Avliva en hel valpkull

Sv: Avliva en hel valpkull

Jag tycker inte att det borde vara så svårt att hitta ett hem till en vit boxer......men ingen av de uppfödare jag känner eller de jag pratat med håller med mig. Och jag måste ändå tro på vad erfarna boxeruppfödare säger, även om jag misstänker att det är lite fördomar med i det hela.

Spelar heller ingen roll vad jag tycker om det hela. Det förekommer i alla fall!

Nu vet jag inte vilka uppfödare av boxer som du känner....
Men jag kan faktiskt inte minnas att jag i en enda boxerkull sett angivet att X-antal valpar avlivats pga fel färg!
Har snabbt tittat runt på lite hemsidor nu och ingen uppfödare har redogjort för hur många felfärgade-avlivade valpar som fötts i någon kull.

Så som jag ser det så är det fel att avliva en valp enbart pga fel färg/fel pälstyp eller annat som inte på något vis påverkar hundens livskvalitet!

Om valpen däremot ÄR döv, då blir tänket från min sida annorlunda!

Men jag gissar att det beror lite på hur "krass" man är som uppfödare!
Vissa avlivar fel färg, andra avlivar fel kön!
Har man bara hanvalpar tingade så avlivar man tikarna... Inte helt ovanligt i vissa kretsar.

/Swat

Ramona:
När det gäller vita boxrar så antas det att de är precis lika många döva till antalet som dalmatiner är. Dalmatiner har uppåt 30% (beroende på vilken studie man tittar på) dövhet i rasen, ändå ser man inget fel i att avla på dem. Då handlar det till störst del om bilateral dövhet. Få har total dövhet på båda öronen.

Man kan se till att inte avla fram vita valpar genom att välja en icke tecknad och en tecknad boxer som föräldrar så är risken otroligt låg att få fram vita, väljer man två tecknade så lär man få vita valpar. Där gör man ju valet någonstans, väljer man två tecknade får man stå för att det blir vita. Att då avliva dem för att ca. 1 av 5 hundar sannolikt kommer att vara döv på ena örat.. tja.. det låter inte rätt i mina öron ( :D )

Precis. Parar man en tecknad med en otecknad ska det inte komma vita valpar (sedan finns ingen regel utan undantag). Eller två jyckar som är homozygota för mantel och inte bär på extremvitt.

Det är föräldrarna som bär på "dövhetsgenen" (som går ut på att om hunden är så vit att innerörat saknar pigment) iom att de bär på extremvitt.

Nu vet jag inte vilka uppfödare av boxer som du känner....
Men jag kan faktiskt inte minnas att jag i en enda boxerkull sett angivet att X-antal valpar avlivats pga fel färg!
Har snabbt tittat runt på lite hemsidor nu och ingen uppfödare har redogjort för hur många felfärgade-avlivade valpar som fötts i någon kull.
Det står nog inte i annonserna, men frågar du så får du nog svar.

Men jag gissar att det beror lite på hur "krass" man är som uppfödare!
Vissa avlivar fel färg, andra avlivar fel kön!
Har man bara hanvalpar tingade så avlivar man tikarna... Inte helt ovanligt i vissa kretsar.
Det har jag däremot aldrig hört talas om....men det stämmer säkert. Det finns folk till allt.

Jag har ett par vänner som är boxeruppfödare. De tar alltid bort de vita valparna, utan att ens tänka en extra gång på det. Dessa personer är aktiva inom svenska boxerklubben.

Mycket oseriöst av dina vänner att spara vita valpar. Vad har de att tillföra aveln liksom?

Vad är det för oseriöst med det?
Tyska Boxerklubben har som jag redan skrivit ansökt hos FCI att färgen skall godkännas som variant när det gäller utställningar.
De jag känner som föder upp Boxrar reggar o säljer de vita som vanligt, utan problem.
Det existerar inget regförbud på vita valpar som det gör för t ex Schäfrar, de blir inte heller avelsspärrade per automatik, har dock aldrig hört om någon som avlat på en vit Boxer.
O ja visst ja, de har fött upp rasen i många år o är aktiva inom rasklubben, fast avlar på bruksegenskaper o inte vänstervarvare.

Vad är det för oseriöst med det?
Jag tycker nog att man som uppfödare i alla fall ska satsa på att föda upp valpar som KAN ställas ut, utan att det är diskvalificerande fel.

Är man aktiv och duktig inom sin ras så vet man att de vita boxrar som reggas fattas i statistiken vad gäller HD-röntgen, mentaltester, etc. Av någon anledning hamnar de hundarna inte hos personer som anser att det är viktigt att röntga och testa sina hundar. Kanske är det för att de själva inte ska gå i avel, men är man seriös med sin avel vill man få in statistiken på valparna som fötts. Då är de vita valparnas status också viktigt.

Allting går att läsa på boxerklubbens sida:
Under många år har diskussioner om etik och moral förts bland boxeruppfödare om de vita valparna. På Svenska Boxerklubbens årliga centrala uppfödarträffar har frågan behandlats vid flertalet tillfällen. Vid den senaste diskussionen, för ett par år sedan, beslutade uppfödarna gemensamt att det är varje enskild uppfödares eget ansvar om de väljer att behålla de vita valparna eller inte.
Svenska Boxerklubben har på flera sätt informerat och utbildat uppfödare och hund- ägare om färgnedärvningen hos boxer. Det har skett både vid uppfödarkonferenserna och i Boxerbladet.

Svenska Boxerklubben har inga vare sig synpunkter eller värderingar på de uppfödare som väljer att behålla sina vita valpar, men vi betonar dock med kraft att samma ansvar måste tas för alla valpar, oavsett färg.

Svenska Boxerklubbens bestämda åsikt, vilken delas av uppfödarkollegiet från
uppfödarkonferenserna, är att även de vita valparna ska röntgas i höft- och knäleder samt MH-beskrivas (mentalbeskrivning av unghundar) och helst även mentaltestas vid Korning. Det är lika viktigt att deras status blir känd och att även deras resultat förs in i den årliga statistiken.
Svenska Boxerklubben förordar också att marknadsmässigt pris tas ut för vita valpar. Tyvärr kan vi konstatera att få vita boxer röntgas, och detsamma gäller vita boxers medverkan vid olika tester och prov.
Det är varken Svenska Boxerklubben eller Svenska Kennelklubben som avgör eller styr om en felfärgad valp ska avlivas eller ej. Svenska Boxerklubben rekommenderar heller aldrig uppfödare att avliva felfärgade valpar. Det totala ansvaret i den här frågan ligger hos uppfödarna.

Senast ändrad:

Är man aktiv och duktig inom sin ras så vet man att de vita boxrar som reggas fattas i statistiken vad gäller HD-röntgen, mentaltester, etc. Av någon anledning hamnar de hundarna inte hos personer som anser att det är viktigt att röntga och testa sina hundar. Kanske är det för att de själva inte ska gå i avel, men är man seriös med sin avel vill man få in statistiken på valparna som fötts. Då är de vita valparnas status också viktigt.

På vilket vis blir statistiken mer rättvisande för att de vita valparna avlivas? Då röntgas och MH beskrivs de inte heller - men de är födda...

Självklart är det bra om alla valpar kommer till perfekta hem, som gör allt för att hjälpa rasen framåt. Men samtidigt kan jag inte se att rasen skulle gagnas av att man avlivar friska valpar pga fel färg. Så länge valparna får ett, för valpen, bra hem är det ett mindre problem med statistiken för den blir ju skev i alla fall.

Om nu klubben ser det som att problem att vita boxrar inte går MH får de väl sponsra några beskrivningar av specifikt vita. Ett bestämt antal, och först till kvarn får först mala. Samma sak med röntgen.

Trådens usprungliga tjuvparning tycker jag att man tar bort hela kullen. Inte spara en valp i 8 veckor, utan avliva alla omedelbart. Det är hårt att ta bort nyfödda, men hart när omöjligt att avliva en söt ulltott på 8 veckor.

.... Då handlar det till störst del om bilateral dövhet. Få har total dövhet på båda öronen....

ledsen över att vara en språkpolis, men bilateral dövhet är samma sak som dövhet på två sidor. unilateral dövhet är ordet du söker (dvs ensidigt döv)

Om nu klubben ser det som att problem att vita boxrar inte går MH får de väl sponsra några beskrivningar av specifikt vita. Ett bestämt antal, och först till kvarn får först mala. Samma sak med röntgen.
Det är väl så att vita boxrar anses vara ett problem över huvud taget, på gott och ont.

De är ju inte godkända. De får registreras, men de kan ju inte ställas ut.

Det är sällan det händer numer, men förr händer det att vi inom Jack Russell fick någon enstaka valp som blev mer färgad än vit. Det är också fel för rasstandardens skull. Men vi avlivade ju inga valpar för det. Det gick att hitta bra hem till dem också! Dock hade ju de mer färgade valparna inga andra fel, såsom dövheten hos vita boxrar.

Om de nu anses vara ett problem öht, så kan man ju fråga sig varför ursprungslandets rasklubb vill få färgvarianten godkänd?

O visst kan de ställas ut, men de blir 0:ade eftersom de i dagsläget har ett diskvalificerande fel.

Om man skulle tänka som du vad gäller genetik o avel vad gäller vita hundar så borde de vita Boxrarna få automatisk avels spärr, tillsammans med en hel hoper andra raser, t ex Dallisar, Ambulls, Dogo Argentino tillsammans med en hel hoper andra.

Det är väl så att vita boxrar anses vara ett problem över huvud taget, på gott och ont.
Att dövhet är ett problem kan jag förstå, men det drabbar ju fler raser och hundarna kan få helt fullvärdiga liv ändå. Jag köper att färgen inte är önskvärd, men kan inte se något gott i att man avlivar valpar enbart pga färgen.

De är ju inte godkända. De får registreras, men de kan ju inte ställas ut.

Det finns massor av valpar inom olika raser som föds med färger och/eller teckningar som gör att de inte kan ställas ut.

IMG_0529.JPG

Den här till exempel

Om jag skulle ha följt ditt resonemang skulle hon och hennes bror inte ha fått leva för att de hade vitt på fel ställen. (Enfärgade cockrar får ha vitt endast på bröstet). Dessutom gjorde jag kombinationen fullt medveten om att risken för att få feltecknade valpar var stor.:eek: Feltecknade cockrar är inte godkända, men får reggas, och inte ställas ut. Eller får och får... Man får ställa ut hunden, men det tjänar inget till då man åker ut lika fort.

De enda godtagbara argumenten för att ta bort en valp men spara syskon är som jag ser det att valpen är behäftad med ett fel som gör att den inte kan få ett vettigt hundliv, eller att det behövs ur tikens synvinkel.

Om jag skulle ha följt ditt resonemang skulle hon och hennes bror inte ha fått leva för att de hade vitt på fel ställen.
Mitt resonemang? :crazy: Jag trodde att det var ganska så uppenbart att jag bara skriver det som boxeruppfödarna säger till mig.

Jag har ju flera gånger i tråden skrivit att jag själv inte tycker att det är så himla käckt. Men jag dömer inte någon för det. Vill de inte ha kvar sina valpar så är det okej för min del.

ledsen över att vara en språkpolis, men bilateral dövhet är samma sak som dövhet på två sidor. unilateral dövhet är ordet du söker (dvs ensidigt döv)

Oj förlåt, jag blandade ihop det!!! :o Bra att du rättade!

Gör du dig dum med flit?

Nä, gör du dig till ett arsle med flit? :eek: Finns det någon anledning att kalla någon annan dum bara för att du inte håller med deras åsikter?

Jag tycker att när man sätter till valpar i livet och sedan avlivar för att det blir för många är inte rätt. Man får handmata dem då. Annars ska man heller inte avla om man inte är beredd på att det kan komma många valpar. Skaffa chihuahas istället då, de får ca. 3 om du har tur.

Valparna är inte sjuka, de kan flaskmatas och sedan ligga med sin mamma. Eller så skaffar man amma till dem. Det är inte en rättighet att avla!

Det är föräldrarna som bär på "dövhetsgenen" (som går ut på att om hunden är så vit att innerörat saknar pigment) iom att de bär på extremvitt.

Undrar om det finns en förklaring till varför bara vissa vita boxrar uppvisar dövhet? Samma gäller ju homozygota merle, inte alla är döva egentligen inte ens majoriteten har jag för mig, ligger på ca. 40-48% enligt vissa studier tror jag?

Mitt resonemang? :crazy: Jag trodde att det var ganska så uppenbart att jag bara skriver det som boxeruppfödarna säger till mig.

Jag har ju flera gånger i tråden skrivit att jag själv inte tycker att det är så himla käckt. Men jag dömer inte någon för det. Vill de inte ha kvar sina valpar så är det okej för min del.

Nja, eftersom du i tidigare inlägg skrivit
Mycket oseriöst av dina vänner att spara vita valpar. Vad har de att tillföra aveln liksom?
och
Jag tycker nog att man som uppfödare i alla fall ska satsa på att föda upp valpar som KAN ställas ut, utan att det är diskvalificerande fel.
så får jag för mig att det är dina åsikter som du backar upp med inlägg från rasklubben.

Jag har fortfarande svårt att läsa det på annat vis fast än jag verkligen försöker. Sedan förstår även jag att du inte själv föder upp boxer och därför inte behöver ta konsekvenserna av resonemanget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka