Avliva häst som går att göra frisk...

K

KossanMu

Har en 10 årig vbl som gått som ridhäst hela sitt liv då han endast tänades till trav då han var inget att ha, p.g.a. av långsamhet.

Haft han i 3 år och tränat och tävlat lättre klasser.
Han är en jätttrevlig häst på alla sätt och vis och rör sig bra även i ridningen.

Har nu ej råd att ha kvar honom och nu när han skulle säljas upptäcktes detta:

Han har en inflammation i ena frambenet antagligen i musklen, annars gick han igenom besiktning felfritt.

Han behandlas nu med inflammationshämmande, går i sjukhage och rids 20 min var dag enligt vet. rekommendationer.

Han ska efter avlsutad behandling och sjukvila om 1 månad ombeiktas och sedan säljas.

Har en köpare som är intresserad av honom och är han frisk nästa gång så köper hon honom.

Grejen är att för 1 år sedan gick han omkull på knä (olycka) och sträckte samma ben och fick en kotledsinflammation och behandlades 2 ggr och sen friskförklarades dec-06.

Om han nu ej går igenom besiktningen om 1 månad så vet jag ej om jag har råd att behandla honom mera då hans försäkring ej täcker det, och förra gången gick det på lite pengar om jag säger så...

Så hur gör man...Avliva en häst som med behandling kan bli bra eller ge bort honom till någon som har tid och råd att behandla honom, eller vad?

Hjälp mig!

Sv: Avliva häst som går att göra frisk...

jag skulle aldrig kunne avliva en häst som skulle bli frisk... det finns liksom inte...

kan du inte låtra honom vila längre?? vila läkar ut dom flesta skador...

sen går det väl alltids att sälja/skänka bort honom som promenad eller sällskapshäst om han är trevlig att hålla på med. eller sätt honom på foder/lån till någon med förutsätning att dom ska behandla honom, och efter det så får dom hästen?

är för illa att avliva, han är ju inte gammal heller.

Så hur gör man...Avliva en häst som med behandling kan bli bra eller ge bort honom till någon som har tid och råd att behandla honom, eller vad?

Hjälp mig!

Man måste väl endå som hästägare ta sitt ansvar och behandla hästen för att få den frisk och därefter sälja den.

Jag är förvånad att denna secundära inflamation i fram muskeln
inte observerats tidigare då den för 1 år sedan gick omkull på samma ben och dessutom sträckte det benet. Förstod man inte redan då vad det va den sträckte i det benet???

jag hade gett honom ev sålt honom för en billig peng till den personen som var intresserad av honom om dom ville ha honom då förståss. hade inte ens tänkt tanken på avlivning

Avlivning låter lite rått. PM:a gärna mig om du akut vill bli av med honom!

Man måste väl endå som hästägare ta sitt ansvar och behandla hästen för att få den frisk och därefter sälja den.

Visst är jag hästägare och visst har jag ett ansvar, men om man ej har Råd att behandla hästen eller behålla den, alltså har inga pengar alls...vad gör man då?

Jag är förvånad att denna secundära inflamation i fram muskeln
inte observerats tidigare då den för 1 år sedan gick omkull på samma ben och dessutom sträckte det benet. Förstod man inte redan då vad det va den sträckte i det benet???

Han fick en sträckning i kotan, som blev en inflammation som behandlades och sen var helt ok.

Han besiktades för en månad sedan och var då fullt frisk och när han besiktades nu igen så hade han denna inflammation.
Antagligen beror inflammationen på ett bus eller en smäll i hagen.

Han reagerade endast då hon böjde högt med diffus hälta/stelhet men vid kot,knä och lågt böjprov visade han inget.

Prognosen verkade god sa hon men man vet ju aldrig.

Kommer att PM:a dig om han ej är frisk när vi besiktar honom i Januari ifall denna tjej ej vill ha honom...
(Bor 45 mil ifrån dig)

Om min köpare vill ha honom och han är ej frisk så kommer jag ge henne hästen men jag vet inte om hon vill ha honom då det är hennes först egna häst och då vill man nog ej börja med en konvalecent...

Grejen är ju att man vill ju inte ge bort en häst till vem som helst bara för att den ska få leva...en död häst lider ju ej..

Vill inte att nästa ägare ej behandlar, säljer vidare, slaktar, skickar han till italien ja möjligheterna är ju många...

//

Senast ändrad av en moderator:

de är hästägarens ansvar att ha råd med behandlingar om hästen blir dålig..de är sånt man får ta med i beräkningen när man skaffar hästen..att alltid ha lite reserv om de händer nåt.

man kan inte avliva djur hur som helst för att man tillslut inte har råd att ha dom..då får man lösa de på ett annat sätt..o de betyder inte att man ger hästen till första bästa som vill ha den..man tar tid på sej att hitta seriösa bra hem för dom finns faktikst.

Jag vet hur det är att vara hästägare men har varit det de senaste 15 åren.

Har man inte råd att ha häst ska man inte ha det och det är ju just det som har inträffat, han har varit till salu sen oktober.

Senaste månaden har jag betalat 2 vetbesiktningar 1600:-per gång och medicin 730:-
Han är nyskodd för 750:- och den månliga stallhyran är 2000:-

Visst betalar jag för min häst men jag har endast råd med en ny vetbesiktning på 1600:- igen i Januari förutom de andra kostnaderna.

Har ej råd med hältutredning som förra gången kostade 2000:- per gång.

Visst kan man avliva djur hur som helst så länge man är ägare till dom, inget jag vill göra men han måste ju bort och jag vill ej ge bort honom till vem som helst heller.

Har tid att hitta en ny ägare Januari ut men sen är det kört.

Herregud, hästen kan inte vara mycket värd för dig. Du får väll ta ett lån. Det är ju inte hästens fel att du inte har råd, klena inte av dina egna problem på hästen. Jag skulle aldrigbli av med det samvetet............

sen går det väl alltids att sälja/skänka bort honom som promenad eller sällskapshäst om han är trevlig att hålla på med. eller sätt honom på foder/lån till någon med förutsätning att dom ska behandla honom, och efter det så får dom hästen?

Jag tänker tvärtom... Jag skulle ALDRIG skänka bort en skadad häst och det ett varmblod dessutom. Hur stor är inte risken att den blir en vandringpokal eller salami i Italien?

En frisk och välutbildad f.d. travare är inte värd många kronor och svårsåld. Hur ska inte ödet se ut för en trasig stackare som ska skänkas runt...?

Hästen lider inte av att vara död. Hellre avliva om du inte hittar absolut rätt hem - och det blir svårt.

Herregud, hästen kan inte vara mycket värd för dig. Du får väll ta ett lån. Det är ju inte hästens fel att du inte har råd, klena inte av dina egna problem på hästen. Jag skulle aldrigbli av med det samvetet............

Realistiskt sett är det inte klokt att skuldsätta sig pga en skadad häst om ekonomin redan är knaper och man ändå inte anser sig ha råd att behålla hästen.

Den har varit till salu sedan oktober... Hur stora blir inte skulderna om man måste låna till veterinärräkningar och redan har det svårt att få ihop till stallhyra m.m. Hästen ska bli friskt och sedan ska man hitta köpare. Det kan ta år.

*KL* Som gäller generellt ang diskussioner om denna typ av häst.

När trådar skapas av denna kaliber kan man kallt räkna med att det finns mindre nogräknade personer som läser dessa trådar, de tar alla tillfällen att en häst gratis. Användningsområdet för denna häst är sedan stort, men avsikten i slutändan är ändå att göra sig en hacka vilket med största sannolikhet INTE gagnar hästen.

Boj/moderator

Skogstrollet: Jag håller med dig!

Varför riskera att en häst som är skadad och dessutom inte värd många ören i de flestas ögon vandrar runt hos diverse personer o som kanske sedermera hamnar på en slakttransport till Italien? Är det vad man vill sin bästa vän?

Jag hade i det läget (dvs om hästen inte går igenom nästa besiktning) avlivat hästen, en död häst lider inte...

Att låna pengar till att ha råd att ha kvar hästen är ju vansinnigt...:eek:

de är hästägarens ansvar att ha råd med behandlingar om hästen blir dålig..de är sånt man får ta med i beräkningen när man skaffar hästen..att alltid ha lite reserv om de händer nåt.

man kan inte avliva djur hur som helst för att man tillslut inte har råd att ha dom..då får man lösa de på ett annat sätt..o de betyder inte att man ger hästen till första bästa som vill ha den..man tar tid på sej att hitta seriösa bra hem för dom finns faktikst.

Nu vill jag inte klanka på dig så ta det inte så!
Men man skulle även kunna säga att man som ägare gör rätt i att avliva om man tror att detta kommer leda till ett liv i "lidande" pga att den kanske inte blir bra, får flytta runt osv.
Sen är de lite synd att de är ett varmblod, för de är inte direkt något sug efter dem och då tror faktiskt jag att de lätt blir en vandrings pokal/hamnar vid någon som inte heller har råd fullt ut för att man fått hästen. . . . .

*KL*

Jag anser det är ett MODIGT beslut att välja den svåra vägen och avliva om man inte har råd att behandla, istället för att skänka bort hästen till en oviss framtid.

Så jag ser faktiskt INTE att TS är en dålig djurägare om h*n avlivar hästen om den inte är bra på återbesöket. INGEN häst lider ett skvatt av att avlivas, det är 'bara' vi människor som lider.

Ett vbl är heller inget som har så hög status, tyvärr, och det gör det än mer riskabelt att skänka bort.

JAG skulle om det var min häst erbjuda den tilltänkta köparen att få ha hästen på livstidsfoder om h*n vill det och den inte går igenom bes. Jag skulle INTE skänka bort, utan låna ut på livstid. Och ta bort den om den studsar hem igen direkt. Vill den tilltänkte köparen inte ha hästen på foder skulle jag låta den somna.

Och jag anser att TS ska ha all heder åt att h*n är modig nog att dels erkänna hur h*n har det ekonomiskt, och att våga ta upp en extremt tabubelagd fråga till diskussion!

kan bara hålla med. Har själv haft en nära vänn som nyss tagit bort en "frisk" häst och även om första tanken är skrämmande förstår jag beslutet fullt ut så här efteråt!

Det måste vara en oerhört jobbig situation för dig. Min första tanke var självklart måste man göra allt man kan för att hästen ska bli frisk. Men tyvärr ändras ju faktisk allas situation i livet, man kanske inte har samma möjlighet längre. Eftersom du faktiskt har tänkt och sälja honom beror det kanske på en ändrad situation.
Rent krasst skulle inte jag heller kunna lägga hur mycket pengar som helst på en häst, som tyvärr inte har så högt värde. Och alla får ju faktiskt inte lån från banken för att lägga på en sjuk häst. Har själv en travare med reservation i försäkringen. Som tur är har hon inte blivit skadad, men jag skulle nog max kunna lägga 20 000 kr på henne om hon blir skadad. Jag köpte henne väldigt billigt (2500) så jag lägger undan lite varje månad på ett hästkonto till oförutsedda utgifter.
Men om du inte lyckas hitta rätt köpare så tyvärr tror jag att det snällaste mot hästen är att ta bort honom. Då vet du att han inte hamnar i orätta händer.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Håller med fullständigt!
Om tjejen som kikat på honom tidigare vill ha honom och om hon verkar vettig så kör på det då! Är han frisk, inga problem.

Är han däremot inte fräsch så välj då att avliva stackaren. Visst är det en hästägares ansvar att ta hand om sitt djur men jag tycker att det låter som om ts i detta fallet har insett att hon inte har råd och kan man då inte sälja hästen till ett ärbart hem är det bättre att den får slippa lida. Då kan man iaf glädjas åt att den under sitt liv alltid haft det bra!

Det är en stor omställning för en travhäst att bli ridhäst = svårt, jobbigt, mkt nytt att lära, mkt nya muskler att sätta samt mkt nya intryck. Att sedan dessutom bli slit och slänghäst åt en 14-åring är rentav grymt!

Att först få bästa tänkbara foder, täcken, träning, behandlingar m.m. för att sedan få skräphö, billig och ofta opassande utrustning, skarpa bett och full fart i skogen trots eventuella hältor som barnen inte kan se pga okunskap är hemskt! Självklart inser jag att inte ALLA gör så, men väldigt många. Därför är avlivning hundra gånger bättre om man inte hittar det "perfekta" hemmet åt sin kamrat!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: KAROLIJNAH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka