Sv: Avliva 3 hästar?
Precis. Det krävs kunskap att få ihop en foderstat som funkar, en äldre häst stelnar till om den bara "går", tänder som krånglar m.m.
Att köpa en äldre häst för att man tror att det är billigare och enklare är en felbedömning.
Exakt, och ovanpå det den alltför vanligt förekommande grundsynen 'det är ju bara en sällskapshäst'. Den finns oavsett ålder. Men sällskapshästar ska vara 'billiga och low maintenance' är en alldeles för vanlig syn.
Och visst, jag förstår precis grundtanken, så tänker ju jag med. Idealet med en sällskapshäst är ju en som är billig i drift, gärna kan larva barfota, som är sund och frisk, och inte kräver en massa 'fördyrande omkostnader'. Ingen tackar väl nej till en sån.
Men om ens sällskapshäst/ponny ömmar av att vara barfota, ja då är det bara sudda och skriva om i ekonomifilen och lägga in kostnaden för skor var sjätte vecka. Har sällskapshästen lite bettavvikelser, sudda och skriv in tandkoll var sjätte månad i ekonomifilen. Har den lite krattig mage, sudda och skriv in i ekonomifilen och lägg till magtarmbalanserande medel. Etc.
Men ofta sker ju inte det. Det 'gör ju inget att sällskapshästen ömmar lite, den går ju bara i hagen'. Den är lite lös i magen men det är ju 'bara en sällskapshäst'.
Ibland ser man helt hårresande resonemang, t ex så är ridhästen vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism. Sällskapshästen är vaccinerad mot stelkramp, för 'det är ju bara en sällskapshäst'. Som om de vore mindre värda.
Osv osv, ridhästen får allsköns tillskott och specialskor och märkestäcken etc. Sällskapshästen däremot.. Samma med försäkringar etc.
(OBS, menar GIVETVIS INTE att alla som har sällskapshäst/ponny resonerar som ovan, absolut inte. Men det är tyvärr inte ovanligt. För många är sällskapshäst ett 'nödvändigt ont' eller hur man ska se det. De vill ha häst hemma/inte råd att hyra in, och behöver sällskap. Eg vill de bara ha en häst, och bara betala för en häst, men som sagt vill/måste ha hästen hemma och behöver då en sällskapshäst. Som helst ska vara billig i drift, okomplicerad och sund och inte kosta något extra, och inte mer än nödvändigt. Och det är nog därur synsättet kommer många ggr. Helt plötsligt kostar sällskapshästen lika mkt som ridhästen, och om de nu hade haft råd/tänkt ha två RIDhästar hade de ju skaffat det. Istället har de en ridhäst och en (ofta oridbar) sällskapshäst, och det kostar som två RIDhästar.)
Jag skulle t ex inte ha en HÄST som sällskapshäst, just för att då kan jag för samma pengar ha två RIDhästar istället. Så jag har sällskapsponny. Dvs blir inte samma kostnad som två stora hästar, spec inte som två fullblod *s*. Dock gör jag ingen åtskillnad skötsel, prioriterings och vårdmässigt på de två. Visst önskar jag att sällskapsponnyn ska kunna gå oskodd, men när han behövde skor så fick han. Och jag hade INTE räknat med att min sällskapsponny skulle utveckla eksem och behöva smörjor och grejer, och ett eksemtäcke för 1900 spänn.. Men så blev det.
Nu ska han bli ridponny (och ev säljas, det var grundtanken iaf vid köp) när han blir stor, men om han så varit enkom och permanent tänkt som 'bara sällskap' så skulle jag inte sålt/tagit bort honom bara för att han gick från en 'billig i drift sällskapsponny' till en 'dyr i drift sällskapsponny'