Avliva frisk hund eller ej?

Sv: Avliva frisk hund eller ej?

kl

Precis som ramona sa, man behöver veta en del bakgrundsfakta för att kunna göra sig en så rättvis bedömning som möjligt av situationen.

När historien ändrar sig, blir det knepigare och lättare att tänka fel.

Ja du, detta är Buke i ett nötskal...
Man kan inte fråga om allt utan att ge ut hela sitt liv från födseln och gärna med källhänvisning... För det måste finnas källa....

Och om inte det räcker... så kollar man historiken.... Profilsidan ökar med 1000 besök...

Jag kan bara säga, hunden är er, och valet kan bara ni göra.
Känns det rätt att avliva, då gör man det!

Själv skulle jag må fruktansvärt dåligt om jag omplacerade min 8 år gamla hund, och den hamnar hos fel familj!
Skulle aldrig förlåta mig själv.
Jag vet inte ens om jag skulle klara av att omplacera en yngre hund heller om något hände mig så att jag ej under några omständigheter kan ha hunden kvar, jag skulle nog avliva, då vet jag var den är!

Valet är fullständigt fritt.

Vill man inte berätta för mycket och väljer att vara mer sparsam, så får man kanske riskera att det blir missuppfattningar. Sen kan man alltid låta bli att starta en tråd om man inte vill ha 1000 nya besök på sin profilsida...

Kan säg att jag inte tycker om ditt sätt att diskutera!
Efter att ha kollat din historik så ser man att dina inlägg genomsyras av bitterhet och okontrollerbara svars uttryck.Varför inte ta din bitterhet och agera ut dom på andra sätt än de som vistas på diskussionsforum?Och då har jag bara skummat de inlägg du gjort gällande djur och hantering..

Om du bara ville ha medhåll så kanske du inte skulle starta upp denna tråd.

Jag vänder mig mot den slit och slängmenatalitet som faktiskt verkar finnas hos vissa hundägare. Och jo, jag tycker faktiskt man ska tänka mer framåt än några år, och jag tycker det är en tråkig inställning faktiskt att avliva hundar som inte passar in efter ens egna önskningar som "råkar" ändra sig bara sådär.

Och angående min egen bitterhet och att du skummat mina inlägg- du får nog skumma lite nogrannare för jag har aldrig skrivit så illa, eller tyckt så illa, om min hund som du om din-fast min från början var en oönskad liten parvel.

Han klarar alltså inte att bli skodd av någon anledning? vad sägs om tex easyboots då? Dom är superbra:idea: Det finns alltid lösningar om man VILL. Tyvärr är det allt för många som inte har lust idag. Trist tycker jag.

Han klarar inte av att bli skodd för att det gör ont i lederna på honom när man böjer benen på honom och måste hålla dom såpass länge som vid en skoning.
Jag vet att det finns easyboots och jag övervägde denna möjligheten i vintras, men det rekommenderas inte av någon jag pratat med att ha easyboots på 12-15 timmar per dygn.

Och sen måste man ju fundera på hur mycket ska man göra egentligen, hur länge ska man hjälpa dom att överleva. Jag tycker att det måste finnas gränser och fundera över när man gör det för djurets skull och när man gör det för sin egen skull.

Jag vill inte vänta och se om nästa vinter kommer bli den som tar kål på honom eller inte. Jag tycker inte att han förtjänar det, han har haft ett hårt liv innan han kom till mig och för mig känns det bättre att låta honom galoppera vidare till dom gröna ängarna INNAN han mår dåligt.
Och visst han springer, bockar och grejar i hagen. Men när man ser honom springa så ser det ut som att det är en häst gjort av plankor, han böjer knappt benen alls när han springer utan springer som om man hade spjälkat benen på honom.

Vi har här helt olika syn på vad som är att bry sig om sitt djur och inte. Jag anser att det är snällare mot djuret att låta det somna in gammal och lycklig än gammal och sjuk.

Jaha, så du menar att det är själva skoningen som ger ledproblemen...har aldrig hört talas om det.....?

Squaerpants har ju redan svarat. Men jag svarar jag med, nej det är inte skoningen som gör att han får ont i lederna. Han har problem med lederna men enda gången det plågar honom är vid skoning när man böjer så mycket i benen och han inte kan välja själv hur mycket eller när.

Det är alltid svårt när man inte kan ha ett djur kvar och vilket man skall välja och vilket man tror är bäst för det är ju olika för olika hundar.

Min far har avlivat en och omplaserat en båda två hade helt olika historia och anledning till att vi inte kunde ha kvar just dom hundarna, enda likheten var att båda var stövare.

Kram, tror att du väljer det som är bäst för hunden.

*KL*

Om valet står mellan att "glömmas" bort och enbart få mat kontra avlivning så är ju beslutet plättlätt. Men jag personligen tycker faktiskt att man åtar sig ett stort ansvar när man skaffar djur och för mig innebär inte det att man avlivar friska djur för att man tappat intresse ( mer riktat åt TS man egentligen ).

Jag tycker inte att man fullbordar sitt ansvar alls genom en sådan lösning, men om läget är som jag skrev ovan så mår ju hunden bäst av att få somna in. En död hund lider inte av att vara död och det är inte plågsamt att dö heller.

Fast ena sekunden säger du att han springer precis som vanligt i hagen och det bara är vid ridning/promenad han behöver skor, och sen att han är stel även i hagen. Inte så lätt för mig att bedömma då. När du ändrar historien som du känner:confused:

Jag säger att enda gången han verkligen har ont är när han skos! Att han är stel som en trähäst när han springer i hagen innebär inte att han har ont. Han skulle inte galoppera omkring om det gjorde ont, han lider inte av att gå i hagen för då rör han sig på sina egna vilkor. Så, gå som pensionär i hagen har han inte på något sätt ont av. Och ändå ska jag låta honom somna in..

Ja,precis.:( Här i Södra delen verkar det svårt med stövare,tyvärr.

Men varför, nu när det bara är att han inte får jaga som stör, ligger han inte ute på annons om hyrstövare?, det borde vara optimalt, hunden får jaga och kan ändå bo kvar hemma.....

Jag säger att enda gången han verkligen har ont är när han skos! Att han är stel som en trähäst när han springer i hagen innebär inte att han har ont.

Sorry, din häst rör sig som en trähäst för det är den ställningen med benen som gör minst ont, att hävda att en häst som har så ont vid skoning att det anses vara djurplågeri att bli skodd är frisk och ska slaktas fast den är frisk håller inte nu när man har mer info, din häst är liksom inte frisk.

Och att hästar inte skulle röra sig i hagen om de har ont är en konstig myt, din häst är antagligen halt på alla fyra, då syns det inte lika tydligt.

Senast ändrad:

Sorry, din häst rör sig som en trähäst för det är den ställningen med benen som gör minst ont, att hävda att en häst som har så ont vid skoning att det anses vara djurplågeri att bli skodd är frisk och ska slaktas fast den är frisk håller inte nu när man har mer info, din häst är liksom inte frisk.

Och att hästar inte skulle röra sig i hagen om de har ont är en konstig myt, din häst är antagligen halt på alla fyra, då syns det inte lika tydligt.

Ja, han undviker att göra så att det gör ont..det är jag mycket väl medveten om. Men eftersom han vid skoning inte kan bestämma själv, det är inte på hans villkor då och då är det att plåga honom. I hagen bestämmer han helt själv om han ska springa och hur han ska springa.

Min häst är inte halt, han är stel, för att hans leder har gett upp.
Lite lustigt att du nu verkar försöka vända det till att det är synd om min häst för att han inte avlivas..istället för att det var synd att han skulle avlivas.. ;)

Min häst är inte halt, han är stel, för att hans leder har gett upp.
Lite lustigt att du nu verkar försöka vända det till att det är synd om min häst för att han inte avlivas..istället för att det var synd att han skulle avlivas..

Jag tänker inte vända på något, bara konststerar att du anser din häst vara en "pigg och glad" herre utan några större problem du tänker sas avliva hästen innan den blir "sjuk", jag anser din häst vars leder gett upp, faktiskt höra till de sjukas skara och stela kallas alltid hästar som är halta på alla fyra.

Gemensamt svar:
Ni som skriver att man inte avlivar ett friskt djur.Hur föreslår ni man ska göra då? Med tanken att intresset för att jaga hare och räv inte finns längre.Och att jag som inte jagar inte orkar med all skötsel där hunden ifråga kräver dagliga motions rundor, inga ("lalla rundor) utom raska rejäla där han får motion.
Samt där levnads förhållandena har ändrats sedan inköpet av hunden?
Ska tillägga att han även har tendens att driva rådjur imellanåt,vilket han absolut inte ska/får.Så även den sortens träning krävs.

Alltså att du bara orkar sitta och påstå en massa??? Din energi nivå måste vara på botten på kvällen!!
Jag skrev inte att han är oduglig i jakt, utan att man får "påminna" honom i början av jaktperioden och sen flyter det på bra. Sluta och ge kommentarer som du tar ur tomma intet. Du är ju farlig som person med din livliga fantasi och icke fakta grundade utsagor....

Senast ändrad:

Det blir ju helt klart ännu svårare att omplacera en hund som inte är ren.

Fick en tanke när jag stod i duschen. Omskola honom till eftersökshund? Kan bli kul, han får ett jobb och kan dessutom användas av husse.
Jag menar, hunden är 8 år, har kanske 3 jaktår kvar, kanske kunde ni ge honom det..? Sen kan han få leva ett lugnt pensionärsliv.

Har ni några barn i okej ålder? Sätt dem i en eftersökskurs med jycken:)

Jo, vi hade den andra hunden på eftersöks kurs,inte renodlad kurs i just eftersök men vi fick prova på det.Och det var väl igentligen inget som föll min man på läppen. Men jag kan ju inte ta beslut för övriga familjens "intresse" men jag ska faktiskt föreslå det.Alla lösningar är ju värda att prova!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka