvägagångsätt.

Du känner bäst själv vad som känns rätt för dig och din häst. Jag hade aldrig klarat av att vara med....

Orkan skrev:
Du verkar ju ha varit med om att det inte har gått bra med sprutning så då kan du kanske dela med dej av vad det är som har hänt?..

Nej, jag har gudskelov inte varit med om det själv! Har bara avlivat med bult. Sen så är jag inte den som tycker om att dra läskiga historier heller... men det har handlat om hästar som dels snedtänt. Och hästar som har kämpat som galningar för att överleva (stark dödsångest) när preparatet inte tagit ordentligt och där man har fått sprutat gång på gång.
Jag var som sagt själv mest inne på sprutning innan. Och visst, om inget händer så är det ju ett väldigt smidigt alternativ (för ägaren framförallt). Men talar man med erfarna vet. så är de flesta rörande överrens om att bult ska väljas så fort det finns ett val.
Och jag personligen tycker inte man ska chansa om man har ett val eftersom att det kan om man har otur (och det vet man ju inte innnan) bli väldigt plågsamt för djuret. Men det är ju inte alltid det finns ett val...

Jag har avlivat 3 hästar under mina hästår och har alla gånger vänt mej till djurambulansen här i Ösergötland. De använder bultpistol vilket jag tycker är mycket effektivt och bra. Personalen som kommer är lugna pratar med hästen och personen som är där, de frågar om man vill vara med och låter dej säga adjö ordentligt.

Jag anser att man får bestämma avlivningmetod lite efter sin häst. Alla sätt har både för- och nackdelar. Men att åka till ett slakteri med sin häst är nog den sämsta metoden, enligt mej.
En kompis till mej åkte med sin häst till ett slakteri och när de skulle skjuta hästen, så gick ett skott av och skrämde hästen så den slet sej och sprang lös inne på slakteriområdet. Hästen blev oerhört stressad men till slut kunde de fånga den och senare avliva den.

Om en häst står på ett sjukhus tycker inte jag att man ska ta hem den för avlivnig utan låta den slippa lida i onödan.

Det är alltid lika hemskt när den dagen kommer, så man ska nog kolla upp hur man vill göra innan.
Men som sagt man gör ju allt för sin bästa kompis och hästen är värd ett värdigt slut.

Det finns ett sätt som är ännu värre än när man själv åker till slakteriet...
Och det är när slaktbilen kommer kvällen innan och hämtar hästen...
Då sätter dom på den en sk kogrimma och går hästen inte frivilligt in i bilen som luktar gris, ko,får m.m så dras den med våld in...
Sen får den stå på slakteriet över natten och avlivas nästa dag...

DÅ har man som ägare fullständigt tappat all känsla för hur man avslutar ett liv...

*lånar min egen knapp*

Det allra värsta är dock dessa slakttransporter till Italien bl.a.....

Saigon skrev:
Den inställningen har man oftast innan man har satt sig in i det ordentligt. Jag var också förut helt övertygad om att jag skulle sprut-avliva när det var dags. Men om du hör dig för bland folk som håller på med avlivning så får du garanterat svaret från de allra flesta att bult är att föredra för hästens skull när det går att använda.
De som är för spruta är de som har haft turen (och då menar jag VERKLIGEN turen) att inte råka ut för komplikationer med sprutningen. Fråga vilken vet. eller vet.assistent som helst som är erfaren så kommer du få höra ett antal skräckhistorier som kan hända.

Att du tycker det är otäckare med bult och bättre med spruta är ju inte det samma som att det är bättre för hästen. Men självklart respekterar jag din åsikt. Jag bara uppmanar dig att höra dig för lite först så att du kan ta ställning till det sen. Jag tror att du kommer ändra uppfattning då... Jag önskar verkligen att inte ngn hästägare (och häst som hinner uppleva dödsångest) ska få genomlida det som jag hört en del som har fått.

Det nya medlet ska jag däremot inte uttala mig om ännu. Men jag tror fortfarande inte att jag skulle föredra det framför bult när det går att välja. Men det kan ju finnas situationer då man är tvungen (kanske:crazy: ) Men jag ska höra mig för!

Jag har inga skräckhistorier vare sig från de hästar, hundar, katter, råttor eller undulater som jag avlivat. Jag har bara avlivat hästar med Somulose eftersom jag inte har tillräcklig rutin av att bulta häst och jag tycker att man ska ha det. Kor har jag mer rutin på och där använder jag alltid bult på vuxna djur. Nackdelen med Somulose är att det är lite hälsovådligt för veterinären att hålla på med.

Det finns inga rätt och fel vad gäller avlivning med bult kontra injektion. Sådana här trådar brukar tendera till att folk drar fram diverse skräckhistorier som de har hört men sällan varit med om. Följden blir att man ingjuter en fruktansvärd ångest hos de personer som har avlivat sitt djur på det ena eller andra sättet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag valde efter mycket övervägande framå tillbaka att ta ut nödslakten och avliva min häst med bult. Så min lilla älskling fick dö hemma, där han trivdes, kände sig tryck och med oss som han kände sig trycgg med! Så det gick smidigt. själv valde jag att inte vara med, utan våran "stalldräng" och min moster var där som hästen kände och var trygg me!

Jag hade hört massa skräckhistorier om sprutor så det var inget alternativ. Dessutom inte när han var i så pass bra kondition som han var i, då kan det ta längre tid innan sprutorna tar...

Så jag "rekomenderar" nödslakt hemma där hästen känner sig trygg!

Med min första häst åkte jag in till kliniken på morgonen och fick där hjälp av en kille som var van att ta och hålla i hästen vid själva avlivningen.

Valde att göra så då min häst var van vid kliniken och inte det minsta upprörd över det besöket. Ville absolut inte storgråtande hålla i själv utan tycker det är skönt med ett proffs som kunde ta över. På det här sättet slapp jag också få dåliga minnen förknippade med en plats vid stallet hemma vilket jag hade fått om jag tagit dit nödslakten. (hade hästen aldrig varit på kliniken hade jag nog gjort det hemma.)

Min andra häst fick de avliva akut på operationsbordet så där kunde jag inte välja.

Jag tycker det är viktigt att se till att det går lugnt till för hästen och därefter att man själv inte får alltför otrevliga minnen, man vill ju gärna komma ihåg hästen som sin levande kompis.

Jag fick hjälp av min veterinär med alternativ.

Känn efter själv hur du vill göra och kolla med din veterinär vilka alternativ som finns.

Har också en kompis häst som gjorde likadant, mötte en lastbil i grinden och kom tillbaka.. Den hade varit helt hysterisk, vid lastningen hemma, det var inte som det brukar..

Mina ska bultas hemma, med huvudet i en stoor hink med god mat, en snabb och ickeplågsam död. Har varit med ganska ofta vid bultning av kor och tjurar och för min del är det bara det alternativet, eftersom hästarna in i det sista vill stå upp. Vill absolut inte se den desperationen innan dom somnar..
En sak är ju om dom är sövda för ex en bukoperation eller nåt sånt på djurklinik och något går galet, då är ju självklart sprutan bäst.

De hästar jag har avlivat med injektion har varit döda innan de ramlat i backen.

Jag har använt Helsingborgs djurambulans, & tvekar inte att göra det igen. Dom avblodar INTE, MEN, efter bultpistiolen är använd, så sprutar de avlivningsvätska direkt i hjärtat.
Mkt värdigt, vi var i en fin liten glänta i skogen, allt gick mkt fint tillväga.
Det är exakt tre år sedan idag...

In Memory Of

Mr Thabazco ox:love: :love: :cry:
1992- 2002
E Jazz ( Glaz- Jutrzenka/ Nimbusz)
U Thalitha ( Larousse- Mallinor/ Mustapha)

" När en varm sommar & sensommar blev till höst
det var då din undran över livet blev som störst
Den ro du länge sökte,
Den kom till dig till slut
Nu borta är bekymmer
Nu får du vila ut"

/// Linda:cry:

Inget sätt är sämre än det andra..

Jag har använt mig av både bult och spruta.
Fabina och Favina togs bort med hjälp av nödslakt, i stallet. Tog helt enkelt ut SLP - bult på båda två alltså. Kanontrevliga!

Jag har inte varit med någon av gångerna.
Fabina ville jag, men stallägaren erbjöd sig när jag började tveka. Han tog på sig det, då han dessutom varit med en massa gånger innan.
Favina, där var även stallägaren med. Hennes fd man har djurambulans, så hon har också varit med Massor med gånger.
Hästarna har kännt sig trygga med de som varit med, vilket även fått mig lugn. Allt har gått smärtfritt, snabbt och fridfullt.
Ska tilläggas att dee avblodades båda två.

Diva avlivades med spruta på djursjukhuset i Helsingborg, förra julen.
Var inte med själv, så jag vet inte hur det gick till. En vän till mig åkte in på kvällen och hämtade grimma och lite såna saker - och alla intygade att det gått bra, och att hon varit lugn hela tiden.

När det gäller att avsluta ett liv finns det inget rätt eller fel - gör det som känns bra för Dig. Och vad du tror blir bäst för din häst.

Krims skrev:
Det finns inga rätt och fel vad gäller avlivning med bult kontra injektion. Sådana här trådar brukar tendera till att folk drar fram diverse skräckhistorier som de har hört men sällan varit med om. Följden blir att man ingjuter en fruktansvärd ångest hos de personer som har avlivat sitt djur på det ena eller andra sättet.

Jag tror inte risken är överdrivet stor för att ngn ska få ångest över vilken metod de redan använt så länge metoden varit lyckad när de anv sig utav den.
Men samtidigt så kan du inte komma ifrån att det finns otroligt mga avlivningar som har skett med spruta som inte har gått bra. Och de allra, allra flesta erfarna personer du frågar är rörande överrens om att bult är det bästa sättet när det går att välja. Men givetvis finns det inget som är rätt eller fel. Det är ju upp till var och en att välja.

Och jag drar inte fram skräckhistorier. Jag förmedlar kunskap som jag fått och som har gjort mig helt övertygad om att inte anv spruta när det finns ett val. Om inte jag själv hade fått höra det jag hört så hade jag nog fortfarande tyckt att spruta var att föredra. Och kanske hade det då varit jag som stått där och fått uppleva ngt så obehagligt. Men nu slapp jag som tur var det! Vilket jag är väldigt tacksam över (bortsett från en tragisk hundavlivning). Och om jag då kan få ngn som aldrig ens funderat över att en sprutavlivning kanske inte är så lindrig som man tror, att kolla upp de båda metoderna lite närmre innan de gör sitt val, så tycker jag det är bra. Vad de sedan väljer när de väl är upplysta (genom egeninhämtad information) är ju upp till varje person. Men jag tror att väldigt mga är som jag och av hänsyn till sig själv, i brist på information, tycker att sprutning verkar lindrigt.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama