Avliva 3 hästar?

L

LilianMadde

Har man rätt att avliva 3 hästar som är mellan 17-24 år gammla, trots att bara en av dom är sjuka? Denna person anser att h*n inte har orken elr tiden som krävs för att ta hand om dom andra hästarna. Vad tycker ni? ska h*n avliva elr försöka sälja de andra 2hästarna trots att dom är gamla?

Vill helst inte ha kommentarer om vem denna personen kan vara elr hur jag känner h*n..:crazy:

Sv: Avliva 3 hästar?

Klart att man har rätt att avliva sina hästar om man vill.

Fast jag själv skulle nog inte klara avliva dem, utan sälja dem billigt till något bra hem....

Är det hennes egna hästar så har hon ju den rätten - Det är ju inga "ungdomar" till hästar som du beskriver och jag tror nog att det i det lång loppet kan vara det bästa - att avliva dem - än att inte ha orken att ta hand om dem. Vid försäljning vet man aldrig vart de hamnar och hur de får det, dessutom så tycker jag att h*n tar sitt ansvar genom att prioritera hästarnas bästa i det långa loppet än att försöka tjäna en "hacka" på att sälja dem billigt.

Ja, man har, som de andra sagt, rätt att avliva sin/sina hästar när man vill, utan anledning.
Dock tycker jag att det är fel och helt sjukt, men det är ju bara min personliga åsikt...

tack för svar:) ska föra detta vidare och se om detta kan hjälpa denna person i sitt beslut.

Om man inte klarar att ha sina hästar kvar, och man inte tror sig kunna hitta bra nya ägare till de 2 friska hästarna, så står man inför ett tungt beslut. Jag tror avlivning är det rätta i såfall.

Att sälja gamlingarna billigt kan leda till att de hamnar i orätta händer, bättre de får avsluta värdigt.

om man inte vill riskera att de blir vandringspokaler sia sista år så är det nog klokast och minst egoistiskt att ta bort dem.

HATAR när man ser annonser på gamla hästar som "sällskap" = "jag har inte hjärta att ta bort dem själv så någon annan får göra det åt mig"

kom ihåg, en död häst lider inte.

Kan till viss del hålla med dig, men det finns ju faktiskt en uppgift för en häst att fylla som sällskap också....

Om man kan hitta ett bra hem där hästen kan få hålla en ensam häst sällskap så ser inte jag något fel i det...

Klart man kan! Tycker det är enormt mycket bättre att man avlivar hästarna än att vanvårda dem eller sälja dem till första bästa. Bra hem till äldre hästar växer inte på träd.

Om man kan hitta ett bra hem där hästen kan få hålla en ensam häst sällskap så ser inte jag något fel i det...

precis, om...

men det finns så många idioter "där ute", så JAG skulle inte riskera att hästen INTE hamnar hos en bra person för att jag ville att den skulle få leva några år till.

men om typ grannen eller någon nära vän som har gård vill ha den, DÅ kanske... livstids foder, aldrig sälja.

HATAR när man ser annonser på gamla hästar som "sällskap" = "jag har inte hjärta att ta bort dem själv så någon annan får göra det åt mig"

kom ihåg, en död häst lider inte.

så en 17 årig häst är för gammal för att säljas? vet inte vad du har sett för 17-18åriga hästar men dom jag har sett har varit friska och har mycket livsglädje och ja hade aldrig tagit bort dom bara för att jag inte orkade leta bra hem åt dom..för de finns.
även ifall hästen "bara" är en skogsmullehäst som inte är någon läromästare tycker jag dom förtjänar en bra ålderdom.

vad är de som säger att hästarna faktiskt inte vill leva? dom kanske inte alls vill dö? tror dom hellre lever som glada pensionärer än är döda.

en helt annan sak givetvis om hästarna är sjuka och knappt klarar av att gå i hage utan att ha ont och må dåligt.

Senast ändrad av en moderator:

vad är de som säger att hästarna faktiskt inte vill leva? dom kanske inte alls vill dö? tror dom hellre lever som glada pensionärer än är döda.

Hästar har ingen sådan begreppsuppfattning. Den instinktiva överlevnadsinstinkten går inte att använda. Det ska EXTREMT mkt till innan ett djurs överlevnadsinstinkt slår av.

En död häst lider inte. Varken av att dö eller att vara död.

en helt annan sak givetvis om hästarna är sjuka och knappt klarar av att gå i hage utan att ha ont och må dåligt.

INGEN gammal häst borde få behöva ha det så, att det gått så långt.

MYCKET hellre då ta bort i 'sin glans dagar'.

Värsta jag sett var en 30-årig häst 'bortskänkes som sällskapshäst'...

En hästägare har juridiskt rätt att avliva sin häst på precis vilka grunder som helst. Vill någon avliva sin friska svårklasshoppare så har de full rätt. Eller itt föl, eller sin gamling. Eller sina 15 hästar. Etc. Det enda man inte har rätt till är att hålla en sjuk/skadad häst vid liv om det innebär brott mot djurskyddsfördningarna.

Jag anser ägaren gör rätt som tar bort dem. Hästarna lider inte minsta av det, och de är garanterade att slippa vandra runt, rida sönder etc.

Folk vill sällan ha 'gamla' hästar som sällskapshästar. Eller fel, folk med tillräcklig kunskap för att ta hand om en seniorsällskapshäst, och som söker sällskapshäst är ganska få.

En gammal häst är billig att 'få tag i', men dyrare än en ung att hålla, föda, i veterinärvård etc. Vilket folk som inte har erf av gamla hästar sällan tänker på. Så därför går det många gamla takiga, raggiga hästar i för lågt hull och onödigt stela ben därute som 'sällskap'. För de var gratis/kostade nästan inget.

Det är dessutom inflation i sällskapshästar, finns 13 på dussinet på annons..

En gammal häst är billig att 'få tag i', men dyrare än en ung att hålla, föda, i veterinärvård etc. Vilket folk som inte har erf av gamla hästar sällan tänker på. Så därför går det många gamla takiga, raggiga hästar i för lågt hull och onödigt stela ben därute som 'sällskap'. För de var gratis/kostade nästan inget.

Precis. Det krävs kunskap att få ihop en foderstat som funkar, en äldre häst stelnar till om den bara "går", tänder som krånglar m.m.
Att köpa en äldre häst för att man tror att det är billigare och enklare är en felbedömning.

Precis. Det krävs kunskap att få ihop en foderstat som funkar, en äldre häst stelnar till om den bara "går", tänder som krånglar m.m.
Att köpa en äldre häst för att man tror att det är billigare och enklare är en felbedömning.

Exakt, och ovanpå det den alltför vanligt förekommande grundsynen 'det är ju bara en sällskapshäst'. Den finns oavsett ålder. Men sällskapshästar ska vara 'billiga och low maintenance' är en alldeles för vanlig syn.

Och visst, jag förstår precis grundtanken, så tänker ju jag med. Idealet med en sällskapshäst är ju en som är billig i drift, gärna kan larva barfota, som är sund och frisk, och inte kräver en massa 'fördyrande omkostnader'. Ingen tackar väl nej till en sån.

Men om ens sällskapshäst/ponny ömmar av att vara barfota, ja då är det bara sudda och skriva om i ekonomifilen och lägga in kostnaden för skor var sjätte vecka. Har sällskapshästen lite bettavvikelser, sudda och skriv in tandkoll var sjätte månad i ekonomifilen. Har den lite krattig mage, sudda och skriv in i ekonomifilen och lägg till magtarmbalanserande medel. Etc.

Men ofta sker ju inte det. Det 'gör ju inget att sällskapshästen ömmar lite, den går ju bara i hagen'. Den är lite lös i magen men det är ju 'bara en sällskapshäst'.

Ibland ser man helt hårresande resonemang, t ex så är ridhästen vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism. Sällskapshästen är vaccinerad mot stelkramp, för 'det är ju bara en sällskapshäst'. Som om de vore mindre värda.

Osv osv, ridhästen får allsköns tillskott och specialskor och märkestäcken etc. Sällskapshästen däremot.. Samma med försäkringar etc.

(OBS, menar GIVETVIS INTE att alla som har sällskapshäst/ponny resonerar som ovan, absolut inte. Men det är tyvärr inte ovanligt. För många är sällskapshäst ett 'nödvändigt ont' eller hur man ska se det. De vill ha häst hemma/inte råd att hyra in, och behöver sällskap. Eg vill de bara ha en häst, och bara betala för en häst, men som sagt vill/måste ha hästen hemma och behöver då en sällskapshäst. Som helst ska vara billig i drift, okomplicerad och sund och inte kosta något extra, och inte mer än nödvändigt. Och det är nog därur synsättet kommer många ggr. Helt plötsligt kostar sällskapshästen lika mkt som ridhästen, och om de nu hade haft råd/tänkt ha två RIDhästar hade de ju skaffat det. Istället har de en ridhäst och en (ofta oridbar) sällskapshäst, och det kostar som två RIDhästar.)

Jag skulle t ex inte ha en HÄST som sällskapshäst, just för att då kan jag för samma pengar ha två RIDhästar istället. Så jag har sällskapsponny. Dvs blir inte samma kostnad som två stora hästar, spec inte som två fullblod *s*. Dock gör jag ingen åtskillnad skötsel, prioriterings och vårdmässigt på de två. Visst önskar jag att sällskapsponnyn ska kunna gå oskodd, men när han behövde skor så fick han. Och jag hade INTE räknat med att min sällskapsponny skulle utveckla eksem och behöva smörjor och grejer, och ett eksemtäcke för 1900 spänn.. Men så blev det.

Nu ska han bli ridponny (och ev säljas, det var grundtanken iaf vid köp) när han blir stor, men om han så varit enkom och permanent tänkt som 'bara sällskap' så skulle jag inte sålt/tagit bort honom bara för att han gick från en 'billig i drift sällskapsponny' till en 'dyr i drift sällskapsponny'

ja har väl inte skrivit att man ska skänka bort en 30 årig häst som sällskap?
skrev 17-18 åriga hästar för dom anser inte jag är gamla..speciellt inte när dom är glada och friska och har många år kvar att leva.

isåfall kan man ju ta bort 10 åriga hästar också..eftersom dom kan bli sjuka och då är de bättre att ta bort dom innan dom skadar sej och får lida.

ja har mött alldeles för många gamla lyckliga sällskapshästar för att hålla med om att man ska ta bort allt över 15 år.
tycker man som ägare har ansvar för att hitta ett bra hem som passar hästen, för de finns många sånna hem..och är hästen frisk och lycklig ser jag ingen som helst anledning till att ta bort hästen..

hästar som vart med om mycket och har svårt för att byta hem är en helt annan sak.

men de är ju bra att skydda sej med tanken att ingen som är död lider..men ja resonerar inte så..är hästen frisk och glad och har många år kvar tycker jag man är skyldig den en bra ålderdom.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Dessutom är kanske en äldre häst inte idealisk som sällskapshäst då de ofta kräver lite extra pyssel för att må bra och många av dem behöver lite lagom med motion för att hålla sig fräscha.
Jag vill inte se min häst som uttråkad sällskapshäst eller billig "slit-och-släng"häst när han blir gammal... Och nej, man kan inte lita på att köparen verkar så snäll, omtänksam och lovar allt möjligt. Folk snackar så mycket skit! :crazy:
Visst låter det hemskat att avliva men kan man inte garantera att hästen får det bra är det ändå det bästa alternativet tycker jag.

ja har väl inte skrivit att man ska skänka bort en 30 årig häst som sällskap?
skrev 17-18 åriga hästar för dom anser inte jag är gamla.

isåfall kan man ju ta bort 10 åriga hästar också..eftersom dom kan bli sjuka och då är de bättre att ta bort dom.

ja har mött alldeles för många gamla lyckliga sällskapshästar för att hålla med om att man ska ta bort allt över 15 år.

Nej, och jag skrev väl aldrig att du skrivit det heller?

Och javisst kan man ta bort sin tioåring.

Och ingen har väl sagt att man ska ta bort allt över 15 år? Du ställde en fråga, fick svar, men svaret passade dig inte? Vad ska jag göra åt det, ändra åsikt om att jag anser att det är ett tryggt, humant och fullt tillåtet sätt att ta bort två 17 åriga och äldre hästar istället för att de ska sänkas för en symboliskt summa/skänkas bort som sällskapshästar? Sorry, men min åsikt står kvar.

sen tycker jag de är fel att hela tiden tro att de bara är än själv som kan ta hand om hästen, och att alla som köper billiga hästar inte kan någonting om att ha häst och hur hästar funkar.

de finns många som är riktigt duktiga på hästar som gärna köper äldre hästar och även köper äldre sällskapshästar och andra hästar som ska pensioneras.

de är inte bara folk inte kan nåt som köper billiga hästar..långt ifrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?