Avla till sig själv?!

Sv: Avla till sig själv?!

Som jag har förstått det så är det inte i år som stoet ska betäckas och kan även tillägga att det finns gott om hingstar som inte har språngavgift om det är det man är ute efter.
Men en hingst som låter som en passar in på vad du vill ha och som också brukar kunna ha bra villkor är Nobel. En hingst som själv tävlat med placeringar i både dressyr och hoppning i svår klass.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Kollade in nobel nu, såg väldigt trevlg ut! Kul med lite olika alternativ till våren! Ska skriva upp alla hingstförslag jag fått här! Är även sugen på Cortez, men det är mest för att det är en drömhingst! Verkar finnas fryst kvar men verkar även som om att man inseminerat -10+ -11 och som att stona gått tomma..
 
Sv: Avla till sig själv?!

Lite fler förslag du kan titta på som enligt mina erfarenheter lämnar ganska stort och rejält, trevligt hobbytemperament och lite allround:

Weltman
Caressini L (fryst)
Carte d'Or
Charon? (finns inte så mkt avkommor än)
Crelido
Figaro R

En ny hingst som jag upplevde som ganska rejäl på bruks är Edison O, vet dock inte riktigt hur temperamentet är.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Jag har ju en efter Nobel som är hög, ca 170 cm, men hon är inte speciellt grov eller viktbärande även med äldre stostam bakåt.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Nja, jag skulle nog beskriva din Jobell som ganska omodern och rejäl i typen. Inte lätt och modern iaf.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Själv gillar jag hingsten, har varit en av kandidaterna till mitt sto, men föll på den dåliga blup:en på ben. (Viktigt med bra ben på mitt sto)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Åh det är ju sånt jag är så dålig på, vad innebär dåliga ben? Dåliga på vilket sätt?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Exteriöra avvikelser, som dåligt inskenad, parallelförskjutning, veka kotor, kohasig osv som jag uppfattat det.
Mitt sto har veka kotor så var viktigt för mig med en hingst med bra ben.

A-Dur TROR jag det var som hade många avkommor men en ganska liten del av dem som tagit sig upp i svår klass, men jag kan ha blandat ihop det med någon annan, är du intresserad av hingsten så kolla upp all info själv. :)
Hans blup på svenska avkommor finns ju på blup.se, så bara att kika lite där.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Och vad är bra och vad är dåligt? Mitt sto har tex 101 på ben medans han har 79! Usch har mkt kvar att lära känner jag! Läste en gång till nu på blup och han har lågt ansatt hals och ngt plant kors, passar nog inte till madam! Hon behöver en hingst som är byggd ganska mkt i uppförsbacke!!
 
Sv: Avla till sig själv?!

Och vad är bra och vad är dåligt? Mitt sto har tex 101 på ben medans han har 79!

BLUP är uträknat där 100 är medel, och allt över 100 är alltså bättre än genomsnittet, medan under 100 är sämre än genomsnittet. 79 är alltså ganska mycket sämre än genomsnittet i poulationen.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Aha okey nu börjar jag hänga med lite här! Jag får ursäkta om jag verkar lite blåst men har aldrig sysslat med avel! Tur att det är ett tag kvar till våren så att jag kan lära mig så mkt som möjligt om blup o hingstar osv!:)
 
Sv: Avla till sig själv?!

När det gäller blup så ska man veta att det är förväntat utfall.
vad det gäller just benen så sägs det att just ben har låg arvbarhet, men jag vet inte jag, om et föl uppenbarligen har tokig benställning så korrigeras de ju redan som föl och ingenting syns vid blup-genererande bedömning (3-års och kvalitet). Dessutom så är det ju intressant med benställningen exakt vad som är problemet hos en viss hingst, låt oss säga att hingsten är hjulig bak och då kompenserar ju ett sto som är korrekt bak en sån hingst...
 
Sv: Avla till sig själv?!

Dock oftast en väldigt bra skattning, men det där med arvbarheter skall inte föraktas. Vissa egenskaper är mer ärftliga än andra, t.ex. färg har en hög arvbarhet och fertilitet låg. Om man vill förbättra en viss egenskap bör man alltså ta reda på arvbarheten så att möjligheten finns.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Färgerna har ju en väldigt enkel nedärvning om man bara fattat genetiken. När det gäller andra egenskaper såsom benen så är det svårt eftersom det inte finns separata siffror på framben och bakben utan siffran är ett snitt.

Och sen så håller jag inte med om att blup är en *bra* skattning (sorry, men det gör jag verkligen inte) men det är det enda verktyget som finns och ingen verkar ju fatta hur det fungerar. Inte ens de som borde vara insatta förstår ju hur det funkar.
 
Sv: Avla till sig själv?!

Det där håller jag faktiskt inte med om :P
Skrev mitt kandidatarbete om BLUP på SWB, haha. Dock är det ganska krångligt och mina 20 hp avel var nog nödvändigt.. ;)
 
Sv: Avla till sig själv?!

Vad bra att någon förstår hur det funkar, men tänk ändå att man måste ha en kandidatexamen i ämnet för att fatta. Verktyget är svårt för gemene man och varenda gång jag försöker förstå så blir jag bara förbannad. Som ett litet exempel så begriper jag inte hur ston som är elit och har 4 avkommor som gått OS har knallröda staplar (ja det finns åtminstone ett sånt, gissa vilket och i vilken gren ?) - det stoet har alltså ett dåligt förväntat avelsvärde. Eller detta med att man korrigerar poängbedömning utifrån visningsplats så att poäng (blup)kan räknas upp eller ner på vad jag anser rätt så godtyckliga grunder - vilket naturligtvis har stor betydelse ffa för stona som är mödrar till ungarna som "pappersvägen" får högre eller lägre poäng. Jag kommer aldrig förstå varför mitt sto fick LÄGRE (hopp)blup efter att hennes avkomma hoppat 10-10 på 3-års, det borde väl rimligtvis givit henne ett bättre förväntat avelsvärde ? Men nehejdå, det är ju så att det var hingsten som var så mycket bättre än stoet, dvs hingstens avkommor var generellt sett bra så mammorna till dessa barn måste således ha varit sämre och fick alltså lägre poäng. Så om man har ett bra sto så är det bättre att ta en lite sämre hingst för om man tar en topphingst (enligt blup alltså) så tillgodoräknas bara hingsten en eventuell avkommas superbra poäng. Snurrigt eller är det jag som är korkad ?
 
Sv: Avla till sig själv?!

Hrm ja, det är lite krångligt men det mesta går att förklara! Dock har jag inte riktigt möjlighet just nu, sitter på jobbet (:o) och klockan är alldeles för mycket.. men PMa mig så kan jag ge det ett försök imorgon om du är intresserad!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp