Sv: Avliva familjens hund.
Det kan gå fel och det kan blir då väldigt obehagligt så att ens ta den risken tycker jag är direkt oansvarigt.
Man ska självklart berätta för barnet vad som har hänt och varför och barnet kan med fördel vara med och se hunden (om den inte blivit kremerad) när den är död, få klappa den, krama den och sedan vara med och begrava den. Själva avlivningen bör dock ett så litet barn inte vara med på.
Jag tycker tvärt emot de andra att barnet kan få vara med hos veterinären. Det är inte speciellt dramatiskt att avliva en hund, och får barnet vara med så ser det vad som händer. Självklart är det viktigt att tala om varför man gör det, men jag kan inte tänka mig att barnet ska bli rädd för veterinären efter det. Små barn förstår kanske inte döden på det sätt som vi gör, men jag anser att de har rätt att få en möjlighet att förstå på sitt eget sätt.
Varför ska man inte få veta att djur dör bara för att man är liten? Det är ofta mindre dramatiskt för dem än för oss.
Mina söner har sett döda djur sedan de var små, den ena frågade var huvudet var på det skjutna rådjuret, den andra kallade fårskinnet med huvud för "död bä" och den flådda kroppen för "bäkött".
Det kan gå fel och det kan blir då väldigt obehagligt så att ens ta den risken tycker jag är direkt oansvarigt.
Man ska självklart berätta för barnet vad som har hänt och varför och barnet kan med fördel vara med och se hunden (om den inte blivit kremerad) när den är död, få klappa den, krama den och sedan vara med och begrava den. Själva avlivningen bör dock ett så litet barn inte vara med på.