Ser knottrig ut i skinnet. Grodor är släta. Men det finns många olika typer groddjur. Svårt att se på bilden. Unga paddor är ganska spänstiga.Eh... hur vet du det?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser knottrig ut i skinnet. Grodor är släta. Men det finns många olika typer groddjur. Svårt att se på bilden. Unga paddor är ganska spänstiga.Eh... hur vet du det?!
Ser knottrig ut i skinnet. Grodor är släta. Men det finns många olika typer groddjur. Svårt att se på bilden. Unga paddor är ganska spänstiga.
Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att kattmamman bär sina ungar. Hon leker inte med dem utan ”släpper av dem” på olika ställen och sen lägger hon sig och tittar på dem en stund innan hon går igen. Detta medför att grodorna hoppar iväg och gömmer sig och vi har hittat uttorkade döda grodor i olika mörka skrymslen och ibland när man ska gå på toa hoppar det fram en groda från under badkaret eller liknande. Detta har gjort att jag har utvecklat tendenser till grodfobi, tycker de är så jäkla äckliga när de hoppar.
Finns det något sätt att få bukt med detta eller är det helt hopplöst? Vi har kattlucka och båda katterna går in och ut som de vill men det är bara Miss Li som tar in djur. Råttor, möss, sniglar, fåglar, fladdermöss, you name it, men det är bara grodorna som är ett problem efter som de lever och är så många.
Visa bifogad fil 126374
Nöjd katt, missnöjd groda och matte.
Paddor är grövre i typen och grodor släta och slanka, även som små + paddor kan avge giftigt slem genom huden så tvätta alltid händerna om du rört någon.Ok tack Sel, tydlig begriplig bild Då är det tveklöst grodor katten tar här. Men är paddor alltid knottriga? Och har kortare ben…?
Uppdatering.
Sedan Kjellie lämnade oss har Miss Li blivit som en helt annan katt, tex så har hon helt slutat ta in djur. Inte ett enda har hon tagit in sedan hon blev ensamkatt.
Jag funderar på om beteendet att ta in så mycket djur kan ha varit stressrelaterat?
Har möss och råttor också gått i vintervila? Och alla småfåglar, har de flyttat söderut? Isf kan det ju faktiskt vara så ”enkelt”. Fast jag hoppas mer på min teori för annars kommer hon väl sätta igång igen i vårKanske inte behöver hävda revir på samma sätt?
Edit: Plus att alla djur särskilt grodor/paddor gått i vintervila nu.
Fast det tror jag inte alla har, noterade en liten rackare hoppandes på vägen häromdagen. Tänkte att det var lite sent, å andra sidan har det ju blivit höst ganska sent?Kanske inte behöver hävda revir på samma sätt?
Edit: Plus att alla djur särskilt grodor/paddor gått i vintervila nu.
Det hänger nog även mycket på ålder och hon såg det kanske som sin uppgift att försörja flocken? Nu när hon är ensam så får du klara din egen försörjning, men som jag skrev tidigare så har groddjuren gått i vinterdvala nu och småfåglarna med ungar är inte lika talrika när mycket fågel flyttat. De bofasta är inte lika lätta eller många som när ungarna blir flygga.Uppdatering.
Sedan Kjellie lämnade oss har Miss Li blivit som en helt annan katt, tex så har hon helt slutat ta in djur. Inte ett enda har hon tagit in sedan hon blev ensamkatt.
Jag funderar på om beteendet att ta in så mycket djur kan ha varit stressrelaterat?