Avliva häst som går att göra frisk...

Sv: Avliva häst som går att göra frisk...

Ja det är definitivt inget lätt beslut, oavsett vad somliga tycks tro i den här tråden.

All heder till TS som verkligen orkar ta ansvaret för sin hästs välfärd istället för att sätta sina egna känslor främst.

man är inte den enda människa i världen som kan ta hand om en häst.....

givetvis får man kolla upp personer och inte ge hästen till vem som helst, men ni verkar glömma att det finns bra människor!
alla är inte elaka slaktare eller hästhandlare, det finns faktisk människor som älskar hästar och gärna vill hjälpa!!!

att döda för att man inte har pengar... det är bara hemskt...

tror du djur tycker det är kul att dö?? :crazy:

dom har väl lika stor rätt till och glädje av att leva som människor...

men ni kanske inte tycker att skadade och sjuka människor ska finnas heller. pang nu var jag död. :devil:

tror du djur tycker det är kul att dö?? :crazy:

VAR har jag påstått nåt så urbota genomkorkat....?

Tror du djur tycker det är kul att flåridas genom skogen av nån fjortis med illasittande utrustning?
Eller har de skoj i en transportlastbil när de passerar över Italiens gräns?
Nä, roligast har de nog när de går och haltar obrukbara i nån hage och har ont bara för att någon naturromantisk hästälskare tycker att "hästen har rätt att leva".

(Jag är då hellre död än genomlever något sådant...)

Ja, det finns bra hästfolk. Givetvis. Men hur många av dessa är villiga att ta på sig en skadad varmblodstravare...? :confused: Hur lätt tror du det är att hitta någon som är villig att ta den här hästen, när den redan varit ute på annons i nästan tre månader (frisk!) utan att någon nappat?

Och TS har dessutom det knapert ekonomiskt, har inte råd att hålla häst länge till. Vad händer i januari tycker du när hon är pank och hästen börjar bli hungrig? Sätta upp en postit i stans lilla ridskola: "snäll, men halt, häst bortskänkes?"

Livet förändras, saker och ting blir inte alltid som man tror.

Jag skulle inte tveka att avliva hästen om jag inte hittade ett bra hem. Är han inte frisk i Jan så blir det nog tyvärr svårt att hitta någon seriös som ens vill ha honom gratis. Dels med tanke på ras och att den nya ägaren troligtvis blir tvungen att lägga ut en hel del pengar på hästen. Att avliva är något som är svårt/jobbigt för ägaren, men kan faktiskt vara det bästa för hästen!
Lycka till!

man är inte den enda människa i världen som kan ta hand om en häst.....

givetvis får man kolla upp personer och inte ge hästen till vem som helst, men ni verkar glömma att det finns bra människor!
alla är inte elaka slaktare eller hästhandlare, det finns faktisk människor som älskar hästar och gärna vill hjälpa!!!

att döda för att man inte har pengar... det är bara hemskt...

Hemskt för människan ja - för hästen, nej.

HUR ska man kolla upp personerna? Det är ju det som är kruxet. Det är väldigt svårt att veta om vad som verkar vara ett toppenhem verkligen är det. Och här talar vi om en häst som om den inte är fräsch i januari kommer kosta MER i veterinärvård än det kostar att köpa ett annat varmblod. Hur många vill det? Däremot är det många som vill ha en gratis häst för de har inte råd att betala. De har ju tyvärr inte råd att betala veterinärvården heller, och resten är ganska lätt att räkna ut.

Herregud, hästen kan inte vara mycket värd för dig. Du får väll ta ett lån. Det är ju inte hästens fel att du inte har råd, klena inte av dina egna problem på hästen. Jag skulle aldrigbli av med det samvetet............

Ang. ta lån så kan man ju inte ta det om man inte kan betala igen det, klarar man inte den måntliga betalningen så funkar det ju inte.

Jag kan ju inte be utlånaren om 10.000:- kronor och säga att jag kan betala tillbaka 100:- kronor i månaden, vem lånar ut då?

//

Jag kommer inte ge bort honom till någon annan en denna tilltänkta köpare.

Köparen litar jag på och hon är till och med beredd att ta hem han som han är ifall han går igenom nästa besiktning, då i konvalecent skick och inte i kondition och hon vill ändå betala för han..

Köparen är en duktig och erfaren ryttar/hästmänniska 50+ med god ekonomi och erfarna hästmänniskor runt omkring till hjälp.

Men om hon ej vill ha han då får han nog gå till slakt.

Då håller jag tummen hårt för att han går igenom besiktningen. Berätta gärna sen hur det gått.

*klämmer som fn*

INGEN häst lider ett skvatt av att avlivas, det är 'bara' vi människor som lider.

Men INGEN vill dö heller, och det gäller även hästar. Om hästen fick välja mellan att dö och att leva, så skulle den förmodligen välja det senare. Såvida det inte finns självmordsbenägna hästar... Om det finns en möjlighet att försöka hitta ett bra hem till hästen så tycker jag man ska ta den möjligheten, innan man ger upp och avlivar hästen. Men hittar man inte ett bra hem, då är avlivning kanske det bästa alternativet.
Jag köpte min gamla travare för en struntsumma, och han har varken blivit en vandringspokal eller salami i Italien... Han blev min bästa vän!

Hästar saknar möjligheten att tänka i de termerna.

Vi kan ta ett exempel. Jag hade en svårt sjuk unghäst. Hon led verkligen, och man såg på henne hur trött hon var på det. Hade jag kunnat fråga henne 'vill du dö eller leva vidare såhär' hade hon INTE kunnat svara 'jag vill dö', ens om hon kunnat prata. Utan hon hade sagt 'jag vill inte ha det såhär'.

Hästar saknar det dödsbegrepp vi människor har, de kan inte tänka i sådana abstrakta termer, och har heller inte det kedjetänkande i flera steg med verkan och konsekvens.

Din ja! Men hur många tror du inte blivit vandringspokaler eller kroniskt halta ridhästar där ingen ser något?
PL

KL
Tror inte någon häst mår dåligt av att dö...
Att vi gör det beror på att vi vet om att vi ska det (om vi hinner) men det värsta är ju för dem som blir kvar.
Sätt inte det scenariot på en häst som ska avlivas.
Tycker gott TS ska få ta det beslutet om sitt liv och sina hästar själv!
Skulle hellre avliva våra än släppa iväg dom. Har lämnat till fodervärdar och jag vet inte om jag skulle göra om det. Lämna bort mina hästar alltså. Tänkte först, jag är ju inte den enda som kan ta hand om en häst, nej såklart inte, men hur stor är chansen att jag lyckas analysera en människas kunskaper, avsikter och förmåga att ta hand om dom som de är vana/mår bra av?

Skulle aldrig föråta mig själv om vackre svarten tex stod där felriden och stel med ont i ryggen och frustration i ögonen. Jag vill ge dom utveckling och förbättring tills deras dagar är slut och de får knalla vidare. Inte knalla vidare till en ny ägare, och en ny och en ny.. Eller vara hos en o samma men få långt sämre tillvaro.

Det handlar inte bara om mat o vatten o hovar, utan om stimulans och utveckling på andra plan. De kan sakna. Sådant man upplevt rotas, man kan aldrig bli okunnig igen, samma med en häst som utvecklats. Vill inte ha dem i en hage uttråkade heller!

Är det inte bättre att ta bort hästen än att ge bort den till någon.
Vad kommer framtiden innehålla? Försäljnig till någon ny varannan månad tils någon får nog och skickar kraken till italien?

/Linnea

Håller tummarna för att bes. går igenom, annars låt hästen gå vidare.
Jag har ett ex som jag köpt tillbaka. Trots att jag haft regelbunden kontakt med fodervärden under 1 år innan hon köpte hästen för att sen ha den på annons ca 4 mån senare. Har lagt ut mer pengar på hästen än vad jag köpte tbx den för. Och det är inte slut med utgifterna ännu. pga okunskap & inte "öga" för hur hästen rörde sig el såg ut i kroppen(muskulatur).
Våra övriga hästar som vi har som ridhästar(travare allihopa) är idag 20 & 25, de kommer aldrig att gå vidare nånstans än till himlen. Båda har varit i vår ägo i 17 år.

Nu vill jag inte klanka på dig så ta det inte så!
Men man skulle även kunna säga att man som ägare gör rätt i att avliva om man tror att detta kommer leda till ett liv i "lidande" pga att den kanske inte blir bra, får flytta runt osv.
Sen är de lite synd att de är ett varmblod, för de är inte direkt något sug efter dem och då tror faktiskt jag att de lätt blir en vandrings pokal/hamnar vid någon som inte heller har råd fullt ut för att man fått hästen. . . . .

ja har lite mer förståelse om de är en häst som inte kommer att bli bra igen..att den inte kommer kunna användas till nånting och bara stå.

men nu är de en 10 årig häst som kan bli helt bra igen med behandlingar..
och de finns många bra hem för sånna här hästar, känner en hel del som tar sej an gamla travhästar som ingen vill ha och ger dom ett bra liv..dom är enbart intresserade av att vara med hästen och rida i skogen..inte intresserade av att tävla eller sånt..alla vill inte ha hästar att träna med eller sånt..

så de finns sånna ställen om man bara letar..
och ja tycker endå man alltid ska ha pengar till vet. innan man skaffar hästen..pengar som man inte rör förren de händer hästen nånting.

Senast ändrad av en moderator:

Grejen är ju att man vill ju inte ge bort en häst till vem som helst bara för att den ska få leva...en död häst lider ju ej..

Vill inte att nästa ägare ej behandlar, säljer vidare, slaktar, skickar han till italien ja möjligheterna är ju många...

//

:bow:

Inte många skulle tänka så som du - tyvärr! Ibland tycker jag hästar hålls kvar i livet mest för ägarnas skull!

Var väldigt försiktig om du ger bort honom!

Ok, när min pålle blev utdömd visste jag att han aldrig skulle bli oskadad igen, Han fick alltså bli promenadhäst med allt vad det innebär. Hade aldrig lånat uthonom eller sålt honom efersom han verar frisk men är det inte. Hur som helst skulle jag då hellre avliva men det jag tycker är för jävligt det är att hästen enligt dig faktiskt kan bli frisk....du är hästägare glöm inte det!!!
Gör inget du ångrar och får ha på ditt samvete sen...
Visst är det modigt att ta beslut om att en häst skall avlivas om den behöver avlivas annars vet i sjutton!

Jag tror inte att TS "glömmer bort" att hon är hästägare.

Om du har läst tråden så vet du också att hon kommer att vänta med beslut tills efter att hästen är besiktad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: KAROLIJNAH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 828
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka