Avliva häst som går att göra frisk...

Sv: Avliva häst som går att göra frisk...

och de finns många bra hem för sånna här hästar, känner en hel del som tar sej an gamla travhästar som ingen vill ha och ger dom ett bra liv..så de finns sånna ställen om man bara letar...

Å så fins det oändligt med männsiskor som inte skulle behandla hästen bra. Sälja den vidare till någon, som säljer den vidare till någon, som säljer den vidare till någon, som säljer den vidare till någon, som säljer den vidare till någon. En häst mår inte bra av att behandlas på det viset.
Även om köparen verkar enormt mån om hästen så kan man aldrig veta...
Ju billigare hästen är desto större är risken för att den råkar ut för något sådant.

Det förekommer att travtränare tar bort ex travare som skulle kunna funkat som promenadhästar för att dom ska slippa gå i handel.

Tycker att TS gör helt rätt som även funderar på avlivning som alternativ. Om hästen inte är frisk nästa gång vet ska ut förstås. Det är starkt gjort och stå på dig.

/Linnea

Din ja! Men hur många tror du inte blivit vandringspokaler eller kroniskt halta ridhästar där ingen ser något?PL

Eller folk som inte fattar att sk "funny walk" kan bero på smärta.
"Nej den är inte halt. Den har alltid rört sig så"
:crazy::cry:

Det är tragiskt och gör ont i en när man hör människor säga så om en häst.

/Linnea

Jag kommer inte ge bort honom till någon annan en denna tilltänkta köpare.

Köparen litar jag på och hon är till och med beredd att ta hem han som han är ifall han går igenom nästa besiktning, då i konvalecent skick och inte i kondition och hon vill ändå betala för han..

Köparen är en duktig och erfaren ryttar/hästmänniska 50+ med god ekonomi och erfarna hästmänniskor runt omkring till hjälp.

Men om hon ej vill ha han då får han nog gå till slakt.

:bow::bow::bow:
Starkt av dig att fatta detta svåra beslut!! Din ev köpare verkar kanon och vi håller en tumme att går vägen, men OM det inte gör det så hade jag absolut hellre avlivat hästen än riskera att den hamnar i fel händer...
All heder åt dig som tar ditt ansvar! :bow:

Hästar saknar möjligheten att tänka i de termerna.

Vi kan ta ett exempel. Jag hade en svårt sjuk unghäst. Hon led verkligen, och man såg på henne hur trött hon var på det. Hade jag kunnat fråga henne 'vill du dö eller leva vidare såhär' hade hon INTE kunnat svara 'jag vill dö', ens om hon kunnat prata. Utan hon hade sagt 'jag vill inte ha det såhär'.

Hästar saknar det dödsbegrepp vi människor har, de kan inte tänka i sådana abstrakta termer, och har heller inte det kedjetänkande i flera steg med verkan och konsekvens.

Det vet jag, men de saknar inte överlevnadsinstinkter. Det är såklart att om hästen verkligen lider så är det bäst för den att få somna in, men om den inte gör det så tycker åtminstone jag att det är onödigt att avliva. Helt enkelt för att de förtjänar livet lika mycket som alla andra. Jag tycker det är hjärtlöst att göra som vissa gör, skickar hästen till slakt när hästen inte duger längre (det är inte riktat till någon här). Man resonerar ju olika, och jag skulle aldrig kunna förmå mig att avliva en häst utan att åtminstone försöka hitta en annan lösning. Så länge det handlar om en frisk häst (eller en som kan bli frisk med behandling) dvs, är det en häst som lider är det ju som sagt en annan sak...

Det vet jag, men de saknar inte överlevnadsinstinkter. Det är såklart att om hästen verkligen lider så är det bäst för den att få somna in, men om den inte gör det så tycker åtminstone jag att det är onödigt att avliva. Helt enkelt för att de förtjänar livet lika mycket som alla andra. Jag tycker det är hjärtlöst att göra som vissa gör, skickar hästen till slakt när hästen inte duger längre (det är inte riktat till någon här). Man resonerar ju olika, och jag skulle aldrig kunna förmå mig att avliva en häst utan att åtminstone försöka hitta en annan lösning. Så länge det handlar om en frisk häst (eller en som kan bli frisk med behandling) dvs, är det en häst som lider är det ju som sagt en annan sak...

Precis, och överlevnadsinstinkterna - det som gör att en häst VILL leva om den har ett val, de är så starka att när de ger upp dem, då är det i princip redan döda. Så ska man blanda in dem ska vi inte ta bort halta hästar heller.

Men överlevnadsinstinkterna är övht inte tillämpliga i det här fallet. Hästen kommer aldrig uppleva någon situation där överlevnadsinstinkten kommer slås på. Utan hästen kommer lugn och trygg käka havre ur en hink/prata med matte/ vad man nu väljer, och sen vet den inte mer och finns inte mer.

På samma sätt som jag skulle lalla runt helt obekymrad i salig ovetskap om någon bestämt sig för att sitta på taket här imorgon och ge mig ett nackskott när jag går ut genom dörren. Jag hann aldrig fatta ett skvatt, och inga överlevnadsinstinker inblandade.

Man ska inte förmänskliga hästar, och man ska inte jämföra äpplen och päron.

VAR har jag påstått nåt så urbota genomkorkat....?

Tror du djur tycker det är kul att flåridas genom skogen av nån fjortis med illasittande utrustning?
Eller har de skoj i en transportlastbil när de passerar över Italiens gräns?
Nä, roligast har de nog när de går och haltar obrukbara i nån hage och har ont bara för att någon naturromantisk hästälskare tycker att "hästen har rätt att leva".

(Jag är då hellre död än genomlever något sådant...)

Ja, det finns bra hästfolk. Givetvis. Men hur många av dessa är villiga att ta på sig en skadad varmblodstravare...? :confused: Hur lätt tror du det är att hitta någon som är villig att ta den här hästen, när den redan varit ute på annons i nästan tre månader (frisk!) utan att någon nappat?

Och TS har dessutom det knapert ekonomiskt, har inte råd att hålla häst länge till. Vad händer i januari tycker du när hon är pank och hästen börjar bli hungrig? Sätta upp en postit i stans lilla ridskola: "snäll, men halt, häst bortskänkes?"

Livet förändras, saker och ting blir inte alltid som man tror.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow::bow:

*KL* Som gäller generellt ang diskussioner om denna typ av häst.

När trådar skapas av denna kaliber kan man kallt räkna med att det finns mindre nogräknade personer som läser dessa trådar, de tar alla tillfällen att en häst gratis. Användningsområdet för denna häst är sedan stort, men avsikten i slutändan är ändå att göra sig en hacka vilket med största sannolikhet INTE gagnar hästen.

Boj/moderator

Får man en häst gratis så kan man ju skicka den på en slakt transport till Italien och tjäna minst 5.000:- på det eller oxå kan man ju pumpa i den smärt stillande typ djävulsklo och rida till den för att sedan sälja den för mer än 5.000:- och hoppas på att Veterinären vid besiktningen inte kollar upp via blodprov att den står på smärt stillande och rör sig som en gud.

Ja ,,, trixen är många hur man kan lura folk och hur man själv kan bli lurad.

Så utifrån den ekonomiska situation TS befinner sig i för dagen så stödjer jag att avlivning är bäst eller ett helt vattentätt köpekontrakt där säljaren till punkt och pricka har full kontroll på framtida utveckling.

Men INGEN vill dö heller, och det gäller även hästar. Om hästen fick välja mellan att dö och att leva, så skulle den förmodligen välja det senare.

Hästar kan inte tänka att de vill leva istället för dö. De kan inte välja och förstår inte att det finns alternativ.

Det är bara människan som kan tänka och ha funderingar kring detta med liv och död. Inte hästar.

Eller folk som inte fattar att sk "funny walk" kan bero på smärta.
"Nej den är inte halt. Den har alltid rört sig så"
:crazy::cry:

Det är tragiskt och gör ont i en när man hör människor säga så om en häst.

/Linnea

Visst, ingen ser när hästen är halt på båda fram eller alla fyra.

Har sett många, företrädesvis travare, med hur knackig gångmekanik som helst utan att ryttaren gör något trots anmärkningar från omgivningen.

hej alla! en fråga bara. får man överhuvudtaget bestämma själv om man vill avliva hästar, om den så att säga kan bli frisk. har själv en b-ponny som lider copd, tanken har slagit mig oxå om man ska låta henne vandra..... hon blir ju bara sämre och sämre med åren. e det nån som vet. :confused:

skulle ALDRIG. låta min häst lämna våran gårdsplan, vad det än skulle kosta. det har jag lovat henne. hon e vårat lilla hjärta, en i familjen.

hej alla! en fråga bara. får man överhuvudtaget bestämma själv om man vill avliva hästar, om den så att säga kan bli frisk. har själv en b-ponny som lider copd, tanken har slagit mig oxå om man ska låta henne vandra..... hon blir ju bara sämre och sämre med åren. e det nån som vet. :confused:

Menar du om man får för buke, dvs vad folk tycker, eller om man får rent lagligt? För SJÄLVKLART får man avliva sin egen häst av vilken anledning man än vill. Om Briars ägare vill avliva honom för de ska köpa marsvin istället så är de i sin fulla rätt juridiskt att göra det.

Jag tycker att vilket beslut du än tar så gör du rätt.. Håller tummarna för att hästen klarar sej och tjejen du vill sälja den till köper hästen..

Men om avlivning blir aktuellt så tycker jag du gör rätt oxå. Det är fruktansvärt svårt beslut att ta. Så jag tycker du är stark som tar det beslut som DU tror ät bäst för DIN häst.:bow:

men nu är de en 10 årig häst som kan bli helt bra igen med behandlingar..

Men hur många behandlingar? 2? 4? 10?
Det vet tyvärr ingen förrens efteråt, och kan vetrinär lova att han kommer bli helt bra igen eller står vi där om ett tag igen med samma sak..

och ja tycker endå man alltid ska ha pengar till vet. innan man skaffar hästen..pengar som man inte rör förren de händer hästen nånting.

Jag har som sagt varit hästägare under 15 år och vet vad det kostar att ha häst och har lagt undan pengar för vetrinärvård men de börjar ta slut nu, har kankse inte samma buffert som ni andra verkar ha och jag vill ju gärna ha pengar kvar för att ha råd att avliva honom med...

men det jag tycker är för jävligt det är att hästen enligt dig faktiskt kan bli frisk....du är hästägare glöm inte det!!!
Gör inget du ångrar och får ha på ditt samvete sen...

Jag tror att han kan bli frisk men det vet jag inte, kan tyvärr inte se in i framtiden.
Men hur länge håller han i framtiden och vad håller han för?

Jag vet att jag är hästägare senast jag kollade passet så stod det där, han är inte min första häst jag ägt unde min 15 år som hästägare, inte första hästen jag sålt eller avlivat heller...

Hur jag än kommer göra så måste det kännas rätt för mig och jag ska kunna stå för mitt beslut och inte se tillbaka med ånger för då vet jag att jag har gjort fel..

Men det jag undrar:

Vem vill ta emot en häst som de först får åka till atg klinik och betala alla kostnader själva för att hitta felet och sedan behandla kanske 5 ggr (och vips är 10.000:- puts väck) och sedan däremellan ha han i sjuk hage och boxvila och skrittpromenad 20 min var dag och sedan långsamt skritta igång han i 2 månader och sedan i 6 mån varsam ridning för att senare kanske ha en promenadhäst.

Vem?Vem?Vem?

Men det jag undrar:

Vem vill ta emot en häst som de först får åka till atg klinik och betala alla kostnader själva för att hitta felet och sedan behandla kanske 5 ggr (och vips är 10.000:- puts väck) och sedan däremellan ha han i sjuk hage och boxvila och skrittpromenad 20 min var dag och sedan långsamt skritta igång han i 2 månader och sedan i 6 mån varsam ridning för att senare kanske ha en promenadhäst.

Vem?Vem?Vem?
Med tanke på att det är svårt att sälja en FRISK travare som ridhäst till rätt person, så borde chanserna i ditt fall vara nästintill omöjliga?
Jag anser att som hästägare har man ansvar för att hästen har ett bra liv och när man av olika orsaker inte längre själv kan ge den det, så är ansvaret att göra det bästa möjliga för hästen....
I ditt fall låter det som avliva tyvärr..

Förstår inte riktigt vad det är som är så hemskt med att ta bort en häst, i detta fall en ej frisk häst?
Alla ska väl dö? Och jag väljer att tro att döden är något bra och en fortsättning någon annanstans...

Grejen är ju att man vill ju inte ge bort en häst till vem som helst bara för att den ska få leva...en död häst lider ju ej..

Vill inte att nästa ägare ej behandlar, säljer vidare, slaktar, skickar han till italien ja möjligheterna är ju många...

//

Jag bara bouncar det här. För mig säger det allt.
Det finns så många många hästar. Jag vet precis hur det är att vilja rädda alla men man får inse att ibland är det okej att låta dem somna in, även om de är "friska".

De flesta som skriver här inne tror jag äter kött utan att blinka- det är också friska unga djur som slaktas.

/Migo
som skulle avliva

Du kan välja att avliva hästen exakt när du vill, eller i alla fall när någon som *kan* sin sak kan göra det. För det ska naturligtvis göras på "rätt sätt".

Vill du ha ut pengar från försäkringen så måste dock en veterinär döma ut hästen först och är det inte akut så ska försäkringsbolaget godkänna utdömningen innan hästen avlivas. Vid akut sjukdom, när det är motiverat av djurskyddsskäl, så ska hästen naturligtvis avlivas så snart det behövs för att förhindra onödigt lidande. Då får försäkringsbolaget ta ställning i efterhand. Och jag tvivlar på att någon skulle låta bli att avliva en svårt sjuk eller skadad häst akut, för att försäkringsbolaget skulle kunna krångla.

(jag tog själv bort en fånghäst i måndags morse, utan att ha fått godkänt från försäkringsbolaget. Får jag ut pengar så får jag, annars vet jag ändå att hästen inte lider längre...)

(jag tog själv bort en fånghäst i måndags morse, utan att ha fått godkänt från försäkringsbolaget. Får jag ut pengar så får jag, annars vet jag ändå att hästen inte lider längre...)

Lite sådär vid sidan av.... jag har också tagit bort två hästar, akut, utan veterinär bakom, båda gånger fick jag premien i efterhand.

Lite sådär vid sidan av.... jag har också tagit bort två hästar, akut, utan veterinär bakom, båda gånger fick jag premien i efterhand.

Och jag har tagit bort två utan bolagserkännande. I det första fallet hade jag inte veterinären bakom mig heller. Ett 20 år gammalt fångsto, kronisk fång eller hur mans ka säga, inte i akut fas, inte halt på mjuukt underlag, men annars. Hade vilat i 4 månader, men börjat bli aggresiv och mådde INTE bra mentalt. Klinikveterinären tyckte 'vila minst 6 mån till innan man säger något, men borde kunna bli fullt återställd'. Jag ansågd et var oacceptabelt att vänta 6 mån till när hästen redan visade tydliga tecken på att inte må bra. Så tog bort henne.

Försäkringsbolaget förstod mig, ansåg jag gjorde rätt, men utan veterinär som plitat på livskadeanmälan så betlade de ju inte ut livvärdet. Dock så efterskänkte de premien för resterande del av året.

Andra gången tog jag bort i samråd med veterinär, men vi tog bort först och skrev papper sen. Livvärdet betalades ut utan problem.

Hur menar du med premie btw? Det är ju det du betalar för försäkringen, och inte försäkringsbeloppet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: KAROLIJNAH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka