Avla till sig själv?!

Sv: Avla till sig själv?!

Såg att ditt sto har haft en avkomma e De La Gardie. Om den är trevlig så kan du alltid göra ett helsyskon, De La Gardie lämnar också rätt rejält (iaf med gammalt möderne av vad jag sett).

Livets val är bra svårt, i och med denna tråd fick jag erbjudande av De la Gardies hingsthållare på mail! Dock gäller det bara om jag betäcker iår! Eller ha alltså denna säsong!
Är ju intresserad av den hingsten men hade ju inte tänkt betäcka iår egentligen, hur ser ni på att betäcka såhär sent?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Ska du ha ungen till dig själv och inte betäcka nästa år tycker jag absolut att du kan göra ett försök. Mina ena är född i juli och det enda man kanske ska ha i åtanke är att dom möjligen är lite efter i mognaden. Än igen.ska man ha den själv spelar det kanske inte så stor roll.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Det beror på vad det kostar. Är det naturlig betäckning och dräktighetsavgift skulle jag testat annars skulle jag väntat till nästa år.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Det blir kyld skickad sperma, 2000kr vid 16 dagar 2500kr vid 90 dagar, exkl moms! Sen tillkommer ju stationsavgifter också!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Skulle jag inte chansat på så här sent på säsongen, det är alldeles för mycket pengar att förlora om hon inte tar sig.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Allt är relativt, Briar har tillräckligt bra bakben för att ha tävlat GP i mååånga år och plockat mängder av placeringar.
Tror knappast att du får en bättre avkomma gångartsmässigt med en Shirehingst.
Hade du vägt mellan olika hblhingstar och valt en med bättre bakben än Briar så hade jag förstått men betäcka med Shire...

DlG skulle väl ev stå på naturlig nu i slutet av säsongen? Kanske du kan kör henne dit?
 
Senast ändrad:
Sv: Avla till sig själv?!

Det blir kyld skickad sperma, 2000kr vid 16 dagar 2500kr vid 90 dagar, exkl moms! Sen tillkommer ju stationsavgifter också!

Jag tycker att det var ett fantastiskt bra erbjudande, endast semin, skick- och veterinärkostnader om hon inte tar sig. Fråga seminstationen vad de tycker. Jag hade kanske chansat om veterinären tyckt att de var ok. och om stoet inte ska betäckas nästa år. :)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Detta är ett allmänt tips till alla som inte betäckt ännu och står i valet och kvalet:

Prata med stationen och fråga om ni kan få betala per ul-koll (brukar kosta ca 300 kr) och per seminering (några hundra till).
Med ett fertilt sto och bra semin så kan man kapa kostnader, och många hingstar har mindre att göra sent på säsongen och kan skicka dubbla doser - mindre skickkostnader.
Vänta in ett bra ägg, beställ dubbla skick, seminera - spruta loss ägget - seminera igen. Klart.

Har man ett bra sto och inte siktar primärt på fölauktioner (som endast ett fåtal tar sig till) så är det dyrt att ha tomma ston över vintern och ett helt avelsår är bortslösat.
Dessutom så går det faktiskt att diskutera priser och rabatter/garantier med de flesta hingsthållare, utom kanske de "största"...
 
Sv: Avla till sig själv?!

Vaddå "dubbla skick". Skulle det funka så att sperman klarade sig längre i lådan än i stoet, skulle man väl alltid skicka en veckas semin åt gången.
Jag vet att en del delar doser och seminerar flera gånger, men jag kommer ALDRIG att tro att det är bättre.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag tycker att det var ett fantastiskt bra erbjudande, endast semin, skick- och veterinärkostnader om hon inte tar sig. Fråga seminstationen vad de tycker. Jag hade kanske chansat om veterinären tyckt att de var ok. och om stoet inte ska betäckas nästa år. :)

Vad kostar han normalt då? Eftersom det är så fantastiskt?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Tror Aladdin tycker det är bra eftersom det inte är någon avgift såvida stoet inte blir dräktigt. Min gissning iaf:).
 
Sv: Avla till sig själv?!

Det var ett bra erbjudande ser jag efter att ha kollat. :grin:
Han kostar vanligtvis:
Språngavgift: 2000 kr
45 dygnsavgift: 5000 kr
alt. levande fölavgift 8000 kr
 
Sv: Avla till sig själv?!

Har man ett bra sto och inte siktar primärt på fölauktioner (som endast ett fåtal tar sig till) så är det dyrt att ha tomma ston över vintern och ett helt avelsår är bortslösat.
Fast TS sto är ju inte avelssto i den bemärkelsen.
Jag hade inte börjat betäcka såhär sent även om man får en bra överenskommelse. Då de flesta föl föds tidigare är det lite opraktiskt att få en ung så sent.
 
Sv: Avla till sig själv?!

- och det dyra med att avla till sig själv är knappast betäckningskostnader utan allt fölis kommer kosta fram tills det är dags att ens lägga på en sadel.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jo jag slutade räkna tidigt med min 3 åring. Hon kostade mer innan hon kom ut än vad motsvarande häst kostat som 2 åring. Ändå gör man om samma sak igen :banghead:
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jo jag slutade räkna tidigt med min 3 åring. Hon kostade mer innan hon kom ut än vad motsvarande häst kostat som 2 åring. Ändå gör man om samma sak igen :banghead:

Jag har redan slutat räkna, jag vet inte ens om stoet är dräktig än. Men den ska säljas - troligtvis med förlust... :cautious: Fast det hade jag räknat med :p
 
Sv: Avla till sig själv?!

KL

Det är inte tillåtet att diskutera sin egen hingst och hans villkor. Vill man diskutera sånt med en hingsthållare sköter man det via pm.

Görel - moderator
 
Sv: Avla till sig själv?!

Helt fantastiskt att du inte raderade mitt allmänna tips för betäckning i slutet av säsongen också Görel, det kan ju faktiskt vara så att någon som läser det kanske ska betäcka med någon hingst som jag sett på avstånd eller läst något om på internet och då bryter det väl mot någon regel härinne, men jag antar att du missade det. Det ligger några inlägg längre upp.

Och hur kommer det sig att du tar bort kommentaren som lagts in här där det korrekta priset för betäckning står och inte den felaktiga??
Ta bort bägge eller ingen!
Kommentaren där det rätta priset för betäckning står var inte inlagt av mig eller någon med anknytning till hingsten!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp