Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

för mig är det inte fråga om att gilla ex vis mopsen, utan att det är lagligt att sk seriöst föda upp hundar med grava defekter och samtisigt gnälla på blandrasavlare

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag, som exempel, stöjder inte blandrasavel. Men jag stödjer inte heller aveln på shar pei, "räk"schäfrar m.m. utan vill ha ett sundare avelsarbete inom renrasig hundavel. Lättaste sättet att göra det är att inte köpa någon av dessa hundar.

Ingen här har heller sagt att "du får inte köpa blandras - du måste ha en engelsk bulldog (ex) för den är rasren!!"

Det finns rasrena hundar nästan helt fria från rasbundna sjukdomar.

Skulle man nu ändå gilla shar pei så kan man ju gå med i deras rasförening och försöka ändra avelsmålen till en sundare hund... Många bäckar små.

Vi har ju en massa olika raser som borde kunna uppfylla de flesta önskemål, så varför ska vi koka ihop en massa olika raser för att se vad det blir? Jag fattar inte det?

Jag kommer osökt att tänka på förra århundradets mest korkade uttalande:
"Lägg ner patentverket, allt man kan uppfinna är ju redan uppfunnet"

Maria
Som är för genomtänkt blandras avel

Ja men då kan du ju inte påstå att man ska köpa rasrent, min granne kanske vill ha en mops och har inte en susning om att det är en osund uppfödning...de flesta sällskapsraser har ju ( om man får generalisera) "okunniga" ägare som absolut inte kan vara med o påverka aveln eftersom dom köper hundar med extrema utseenden för det är det dom faller för :smirk:

Ja men då kan du ju inte påstå att man ska köpa rasrent, min granne kanske vill ha en mops och har inte en susning om att det är en osund uppfödning...de flesta sällskapsraser har ju ( om man får generalisera) "okunniga" ägare som absolut inte kan vara med o påverka aveln eftersom dom köper hundar med extrema utseenden för det är det dom faller för :smirk:

Fast ingen har ju sagt att man ska köpa rasrent utan att läsa på. Tvärtom tycker vi att man ska köpa rasrent för att det där finns en möjlighet att läsa på. Självklart ska din granne läsa på innan han skaffar sig en mops. Han har alla möjligheter att ta reda på fakta, om han VILL. Man kan leda en häst till vattnet, men inte tvinga den att dricka.

Man läser givetvis på om det man funderar på att köpa innan man köper. Eller?

Jag kommer osökt att tänka på förra århundradets mest korkade uttalande:
"Lägg ner patentverket, allt man kan uppfinna är ju redan uppfunnet"

Maria
Som är för genomtänkt blandras avel

Jag menar att de allra flesta som får blandrasvalpar efter sin tik inte har tänkt i banor som att avla fram en framtida ny ras. Och de allra flesta som köper en blandrasvalp, skulle nog i stället finna sin hund bland de raser som redan finns idag.

Eh..? Hur resonerar du nu? :confused: Ska grannen köpa blandras istället menar du?

Vill grannen ha en mops får väl grannen läsa på om rasen och ta ställning till om vill stöjda en sån avel och ha en sån hund eller inte. Konstigare än så är det inte. Som med vilken hund man än väljer att skaffa.

Skillnaden med att köpa rasrent eller korsning är ju att du KAN läsa på och få en hyfsat klar bild av det blir för hund när valpen är vuxen.

Varför blandras. Ja jag tror att från uppfödarens sida är det nog 99% pengarna och att de brukar vara lättsålda sm lockar.

Den som köper en blandras gör det nog av olika skäl.
Kanske fastnar man för sin hund oavsett ras, bryr sig inte så jättenoga om rasen, vill ha en lite ovanligare hund än en golden som alla andra osv.

Det är ju inte heller så att alla som köper en renrasigt hund går in för 110 procent det som hunden är avlad till!
Inte alla BC har väl en skock får osv heller..

En renrasig hund som används till "fel" saker borde ju inte heller va uppskattat då?

Så länge hunden är frisk & trivs med livet & matte och husse trivs med sin hund så spelar rasen ingen roll för mig!!

Men en person som inte har en susning om hur rasen h*n är intresserad av mår rent fysiskt och hur avelsarbetet sker... en sådan människa gynnas väl knappast av att köpa en blandrashund för de lär knappast veta mer om den aveln och de kan lika gärna åka på en tokig eller sjuk blandras som en sjuk mops (eller annan rasren hund).

Sådana människor tycker ändå jag gör bäst i att köpa hund av en registrerad uppfödare eftersom de uppfödarna ändå tvingas efterleva vissa regler, blandrasuppfödare behöver inte följa några regler (förutom Svea Rikes lag) så de är ännu mer oreglerade.

Som läget är idag skulle jag ändå påstå att oddsen är större att man som opåläst blivande hundägare hittar en seriös uppfödare inom SKK än bland alla blandrasuppfödare. Är det så att de dessutom är ute efter tex. extrema småhundar är det väl absolut betydligt mycket högre sannolikhet att de råkar ut för ett riktigt jack ass om de köper en blandras än en renrasig. En blandrasuppfödare som i sin tur kanske tom. avlar på smuggelhundar och/eller handlar med sådana.

Eftersom jag jobbar med försäkringar så kan jag svara för det bolaget (hur det ser ut på de andra 3 vet jag inte)
Vi har i vart fall 8 riskgrupper, där 1 är den som är bäst och 8 är den sämsta.
På blandras har vi två risk grupper utifrån vilka raser som ingår.
4 och 8.
Blandras går alltså aldrig i den bästa grupperna (1 och 2)
Så nog är det en myt alltid det där att blandras skulle vara friskare..

Då hade jag fattat det rätt, då. ;)

Men en person som inte har en susning om hur rasen h*n är intresserad av mår rent fysiskt och hur avelsarbetet sker... en sådan människa gynnas väl knappast av att köpa en blandrashund för de lär knappast veta mer om den aveln och de kan lika gärna åka på en tokig eller sjuk blandras som en sjuk mops (eller annan rasren hund).

Sådana människor tycker ändå jag gör bäst i att köpa hund av en registrerad uppfödare eftersom de uppfödarna ändå tvingas efterleva vissa regler, blandrasuppfödare behöver inte följa några regler (förutom Svea Rikes lag) så de är ännu mer oreglerade.

Som läget är idag skulle jag ändå påstå att oddsen är större att man som opåläst blivande hundägare hittar en seriös uppfödare inom SKK än bland alla blandrasuppfödare. Är det så att de dessutom är ute efter tex. extrema småhundar är det väl absolut betydligt mycket högre sannolikhet att de råkar ut för ett riktigt jack ass om de köper en blandras än en renrasig. En blandrasuppfödare som i sin tur kanske tom. avlar på smuggelhundar och/eller handlar med sådana.

Precis! :bow:

När man köper en renrasig hund, så är det faktiskt så att man "vet" vad man får. Om man är så intresserad som man borde vara när man köper en levande varelse som man ska ta ansvar för i (förhoppningsvis) många år, så får man kännedom om den valda rasens fördelar och nackdelar. Man tar sedan kontakt med en erfaren uppfödare där man får de tips och råd man behöver för att ta hand om sin nya vän på bästa sätt.

Jag tvivlar starkt på att familjen Svensson som sitter med "jättesöta" valpar efter sin rottistik och grannens BC, kommer att kunna/vilja ge samma support till sina valpköpare.

Vill bara stilla påpeka att inom alla raser (även Mops, Bulldoggar osv)
finns det numera RAS det vill säga avels strategi för att komma tillrätta med problem inom rasen.
Vist jag är mycket medveten om att det i visa raser pågår mycket disk. om RAS.
Men var hittar man något liknade inom blandras aveln?

Många raser är ju också kopplade till SKK`s hälso program och även mental status (MH)
Så vist jobbas det mycket ute i rasklubbarna med att förbättra både hälso läget och mentaliteten på våra ras hundar.
Men självklart behövs det mer.

Det är ytterst få blandraser som avlas med sikte på att få fram en ny ras och där man har ställt stora krav på hälse undersökningar och mentalitet.
Det enda undantag som jag så här på rak arm kan komma på är de som avlar på drag hundar och möjligen någon jakt korsning samt tidigare nämnda Ceskyterrier.
Möjligen finns det fler?

Och jo jag vet att Hundskolan försökte få fram en bättre ”blindhund” genom att para schäfer/labrador men de fick ge upp detta trots att de använde sig av noggrant utvalda avels djur (ingen likhet alltså med den helt godtyckliga Shabrador korsningar som nu förekommer utan något större urval på avelsdjuren)

..och skulle då ett inköp av en blandras per automatik ge mer "susning"???...eller hur menar du?

Precis! :bow:

När man köper en renrasig hund, så är det faktiskt så att man "vet" vad man får. Om man är så intresserad som man borde vara när man köper en levande varelse som man ska ta ansvar för i (förhoppningsvis) många år, så får man kännedom om den valda rasens fördelar och nackdelar. Man tar sedan kontakt med en erfaren uppfödare där man får de tips och råd man behöver för att ta hand om sin nya vän på bästa sätt.

Jag tvivlar starkt på att familjen Svensson som sitter med "jättesöta" valpar efter sin rottistik och grannens BC, kommer att kunna/vilja ge samma support till sina valpköpare.

Men hur många bara för de köper en renrasig hund, kollar uppfödare och föräldrar mm så jättenoga? Med tanke på att så mycket folk har hund! Jag vet flera med renrasiga hundar som inte har dem till "deras syfte" och där hundarna är lite knäppa-trots renras.
Köper man en renrasig hund behöver ju inte allt gå perfekt för det.
Jag tycker inte heller att man ska avla blandraser hur som helst, men nu är det ju så att det finns många som gör det. (en del är ju "riktiga" uppfödare med som gör så!)

Eftersom jag jobbar med försäkringar så kan jag svara för det bolaget (hur det ser ut på de andra 3 vet jag inte)
Vi har i vart fall 8 riskgrupper, där 1 är den som är bäst och 8 är den sämsta.
På blandras har vi två risk grupper utifrån vilka raser som ingår.
4 och 8.
Blandras går alltså aldrig i den bästa grupperna (1 och 2)
Så nog är det en myt alltid det där att blandras skulle vara friskare..

Vilka rena raser hamnar i grupp 8?

Men hur många bara för de köper en renrasig hund, kollar uppfödare och föräldrar mm så jättenoga? Med tanke på att så mycket folk har hund! Jag vet flera med renrasiga hundar som inte har dem till "deras syfte" och där hundarna är lite knäppa-trots renras.
Köper man en renrasig hund behöver ju inte allt gå perfekt för det.
Jag tycker inte heller att man ska avla blandraser hur som helst, men nu är det ju så att det finns många som gör det. (en del är ju "riktiga" uppfödare med som gör så!)

Att ta reda på allt man kan om den ras man tänker köpa, samt att man kontaktar en erfaren uppfödare, borde väl ändå vara en självklarhet, oavsett "mål" med hunden. :confused:

Jag kan dra en parallell till inköpet av mitt livs första raskatt. Jag har alltid varit oerhört förtjust i just denna ras, och nu skulle äntligen köp av kattunge bli av. Jag har läst på om rasen, kontaktade en mycket erfaren uppfödare och talade om vilka önskemål jag hade på den blivande katten. Denna uppfödare svarar snällt och kunnigt på alla mina frågor, jag får allt stöd jag kan önska. Katten ifråga är en helt ljuvlig liten varelse, MEN jag är inte ett dugg intresserad av vare sig utställning eller avel när det gäller katter. Trots detta har jag alltså gjort mig allt "omak" för att få kunskap om mitt djur.

Kan dessa två saker hänga ihop tror du?

Kan det säkert göra, men hur många går in för att endast träna det hunden är avlad för? Mest folk med jakthundar som använder dem till det vad jag har sett, men hur många som helst som bara vill ha en ras för dom kanske tycker den är söt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar