Avliva samtidigt?

C

Chivita

Har ett shettisto på 12 år som är dålig, har en allvarlig infektion i munnen pch håller på att tappa sina tänder, så hon ska tas bort nu innan vintern.

Har även en shettisvalack på 21 år som är väldigt fäst vid henne och lämnar inte henne en meter, han ser dåligt och använder henne som ledsagare främst i mörker, de bor i samma box och är varandras trygghet.

Jag tänker även ta bort honom för att han ska slippa bli själv kvar.

Ni som har tagit bort 2 hästar samtidigt hur har ni gjort?
Vilken metod?

De ska grävas ner hemma, har tillstånd.

Alla ni som har tips och råd, hjälp mig.

/ Chivita

Sv: Avliva samtidigt?

Vill du använda bult eller spruta först och främst? Om du bultar så kan du antagligen vänta med avblodningen tills bägge två är borta,annars så känner den ena lukten av blod och blir orolig..

Om den äldsta hästen är beroende av den yngsta,så skulle valet vara självklart att ta bort den först.

man kan ta bort dom exakt samtidigt om amn vill de.. finns ju fler bultpistoler eller att amn ger spruta samtidigt

Då får de somna in exakt samtidigt

För att jag ska kunna vara med så blir det nog spruta, har varit med om det förut.
Svimmar av blod, ingen bra kombination precis men kan inget göra åt det.

Har tänkt att båda kunde få lugnande först och sedan ta bort den gammle först.

Med bult så kommer det väl ändå lite blod som gör den andra hästen orolig?
Och så låter den väl en del som kan skärra den andra hästen?

Grejen är ju att jag inte kan dela på dom utan att de måste vara i närheten av varandra annars så skulle den gammle bli galen, han har sprängt staket och rivit boxar för att komma till henne.

Hur har ni som avlivat 2 samtidigt gjort?

Jag tror att det underlättar att man tar dem en och en, logistiskt sätt. Kanske lite onödigt dyrt att ta ut två veterinärer samtidigt. Däremot är det schysst mot hästarna att ta dem samma dag.

Jag har inte varit med om att hästar regagerar speciellt på blodfäckarna, det är nog mer vi människor som tycker de är otäcka.

Jag tror att det underlättar att man tar dem en och en, logistiskt sätt. Kanske lite onödigt dyrt att ta ut två veterinärer samtidigt. Däremot är det schysst mot hästarna att ta dem samma dag.

Jag har inte varit med om att hästar regagerar speciellt på blodfäckarna, det är nog mer vi människor som tycker de är otäcka.

Jusst blodfläckarna reagerar nog ingen på,men lukten...
Var med och tog bort en häst för ca 2 år sen,med bult,och avblodning,det stank blod på hela stallplanen sen..:crazy: Det märktes att vissa hästar reagerade konstigt..

Det beror nog på häst. Min nuvarande märkte inget, passerade fläcken på några meter när bara timmar senare. Rätt underlag så är det hyfsat lätt att vattna bort också.

Jag rekommenderar bult, absolut.
Har du inget ställe där dom kan vara bredvid varann, men ändå inte.
typ ställa dom på var sin sida om en öppen log-dörr?

Det tar ju inte många sekunder att ladda om bultpistolen, så då borde man hinna skjuta bägge innan man avblodar. då kan du vara med när de avlivas, men sen gå undan när dom sticks.
Sen är det bara att ta dom med lastaren dit dom ska.
Behöver du hjälp så hojta till, så kommer jag över om jag har tid.

Håller med dig CK!

Skulle man inte också kunna bulta dem vid platsen där de ska grävas ner - då slipper man blodet på gårdsplanen och att ta dom med lastaren...?

/Kristin

Alltså det kommer mycket blod med bullt. Men då brukar man oftast inte få vara med, fast hästarna känner inte lika mycket med bullt.

Alltså det kommer mycket blod med bullt. Men då brukar man oftast inte få vara med, fast hästarna känner inte lika mycket med bullt.

jag vet precis hur mycket blod det kommer. Jag har varit med och avlivat åtskilliga hästar. Och för mig så förvandlas hästen till en slaktkropp i samma stund som den skjuts, så jag är inte så blödig.
jag tycker beslutet att avliva är värre än själva ingreppet.

För övrigt vill jag påstå att de inte känner NÅT med bult.

Inga som helst problem att ta bort dem samtidigt. Du kan säkert hålla båda samtidigt också om de är vana vid det.

Inga som helst problem att ta bort dem samtidigt. Du kan säkert hålla båda samtidigt också om de är vana vid det.

Skulle aldrig ge en sådan rekomendation..oavsett avlivningsätt.:crazy:

Enda gången det kanske skulle fungera är om det är två som bultar exakt samtidigt eller två veterinärer som sprutar exakt samtidigt.

Vid sprutning så vinglar ju hästen till innan den faller.
Vart skall ägaren då ta vägen med den andre?????

AM

människa rakt fram, häst vänster, häst höger.

man får givetvis vara i änden av grimskafftet

Teoretiskt..ja.
Men inte praktiskt.

Här har vi kanske en hästägare som har haft sina pållar i många år och sttår inför ett faktum att nu ska båda bort.

En känslomässigt mycket jobbig situation.
Och där kan man inte kräva att allt går radrätt.

I så fall är erbjudandet från CK klart bättre.
Och att man håller var sin häst.

Tänk på att veterinären önskar svängrum och plan B ifall att bulten ändå krävs.....

AM

Klart det är jobbigt känslomäsiigt. Det har jag aldrig betvivlat.

Däremot försökte jag se en lösning då TS ville att båda skulle vandra mer elelr mindre samtidigt. Klart man kan be någon annan hålla en av dem, men som jag uppfattade det hela var det inte förstahandsvalet?

Tog bort min älskade shettis för ett år sedan på samma sätt. Hade haft hästen i 30 år så nog sjutton vet jag att det är jobbigt. Andra hästen vi tog bort hade sin "flickvän" lös brevid sig i hagen.

Dessa blev sprutade.

människa rakt fram, häst vänster, häst höger.

man får givetvis vara i änden av grimskafftet

Har du någonsin varit med och bultat en häst? De faller inte stilla rakt ner...
Man får vara på sin vakt, och kasta sig undan redan innan skottet hörs.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 928
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur