Avliva frisk hund eller ej?

Sv: Avliva frisk hund eller ej?

Jag säger som jag sa ovan, pengar,sjukdom eller annat som gör att man absolut inte kan ge hunden det den förtjänar, fine. Men lathet och ointresse..icke. JAG hade inte kunnat sova på natten om jag gjorde så mot en levande varelse.

Så du tycker att man är hemsk om man avlivar sitt djur för att det är snällare mot dom?

Läs mitt inlägg högre upp, tycker du då också att jag är hemsk som avlivar min häst innan han blir sjuk?

Jag förstår precis vad Skogstroll menar :) Och jag håller till stor del med.
Livet kan förändras på många sätt vi inte kan råda över, men att "tappa intresset" eller liknande tycker jag egentligen är fel när det kommer till levande varelser. Jag anser att det är min skyldighet att ge hunden en god pension, även om den inte lägre kan arbeta.

Dock, så måste man ju inse att vi har olika syn på hundhållning. För en del är hunden en högt älskad familjemedlem, andra har hunden som arbetsverktyg och inget mer.

TS: Jag tycker du tar ett moget beslut. Känner du att du inte kan göra mer för hunden, så är det klart bättre att den får jaga vidare på andra sidan. :bow:

När man skaffar sig valpen, så är säkerligen valet av hund väl genomtänkt!

Men under levnadstiden så kan ens livssituation ändras, mycket kan hända i ens liv under 8-10 år.

Det är då du ska ta ditt ansvar och ta ett bra beslut om vad som är bäst för hunden/djuret.
Det är ansvar och respekt för djuret!

När det kommer till vad ts beskriver som slapphet och ointresse från ägarnas sida, då låter det illa. Det är ingen respekt för hundens väl och ve utan låter som en ren fråga om ägarnas bekvämlighet och olust till att ge hunden ett bra liv.

Svara de "skeptiska" i ett och samma inlägg.
Bakgrunden har jag inte gått in på då jag inte ville det.Men jag har sjukdom ja och min man bristande intresse för den sortens jakt som hunden enbart får utföra. Mao jag går hemma och mannen jobbar heltid. Jag har fler djur som jag tar hand om och eftersom jag behåller mitt intresse för dessa djur så ser jag ingen anledning att hunden ska bli lidandes för att han inte får/kan jaga längre. Han går här hemma och samlar energi = ofog iom han inte får den tid han kräver. Det svalnande intresset började för 2 år sedan för hunden och jag har kämpat för att ge honom ett fortsatt bra liv.Men jag orkar nu inte mer då all min energi går till "mina" övriga djur.Därför har vi beslutat att hunden får vandra vidare och då till himlen istället för ett nytt hem då han som sagt börjar komma upp i ålder men också skapat sig dåliga vanor pga vår "lathet"..
Så visst vet jag att man har ett stort ansvar den dagen man köper ett djur och jag vet också att jag har ansvar för djuret fram tills döden. Men när man inte orkar eller har det intresset så har vi valt att gå vidare utan denna hunden. För allas bästa.

Jag hoppas att du också såg att jag tycker att du tar ett genomtänkt och riktigt beslut. Även om jag själv inte resonerar som du och hade handlat på ett annat sätt så respekterar jag hur du ser på saken.
Detta är inget beslut som du ska ha dåligt samvete för eller behöva försvara! Ville bara förtydliga detta :)

Ingen fara och jag såg ditt svar.Så jag räknar inte er till skeptisk :)

Varför sa du inte det från början då? :)

Då är det ju inte enbart ointresse och lathet från er sida, jag uppfattade det så i första inlägget. Jag vet oxå hur livet kan ta andra vägar än dom man tänkt sig från början.

Bara du vet vad som är bäst, lita på din intuition.

Jag skrev inte det pga jag utgick från just ointresset för den sortens jakt och energin som tagit slut för arbetet med/för hunden.Vill inte utge mitt privat liv så pass.Men visst nu i efterhand så var det kanske dumt att inte uppge detta.

Det är stor skillnad på att avliva ett djur för att man inte vet var det hamnar om man inte KAN behålla det av en eller annan anledning. Det är helt okay att avliva ett friskt djur OM man ABSOLUT inte kan ha kvar det av anledningar som tex ekonomi, sjukdom osv. Men att av rent jävla ointresse och lathet avliva ett friskt djur, för att man inte har lust att aktivera det eller liknande, det är inte okay. Och återigen så hade JAG inte kunnat sova på natten om jag gjorde det.

Jag skrev inte det pga jag utgick från just ointresset för den sortens jakt och energin som tagit slut för arbetet med/för hunden.Vill inte utge mitt privat liv så pass.Men visst nu i efterhand så var det kanske dumt att inte uppge detta.

Ja det ställer ju det hela i lite andra perspektiv så att säga.. Det lät ganska illa från början i mina öron. För mig är hunden en familjemedlem, ja i princip mitt barn eftersom jag inte har några, och det är ju helt otänkbart att inte ge honom en bra ålderdom..samma gäller mina hästar och katter. Jag ser dom som mitt ansvar, precis som barn hade varit.

Lika gärna kan man avliva en hund som har precis fyllt ett år för att den kommer att dö någon gång förr eller senare... jag avlivar aldrig ett djur som är frisk bara för att den kanske ska bli sjuk en dag... alla vi kommer att vara äldre och sjuka någon gång...

Att sätta likhetstecken mellan barn o husdjur på det sättet låter i mina öron klart patologiskt.

Det är stor skillnad på att avliva ett djur för att man inte vet var det hamnar om man inte KAN behålla det av en eller annan anledning. Det är helt okay att avliva ett friskt djur OM man ABSOLUT inte kan ha kvar det av anledningar som tex ekonomi, sjukdom osv. Men att av rent jävla ointresse och lathet avliva ett friskt djur, för att man inte har lust att aktivera det eller liknande, det är inte okay. Och återigen så hade JAG inte kunnat sova på natten om jag gjorde det.

Så då tycker du att det som jag ska göra till hösten är fel då?
Att jag ska avliva min häst som är pensionär, han går inte att rida pga hans leder. Men han lider inte av det nu när han går i hagen och bara är. Och mitt intresse för hästar har verkligen inte svalnat, jag jobbar som ryttare bla. och hade mer än gärna fortfarande haft min 23 åring som ridhäst fortfarande.

Men om det hade vart du, så hade du alltså tyckt att han ska gå i hagen och bara va tills den dagen då han blir sjuk och måste avlivas för det?

Har du råd att behålla hästen, och kan ge den daglig motion så att den inte stelnar till så tycker jag att det är fel, ja.Såvida inte hästen är hyperstressad av att inte motioneras av ordentlig ridning varje dag och klara sig med tex promenader.Du säger ju själv att hästen i te lider av att få vara pensionär i hagen. Det är helt naturligt för djur att åldras, precis som människor. Ser man däremot att hästen börjar tackla av rejält, och tex få svårt att klara vintrarna utan lidande så kan man ge den en sista sommar enligt mig. Jag säger inte att man ska undvika att avliva till varje pris.Ett tillfälle när avlivning är ett bättre alternativ är när man MÅSTE göra sig av med djuret och inte kan garantera det ett bra liv hos någon annan.

Det är tydligen inne här på "hund" att vara totalt känslokall. Det finns många som har sina djur som familjemedlemmar och inte som leksaker eller arbetshundar, och det är helt okay att älska sina djur.Faktiskt.Jag drogh inget likhetstecken mellan barn och hund, jag sa att jag älskar min hund som ett slags barn, eftersom jag inte har några. När jag får barn kommer jag med all säkerhet att älska dom mer än hunden.

Senast ändrad:

kl

Det var värst vad det gullas och duttas med TS i tråden.

Tycker man det är OK att avliva en frisk hund bara för att orken går till andra djur man skaffat under tiden man har haft hund och fast man har haft hund så visst, då tycker man det är OK, och då måste det vara OK för alla att behandla hundar som slit och släng.

Skaffa, tröttna, avliva.Skaffa roligare saker.

Inte ovanligt, tyvärr, och om man ska se till inläggen i tråden, inte heller ovanligt att tycka så.

Stackars hund.

Hur läser du egentligen? Det är TS man som haft hunden till en viss sorts jakt, som han nu tröttnat på. Har du något bra förslag på hur TS ska få sin man att bli intresserad igen? Eller ska TS försumma sina egna djur, eller tycker du hon ska börja jaga?

Jag måste säga att jag håller med "skogstroll". Det är onödigt att avliva ett friskt djur pga att man inte orkar ge de den tid det förtjänar.

Även jag håller med i allt Skogstroll sagt. Jag önskar att fler resonerade så!

Har du råd att behålla hästen, och kan ge den daglig motion så att den inte stelnar till så tycker jag att det är fel, ja.Såvida inte hästen är hyperstressad av att inte motioneras av ordentlig ridning varje dag och klara sig med tex promenader.Du säger ju själv att hästen i te lider av att få vara pensionär i hagen. Det är helt naturligt för djur att åldras, precis som människor. Ser man däremot att hästen börjar tackla av rejält, och tex få svårt att klara vintrarna utan lidande så kan man ge den en sista sommar enligt mig. Jag säger inte att man ska undvika att avliva till varje pris.Ett tillfälle när avlivning är ett bättre alternativ är när man MÅSTE göra sig av med djuret och inte kan garantera det ett bra liv hos någon annan.

Pengarna är inget problem då han knappt kostar mig nånting som det är nu. Och han får ingen mer motion än att gå i hagen, ta ut honom på promenader varje dag är inte att tänka på då vägarna är hårda och han är oskodd.

Jag har haft honom i snart 9 år, när jag tog hand om honom hade han vart misshandlad, han var mager, omusklad osv.. han hade haft ett hårt liv.
Och vintern som var nu klarade han bättre än han gjort på många år, han har alltid tappat väldigt mycket i hull varje vinter.
Däremot så klarade han denna vintern med nöd och näppe just för att han går oskodd, oskodd + isigt är ingen bra kombination.

Så jag kommer att låta honom somna in till hösten efter att han fått en underbar sommar till, för att jag vet inte hur nästa vinter kommer se ut. Jag vet inte om det blir en snäll vinter mot honom och det känns bättre att ta bort honom innan vintern kommer då än att behöva ta ett snabbt beslut i vinter när han kanske tappat hullet eller skadat sig för att han är så stel.

Förstår din åsikt, men för mig är detta det bästa jag kan göra för min häst. Och jag har bestämt mig redan nu och ska sätta datum i vår.. för jag vet att annars kommer jag inte klara av att göra det. Han är min bästa vän, min första egna häst.. han är allt för mig och därför vill jag ge honom ett bra slut. Inte vänta tills han blir dålig på riktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka