Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag tror folk fortfarande tror benhårt på myten, att Blandraser är så mycket sundare, både fysiskt och mentalt, än renrasiga.Jag hör detta stup i kvarten. Skaffa en blandras så slipper du xxx problem!
Det LÄR finnas en gnutta sanning i den fysiska biten, men detta gäller bara första generationen blandis, därefter är problemen lika vanliga som hon renraser.
Men, jag tror som sagt att folk tror dom får en sundare hund om dom köper en blandras. Och så slipper dom välja - kan få flera raser i en!:eek:

Jo, jag vet att det inte finns någon ras som heter utställningsschäfer;) ,

Utan enbart schäfer, men den har ju blivit uppdelad i två delar mer eller mindre.

och gabbi

Nej, rasen heter inte så, men enligt mig är den exteriöra och den arbetande falangen olika som natt och dag. Möjligen att de går ihop i nån slags gråzon i mitten där nån mindre extrem exteriörkennel även kör en del bruks eller tvärtom.

jag är mycket väl medveten om detta. men det är fortfarande samma ras. att säga att hela schäferavlen är sjuk, eller att man ska utrota den ena eller andra delen blir bara knasigt. däremot bör man se upp när man försöker förvandla en arbetande ras till en sällskapsras. det borde helt klart vara möjligt med arbetande hundar som också funkar i utställningsringen.

sedan är schäfern långt vanligare än någon annan ras i sverige. att man hör talas om många sjuka schäfrar är alltså inte så konstigt. men merparten är väldigt friska, tack vare hälsoprogram och entusiasterna som går på användbarhet framför utseende.

flumflum, men jag börjar bli så trött på allt snack om sönderavlade schäfrar.

och det gäller bara om du parar två friska individer som inte bär på några hemskheter.

KL

om man nu ska ha en blandras så korsa då två vettiga raser... det jag inte kan fatta är hur många sjuka blandingar det finns, typ rottis, doberman, amstaff och border collie. hur f*n tänker folk då??? :crazy:

tycker inte man ska avla medvetet på blandraser men jag kunne godt tänka mig att äga en blandras, sålänge det var en vettig korsning. det händer ju att hundar parar sig utan att ägaren vet om det, och dessa valpar behöver också ett hem..

sen tycker jag det är konstigt att blandisar har blivit så dyra! 15.000 för nån konstigt miniatyr-blanding. större blandraser kostar bara någon tusenlapp mindre än en renrasig hund.hur kan folk betala så mkt??

och gabbi

flumflum, men jag börjar bli så trött på allt snack om sönderavlade schäfrar.

Jojo, vi tycker nog ungefär lika. Men faktum är ju att det finns sönderavlade schäfrar, OCH att en stor del av befolkningen inte vet annat än att det finns röda schäfrar med stupande kors. Många i min bekantskapskrets undrar fortfarande när hon ska ljusna och börja gå på hasorna.

Fan man blir ju sen smula sugen på schäfer när man ser din. :love:
Så ska en schäfer se ut!
Precis i min smak. Finns dom i släthår?:angel:

( :D )

Merparten kan ju inte vara friska inom Schäfern. Hur kan det då komma sig att polisen har så svårt att hitta hundar som håller nu förtiden ?

Skulle merparten vara sunda/friska individer så skulle dom väl hålla för de jobb de är ämnade för eller hur ? Men tydligen gör dom ju inte det.

Fan man blir ju sen smula sugen på schäfer när man ser din. :love:
Så ska en schäfer se ut!
Precis i min smak. Finns dom i släthår?:angel:

( :D )

Hehe, jadå hon har släthåriga syskon. Vad exakt det blir av den här vet jag inte än. Öronen och buskaget under är fortfarande valppäls, resten har ju lagt sig ner och så, men har ju fortfarande längd.

När man hör folk som säger att blandraser är så mycket friskare och "bättre" en rasren hund så undrar man om de tror att bara de positiva generna förs vidare. Du kan lika väl få en valp som har de fysiska och psykiska nackdelarna från bägge individerna. Det tror jag ingen tänker på.

Och som sagt jag har märkt bara i mitt samhälle att det är folk som aldrig har haft hund förut, men som svarar på lapparna på ICA och Konsum där foton på ursöta valpar visas. För att det är lätt att köpa, ingen resväg att tala om eftersom valparna blir till runtom i stugorna. Har sett flera som till och med tagit två, för de var ju så söta och så har det sällskap av varandra säger de :confused: ! I samma område som jag bor finns det en som just gjort så. Nu är de vuxna, ganska magra (för de kostade vist att föda 2 hundar oavsett ras) och svåra att rasta. För de har som sagt sällskap av varandra :smirk: och blir till en liten sammansvetsad flock som gemensamt anfaller andra hundar.

Fast att de är magra har ju inte med att dom är blandraser att göra. Lika lite som att de är svåra att rasta och att de gemensamt anfaller andra hundar. Det är ju ett ägarproblem. Vilket man många gånger kan se hos MÅNGA hundar oavsett renras eller blandras.

Fast att de är magra har ju inte med att dom är blandraser att göra. Lika lite som att de är svåra att rasta och att de gemensamt anfaller andra hundar. Det är ju ett ägarproblem. Vilket man många gånger kan se hos MÅNGA hundar oavsett renras eller blandras.

Ja men det jag menar är att folk som inte har erfarenhet av hund ser en annons på söta valpar och köper utan att tänka på att de måste fostras, rastas och matas ordentligt osv. Hade de vänt sig till en seriös rasuppfödare skulle de få råd och upplysningar om hur det är att ha hund.

Min uppfattning är att människor som köper en omplaceringshund vill hjälpa och bryr sig inte om vad h*n köper, vint eller förlust liksom.

Tror även att myten om att de skulle vara friskare på något sätt lever kvar starkt (varför skulle då blandraser vara så mkt dyrare att försäkra tex).

Som sagt, okunniga människor som vill ha en billig hund (de är ju oftast väldigt prisvärda) köper en blandras.

Tragiskt:crazy:

Håller med om att mycket blandrasavel är helt onödigt, men å andra sidan avlas det ju mest på utseende nuförtiden och inte lika mycket på bruksegenskaper. Jag har en blandras, Alaskan Husky, och seriösa uppfödare har stamtavlor och massa info om förfäder. Man avlar på bra draghundar helt enkelt. Sen att man ju kan kalla en blandning mellan samojed och pudel för Alaskan om man vill är väl en annan femma :angel:

Nja, nu ska du inte hårddra det hela. Bara för en människa köper en hund från en seriös uppfödare betyder det inte automatiskt att denne är bättre på sköta hund. Nog ser man bra många exempel på renrasägare som inte kan något TROTS dom köpt hunden *seriöst*. Rötägg finns åt båda håll....alla är vi i grund och botten bara människor. Man ska inte vara så snabb att dömma tycker jag. Man kan få nog så goda och bra råd av en uppfödare, men är man inte mottaglig är ju dessa råd helt bortkastade. Sånt händer ju överallt i det dagliga livet.

Senast ändrad:

Nu är hunden vi inte köpt någon särskilt konstig blandning, labrador, golden retriver och en gnutta leonberger.

Min spontana tanke när jag läser ditt inlägg är att du köpt en hund som är en korsning av tre raser som samtliga har utbredda problem med höfterna. Och jag gissar att du inte har kunnat(/velat/orkat) titta på Hd/Ad-statistik på din valp?

Ser fram emot ett svar på hur du ställer dig till det.

Att en hund som korsats fram mellan två renrasiga hundar kan hända bli friskare pga utavel har jag hört av veterinär här på buke är sant. Men när du korsat in tre raser är det inte längre så.

KL

om man nu ska ha en blandras så korsa då två vettiga raser... det jag inte kan fatta är hur många sjuka blandingar det finns, typ rottis, doberman, amstaff och border collie. hur f*n tänker folk då??? :crazy:

sen tycker jag det är konstigt att blandisar har blivit så dyra! 15.000 för nån konstigt miniatyr-blanding. större blandraser kostar bara någon tusenlapp mindre än en renrasig hund.hur kan folk betala så mkt??

ska man blanda så kan man väl ta raser som ligger nära och liknar varandra.

ofta så kostar ju en chihuahua blandning mer än en renrasig stor hund. hur kan man vilja betala mer för en råtta som inte är renrasig än en stor renrasig :confused:

ska man blanda så kan man väl ta raser som ligger nära och liknar varandra.

ofta så kostar ju en chihuahua blandning mer än en renrasig stor hund. hur kan man vilja betala mer för en råtta som inte är renrasig än en stor renrasig :confused:

För att Paris Hilton har en råtta... doh... ;):idea:

:crazy:

Jag har iallafall den senaste veckan sett 2 st underbart söta blandisar, bl a denna som är blandad med Finsk spets

16268321.jpg

Den andra var en liten liten blandis mellan York, lhasa o jrt...hon var söööt som socker :love: vit med svarta fläckar och liiiite yorkfrissa :love::love:

Det beror ju på vilka defekter man vill bli utan....t ex hudeksem , ögonbesvär....har du sett nån sch blandning med räkstjärt?

Jag har hellre en frisk hund än en söt hund.

Min jättesöta Billie avlivades nyligen endast två år gammal pga dåliga höfter tack vare dålig avel (tjuvparning och inavel).

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar