Avliva häst som går att göra frisk...

Sv: Avliva häst som går att göra frisk...

Men vi pratar inte om att "avliva utan anledning". Utan om att avliva när oddsen börjar se riktigt dåliga ut, men hästen fortfarande mår relativt bra.

Ja, i det här fallet är det ju så. Jag menar bara mer generellt... Sorry om det har stört tråden lite, men det blir ju lite diskussion när folk har en massa olika åsikter.:o

Senast ändrad av en moderator:

skulle ALDRIG. låta min häst lämna våran gårdsplan, vad det än skulle kosta. det har jag lovat henne. hon e vårat lilla hjärta, en i familjen.
Men är det inte höjden av egoism att missunna en fattig stackare en gratishäst att förvandla till ett underverk:angel:
PL

Blir väldigt glad att alla är engagerade i denna typ av frågor för när man skaffar häst så måste man ju även se till baksidan.

Dagen D då man kankse måste gör sig av med sina vänner och att ge vidare kanske inte är en så bra lösning som vissa tror utan snarare ge bort sina problem till någon mindre nogräknade utan att en avlivning inte är det hemskaste som finns utan det kan vara andra saker som beskrivits i tråden.

Jag hoppas själv att allt går vägen nästa besiktning och att han får komma till ett nytt bra hem som har tid och råd med han och vill ha honom så länge han mår bra och att de får många bra år ihop...

Men annars så får han träffa sina andra kompisar i Trapalanda..

//

Det är svårt som fan att låna ut varmblod på foder ska ni bara veta..
Om h*n inte lyckas bli av med hästen genom sälja/utlåna så finns det inte så många utvägar om man inte har råd..:(

hej alla. ja jag blev faktiskt lite ledsen över hur du la fram ditt svar om italien, men jag är inte långsint :smirk:

jag visste faktiskt inte att man fick avliva en häst utan orsak. det är svårt att veta när det är dags, i mitt fall så vill jag inte att min 8åring ska få se sin ponny jätte sjuk, hon mår bra nu, men i somras hittade jag henne i hagen nästan livlös, slet som ett djur för att få upp henne på benen, jag trodde det var slut. skrek och drog i henne, fick upp henne och hon syresätter sig bättre, efter att vet varit där och gett några sprutor och efter en månad på ventopulmin så mår hon jätte bra. så därför var jag intresserad av att veta. hon e 16 år har pip ljud på lungorna, bukandas hela tiden. men hon mår inte dåligt just nu men skildnaden mellan dåligt och bra i hennes fall e hårfin.

förlåt att jag vilse lett tråden

hej alla. ja jag blev faktiskt lite ledsen över hur du la fram ditt svar om italien, men jag är inte långsint :smirk:

jag visste faktiskt inte att man fick avliva en häst utan orsak. det är svårt att veta när det är dags, i mitt fall så vill jag inte att min 8åring ska få se sin ponny jätte sjuk,
förlåt att jag vilse lett tråden

I trådar kan allt hända, det är det som gör det lite spännande.

Men jag kan tycka, om du är så gammal att du har ett åttaårigt barn så borde du veta att man får avliva vilka djur som helst utan orsak.

Det var först i tråden efter som du helt klart tydliggjorde att du inte ämnade sälja henne, utan avliva själv.

I trådar kan allt hända, det är det som gör det lite spännande.

Men jag kan tycka, om du är så gammal att du har ett åttaårigt barn så borde du veta att man får avliva vilka djur som helst utan orsak.

nä tanken har aldrig slagit mig att avliva utan orsak. och i bagaget har jag en liten historia om en kompis häst som hade cystor i ett bakknä och efter en snubling på en promenad fick han en fraktur i samma ben, vetrinären var tveksam till avlivning, så därför trodde jag faktiskt att man skulle ha en anledning, kanske en stor miss i mitt långa hästliv att missa detta, men har aldrig behövt ta reda på detta. men nu vet jag. jag e faktiskt BARA 30 :)

Var noggrann med kontrakt och noggrann uppföljning. När jag sålt eller tagit emot hästar har en mailkontakt med bilder alltid varit en självklarthet!

Jag skulle 1 forsoka hitta ett bra hem,,

tva om ajg inte hittar nagot sa skulle jag avliva hasten, kan man inte ha den sa kan man inte, livet ar inte enkelt.

Star helt pa din sida, de manniskorna som skulle ta ett lan for rebilitera sin hast samtidigt som de inte har rad att ha kvar hasten kan inte vara riktigt kloka.

Dessutom ar det battre att avliva en hast som ar dalig istallet for att salja den billigt till nagon som kanske flarider den osv, hasten blir daligare osv. En travare ar ju inte vard mycket i alla fall.

Battre for hastens skull att avliva den.

Jag och min syster övertog en fd.travare som sällskap till mitt halvblod som vi red in och hade mycket kul med.Efter sin 10-åriga karriär på travbanan hade hans ben tagit en hel del stryk och efter 8 år som omskolad ridhäst orkade hans senor helt enkelt inte mer.Efter att han skadat sig i hagen ett par gånger tog vi beslutet att avliva honom.Vi fick 8 år tillsammans och jag som alltid har fnyst åt travare innan saknar denna otroliga häst något alldeles enormt.Vår häst hade tur som hamnade hos oss anser jag.Vi tog det allt annat än lätta beslutet att ta bort honom fast människor i omgivningen fnös åt oss och tyckte att han kunde gå i hagen och skräpa eftersom han var så fin i övrigt.
Som hästägare har man ett ansvar att inse att en häst är ett djur och inte ett barn.Det lättaste hade givetvis varit att låta honom gå i hagen och ignorera det faktum att han höll på att gå upp i limningen över att inte kunna sträcka ut i skogen eller kunna ta en galopp i hagen och nästa gång han sträckte en sena sätta honom på boxvila och trycka i honom smärtstillande samt slå sig för bröstet och tycka att man är världens bästa matte som låter sin häst leva lite till.
Vi tog beslutet att låta honom sluta medan han fortfarande var någorlunda på topp och det är jag stolt över att vi gjorde!
Jag håller tummarna för att pållen ska bli bättre men går den inte igenom besiktningen hade jag inte tvekat att ta bort den för livet som vandringspokal är inget värdigt liv.
Och när man hör vissa inlägg om att låna pengar till hästen blir jag mörkrädd..

Hej Allihopa!

Hästen mår idag jättebra, var helt ok vid sista besiktningen och vetrinären var inte orolig för att det varit en bestående eller återkommande skada utan betrakade den som helt frisk.

Så nu är han såld till denna dam och har flyttat dit, trivs i sitt nya hem och livet leker...

Jätteskönt att denna historia slutade bra!

Hej ifrån mig!

Hej Allihopa!

Hästen mår idag jättebra, var helt ok vid sista besiktningen och vetrinären var inte orolig för att det varit en bestående eller återkommande skada utan betrakade den som helt frisk.

Så nu är han såld till denna dam och har flyttat dit, trivs i sitt nya hem och livet leker...

Jätteskönt att denna historia slutade bra!

Hej ifrån mig!

Har följt tråden, men inte själv skrivit något. Men måste bara säga att det verkligen var kul att höra! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: KAROLIJNAH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka