Avliva en hel valpkull

Sv: Avliva en hel valpkull

Oj! Jag skulle aldrig klara av att avliva en frisk valp bara pga. färgen :crazy:

Boxern är iofs "mer" rättfärdigad än den ridgelösa ridgebacken. Vita boxrar har en högre frekvens av dövhet än färgade boxrar men jag tror att det rör sig om någonstans mellan 10-30% beroende på var man läser. Och det är då främst inte total dövhet utan dövhet på ett öra.

Ridgebacken har ingen orsak alls förutom att den saknar ridge, något som är enbart ett estetisk intryck.

Jag tror även att jag hört om GD valpar som avlivas för att de föds som merle.

Jag tror även att jag hört om GD valpar som avlivas för att de föds som merle.

Vilket känns väldigt korkat för utan merle finns ingen harlekin :grin: Har dock hört att merle är på väg att godkännas, hoppas de samtidigt tar tag i dubbelmerleparningar för jag har hört uppfödare mena på att dubbelmerle existerar inte på grandis :grin:

KL

Jag tycker det är helt rätt att ta bort valparna! Kommer kännas fruktansvärt för tikägaren när h*n väl står där, men h*n gör vad som är bäst för valparna. En sådan blandning kommer vara fruktansvärt svårt att hitta lämpliga ägare till. Det enda användningsområdet jag kan se är som stakethundar :(

Stod själv i lite samma sits i somras när det visade sig att en av marsvinsungarna var satin :cry: Han lever men kommer aldrig säljas. Jag har avlivat många djur själv men att ta bort en för tillfället frisk unge klarade jag inte och därför ska han stanna här så jag kan ta bort honom så fort han visar symtom!

Fast samtidigt är det ju många uppfödare som konsekvent avlivar valpar som inte passar in. Vita valpar hos boxer avlivas. Ridgeback utan ridge avlivas. etc.

Var har du hört/läst det?
Tyska Boxerklubben har ansökt hos FCI om att den vita färgen skall bli godkänd, känner ett par Boxeruppfödare o inte tar de bort vita valpar, det var dock vanligt förr.
Vad gäller RR så känner jag oxå en handfull uppfödare, inte tar de bort ridgelösa valpar, men om kullen behöver decimeras för tikens skull så tar man naturligtvis bort de inkorrekta först.

Fö håller jag med Gnist i det hon skriver i tråden..
Är det en förstagångsvalperska finns det ingen anledning att spara någon valp.

Kan inte heller se något positivt med att spara någon valp, varken en enda till 8v eller så. Avliva valparna så fort som möjligt så blir det ju som om valparna hade dött av naturliga orsaker till följd av medfödd sjukdom eller liknande. Sparar de en valp till 8v hinner de förmodligen fästa sig vid den och behålla den i livet, sälja och skapa en trolig vandringspokal som ändå, med tanke på blandningen knappast kommer få uppleva sin 2års dag.

Hua vilken mardrömskorsning rent ut sagt....!

Jag skulle också ha fått kullen avlivat och inte sparat någon valp.

Jag tror inte att det är vanligt att ridgelösa RR avlivas. Inte bland de som jag har varit i kontakt med iallafall.
Däremot avlivas nästan alla som har DS, finns någon uppfödare som föredrar operation.

Vad gäller RR så känner jag oxå en handfull uppfödare, inte tar de bort ridgelösa valpar, men om kullen behöver decimeras för tikens skull så tar man naturligtvis bort de inkorrekta först.

.

Exakt, det var vanligt på typ -70 talet att man avlivade alla icke-korrekta på ren rutin. Nuförtiden vet jag bara om enstaka uppfödare som på rutin avlivar så :crazy: och jag kan säga att det uppfödarna är hårt kritiserade för detta förfarande.

Jag tror inte att det är vanligt att ridgelösa RR avlivas. Inte bland de som jag har varit i kontakt med iallafall.
Däremot avlivas nästan alla som har DS, finns någon uppfödare som föredrar operation.

Bör tilläggas att även ridgelösa hundar kan ha/föra vidare DS.
Kan tilläggas att de jag känner tar bort valpar som har DS så fort de upptäcker det.

Bör tilläggas att även ridgelösa hundar kan ha/föra vidare DS.
Kan tilläggas att de jag känner tar bort valpar som har DS så fort de upptäcker det.

Helt rätt på det första (även om mång atror att det inte är så i och med BBC-dokumentären t ex).

Vad gäller avlivning av DS-valpar så kräver vår rasklubb att de avlivas. Gör man inte det utan opererar (ovanligt i Sverige dock p.g.a avsaknad av veterinärer som är kunniga på det området + kostnaden) så riskerar man att bli nekad valphänvisning till framtida kullar.

Låter väl som det mest ansvarsfulla hon kan göra i situationen. Skulle jag ha en sån kull på gång och det inte gick att spruta (och man inte ville kastrera tiken pga avelsvärdet) skulle jag göra likadant... men inte spara någon valp.

Men självklart är det inte "bara"! Det skulle kännas hemskt att ta beslutet att avliva friska valpar, därför gör man sitt yttersta för att aldrig hamna i den situationen. Men skulle man trots allt hamna där måste man ta sitt ansvar och att skicka ut ett gäng valpar ur den här kombinationen i världen skulle jag inte se som något trevligare alternativ...

Sen ser jag det som självklart att man i det läget ser till att själva avlivningen sker humant och av veterinär eller person som fixar att göra det på riktigt sätt...

Jag har läst igenom en tråd på ett annat forum om en människa som misstänker att hennes malle tik lyckats få till en redig tjuvparning med en ovtcharka/kamphunds korsning. Tiken är antagligen för långt gången för en abort, valparna måste alltså födas. Tjuvparningen tros ha skett när exet hade hunden, alltså ska hundarna ha varit övervakade och separerade men p.g.a. tiken blivit redigt rund så är h*n osäker.
Nu är detta inte relevant men jag ville ge lite bakgrund också.

H*n vill avliva valparna p.g.a. mamman är omeriterad (dock röntgad) och pappan är en blocket hund som omplacerats p.g.a. aggressivitet och är knivig i skallen. H*n funderar på att spara en valp tills den blir åtta veckor, för tikens skull om vet tycker att det behövs, och sedan avliva den.

Hur ställer ni er till detta?

Ser inget bekymmer i att man inte vill avla på hundar som "är knäppa", dock hade det varit mer bekymmer om mamman varit det då hon överför även det till valparna mer direkt.

Var har du hört/läst det?
Jag har ett par vänner som är boxeruppfödare. De tar alltid bort de vita valparna, utan att ens tänka en extra gång på det. Dessa personer är aktiva inom svenska boxerklubben.

Mycket oseriöst av dina vänner att spara vita valpar. Vad har de att tillföra aveln liksom?

Jag har ett par vänner som är boxeruppfödare. De tar alltid bort de vita valparna, utan att ens tänka en extra gång på det. Dessa personer är aktiva inom svenska boxerklubben.

Mycket oseriöst av dina vänner att spara vita valpar. Vad har de att tillföra aveln liksom?

Alla hundar har ju inte något att tillföra aveln, men har ju ett "levnadsvärde" i alla fall. Eller tycker du man ska avliva alla hundar vid födseln som inte ska gå i avel?

Nej men hur tänker du nu??

Att det är bättre att avliva alla icke rastypiska valpar direkt, då de inte tillför aveln något och på så vis mörka att problemet finns?!

Är en hund bara värd ett liv om den kan tillföra aveln något?
Hmmm....med det tänket skulle MÅNGA hundar avlivas!! ;)

I detta fallet så är nog avlivning det bästa alternativet då det kommer bli extremt svårt att hitta bra, kunniga hem till en liknande blandning.

/Swat

Eller tycker du man ska avliva alla hundar vid födseln som inte ska gå i avel?
Nej, inte så. Men vad gäller boxervalparna så bär de på dövanlag, någonting som man försöker avla bort.

Det finns tillräckligt med boxervalpar i alla fall för att behöva spara de som är döva.

Det finns inga garantier för att människor inte avlar på djur som inte har i aveln att göra.

Nej, inte så. Men vad gäller boxervalparna så bär de på dövanlag, någonting som man försöker avla bort.

Det finns tillräckligt med boxervalpar i alla fall för att behöva spara de som är döva.

Alla vita är inte döva.

Det finns inga garantier för att människor inte avlar på djur som inte har i aveln att göra.

Det finns inga garantier för att någon av de valpar du eller någon annan säljer kommer att behandlas bra eller verka seriöst i aveln heller.
Vill du ha garantier får du börja handla med vitvaror istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka