Avliva en hel valpkull

Sv: Avliva en hel valpkull

En bekant till mig fick en grandiskull för ett par år sedan, där blev både felfärgade valpar och hela kullen fick nappas. Inte avlivade hon dem för det. Hon fick ta ledigt från jobbet för att ta hand om valparna och la så många tusen på vet.vård och mjölkersättning att det är inte ens värt att räkna på.

Det är liksom inte så enkelt att få tag i en amma hur som helst.

.

Fast nu handlar väl inte diskussionen om det (för ingen kan ju garantera att det finns en amma ledig) utom om huruvida man ska försöka få tag i en vid behov eller bara skita i det o avliva ett fixt antal valpar oavsett?

En bekant till mig fick en grandiskull för ett par år sedan, där blev både felfärgade valpar och hela kullen fick nappas. Inte avlivade hon dem för det. Hon fick ta ledigt från jobbet för att ta hand om valparna och la så många tusen på vet.vård och mjölkersättning att det är inte ens värt att räkna på.
Fast där har vi som uppfödare nog alla varit om man hållit på tillräckligt länge och fått några kullar. Jag har också nappat valpar av en eller annan anledning.

Hade den tiken fått 18 st valpar så tror jag å andra sidan att din bekant skulle nappat 18 st. Faktiskt. Det funkar inte med så många.

Och vad är det för skillnad som gör att dessa felfärgade valpar är värda att nappa men inte andra? Ditt resonemang går inte alls ihop.

Det är bara en fråga om motivation om man vill nappa 18valpar eller inte för det går alldeles utmärkt att nappa så många, dock är man nog mer som ett vandrande spöke än en människa när det är över :p

Och varför skulle man inte kunna hjälpa tiken om hon får så många valpar? Eftersom min bekants valpar inte hade så mycket kontakt med sin mamma som de borde ha fått (mamman var sjuk) borde det vara mer logiskt att avliva dessa valparna än när tiken fått en stor kull där man får hjälpa till att nappa. De valparna har sin mor hos sig och man kan variera vilken som ska nappas just då för att både hjälpa valparna och avlasta tiken

Senast ändrad:

Går tydligen alldeles utmärkt att hjälpa tiken :laugh: Fast personligen hade jag nog flippat ut totalt med 17 valpar i huset, snacka om att de röjer runt även i normalt antal :devil:

Och vad är det för skillnad som gör att dessa felfärgade valpar är värda att nappa men inte andra? Ditt resonemang går inte alls ihop.
Jag tycker att alla friska valpar är värda att nappa. Det är inte jag som avlivar valparna. Men jag kan förstå varför vissa gör det. Det är inte värre än så.

Jag lägger ingen värdering i om det är rätt eller fel. Normalt sett har uppfödare andra liv, inkl familj och barn, som också behöver vård och omtanke. Visst är valpperioden inte så jättelång, men det är ändå ett par månader där man behöver vara med i matchen.

Bild_1_1356316t.jpg

Åhh sådana sötnosar :love::love::love:
Heja matten, hon måste verkligen kämpar med alla små vilddjur :D

Fast varför argumenterar du då för en hundhållning du inte håller med om :confused:

Fast varför argumenterar du då för en hundhållning du inte håller med om :confused:
Det gör jag inte. Jag har i tråden skrivit det som uppfödare sagt till mig. Precis som jag flera gånger skriver.

Man läser in det man vill läsa in. ;)

Sen kan jag absolut förstå varför uppfödarna gör så. Jag håller inte med, men jag förstår.

Jag har inte velat läsa in något annat, däremot har jag missförstått i så fall. Sorry :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka