Avliva häst som går att göra frisk...

Sv: Avliva häst som går att göra frisk...

Hur menar du med premie btw? Det är ju det du betalar för försäkringen, och inte försäkringsbeloppet?

Gäsp, gäsp, vi har utbytesstudent i veckan, jag var trött.... jag menar är trött.

Du har rätt... som vanligt... jag menade- tänkte givetvis- fick tillbaka försäkringsbeloppet. Vänl.G

Taskig vet, borde åtminstone beskrivet hästens status o skrivit avlivad på djurägarens begäran på ett livskadeintyg!
PL

Jag tycker att du är förståndig, stark o klok som väljer att ta bort hästen om den inte är frisk/inte går att göra frisk.

Jag har själv fått mkt skit för att jag har tagit bort 3 st av mina hästar! Häst nr 1 fick fång plus att hon fick apelsinstora inkar som trots flera behandlingar inte gick att få kontroll på. Så hon bor i hästhimlen tillsammans med sin mamma nu. Häst nr 2 hade kronisk bronkit som sedermera utvecklade sig till lungenfysem/kvickdrag...dvs hästen skulle aldrig bli frisk...hon bor också i hästhimlen nu. Häst nr 3 blev bara 1 år gammal, hon hade ostechondros o mådde jättedåligt, veterinären tjatade på mig att hon skulle få en chans till o en chans till, men hästen som magrade, förlorade livsgnistan sade mig att hon inte ville mer...då är det inte mer än rätt att man tar sitt fulla ansvar som hästägare o ser till att hästen slipper lida mer.

Jag tycker att du är stark som ser till din hästs bästa!

Jag har bara skumläst tråden lite..Men kan direkt säga att jag tkr det är grymt modigt att våga tänka den tanken. Självklart är det bättre att avliva hästen än att ta risken att den får börja vandra runt o.s.v.! Ingen häst som lider av att vara död liksom..Däremot så kan det vara mkt mer lidande att vandra runt och hamna på en djurtransport i Italien..............

Hittar du rätt hem o pållen så är det ju å andra sidan självklart att ta chansen, bara du vet att den får det bra! :) (Så mkt man nu kan veta såklart)

Lycka till!

Det är såklart att om hästen verkligen lider så är det bäst för den att få somna in, men om den inte gör det så tycker åtminstone jag att det är onödigt att avliva.

Är det inte ok att avliva i förebyggande syfte, INNAN hästen lider?

kl
Jag måste säga att jag blir förskräckt över vissa personers resonemang. TS häst är en varmblodig travare och den är dessutom skadad. Vi vet ju alla här vilka låga priser friska varmblodiga travare betingar och vilken typ av människor det vanligen är som köper dessa hästar. Alla vet att travare ofta köps av människor med dålig ekonomi som dessutom ofta har lite hästkunnande (det finns givetvis andra också men de är i klar minoritet). Situationen lär ju inte förbättras av att hästen dessutom är skadad. Visst kan man hitta en bra köpare men sannolikheten i detta fall är extremt låg.
TS har under flera månader försökt sälja sin häst pga dålig ekonomi och nu är ekonomin körd i botten. Jag begriper inte hur ni resonerar, vadå ta banklån för att hålla hästen snacka om att sätta sig i en skuldfälla man aldrig kan ta sig ur. TS har uppenbarligen haft en buffert men nu är den slut (gick till stallhyror och veterinär). Vad TS dåliga ekonomi beror på vet vi inte men vem som helst kan drabbas av arbetslöshet, sjukdom eller andra problem.
Ni som klagar på att TS inte har buffert hur stor är egentligen eran buffert? Hur många månader kan ni ha kvar hästen om ni blir arbetslösa och inte får jobb? Är ni gjorda av pengar? Det kanske är dags att inse att världen inte är en rosaskimrande plats där allt fungerar som i en drömvärld.
Efter att ha läst den här tråden så måste jag säga att jag blir ännu mer övertygad om att kan jag inte ha kvar Novan så kommer hon troligen att få sluta sina dagar. För vilken seriös köpare vill köpa en bronkithäst som har haft hovledsinflamation och dessutom har ett onormalt stort proteinbehov. Visst köpa gör någon säkert gärna hon är snäll och trevlig men kan de ta hand om henne?
Nej TS om inte din häst är frisk vid nästa besiktning så tycker jag att du ska ta bort den med gott samvete. Då vet du att den inte råkar illa ut utan fick ha ett lyckligt liv ända in i det sista.
/Shaggy som har en buffert som klarar hästen i 3 år (någorlunda skadefria) med dagens priser (räcker det?)

I det här fallet handlar det inte så vitt jag förstår om en häst som inte längre duger till sin ägares grandiosa ambitioner.

Det har påpekats flera gånger i den här tråden att en varmblodstravare som slussas vidare kan få ett ganska trist liv, och att avliva kan kanske vara den bästa utvägen även om hästen med x antal behandlingar kan bli frisk. Har man ingen egen gård där hästen kan gå konvalecent eller känner någon som har det, så kan det bli svårt att ge hästen möjlighet till tillfrisknande.

I det här fallet handlar det inte så vitt jag förstår om en häst som inte längre duger till sin ägares grandiosa ambitioner.
Var läser du in det? I ursprungsinlägget står det såhär.
...Haft han i 3 år och tränat och tävlat lättre klasser.
Han är en jätttrevlig häst på alla sätt och vis och rör sig bra även i ridningen.

Har nu ej råd att ha kvar honom och nu när han skulle säljas upptäcktes detta:...

Nej precis, jag svarade på Thornbirds inlägg, och skrev att det INTE handlade om en häst som inte duger....... läs igen, jag HÅLLER ALLTSÅ MED TS.

Det är lätt att bli lite snurrig :D

:bow::bow:
Du fick det mesta sagt.:bow:
Klart man vill rädda sin häst. Men går det inte med säkerhet så gör man det som är bäst för sitt eget djur.

Är det inte ok att avliva i förebyggande syfte, INNAN hästen lider?

Det är ju olika från fall till fall tycker jag. I TS fall så tycker jag det är ok, eftersom hästen ändå inte är frisk (även om han kanske kan bli, men det är ju inte säkert att han blir det, eller att någon är villig att behandla). Men att avliva en fullt frisk häst bara för att man själv kanske inte tycker att den hästen är värd någonting tycker jag är dåligt.
Som t.ex. en travtränare jag känner, har han en häst som kanske inte blir någon travare, eller ett sto som inte blir dräktigt, så skickar han dem oftast till slakt. Jag vet inte om han gör det för att han tycker det är det bästa för hästarna, jag tror snarare att det är den enklaste och smidigaste utvägen för honom.
Jag har däremot hjälpt honom att sälja ett sto som han skulle skicka till slakt pga att hon inte blev dräktig. Hon var 11 år, inriden som 10-åring, och hon såldes för slaktpriset och kom till ett bra hem. Hon betäcktes, och vips så hade hon dessutom fått ett föl :D

Jag tycker det är så svårt att avgöra om det är bäst för någon att dö eller inte. När jag blev tvungen att avliva min ponny hade jag 10 min på mig att fatta det svåra beslutet, men han var allvarligt sjuk (tarmvred) och det fanns inget att göra...

Jag tycker det.. Varför alltid vänta tills hästen lider? Varför inte ta bort hästen, när hästen är som lyckligast? (gäller alla djur)..

Om det finns en anledning att avliva, men varför skulle man avliva en frisk, lycklig häst utan anledning?
Jag har en häst som börjar bli till åren. Han blir 18 nu i vår, och han tränas ju fortfarande fullt ut och tävlas, men om några år kommer han förmodligen pensioneras. Jag kommer ju inte avliva honom på en gång bara för att avliva medan han mår bra, utan han kommer få vara kvar så länge som möjligt. Då menar jag inte att jag kommer låta honom lida, utan att jag tar bort honom när man börjar märka av hans ålder.

Men vi pratar inte om att "avliva utan anledning". Utan om att avliva när oddsen börjar se riktigt dåliga ut, men hästen fortfarande mår relativt bra.

Om det finns en anledning att avliva, men varför skulle man avliva en frisk, lycklig häst utan anledning?
Jag har en häst som börjar bli till åren. Han blir 18 nu i vår, och han tränas ju fortfarande fullt ut och tävlas, men om några år kommer han förmodligen pensioneras. Jag kommer ju inte avliva honom på en gång bara för att avliva medan han mår bra, utan han kommer få vara kvar så länge som möjligt. Då menar jag inte att jag kommer låta honom lida, utan att jag tar bort honom när man börjar märka av hans ålder.

Som just VBL travaren.. Den finns ordentligt överskott. Och säljs billigt. Och många som köper har inte kunskap om dem.
Är det inte då bättre att avliva?

Jag köpte min undan slakt för en 1000 lapp.. Och hon blev en rikigt trevlig fröken.. Och jag anser mej vara seriös. Och självklart är det bra folk oxå som köper avdankade travare. Men allt för många som inte har kunskap som köper dem oxå...
Men denna dam hade kunnat hamna hos vem som hellst.. Som inte hade någon kunskap.

Om jag har en fullt frisk häst som är värd närmare 50 000 kr så skulle jag inte avliva utan anledning.. De som köper hästar för högre summor är oftast mer seriös och är ute efter ett mål i sin ridning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: KAROLIJNAH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka