Avliva möss som katten tar?

Kilauea

Trådstartare
Hur gör ni när era katter kommer med levande (men troligen skadade) möss?
Låter ni katten hålla på med sitt (dvs leka och till sist förhoppningsvis döda) eller schasar ni iväg katten och dödar musen - i så fall, hur avlivar ni musen?

Vår katt kom idag med en stackars liten mus. Mitt hjärta klarar inte av att höra den lilla stackaren pipa när katten leker med honom, så feg som jag är har jag har smitit in och stängt dörren :o. Har ingen aning om hur man bäst avlivar en vild mus.
Ber en liten bön att katten snart ska ha dödat den....
 
Sv: Avliva möss som katten tar?

Jag har en gräslig katta som kan leka med sina offer i timtal. Jag har skitsvårt att veta vad jag ska göra men om jag upptäcker henne i ett tidigt skede brukar jag försöka fånga kattan och ta in henne och låta det lilla offret fly. Är den däremot illa däran så klarar jag inte att slå ihjäl den så tyvärr får hon leka klart.

Idag lyckades jag inte rädda en fågel som kraschat i mitt fönster och landat på altanen. En av kissarna var blixtsnabb- jag försökte hinna först men lyckades inte- hon dödade den direkt, jag förföljde katten och lyckades fiska upp fågeln med hjälp av en spade och sen så grävdes den lilla stackaren ner i gödselstacken
 
Sv: Avliva möss som katten tar?

De får avsluta jobbet själva. Det går liksom inte vänja dem av vid att jaga och får man leva med konsekvenserna. Skulle de dra ut på lidandet väldigt länge och bytet är i dåligt skick skulle jag kunna tänja mig att ingripa och slå ihjäl för att sedan lämna bytet till katten igen.
 
Sv: Avliva möss som katten tar?

Även om jag tycker väldigt synd om bytet så tar jag inte ifrån katten det den har fångat. Det gör jag enbart om de har fångat en mus inne för jag vill inte ha möss i sängen men då väntar jag faktiskt tills musen är död för jag klarar inte av att ha ihjäl den själv. Ofta är de ju så svårt skadade när man väl hittar dem så att de ändå inte hade klarat sig utan att lida väldigt och det känns ju inte heller rätt.
 
Sv: Avliva möss som katten tar?

Då var det inte helt fel val att låta katten avsluta det själv då.
Det visade sig vara en liten näbbmus, den ligger nu hel men tuffsig (och förmodligen massa inre skador) med alla benen rakt i vädret. Ska slänga bort den i en buske så inte hundarna hittar den.

TinyWiny: det var precis det jag kände, den var säkerligen skadad eftersom katten redan hade burit på den och lekt med den en stund.
 
Sv: Avliva möss som katten tar?

Det är olika. För det mesta så ser jag bara spåren av mössen, mer eller mindre inälvor. Tyvärr händer det i bland att de tappar sina levande byten inomhus och då har jag musfällor utplacerade och släpper ut dem igen. Har hänt att jag slagit ihjäl om de varit skadade.

Det värsta var när jag kom hem en dag och hittade en skadad duva i köket. Hur kattjäkeln lyckats fånga den och sedan klarat av att släpa den genom kattluckan och upp i köket är för mig en gåta. Detta var bara för mycket för mig så jag fångade fågeln i ett badlakan, bar ut paketet och dumpade i ett buskage.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 433
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 950
Senast: cili
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 767
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp