Avliva en hel valpkull

Sv: Avliva en hel valpkull

Att avliva konstaterat döva hundar kan jag köpa, men att det är oseriöst att inte avliva alla vita, för att de inte har att göra i aveln? Två helt olika saker...

För övrigt, bär de anlag för dövhet måste ju anlaget komma från någon av föräldrarna. Som jag förstått det är det pigmentavsaknaden som ger dövheten?

Bättre måste ju då vara att planera aveln så att inga vita valpar föds.

Och alla valpar över ett visst antal. :crazy: Sitta där och välja vilken som ska bort om alla verkar pigga o fina, usch, det hade jag inte gjort.
Men har inte det med att göra att tiken inte mäktar med alla? Det är ju svårt för en tik att dra runt 15-17 st valpar.

Däremot blir jag nyfiken på vad som är maxantalet man sparar?

Men görs inte det?

Det kan jag om boxeravel är att på typ 10 valpar är det kanske en som är vit. Problemet är ju inte jättestort.

Mörkar inte de uppfödare som avlivar vita valpar att dom gör det då? Eller går dom ärligt ut och säger "den här tiken har lämnar fyra vita valpar men vi avlivade dom, så hon ska inte paras med en hane som lämnat vitt"?

Men har inte det med att göra att tiken inte mäktar med alla? Det är ju svårt för en tik att dra runt 15-17 st valpar.

Ja den biten förstår jag åxå, men att det är ett bestämt antal är det som stör mig. Olika tikar har olika kapacitet. Det finns de som bör ha färre det finns de som klarar fler. Man kan hjälpa till och mata med vissa. Nu kan jag ha fel (för just den här detaljen minns jag dåligt) men är det inte tom så att de inte får regga mer än ett visst antal/kull? Minns tyvärr inte exakta siffran men det är inte ovanligt att den överskrids. Hade en GD-uppfödare med på uppfödarutbildningen så det blev lite snack om det här..

I teorin blir det 25% vita Boxervalpar pga generna som ger vitt på Boxer. En "vanlig" mantelteckand hund som tex Collie, BC, Bostonterrier m fl ger inte vita valpar, de är (oftast) homozygota för mantelteckningen, men Boxer är heterozygota (inte alla, liksom med de vita föds 25% homozygot för mantel), den andra genen de har är den som orsakar extremt vita hundar. Utan den genen hade inte Boxerna haft lika mycket vitt utan sett ut som en vanlig mantelteckand. Eftersom genen för extremt vitt orsakar just extremt vitt i homozygot form blir det vita Boxers. På Boxer är det önskvärt med mycket vitt, vill man få bort de vita valparna för man tumma på mängden vitt inom rasen och nöja sig med lite mer moderat "Collieteckning"

KL ÄÅr garanterat bättre att avliva valpar som bara okunniga naiva "hundar blir vad man gör dem till" köpare kommer att vara intressrade av, dessa är dessutom ofta de som har sämst kunskaper att verkligen göra ngt av en svår hund.
För tikens del finns galastop!
PL

*kl*

Ursäkta en fullständigt korkad fråga... Usch har tom svårt att skriva den, men.. Ni som avlivar valpar, på vilket sätt gör ni det?

Jag har aldrig behövt avliva något djur alls och tror inte att jag skulle klara det:( Därför har jag inte riktigt tänkt på det scenariot heller.

Det humanaste om man inte åker till vet. borde vara att skjuta dem, alt. nacka, med tillhygge eller vrida nacken av dem. De marsvin jag har varit tvungen att avliva har nackats, medvetslösa direkt, döda inom en minut, oftast tar det bara sekunder. Det är fruktansvärt att ta bort ett djur själv :cry: Vare sig det är friskt eller sjukt men bra att kunna vid akuta situationer.

Det humanaste om man inte åker till vet. borde vara att skjuta dem, alt. nacka, med tillhygge eller vrida nacken av dem. De marsvin jag har varit tvungen att avliva har nackats, medvetslösa direkt, döda inom en minut, oftast tar det bara sekunder. Det är fruktansvärt att ta bort ett djur själv :cry: Vare sig det är friskt eller sjukt men bra att kunna vid akuta situationer.

Skjuta en valp!? Låter som totalt "overkill":crazy:

Kullen i en kartong o sedan skjuta med hagel är en bra metod. Men vilken metod man än väljer är det ett krav att een är laglig o att den som utför den vet hur man gör.
PL

Nej, inte så. Men vad gäller boxervalparna så bär de på dövanlag, någonting som man försöker avla bort.

Det finns tillräckligt med boxervalpar i alla fall för att behöva spara de som är döva.

Fast det var ju faktiskt bara en minoritet av de vita boxervalparna som blev döva :/... Varför i hela friden döda dem för att de har fel färg? Har folk aldrig hörat ordet kastrering!?

AKO, som faktiskt tycker att det är fullkomligt vidrigt att man avlivar djurungar som man själv har "skapat" genom planerad parning bara för att de inte ser ut precis som man vill.

Angående trådens grundämne, så är nog det bästa att ta bort valparna. Synnerligen sorgligt, dock.

Fast det var ju faktiskt bara en minoritet av de vita boxervalparna som blev döva :/... Varför i hela friden döda dem för att de har fel färg? Har folk aldrig hörat ordet kastrering!?
Enligt de uppfödare som jag känner så är det förutom risken för dövhet, jättesvårt att hitta bra hem till vita boxrar. Nu vet jag inte om det bara är fördomar eller om de bygger det på verkligheten, men enligt dem är det samma killar som vill ha en pitbull som vill ha vit boxer.

Det är visst jättesvårt att sälja dem till vettiga hem.

Var har du hört/läst det?
Tyska Boxerklubben har ansökt hos FCI om att den vita färgen skall bli godkänd, känner ett par Boxeruppfödare o inte tar de bort vita valpar, det var dock vanligt förr.
Vad gäller RR så känner jag oxå en handfull uppfödare, inte tar de bort ridgelösa valpar, men om kullen behöver decimeras för tikens skull så tar man naturligtvis bort de inkorrekta först.

Fö håller jag med Gnist i det hon skriver i tråden..
Är det en förstagångsvalperska finns det ingen anledning att spara någon valp.

Om du läser på boxerklubbens hemsida så säger de rakt ut att det förekommer och att de inte kan lägga sig i det, men att de helst ser att valparna lever. Så visst sker det!

Jag tror inte att det är vanligt att ridgelösa RR avlivas. Inte bland de som jag har varit i kontakt med iallafall.
Däremot avlivas nästan alla som har DS, finns någon uppfödare som föredrar operation.

svar till dig och vallhund

När det gäller RR så trodde jag heller att det inte är vanligt tills min kompis, som varit en i gruppen som forskat fram generna bakom DS, sa att det faktiskt förekommer och att det inte är ovanligt. Efter att gruppen hade publicerat sin studie så köpte några av dem ridgelösa ridgebacks för att rädda dem. Hur seriöst det är får man nog fundera själv men så var det ;)

Ramona:
När det gäller vita boxrar så antas det att de är precis lika många döva till antalet som dalmatiner är. Dalmatiner har uppåt 30% (beroende på vilken studie man tittar på) dövhet i rasen, ändå ser man inget fel i att avla på dem. Då handlar det till störst del om bilateral dövhet. Få har total dövhet på båda öronen.

Man kan se till att inte avla fram vita valpar genom att välja en icke tecknad och en tecknad boxer som föräldrar så är risken otroligt låg att få fram vita, väljer man två tecknade så lär man få vita valpar. Där gör man ju valet någonstans, väljer man två tecknade får man stå för att det blir vita. Att då avliva dem för att ca. 1 av 5 hundar sannolikt kommer att vara döv på ena örat.. tja.. det låter inte rätt i mina öron ( :D )
Att sätta dem i avel är ju klart fel, hundarna har defekter. Men en hund som är bilateralt döv har inte ett dåligt liv. Den hör något sämre bara. Det ansvarsfulla man kan göra är att inte para två tecknade och minska frekvensen av vita. Då slipper man ju problemet från första början.

Mörkar inte de uppfödare som avlivar vita valpar att dom gör det då? Eller går dom ärligt ut och säger "den här tiken har lämnar fyra vita valpar men vi avlivade dom, så hon ska inte paras med en hane som lämnat vitt"?

Det handlar nog inte om att man mörkar utan det handlar nog främst om att de inte reggas eftersom de avlivas. Då kan ju inte klubben heller hålla koll på antalet som föds.

Men jag kan ha fel.

Handmata? Ger man sig in i leken får man leken tåla tycker jag. :)

Enligt de uppfödare som jag känner så är det förutom risken för dövhet, jättesvårt att hitta bra hem till vita boxrar. Nu vet jag inte om det bara är fördomar eller om de bygger det på verkligheten, men enligt dem är det samma killar som vill ha en pitbull som vill ha vit boxer.

Det är visst jättesvårt att sälja dem till vettiga hem.

Sådan här jargong kör man med i de flesta raser. Även shetland sheepdog talar man om att det absolut inte ska korsas denna hund med denna för att då blir det valpar med för mycket vitt som ingen vill ha.
Det är inte sant. Jag vet om en tjej som äger en sheltie, hon betalade ca. 14000 norska kronor har jag för mig, för en övertecknad sheltie som aldrig kommer att få kliva in i utställningsringen. Hon kör gladeligen agility, trick och massor med annat istället.
Man säljer ju hanar utan stenarna nere och andra sorters defekter utan problem, sänker priset något och berättar noga för köparna vad som gäller. Vissa människor tycker till och med att det är häftigt med att äga en hund som ser annorlunda ut, dock behöver de inte vara oseriösa för det! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka