Avliva frisk hund eller ej?

Sv: Avliva frisk hund eller ej?

Hur läser du egentligen? Det är TS man som haft hunden till en viss sorts jakt, som han nu tröttnat på. Har du något bra förslag på hur TS ska få sin man att bli intresserad igen? Eller ska TS försumma sina egna djur, eller tycker du hon ska börja jaga?

Jag läser detta:
Går inte att ha lös, katter jagar han,olater både inne och ute pga vår slapphet och ointresse.

Vidare:
Därför har vi beslutat att hunden får vandra vidare och då till himlen istället för ett nytt hem då han som sagt börjar komma upp i ålder men också skapat sig dåliga vanor pga vår "lathet"..

Och TS har väl 2 hundar till? Är det bara en som inte duger och bara en som inte får vara med på aktiviteter?:cry:

Och TS har i annan tråd rabblat upp allt som just hon aktiverat just denna hund med, sök spårträning varannan dag, leksaker, långa promenader......

Jag tror att hunden helt enkelt är för besvärlig, läs historiken och alla de gånger som hunden klassas som "otyg", pissande, skällande.......

har inte läst hela tråden, men blir helt tårögd!

avliva en fullt frisk hund bara för man inte har tid för den, borde man inte tänka på det innan man skaffar hund:(

stackars hund levande som död:/

Nej det kan jag inte. Vi slutade sko honom för att sko honom, DET är djurplågeri.

Hur läser du egentligen? Det är TS man som haft hunden till en viss sorts jakt, som han nu tröttnat på. Har du något bra förslag på hur TS ska få sin man att bli intresserad igen? Eller ska TS försumma sina egna djur, eller tycker du hon ska börja jaga?

NÅGON har ju tröttnat, och TS bryr sig uppenbarligen inte om den familjemedlem dom haft i åtta år heller.Jag tycker att det är beklagligt helt enkelt.

Vi slutade sko honom. För att just sko honom, det är djurplågeri.

Sorry för en mening som vart knas.

Skulle låta avliva hunden. En 8-årig frisk hund kan få ett alldeles utmärkt hem, kanske hos en pensionär som vill ha sällskap och där hund och husse/matte kan bli gamla tillsammans. Men det funkar nog inte lika bra med en ren jakthund, som dessutom har massa olater för sig.
Tycker det är bättre att låta hunden somna in än att ge bort den till någon som kanske inte tar hand om den på rätt sätt, kanske inte vet vad det innebär att ha en ren jakthund osv.

Jag läser detta:

Vidare:

Och TS har väl 2 hundar till? Är det bara en som inte duger och bara en som inte får vara med på aktiviteter?:cry:

Och TS har i annan tråd rabblat upp allt som just hon aktiverat just denna hund med, sök spårträning varannan dag, leksaker, långa promenader......

Jag tror att hunden helt enkelt är för besvärlig, läs historiken och alla de gånger som hunden klassas som "otyg", pissande, skällande.......

*KL*

Amen vad f*n - nu är det ju ny info igen här. Ts, hur skulle det vara om du sa som det var, rakt upp och ner.Du verkar ha väldigt udda syn på djurs välmående och jag kan inte stödja dig i dina åsikter varken ang hunden eller hästen.

Nu börjar jag att tröttna på sådana kommentarer.Jag finner ingen som helst anledning att uppge hela min livhistoria pga av sådana som dig. Jag drog det hela på ytan och ska så förbli. Att döma en person som du och andra gör är tragiskt. Jag ser inte att någon gullar med mig.Jag bad om deras åsikter och fick dom,sen att de inte hugger huvudet av mig är alltså enligt din mening fel. Jag har tyvärr sett andra som blivit totalt manglade här inne och jag hade det i bakhuvudet men tog en risk ändå för jag ville ha lite "kött" på benen. Men jag förmodar att du tycker det är helt ok att en aktiv hund som inte får utöva det han är skapt för och jobbat aktivt tills för 2 år sedan ska lida i en trädgård ? Bättre detta än att avliva då?Okej, det kallar jag "djurplågeri" (mentalt,fysiskt för hunden).Hur kan du sitta och trycka på dina tagenter och inbilla dig att hunden skaffades efter de andra djuren? Har du insyn i mitt liv? Kan upplysa dig om att de andra djuren fanns här innan hunden.Jag är inte intresserad av jakt och har därför inte använt hunden så att säg.Jag har skött allt runt omkring.Nu tryter orken pga sjukdom bl.a eftersom mitt intresse inte finns för den biten dvs jaga,jakt.. Så då ska jag ändå se hur hunden går omkring och "förfaller" istället för att låta honom somna in och slippa ifrån allt vad det innebär att inte vara aktiv längre? Hade han varit skadad eller sjuk hade jag aldrig tvekat.Nu så tvekade jag och ställde därför frågan här inne. Men hunden får väl vara en stackars hund då för han ska få jaga vidare.Präktiga och ovetandes människor som du gör livet sorgligt när det gäller diskussioner.

Ja, vi har 2 hundar till. En som lånas av andra och jagas med till det den är skapt för .Och hund nr3 är en sällskap/jakt hund som följer med mig lös överallt utan att jaga .Därför kan jag ha henne med mig och är betydligt mindre och "lättare" att motioneras mao.Läser du också "historiken" så ser du ju också då att det är jag som skrivit dom också eller hur? Men som någon skrev, jag får väl se till att gubben blir intresserad av jakten i fråga och jag får väl ta dunder medicinen så jag slipper min värk...

Senast ändrad:

*suck* Ja, som jag redan skrivit så vill jag inte återge er mitt livs historia. Finns ingen anledning till att jag ska blotta hela mitt liv för dig. Men gör som ginnies skrev kolla historiken, dra egna slutsatser och ge mig en stämpel så är det avklarat.För som sagt att livet ändras och är berg och dalbana existerar tydligen inte i livet hos vissa av er.Och nej, jag har inget "intresse" av att ha en ren och skär jakthund som tråden gäller.För jag klarar helt enkelt inte av det längre.Jag kanske ska nämna för dig att jag håller på att sälja en av hästarna också, är jag mega grym då? Jag har också en äldre häst som har eksem,fång och åldern börjar ta ut sin rätt på lederna.Men honom ska jag kanske behålla tills han stupar av sig själv? Den gamla hunden kanske jag ska ha på en kärra när hon inte kan gå med mig längre. Och hund nr 2 kanske vi ska förbjuda andra att låna vid jakt för vi tar inte vårat eget ansvar? Nej, att man försöker finna lösningar och att man frågar för man ser sig sitta i en situation som man inte klarar själv är nog dåligt när man läser vissa inlägg.

Senast ändrad:

Kom på en annan sak gällande jakthunden. Jag kan om ginnies och fan of bill önskar skriva ner historien kring jakthundarna (modell större) så får ni faktan kring dessa 2 hundar.Men jag tror samtidigt inte att alla bakgrunds faktan får uppta ett forum. I stället för att spekulera och dra egna slutsatser menar jag.Tycker inte om människor som stämplar andra utan bakgrundsfakta. Det är som skvaller kärringarna i byn.Det slutar i katastrof till slut. Att jag inte kan/vill leva i en rosa skimrande bubbla är ibland tråkigt.Men sedan är det ju det krassa livet.Jag försvarar inte alls oansvariga djurägare och jag kan säg att jag inte ser mig själv som en oansvarig ägare/innehavare. Men när man ser en levande varelse "förfalla" för varje vecka som går så kan jag inte blunda.Jag har försökt hitta lösningar men det har inte alls gått som jag velat.Så vad gör man då? Blundar och låtsas som inga problem finns? Eller tar ansvar för sin egen eller åt andra och får saker och ting gjorda.Sorgliga eller glädjande spelar ingen roll.Som sagt jag är inte ensam i ägandet av djur.Men när man inte har intresse eller ork för djuret ifråga, vad ska man göra?Man kan inte tvinga en annan person att få tillbaka intresse.Därför måste det åtgärdas och jag har försökt med allt jag kan komma på,men det är inte lätt.Och någonstans måste någon gå in och säga stopp.

Jag känner så här:

Det går inte att "tvinga" någon annan att återuppta ett intresse som personen inte längre brinner för, sant!

Däremot kan man kräva av en personen att han/hon skall ta sitt ANSVAR!
Har man skaffat en hund så har man ett ansvar, det kan man inte blunda för ÄVEN om man tappas intresset!!

I detta fall handlar det om en vuxen man som inte längre kan/vill jaga med en hund som han haft i många år och av den orsaken får hunden "stå och förfalla".
Detta anser inte jag är okej!

Att TS inte kan/vill ta hand om hunden är ju upp till henne. Men mannen/ägaren är ju den som egentligen bör konfronteras!

Personligen så kan jag tycka att om hunden haft 8 fina år som jakthund så är det bättre att avliva än att försöka placera om den till någon som i värsta fall inte heller inser/kan uppfylla dess behov!

/Swat

Du behöver inte redogöra för hela ditt liv, det är det ingen som begär. Däremot är det svårt att ha en åsikt eller göra en objektiv bedömning ifall man inte har kött på benen. Du startade tråden för att du ville ha åsikter och få mer kött på benen, men då borde du också vara med på att folk i tråden ska vilja veta lite också.

"Ska vi avliva hunden - ja eller nej" räcker liksom inte utan det behövs lite mer bakgrundsfakta.

Min åsikt är att det är bättre att avliva hunden än att inte ta hand om den som sig bör.

Men när man ser en levande varelse "förfalla" för varje vecka som går så kan jag inte blunda.Jag har försökt hitta lösningar men det har inte alls gått som jag velat.

Att hunden förfaller beror ju enligt din egen utsago att ni är lata och inte vill-just med den hunden.
Varför går det inte att aktivera den som du menade dig göra förut, spår sök, leksaker, fotboll och långa promenader???, och varför är det så besvärligt att ta med en hund i koppel när du motionerar den andre??

*suck* Ja, som jag redan skrivit så vill jag inte återge er mitt livs historia. Finns ingen anledning till att jag ska blotta hela mitt liv för dig. Men gör som ginnies skrev kolla historiken, dra egna slutsatser och ge mig en stämpel så är det avklarat.

Jag kan väl säga såhär, att just genom att kolla historiken så drar man inte egna slutsatser.

Kan det inte vara så att TS aktiverar hunden på olika sätt men att det inte räcker?
Hunden kanske "förfaller" eftersom han saknar jakten, trots annan aktivering?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka