Avliva frisk hund eller ej?

Sv: Avliva frisk hund eller ej?

Fast lägg upp det för din man som att det faktiskt är hans ansvar som hundägare att se till att hunden mår bra. Jag förstår att hunden måste jobba med något, det är ju en arbetande ras och även om din man har tröttnat på den formen av jakt (som ju är en av de segaste jaktformerna även enligt mig :angel: ) kan han försöka att tillfredsställa hunden.

2 ordentliga spår i veckan kan räcka långt och är inget som tar någon tid egentligen. Då kan han ju få nytta av hunden och dessutom lära sig nåt nytt på kuppen. Man måste ju ändå utvecklas som hundägare;) Kan ta min farbror som exempel, han och hans hund går som eftersöksteam på ett stort gods, och går ju då extremt svåra spår flera gånger per jakttillfällen. Hunden är skitduktig, men nu går han nybörjarkurs i viltspår för att det är kul att träffa folk och få lite nya spårmarker även på sommaren.

Men jag rekommenderar en renodlad viltspårskurs faktiskt, och det kan ju även resten av familjens hundar göra. Jag menar, man sticker ut och lägger 3 spår, tar kanske max en timme, sen ska de ligga, de kan ligga upp till 36 timmar när man har tränat lite. Sen tar man bara hundarna med sig till skogen och går varsett spår och passar på att ta en liten skogspromenad också.

Skrivit ut erat svar... Man får inte vara dum.Fast jag redigerade det lite *fniss*... Kan absolut vara en aktivitet som får gubben på hugget igen. Tyvärr är det ju vildsvin och rådjursjakt som drar nuförtiden, men en spår hund behövs alltid och det är väl bra med 2 stycken av den sorten i ett jaktlag...

Svar till fan of bill:
Jag bryr mig inte så mycket om de läser min historik,där framkommer hur en del "problem" varit gällande hunden ifråga.Och frågar man inte så får man inga svar iofs. Men när det finns dom som tar saker ur tomma intet och påstår sig veta saker eller ännu värre sitter och hittar på helt ogrundade saker då blir jag arg.Tycker de personerna är sorgliga och är enbart ute för att provocera.Bättre de skaffar sig ett liv och inte ställer till med osanningar och falska påståenden.
Men forumet är väl till för att fråga,diskutera osv,men ibland undrar jag över en del.Rena lynchningen och det är tråkigt för många vågar inte diskutera på Buke.

Skrivit ut erat svar... Man får inte vara dum.Fast jag redigerade det lite *fniss*... Kan absolut vara en aktivitet som får gubben på hugget igen. Tyvärr är det ju vildsvin och rådjursjakt som drar nuförtiden, men en spår hund behövs alltid och det är väl bra med 2 stycken av den sorten i ett jaktlag...

Om han inte är intresserad av att jaga hare och räv med stövare längre så spelar det ju ingen roll att man spårar annat vilt med den (en del hävdar ju att man kan "förstöra" hunden om man spårar annat vilt än den får jaga) och både vid rådjur och vildsvins så är det ju viktigt att ha en väl fungerande eftersöks hund. I vårat jaktlag har vi dessutom många eftersök på trafikskadat vilt och det kan periodvis behövas flera hundar. Flera gånger under vintern var det upp till tre eftersök per dag... :crazy:

Tycker dessutom ett "lagom" mål är att göra hunden till Svensk Viltspårschampion, det borde väl vara en sporre för gubben om nåt;)

Det är faktiskt inte så svårt, hunden ska klara 4 spår med 2 olika domare, kort förklarat. Och ja, minst en 2:a på utställning för att få ut championatet.

Det är faktiskt inte så svårt, hunden ska klara 4 spår med 2 olika domare, kort förklarat. Och ja, minst en 2:a på utställning för att få ut championatet.

Utställningsmeriten är borttagen, så det är bara godkänt anlagsprov, och 3 ettor i öppenklass. Som du säger; inga större problem om hunden bara förstår hur den ska använda sin nos. Ett viltspårchampionat är en bra grund för en blivande eftersökshund - vilket är vida mer krävande.

Funkar inte det så kan man ju fokusera på en mer Svensson-anpassad aktivitet - kantarellsök! Brukar vara poppis kurser för gubbar med god matlust :angel: (Under säsong då)

Jodå, jag är väl medveten om detta. Man lär sig rycka på axlarna åt det efter ett tag. Till slut gör man inte ens det, man bara skrollar vidare.

Ja, det bästa är väl om du kan motivera gubben, det är ju faktiskt hans ansvar och inte ditt även om man givetvis blir engagerad i partnerns hund också.
Viltspårschampionat kan som sagt vara en bra start (kan Hamiltonstövare bli SeVCH? Alla jaktraser kan ju inte det) men det är nog bra om du kan styra in honom på "riktigt" eftersök för det där championatet kan vara ganska lättfixat. Lätt hänt att man tappar motivationen att jobba vidare med hunden när man väl har titeln.

Och skulle du inte kunna få gubben att aktivera sig med hunden är det väl bättre att han får somna in än leva ett liv han inte trivs med. En hund som inte är problemfri är nog inte särskilt lätt att omplacera, risken är ju att han börjar vandra runt mellan olika hem.
Hunden har ju inget begrepp om döden även om jag egentligen ogillar den lösningen.

Lycka till med vovven!

Alltså att du bara orkar sitta och påstå en massa??? Din energi nivå måste vara på botten på kvällen!!
Jag skrev inte att han är oduglig i jakt, utan att man får "påminna" honom i början av jaktperioden och sen flyter det på bra. Sluta och ge kommentarer som du tar ur tomma intet. Du är ju farlig som person med din livliga fantasi och icke fakta grundade utsagor....

Vad är det jag har hittat på om jag får fråga? Och det du skriver nu, skrev du faktiskt inte då.

Här räknas jakthundar, tar stövare, som driver rådjur för orena och de räknas också som helt odugliga till jakt.

För säkerhetsskull frågade jag igår 2 jägare, båda sa: Skott i pannan, inget att ha. Och aldrig till avel(och ni kastrerade ju faktiskt er tilltänkta avelshund).

Däremot så kunde man, med arbete, få en sådan hund rådjursren och om man fick det så blev de , vad de menade också riktigt bra, men ingen hade någonsinn hört talas om en hund som var oren lite sådär ibland, i början av jaktsäsongen, och sedan fungerade utan bekymmer med lite tillsägning...för att nästa säsong vara oren igen. Jag fick till förklaring att alla orena sas kunde vara rena om det under just den jakten inte dök upp något tillräckligt attraktivt då otillåtet spår, men inte annars om de nu inte är fullärda rena.

Fast jag förstår faktiskt det där med att vara oren i början på säsongen. Har du en hund som inte kan vara lös förutom vid jakt kan du behöva påminna om vad som gäller, så himla konstigt är det inte.

Ta hundar som driver sådär halvlångt, wachtlar tex, jag vet många som får hämta sina wachtlar ganska långt borta i början på säsongen och sen stämmer det mer och mer för att sista månaderna funka utmärkt. Men hundarna är bara hundar och lite härdsmälta kan de få.

duger därför inte till jakt öht
Du har också insinuerat att hunden inte får vara med övriga familjen dessutom att han inte skulle få promenader.Det är taget direkt ur din egen fantasi, jag har inte skrivit någonstans att han är "utfrusen" eller på något sätt illa behandlad eller miss sköts. Tvärtom,han behandlas lika som de övriga vad det gäller hantering,mat osv.Att han har ofog för sig är ju kommet från utebliven aktivering .
Nej, jag har heller aldrig varit med om hund som var gång jakt säsongens början driver rådjur.Fast han har väl inte gjort det var start men det händer och gubben har varit medveten om det.Så jag tror faktiskt att intresset för att jaga med hunden har tappats bort pga av detta också.Jag hade ingen erfarenhet alls av rasen när den inskaffades utan gubben och hans familj hade i alla år haft rasen och jag trodde ju i min enfald att de visste vad som krävdes för just Hamilton. Men jag har lärt mig en läxa och gör aldrig mer om den.Och ja, han kastrerades vid 4års ålder.Dessförinnan skulle han använts som avelshund var det tänkt.Men omständigheterna ville inte så. Så visst är han utställd och jaktprov var på g men som sagt nu blev det inte så.Jag har fått höra mig för, läst och frågat ang rasen när den införskaffades då jag upptäckte att gubben och hans familj inte alls hade samma syn på hundhållning som jag fått lära mig.Men han har ju också lärt sig på vägen och förstått att det krävs mer än en hundgård och att hunden inte kan "gå" i en trädgård hela icke jaktsäsongen för att sen bara ut och jaga... Men man lär sig av sina misstag och i detta fallet "dyrt" sådant enligt min mening. Och då menar jag inte ekonomiskt.

Tycker dessutom ett "lagom" mål är att göra hunden till Svensk Viltspårschampion, det borde väl vara en sporre för gubben om nåt;)

Jag ser att hunden är kastrerad. Då måste han ha testikelintyg från veterinären att den var "komplett" därnere före kastreringen, annars kan den inte bli Viltspårchampion. Tyvärr, säger jag, som tänkt att min vovve skulle bli Chgampion men det kan jag glömma, eftersom han var krypt.......

Jag avlivar många friska hundar som inte fungerar i hemmet o som inte är lämpliga för omplacering o jag dömer inte.
PL

Fast champion är nog inte det vi ska inrikta oss på.Utan huvudsaken att man får igång intresset.Jag får ge det en tid och avvakta...Tror inte jag lyckas "övertala" honom över en natt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat