Avliva en hel valpkull

Sv: Avliva en hel valpkull

Jag tycker nog att man som uppfödare i alla fall ska satsa på att föda upp valpar som KAN ställas ut, utan att det är diskvalificerande fel.

Fast då kan de väl bara ge fasen i att para tecknat med tecknat? Eller har jag missuppfattat ngt? (Kan ha fattat fel.) I övrigt håller jag givetvis med dig.

Och att satsa på något och att avliva allt som inte når målet är ju två vitt skilda saker. Om jag börjar avla är målet gärna snygga djur, friska och mentalt trevliga, trevligt om de blev duktiga i agility etc o gärna champions! Jag kommer INTE avliva alla som inte når det målet fullt ut. Visst är det ett snyggt sätt att slipa till kennelnamnet- allt som lämnar kenneln är lovande för de andra försvinner.. Finns ju stuterier som gör så, dvs slaktar alla djur som inte presterat det de kräver eftersom de bara vill ha sitt namn på de riktigt fina hästarna.

Ska man resonera så som i det jag citerade (jag tänker lite mer generellt här nu, inget personligt) får man ju ha ihjäl ganska många valpar vid 8-veckors. Kroksvansar, underbett (vet man ju aldrig om det växer bort..), färgfel, pälskvalitet som är fel etc. Ska man bara bedöma vad som funkar i ringen blir det inte så många djur kvar. Och f ö tycker jag resonemanget är snett. För vad säger att man måste avla på alla som inte avlivas? Sätt avelsspärr på dem då ist. Allt ska verkligen inte avlas på..

(Menar inte att låta otrevlig om jag gör det, är trött i huvudet..)

Jag tycker att när man sätter till valpar i livet och sedan avlivar för att det blir för många är inte rätt. Man får handmata dem då. Annars ska man heller inte avla om man inte är beredd på att det kan komma många valpar. Skaffa chihuahas istället då, de får ca. 3 om du har tur.

Jag håller med dig om det första du skriver men det där med chis är lite fel. Visst att de kan ha få valpar men det är åxå relaterat till deras kapacitet- och det blir en hel del matande där med pga många anledningar. Vill man ha en lättavlad ras utan valpproblem ska man i-n-t-e välja chi.. (Antar du inte tänkte så mycket på det men det är så många som vill avla på dem och tror det är lätt som en plätt för att de är små så kände mig tvungen att skriva :) )

Undrar om det finns en förklaring till varför bara vissa vita boxrar uppvisar dövhet? Samma gäller ju homozygota merle, inte alla är döva egentligen inte ens majoriteten har jag för mig, ligger på ca. 40-48% enligt vissa studier tror jag?

Vita boxers blir döva pga att innerörat saknar pigment, det gäller även andra raser med mycket vitt och är också det som orsakar dövhet hos vita katter. Dubbelmerle har även andra problem, tex har de ofta missbildade (eller saknar) ögon och de kan inte simma (Kommer inte ihåg varför) så dövhet är ett ganska litet problem om man jämför med ögonen. Ungefär samma gäller på dalmatiner/roan marsvin men där påverkas även tänderna. Många raser har förbud mot att para merle-merle och inom andra rekommenderas det att inte göra det. Inom sheltie får alla sobelvalpar efter sobel-merleparning avelsspärr då de kan vara dolda merle, även gult kan dölja merle. På grandis får man para harlekin-harlekin och där är de nästan helt vita valparna väldigt eftertraktade trots att de får samma problem som en "vanlig" dubbelmerle, man kan heller aldrig få bort merlefärgen på grandis utan att slå ut de harlekinfärgade också.

I detta fallet så är nog avlivning det bästa alternativet då det kommer bli extremt svårt att hitta bra, kunniga hem till en liknande blandning.

Håller verkligen med. Det är ju värsta tänkbara korsning, ingen vettig människa vill väl ha en sån. Däremot kan valparna säkert attrahera en del riktiga idioter :(

Var har du hört/läst det?
Tyska Boxerklubben har ansökt hos FCI om att den vita färgen skall bli godkänd, känner ett par Boxeruppfödare o inte tar de bort vita valpar, det var dock vanligt förr.
Vad gäller RR så känner jag oxå en handfull uppfödare, inte tar de bort ridgelösa valpar, men om kullen behöver decimeras för tikens skull så tar man naturligtvis bort de inkorrekta först.

Fö håller jag med Gnist i det hon skriver i tråden..
Är det en förstagångsvalperska finns det ingen anledning att spara någon valp.

Och de boxeruppfödare jag känner till tar bort vita valpar. Jag har pratat med en uppfödare om just detta, och hade denna person velat tjäna pengar så hade det varit enkelt att bara sälja vita valpar. Men enligt uppfödaren handlar det om att vitt är en defekt och det är inte bara dövhet som riskeras. Utan också diverse hjärtfel och hudproblem. Så dom anser att man gör hundarna (och ev ägare) en tjänst.

Det går inte heller att "hymla" om vita valpar så som jag förstått det. Då ungefär 20% blir vita om avelsdjuren har vitt på tassarna.

Nä, gör du dig till ett arsle med flit? :eek: Finns det någon anledning att kalla någon annan dum bara för att du inte håller med deras åsikter?

Jag tycker att när man sätter till valpar i livet och sedan avlivar för att det blir för många är inte rätt. Man får handmata dem då. Annars ska man heller inte avla om man inte är beredd på att det kan komma många valpar. Skaffa chihuahas istället då, de får ca. 3 om du har tur.

Valparna är inte sjuka, de kan flaskmatas och sedan ligga med sin mamma. Eller så skaffar man amma till dem. Det är inte en rättighet att avla!
Nej det är inte en rättighet att få avla, eller jo, enligt lagen så är det det.

Jag har inte kallat dig för dum, jag ställde en fråga, men ditt inlägg gränsar till personangrepp.
Valpar behöver lite mer än så av sin mamma, alla tikar kan inte ge närhet o uppfostran till för många valpar, det där med mentalitet o ålder på tiken etc..

Jag hade fått för mig att du var uppfödare, köpte du din utbildning via postorder eller via ett flingpaket?

Amma till valpar vars tik lever?

Din kunskap om genetik är minst sagt undermåliaga.
Ursäkta mitt språkbruk men jag blir uppriktigt förbannad.

Jag håller med dig om det första du skriver men det där med chis är lite fel. Visst att de kan ha få valpar men det är åxå relaterat till deras kapacitet- och det blir en hel del matande där med pga många anledningar. Vill man ha en lättavlad ras utan valpproblem ska man i-n-t-e välja chi.. (Antar du inte tänkte så mycket på det men det är så många som vill avla på dem och tror det är lätt som en plätt för att de är små så kände mig tvungen att skriva :) )

Jag menade bara som ett litet sarkastiskt komplement till att man inte vill handmata valpar p.g.a. de blir många. ;) Jag vet mycket väl att chis kan få fler, men genomsnittet är mindre än en GD, visst får man problem med att flaskmata p.g.a. andra anledningar, men det verkar folk tycka är helt ok jämfört med om det blir för många valpar. Då plötsligt kan man inte!

Jag har inte kallat dig för dum, jag ställde en fråga, men ditt inlägg gränsar till personangrepp.
Valpar behöver lite mer än så av sin mamma, alla tikar kan inte ge närhet o uppfostran till för många valpar, det där med mentalitet o ålder på tiken etc..

Jag hade fått för mig att du var uppfödare, köpte du din utbildning via postorder eller via ett flingpaket?

Amma till valpar vars tik lever?

Din kunskap om genetik är minst sagt undermåliaga.
Ursäkta mitt språkbruk men jag blir uppriktigt förbannad.

"Gör du dig dum med flit?" <--- inget personangrepp alltså? Det var en snäll oskyldig och uppriktig fråga alltså? Vad hade du tänkt uppnå med den? Om du är förbannad nu, vad var du då när du kallade mig dum? Glad? :crazy:

Vad är det som är fel med att ge amma till valpar trots att tiken lever? Till och med i uppfödarhandboken så står det att om man har flera tikar som valpar så kan de hjälpa varandra med dem och fördela valparna jämnt mellan dem. Blir det så många så att tiken inte pallar dem av olika anledningar, då kan man skaffa en annan tik som hjälper till. Det ser jag inte alls som konstigt. Hellre det än att man avlivar, speciellt när man VET att det kan bli många. Då får man ha en reservplan eller två annars låter man bli!

Vita boxers blir döva pga att innerörat saknar pigment, det gäller även andra raser med mycket vitt och är också det som orsakar dövhet hos vita katter.

Det var inte riktigt min fundering. :D Jag vet att avsaknad av pigment i örat ger upphov till dövet, men hur kommer det då sig att alla vita boxrar inte är döva? Varierar pigmenten även hos dem? Vitt är alltså inte alltid lika vitt eller?

helt ot kanske

men jag skulle gärna ha en liten utseendemässigt konstig hund. Jag har inga planer på avel eller på utställning. Jag vill ha en sällskaps och tränings hund, kanske ev. tävling. Men inte för att meritera inför avel, kunde inte bry mig mindre om detta.
Jag har ju å andra sidan en blandras, sån där som vissa inte ens tycker är värd att få andas, hon är älskad och bortskämd. Tränad och aktiv. Hon kommer aldrig få valpar, men det är inte heller det hon är tillför.

Men vi finns därute också, vi som tycker att det finns viktigare saker än avel, vi som inte är uppfödare men älskar hundar ändå. Vi som skulle kunna ha en hel vit cocker med blåa ögon eller en labb med vitsvans, bara för att de är härliga hundar.

Och det finns människor som tingar en vit boxer med kunskap och insikt om att den kan bli döv och letar efter tränare och instruktörer på en internationell nivå för att kunna hantera dövheten
om den uppstod.

ville bara påminna om detta, då vi ibland verkar bli bortglömda.

De är ju inte rent vita utan en i grunden färgad hund, bara det att genen för extremvitt gör just att de får extremt mycket vitt. Dock finns det vita boxers med rätt mycket fläckar ibland (eller ja, mycket är ju relativt) och då ökar chansen för pigmenterat inneröra, men de kan ha mycket fläckar och ändå vara döva och tvärtom, det beror helt på om en färgfläck hamnar på rätt/fel plats

Nu förstår jag inte riktigt tror jag. Menar du att man fått sin utbildning i flingpaketet om man använder amma trots levande tik? Varför? Vore intressant med en motivering, för just det där är väl ett personangrepp om något.

Om tex tiken hamnat hos vetten pga komplikationer/ inte vill veta av valparna/ inte har mjölk etc så ska man enbart flaskmata/avliva valparna då hellre? Eller hur menar du? (Och nej, jag gör mig inte dum med flit, jag undrar bara. )

Nu förstår jag inte riktigt tror jag. Menar du att man fått sin utbildning i flingpaketet om man använder amma trots levande tik? Varför? Vore intressant med en motivering, för just det där är väl ett personangrepp om något.

Om tex tiken hamnat hos vetten pga komplikationer/ inte vill veta av valparna/ inte har mjölk etc så ska man enbart flaskmata/avliva valparna då hellre? Eller hur menar du? (Och nej, jag gör mig inte dum med flit, jag undrar bara. )

Jag svarade på inlägget om att man skulle använda amma/alltid ha reservplan om tiken fick för många valpar för att kunna föda/uppfostra själv, inte om tik är sjuk eller avvisar sina egna valpar.

Hoppas att det är tillräckligt klargörande. trött efter 2 mördande nätter på jobbet o borde nog sova istället för att vara polemisk på hundfora.

De är ju inte rent vita utan en i grunden färgad hund, bara det att genen för extremvitt gör just att de får extremt mycket vitt. Dock finns det vita boxers med rätt mycket fläckar ibland (eller ja, mycket är ju relativt) och då ökar chansen för pigmenterat inneröra, men de kan ha mycket fläckar och ändå vara döva och tvärtom, det beror helt på om en färgfläck hamnar på rätt/fel plats

Jag förstår inte riktigt det där, hur kommer det sig tex att westien inte blir döv? (Det har väl förekommit, men är extremt ovanligt). En westie ska förvisso gärna ha mycket pigment trots sin vita päls (svart hud, mörka ögon och klor)..men långt ifrån alla är välpigmenterade.

Jag förstår fortfarande inte varför det är fel att ta till en amma till de valparna som "blir över"?

Det är helt andra anlag i farten på westie, vit herdehund, samojed m fl. De är inte vita utan avblekta röda/gula jyckar med svart (eller brunt) pigment (de är inte rosa i huden och har alltså färg i innerörat), en vit boxer är egentligen "fläckig" men det vita är så utbrett att de ser helt vita ut, dock är det många som har färgade fläckar i ansiktet. Har inte så stor koll på exakt vilken gen på just westie men den ligger på C-locus iallafall. Det finns tre varianter, chinchilla, extrem chinchilla och platinum. Det är dessa gener som ger gula/vita tantecken också tex.

Jag förstår fortfarande inte varför det är fel att ta till en amma till de valparna som "blir över"?
Det är liksom inte så enkelt att få tag i en amma hur som helst.

Jag förstår inte varför du tycker att det är så fel att avliva valpar? Vi avlivar djur i vårt samhälle hela tiden av alla möjliga anledningar. För att vi ska ha lädersadlar, för att vi ska äta kött, för att de har slutat lägga ägg, för att de är för jobbiga att äga, för att de är för gamla och inte tjänar något syfte längre, etc, etc.

Jag säger inte att det är rätt att avliva djur hur som helst, men samtidigt har vi människor tagit på oss en överstående roll över djuren vilket är accepterat i samtliga samhällen runt om i världen.

Jag tycker nog att man som uppfödare i alla fall ska satsa på att föda upp valpar som KAN ställas ut, utan att det är diskvalificerande fel.

Det håller jag absolut med om (bortsett från raser som är såpass uppdelade att brukslinjerna per definition inte går bra på utställning), men det är stor skillnad på att sträva mot ett tydligt mål (som är/bör vara en självklarhet i seriös avel) och att avliva alla hundar som inte uppfyller kraven.

Det är liksom inte så enkelt att få tag i en amma hur som helst.

För mig är detta resonemanget lika illa som att säga att "nä nu har jag inte råd att betala för veterinären om något går snett med förlossningen så jag avlivar allihopa". Det är en av alla många saker man måste fundera på när man vill föda upp i min mening. Precis som att om man inte får sina valpar sålda- inte är det ok att avliva dem för det, man ska ha en backup om det inte går som man velat. Eller att avliva en frisk och bra hund man fått tillbaka p.g.a. att valpköparen inte kan ha kvar den och man har inte plats.
En ansvarsfull uppfödare ska kunna ta tillbaka sina uppfödningar eller se till att de kan omplaceras till ett bra hem. Att bara säga "nä det passar inte mig" och avliva är inte ok. Det känns väldigt naivt och oansvarigt i mina ögon att inte planera för problem (som inte är direkt ovanligt och något man inte kan gardera sig emot).
Det är inte direkt en freak accident att vissa raser får för många valpar, det är något man i princip kan förvänta sig att få ibland.

Jag förstår inte varför du tycker att det är så fel att avliva valpar? Vi avlivar djur i vårt samhälle hela tiden av alla möjliga anledningar. För att vi ska ha lädersadlar, för att vi ska äta kött, för att de har slutat lägga ägg, för att de är för jobbiga att äga, för att de är för gamla och inte tjänar något syfte längre, etc, etc.

Nja jag skiljer på nytta och nöje. Att avliva en ko för att kunna ge oss föda, läder etc. är inte samma sak som att avliva valpar för att det föddes fler än planerat. Speciellt inte i en ras där det är vanligt. Det är inte direkt så att du gör en sadel av valparna sen, det finns ingen form av nytta i det som det finns när du avlivar ett produktionsdjur som sedan går till mat, foder, skinn etc.

Jag säger inte att det är rätt att avliva djur hur som helst, men samtidigt har vi människor tagit på oss en överstående roll över djuren vilket är accepterat i samtliga samhällen runt om i världen.

Jag har ju självklart rätt att sätta mig emot ett oansvarigt utnyttjande av liv. Att samhället är format runt det gör det inte ok. Förr hade vi kvinnor ingen rösträtt eller rätt till jobb, hela samhället och staten var format runt tankarna att kvinnor och män har delade sfärer samt att kvinnor ska arbeta i köket. Det gör inte saken rätt för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka