Avla till sig själv?!

Sv: Avla till sig själv?!

du får ursäkta men då är det nog du och en handfull till som förstår det och tycker det är bra, för de flesta andra tycker det är komplett värdelöst.

(cirkus - det är "bara" tre av avkommorna som gått OS, en fjärde var kvalad men fick inte åka och sen har även ett barnbarn gått...)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag skulle tycka att det vore toppen !
Du får jättegärna göra det här i denna tråd eller i en helt ny tråd - med rubriken - Så här funkar blup !
 
Sv: Avla till sig själv?!

Hrm ja, det är lite krångligt men det mesta går att förklara! Dock har jag inte riktigt möjlighet just nu, sitter på jobbet (:o) och klockan är alldeles för mycket.. men PMa mig så kan jag ge det ett försök imorgon om du är intresserad!
Vissa saker kan inte ens skaparna av systemet förklara...
 
Sv: Avla till sig själv?!

He he (jag gör samma miss varenda gång och inbillar mig att det var fyra) och det förväntade avelsvärdet är likaförbannat kass
Mamman till barnbarnet har ännu rödare staplar...
 
Sv: Avla till sig själv?!

Förklara i forumet istället, detta är en ständigt återkommande diskussion och ingen har lyckats ge tillförlitliga förklaringar.

Jag tillhör också de som inte är så imponerad av blup och det är inget som jag lägger vikt vid i mitt avelsarbete. Om en egenskap har en låg medelvärdessiffra vilken avviker från snittet genom att vara väldigt hög eller låg ser jag det som en fingervisning om vad en äldre hingst kan lämna. Men jag kan inte respektera ett system som ger ett elitsto med tre avkommor i OS och två som vunnit VM i fälttävlan och dessutom är mormor till en OS-medaljör har ett blup som ser ut så här

chart_zpsb8157424.png
 
Sv: Avla till sig själv?!

Men om jag fattat rätt så förväntas hingsten lämna större avkommor ju högre siffra det är på blup index? Var ju sugen på Warsteiner och han har ju typ 3,4 i mankhöjd-blup! Och Briar har 5,6 och nån jag kollade på hade -0,5, då lämnar den litet? Eller förväntas lämna litet?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Kan det inte skapas en egen tråd om just blup. Där ni som Görel, visar på just sådana hästar som den ovan att det är ett konstigt sätt att beskriva avel på!
Blup skulle ju kunna vara ett kanonverktyg.. Men då måste det ju vara förståeligt för normalbegåvade personer och inte bara genier!!!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Du har helt rätt, jag ska försöka fixa en egen tråd om ämnet när jag vaknat till lite mer.

Under tiden kan jag inte låta bli att lägga in dottern till ovanstående, som själv gått OS, har svårklasspappa och är mamma till OS-medaljören. Inget grönt så långt ögat når:meh:

chart2_zps88c8ddb1.png
 
Sv: Avla till sig själv?!

Det stämmer, men då ska man också ta med i beräkningen att mankhöjden i blup är baserad på mätningar av tre och fyraåringar. Alla hästar är inte färdigvuxna då. Effekten blir att hingstar kan ha minus på blup fast de färdigvuxna avkommorna är normalstora. Eller normalstora fast sen växer de mer och blir gigantiska.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag får nog hålla med några inlägg här. Köp en passande unghäst istället. Redan som 6 månaders föl kan men se om den blir stor eller inte. Då kan du dessutom få en med gröna papper och kan vara med på alla championat etc.

Visst det är kanske inte lika kul som att föda upp själv men betydligt billigare och säkrare.

Håller verkligen inte med dig. Jag anser inte att man inte kan se storleken så tidigt som på ett 6 månaders föl.

Har haft ett otal genom åren och de har alla varit i princip samma storlek upp tills de varit 1,5år
 
Sv: Avla till sig själv?!

Aha men då kan man ju i alla fall få ett hum även om det inte är 100% tillförlitligt!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Kollade in nobel nu, såg väldigt trevlg ut! Kul med lite olika alternativ till våren! Ska skriva upp alla hingstförslag jag fått här! Är även sugen på Cortez, men det är mest för att det är en drömhingst! Verkar finnas fryst kvar men verkar även som om att man inseminerat -10+ -11 och som att stona gått tomma..

Har bara sett väldigt små avkommor efter Nobel. Tråkiga i typen.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Du har helt rätt, jag ska försöka fixa en egen tråd om ämnet när jag vaknat till lite mer.

Under tiden kan jag inte låta bli att lägga in dottern till ovanstående, som själv gått OS, har svårklasspappa och är mamma till OS-medaljören. Inget grönt så långt ögat når:meh:

chart2_zps88c8ddb1.png

Ja det är mycket märkligt att det kan vara så här! Dock vet jag ju att fälttävlan inte räknas som en gren i BLUP vilket bara det är synnerligen märkligt :banghead:
 
Sv: Avla till sig själv?!

Eller normalstora fast sen växer de mer och blir gigantiska.


Jag vill ju lite ha en gigantisk avkomma, men vill inte bara ha höjd utan "bredd" också i och med att planen är att jag ska behålla själv:) sen kanske man inte alltid får vad man önskar med det har jag i baktankarna men man kan ju försöka!
 
Sv: Avla till sig själv?!

8226_177041826248_1140663_n.jpg


Här är min donna om någon vill exteriörbedömma;)

chart


Här är hennes blup!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Hennes poäng ger nog mer info än blupen; 788777=44p på gångarter och 66 i hoppning. Jag tycker ditt sto ser rätt trevlig ut och hon är jättefin i kroppen på bilden:)!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Åh tack:) hon är fin! Enligt mig i alla fall;) toppentrevlig, snäll, trygg i sig själv utan att vara tråkig! Hon kan vara riktigt påhittig ibland! Bra allroundhäst, har nästan alltid öronen framåt, i princip aldrig tjurig! Enbart om hon har ont eller vid pälsfällning/sättning! Har god kontakt med förra ägaren, enligt henne har hon i princip bara haft en hovböld hos förra ägaren och i min ägo har hon haft en hovböld, skurit sig på nåt i hagen en gång och i början när jag inte kände hästen så red jag lite för hårt så hon fick ont i musklerna! Annars inga sjukdomar på 11,5 år:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Håller verkligen inte med dig. Jag anser inte att man inte kan se storleken så tidigt som på ett 6 månaders föl.

Har haft ett otal genom åren och de har alla varit i princip samma storlek upp tills de varit 1,5år

Jag tycker inte att man kan se exakt hur stora fölen kommer bli, men man ser ändå åt vilket håll det drar. Är fölungen mycket liten eller mycket stor så brukar det dra åt det hållet, dvs de små fölen blir inga jättehästar och tvärtom.

De föl jag haft som vid födseln varit små har blivit små eller normalstora som vuxna, de föl som varit stora vid födseln har blivit stora eller normalstora som vuxna, så det ändrar sig inte helt åt vilket håll det går tycker jag.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Fina fina Bella :heart jag säger fortfarande Floricello på henne -;)

Ja hon är bra grann:) kanske ska våga prova nåt nytt;) står ju på blup att han är stor och har kollat bakåt o stammen och dom som står mankhöjd på är ju rätt höga, men behöver ju även en "bred" häst! Eller ja vill avla så att sannolikheten gör att fölis blir i rätt storlek:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp