Har du råd att behålla hästen, och kan ge den daglig motion så att den inte stelnar till så tycker jag att det är fel, ja.Såvida inte hästen är hyperstressad av att inte motioneras av ordentlig ridning varje dag och klara sig med tex promenader.Du säger ju själv att hästen i te lider av att få vara pensionär i hagen. Det är helt naturligt för djur att åldras, precis som människor. Ser man däremot att hästen börjar tackla av rejält, och tex få svårt att klara vintrarna utan lidande så kan man ge den en sista sommar enligt mig. Jag säger inte att man ska undvika att avliva till varje pris.Ett tillfälle när avlivning är ett bättre alternativ är när man MÅSTE göra sig av med djuret och inte kan garantera det ett bra liv hos någon annan.
Pengarna är inget problem då han knappt kostar mig nånting som det är nu. Och han får ingen mer motion än att gå i hagen, ta ut honom på promenader varje dag är inte att tänka på då vägarna är hårda och han är oskodd.
Jag har haft honom i snart 9 år, när jag tog hand om honom hade han vart misshandlad, han var mager, omusklad osv.. han hade haft ett hårt liv.
Och vintern som var nu klarade han bättre än han gjort på många år, han har alltid tappat väldigt mycket i hull varje vinter.
Däremot så klarade han denna vintern med nöd och näppe just för att han går oskodd, oskodd + isigt är ingen bra kombination.
Så jag kommer att låta honom somna in till hösten efter att han fått en underbar sommar till, för att jag vet inte hur nästa vinter kommer se ut. Jag vet inte om det blir en snäll vinter mot honom och det känns bättre att ta bort honom innan vintern kommer då än att behöva ta ett snabbt beslut i vinter när han kanske tappat hullet eller skadat sig för att han är så stel.
Förstår din åsikt, men för mig är detta det bästa jag kan göra för min häst. Och jag har bestämt mig redan nu och ska sätta datum i vår.. för jag vet att annars kommer jag inte klara av att göra det. Han är min bästa vän, min första egna häst.. han är allt för mig och därför vill jag ge honom ett bra slut. Inte vänta tills han blir dålig på riktigt.