Avlivning - Vad är bäst?

Sv: Avlivning - Vad är bäst?

Åh är det du som hade Thabazco :love:
Har sett honom på bilder på någon distanssida och han var verkligen fin :)

Har bara behövt ta bort en häst, det var med bult och det kommer med stor säkerhet bli på samma sätt med de andra och det kommer ske hemma (om de inte står på klinik redan).

Jag var inte med när hästen togs bort och tror inte jag kommer vara med när det är dags för dom andra. Jag blir rätt irriterad när det sägs vara en skyldighet som hästägare - det är väl helt upp till var och en. Jag tror dessutom det är väldigt få hästar som egentligen bryr sig om vem som håller den - om den personen är väldigt ledsen däremot tror jag desto fler märker det.

Jag var med när jag tog bort min häst. Hade dock bara haft den hästen i lite dygt ett år..
det var ignen rolig upplevelse, och hästen var drogad. Men jag kände då att jag inte ville svika, utan ville vara med..
ska inte säga att jag ångrar det idag, men de sista bilderna man får av hästen är inte trevliga och de vill inte försvinna heller.
tänker ibland på hur det skulle vara att ta bort min nuvarande häst (som jag haft i 7 år!!) och jag tror ärligt talat jag skulle vilja avstå vara med då.

Om man är myndig är det ens förbaskade skyldighet att ta hand om både sina djur och ungar...både när dom är små tills dom dör!

Annars får man nog ta och se sej om efter någon annan hobby och ge f..n i at skaffa några ungar..

Börja med att samla frimärken eller spela schack...då behöver du inte ta något ansvar...

Är så dj..a trött på vuxna människor som hela tiden ska lämpa över ansvaret på andra... :(

Vilket trams varför skulle en hästägare var skyldig att vara med.
Jag vill då inte för död o pina ha med ngn som inte vill eller klarar av det, knappast hästen heller.
PL

Men vänta nu lite....
Bara för att vissa är känsligare än andra så ska dom känsliga inte få skaffa djur för att dom inte vill vara med vid själva avlivningen?
Jag tycker att när man har tagit beslutet att avliva så har man tagit den del av ansvar man bör ta, sen vem som är med vid slakten är väl helt oväsentligt?
Jag har själv varit med vid avlivning av egna och andras hästar och erbjuder mig att vara med vid kommande eventuella slakter.
Slaktarna brukar ofta råda hästägaren att INTE vara med eftersom det inte är en trevlig syn att se såklart,speciellt inte om man har starka band till hästen ifråga.

Jag tar mitt fulla ansvar och gör det som jag vet är bäst för mina hästar och jag är övertygad om att de ger blanka fan i om jag eller nån annan håller i grimskaftet - jag tror t o m de mår bättre av att det är nån annan eftersom jag själv skulle vara väldigt, väldigt ledsen.

Jag tycker det är struntprat att man inte tar sitt ansvar bara för att man inte vill vara med vid själva avlivningen och just det snacket gör att många är med fast de inte borde så sluta upp med att ge andra dåligt samvete tack så mycket.

Senast ändrad:

Då kan jag ju inte överlåta åt en vilt främmande veterinär att söva mitt djur heller.....somnar in gör djuret då också, även om det är meningen att det ska vakna upp igen efteråt, men då är det ingen som ifrågasätter att låta andra ta ansvaret.

palle skrev:
Om man är myndig är det ens förbaskade skyldighet att ta hand om både sina djur och ungar...både när dom är små tills dom dör!

Detta tycker inte jag behöver vara någon självklarhet alls. Vi har egentligen inte mkt aning om hur mkt hästen hinner uppfatta. Jag ångrar inte att jag stod och höll i hästen, men tror ärligt talat inte att hon ens märkte att jag var där. min häst var som sagt drogad.

Jag tror inte hästen vill stå med en orolig matte/husse heller, då gör man snarare hästen en tjänst att inte vara med.

palle skrev:

Annars får man nog ta och se sej om efter någon annan hobby och ge f..n i at skaffa några ungar..

Börja med att samla frimärken eller spela schack...då behöver du inte ta något ansvar...

Är så dj..a trött på vuxna människor som hela tiden ska lämpa över ansvaret på andra... :(

Även om jag hade varit myndig så hade jag inte varit med!

Det är tungt nog att ta beslutet om avlivning!

Jag tycker att mitt ansvar som hästägare är att se till så att hästen inte lider och ta beslutet om att om den lider ta bort den på ett bra sätt

Miss Sixty skrev:
Jag tycker att mitt ansvar som hästägare är att se till så att hästen inte lider och ta beslutet om att om den lider ta bort den på ett bra sätt

Det håller jag med dig om, det viktiga är att du tar det beslutet i rätt tid och inte låter hästen vara kvar av sentimentala skäl för att du tycker det är jobbugt, tyvärr är det många som gör så.

Trots att jag är vuxen tror jag inte att jag kommer vara med den dagen någon av mina hästar skall tas bort, det kommer jag överlåta åt någon nära vän, jag tror faktiskt att mina hästar skulle förstå det, de är faktiskt inte så dumma som man ibland tror.

Det här med att vara med eller inte.. Jag är femton nu, och vet ärligt talat inte om jag skulle klara att vara med. Tycker inte det är en skyldighet, bara hästen ör trygg! Jag har bestämt hur pålles avlivning ska vara. Bult eller rpsuta vet jag inte. Men pappa ska finnas med, min bror, grävmaskinist ska gräva gropen och en kompis till oss ska också vara med.

*kramar*

Du har gjort allt du kunnat för din älskling..jag beundrar dej..du har ett stort hjärta...

:bow:

Värdigt slut..det e det bästa du kan ge henne..

jag är här för dig, om du behöver prata..är ju i samma sits nu..med stor sorg..:cry:

jag håller med, jag hade inte gjort saken bättre om jag varit med i sista stunden..för när jag skulle lämna honom, när jag titta på honom sista gången, brast allt..jag skrek rakt ut, utan kontroll..o min häst kände mig så bra, så hade jag varit med, när han skulle tas bort, så hade han kännt på mig att nåt var fel..o stressat honom i onödan..

dessutom var han så "borta" redan..han hade hjärnblödning o var helt groggy...Jag sa adjö till honom på ett lugnt o sansat sätt..men hade jag fått vara med, hade allt brustit innan han somnat..

palle:Jag tycker inte att man ska kalla folk som inte är med i sista sekunden när hästen dör, oansvariga. det är jobbigt redan som det är, än att bli anklagad för sånt....alla är olika..o alla har olika förhållande till sina hästar..Och man känner sig själv bäst..oftast iaf..Att du väljer att vara med, o är stark nog att klara det, det är något jag beundrar..men alla är vi inte lika starka. Så länge man vet vad som ska hända, o man har proffsiga människor som sköter det..så tcyker jag att man har gett sin vän ett värdigt slut..

palle skrev:

ursäkta?
det är ens skyldighet att ta hand om djuret, och om man då inte kan leva längre så ska man avliva det, och man kan ta hand om sitt djur lika bra fram tills avlivningen utan att vara med som den som är med!
man ska vara väldigt glad om man inte klarar av att vara med att någon annan är vänlig att vara med.
det är ju knappast så att man behöver avliva sina barn häller.
och att inte kunna vara med på avlivningen har inget att göra med att man inte borde ha häst! :mad:

Senast ändrad:

Ursäkte men vad håller du och putter nu för, du har väl fått väldigt många svar på din fråga, hur många ska du ha egentligen?

Olinda skrev:
Ursäkte men vad håller du och putter nu för, du har väl fått väldigt många svar på din fråga, hur många ska du ha egentligen?

Oj vad du blev otrevlig då:angel: :smirk:
Men öppna inte tråden då!

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama