Avla till sig själv?!

Sv: Avla till sig själv?!

Vill du ha brett hade jag inte valt Floricello, han är själv otroligt ädel.
Kolla hur lång Helgstrand ser ut på honom trots att han är 173.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Åh vad svårt det ska vara! Miaa har ju ägt bailice innan och vet vad för typ av hingst..! Men tycker det känns lite läskigt att chansa med en så pass ung grabb..
 
Sv: Avla till sig själv?!

Floricello har visat med sin fölårgång att han absolut är att räkna med som förärvare av goda gångarter. Jag tror dock fortfarande på Zalladin med dina önskemål;). Eftersom ditt sto har så fin front skulle han nog passa bra:).
 
Sv: Avla till sig själv?!

Kollade lite mera på Zaladin nu, gick igenom stammen och på dom där det står mankhöjd är ju i princip inte en enda under 170 cm i alla fall! Han står på min lista tilsammans med Floricello, briar och De la Gardie! Är ju ett halvår kvar så vi får väl se om det dyker upp någon mer hingst på listan:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Vad tror ni om Okeanos? Samma stam som Briar dock olika mammor, som är helsystrar. Dock verkar han inte ha licens? Finns inte på språngrulla, hur gör man då?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Han är exporterad till Danmark.

Får du tag i hans ägare och får importera sperma från honom kan du lösa ettstolicens för honom.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jo jag vet, har pratat med hans uppfödare och dom har fryst ifrån honom! Vad kostar ettstolicens? Får jag betala det? Har även funderat på hans son Mentes men verkar inte finnas licens på honom heller!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Det är rätt tydligt när man ser Helgstrand på honom, han sväljer ingen ryttare alls. I og och över rumpan är han otroligt nätt.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Du får betala den, har för mig den ligger på 5 000:-.

Mentes är inte godkänd av ASVH därför har han inte licens.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Så är det kanske, kommer inte in på ASVH just nu. Har feber och har lite svårt att minnas ordentligt.

Nu kom jag in på ASVH, det är t o m 1 250:- inkl moms.
 
Senast ändrad:
Sv: Avla till sig själv?!

5000kr lät mkt, 1250kr lät bättre, beroende på vad han kostar för övrigt förstås! Då känns det i alla fall som om att jag har ett till namn på min lista, Okeanos verkar trevlg!
 
Sv: Avla till sig själv?!

1236452_10151559148886249_629459887_n.jpg


Här är mitt stos enda avkomma, var och hälsade på igår! E: De la Gardie-08. 167-168 vm hög, alltså lika hög som sin mor men med mera ben och mindre djup. Trevlig häst men tyvärr blev De la Gardie struken ur min lista då jag behöver mera djup/massa!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Trevlig häst men tyvärr blev De la Gardie struken ur min lista då jag behöver mera djup/massa!
Men är du verkligen så stor?

184 cm lång är ju ingenting rent längdmässigt. De flesta män som rider är ju den storleken och de har inga gigantiska hästar. Inte ens de överviktiga gubbarna som rider rävjakt har några gigantiska och extremt tunga hästar. De har helt vanliga ridhästar.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag har jättelånga ben! Och lite bred sådär! Miaa var med och kollade på avkomman och vi var ganska ense om att han var för liten för mig!:/
 
Sv: Avla till sig själv?!

En liten påpekan angående storleken på hennes första avkomma: Maiden-fölet (stoets första avkomma) Kan ibland vara avsevärt mindre än de följande fölen som stoet får. Exakt vad det beror på vet jag inte men erfarenhetsmässigt så är det mer regel än undantag. Om du vill ha en större avkomma och det är prio ett så välj bland de hingstar som har plus på storlek i blup:en. Jag ger inte mycket för blup generellt sett, men eftersom det från början är ett verktyg för att mäta tillväxt med mera hos köttdjur så borde det ju i alla fall funka i detta fallet... ;)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Men är du verkligen så stor?

184 cm lång är ju ingenting rent längdmässigt. De flesta män som rider är ju den storleken och de har inga gigantiska hästar. Inte ens de överviktiga gubbarna som rider rävjakt har några gigantiska och extremt tunga hästar. De har helt vanliga ridhästar.

Min man är 185, och det är absolut så att han behöver sitta på en häst med lite massa om det ska se harmoniskt ut. Inget ädelt fullblodsliknande, och om hästen ska vara liten och ändå svälja hans längd behöver den vara rejält stadig.

Absolut inga gigantiska hästar, men inga små ädla saker heller.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Min man är 185, och det är absolut så att han behöver sitta på en häst med lite massa om det ska se harmoniskt ut. Inget ädelt fullblodsliknande, och om hästen ska vara liten och ändå svälja hans längd behöver den vara rejält stadig.

Absolut inga gigantiska hästar, men inga små ädla saker heller.

Precis så är det ju för mig också, mitt sto är ingen gigant men massiv! Ägde en häst ett tag som var 160-165 cm som också var lagom åt mig, har var 50% hbl( 25% knabstruper och resten ardenner/nordsvensk! Alltså massiv! Avkomman får gärna vara både hög och massiv för min del men massa är nog nästan viktigast:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Med tanke på att halvblodsaveln idag nästan uteslutande handlar om att förädla så tror jag det blir svårt att hitta en swb-hingst som ger grovhet och massa. Och om den finns så lär ju inte ägaren marknadsföra de egenskaperna... ;) Då hade jag sett mig om bland de grövre halvblodstyperna som finns istället. Typ fredriksborgare och liknande.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp