Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Den på bilden är iallafall söt och säkert frisk också med tanke på raserna i henne....

Merparten kan ju inte vara friska inom Schäfern. Hur kan det då komma sig att polisen har så svårt att hitta hundar som håller nu förtiden ?

Skulle merparten vara sunda/friska individer så skulle dom väl hålla för de jobb de är ämnade för eller hur ? Men tydligen gör dom ju inte det.

schäfern ÄR fortfarande den vanligaste rasen hos polisen! att de inte hittar hundar som håller har inget (eller lite) att göra med deras sundhet. de svenska polishundarna är/tillhör de mest allsidiga polishundarna i världen. de ska klara "allt". ytterst få hundar når upp till dessa krav. det är därför de har svårt att hitta lämpliga hundar.

Min spontana tanke när jag läser ditt inlägg är att du köpt en hund som är en korsning av tre raser som samtliga har utbredda problem med höfterna. Och jag gissar att du inte har kunnat(/velat/orkat) titta på Hd/Ad-statistik på din valp?

Ser fram emot ett svar på hur du ställer dig till det.

Att en hund som korsats fram mellan två renrasiga hundar kan hända bli friskare pga utavel har jag hört av veterinär här på buke är sant. Men när du korsat in tre raser är det inte längre så.

Intressant att du dömer folk på det viset, och intressant också hur fel du har.
Spydigt.

Varför skulle hon inte döma folk så? Det ÄR vanligast hos blandrasägare att inte kolla hälsostatusen på sina hundar, för det är ju ändå bara en blandras, och den ska inte gå i avel osv osv. Det är för övrigt vanligast där också, att inte kolla hälsan innan eventuella parningar.

Jag kallar det inte en fördom, utan mer fakta. Att det sen finns undantag gör ju inte att man tror annorlunda, för dom flesta går på majoriteten.

Intressant att du dömer folk på det viset, och intressant också hur fel du har.
Spydigt.

Jag dömer inte? Jag frågar, för att jag gärna vill veta?

Inte meningen att framstå som spydig för fem öre.

Är det en trerasblanding finns väl föräldradjur där hd/ad-statistik saknas på t.ex. hundrasa eller skk.se där man lätt kan se hälsostatus på rasrena hundar. Men om du har en blandras måste du ju lita till uppfödarens ord, be att få se vet.intyg samt ringa runt själv till föräldradjurens syskons ägare osv... JAG tycker iaf att det låter omständigt.

Men det gjorde du alltså, eftersom "jag hade så fel"?

Intressant att du inte svarar dock...

Nyfiken följdfråga, hur är höfterna på din hund?

Senast ändrad:

Jo i stor grad har det med eras sundhet att göra. Om inte så stod Polisen och blåljög i både tv och i tidningen :angel:. Det var nämligen dom som sa att: Schäfern inte håller längre pga aveln skenat åt fel håll. Det är absolut ingenting jag tagit ur luften utan det jag sett/läst i media. Dom till och med funderade på att själva börja avla eget för att få hundar som håller, och som inte är avlade enbart på ett utseende.

Klart dom inte håller för det dom ska, då dom inte numera är direkt avlade på jobb utan utseende.

Jag skulle också vilja veta, hur du har gjort?
Hunddata kanske, om någon av föräldrna var renrasig?
Men eftersom det är tre raser i så måste ju minst en vara blandning, vist om du sett röntgen utlåtandet hoss uppf så har du ju fått veta.
Men det fina med hunddata är ju att det går att kolla hela släkten, alltså även hel och halv syskon, och bakåt i leden tex.

så kan man ju fråga sig vad det var för polis som hade ansvaret för hundinköpen. det hade kanske varit bra med någon som är insatt i ämnet. det finns bra, hållbara och energiska schäfrar i sverige, det gäller bara att veta var man ska leta.

schäferfolk; hur stor del av schäferaveln idag är egentligen exteriörinriktad? var finns denna överväldigande massa? inte i skåne, verkar det som.

Men du kan ju knappast påstå att en räckmackerygg och hasgång gagnar för ett bra jobb ? Det dom inte höll för var ju just att de avlats att se ut som såna...höfter och rygg problem är väl knappast lämpligt att dra in i poliskåren. Eller hur ?

Vadå vilken polis som väljer hundar. Såg våra schäferhundar ut som dom gör i dag på 70 talet ? Nej, det gjorde dom inte. Dels hade dom raka ryggar och dom gick på alla 4 tassar.

Jag jobbade på Hundskolan på 80 talet. Då var höftledsproblem sällsynt, nu är det inte det. Min styvpappas bror är hundförare inom polisen. Han har fått för tidigt ta sina hundar ur tjänst pga höfter/rygg. Han säger exakt samma sak. Förut var det inte svårt att få bra och hållbara hundar till Polisen. Nu verkar det mest vara en chansa och se....

det är ju svårt att på rak arm säga att höftproblemet har blivit värre när många fler hundar röntgas idag och det inte går att avla vidare på dåliga höfter.

om man väljer exteriöravlade schäfrar utan egentlige bruksmeriter kan jag förstå att det blir problem när de ska ut i tjänst. men det finns fortfarande bruksavlade schäfrar lite överallt i sverige. att polisen inte köper dem är ju bara synd.

*KL*
Jag har nu läst igenom hela tråden och jag kan inte förstå er som tycker att en blandrasägare är en oseriös hundägare. Det är verkligen att generalisera grovt.

Jag har själv en blandras. Pappa var dalmatiner och mamma var golden/dobermann.
Anledningen att jag köpte min hund var att jag tyckte så mycket om hennes föräldrar. Jag umgicks en del med familjen jag köpte hunden av och både tiken och hanen var underbara hundar. Om det var tjuvparning eller inte ska jag låta vara osagt, det beror på vem man frågar, och det är inte viktigt för mig. Jag fick betala 2000:-, då var hunden ID-märkt, vaccinerad avmaskad och vet-besiktigad.

Visst finns det dessvärre oseriösa hundägare, men av dem jag träffat så är det lika vanligt bland renrasägare.

Att blandraser skulle vara friskare hör man ju ofta. Finns det någon tillgänglig statistik hos förs-bolagen som kan visa om det är en myt eller inte?

*KL*
Att blandraser skulle vara friskare hör man ju ofta. Finns det någon tillgänglig statistik hos förs-bolagen som kan visa om det är en myt eller inte?

Jag kan ha fattat det fel, men det är väl högre premie för blandraser hos försäkringsbolagen.

För övrigt är det väl framför allt blandras-"UPPFÖDARNA" som anses som oseriösa.
Sedan tycker i alla fall jag att det är märkligt att man inte kan hitta en renrasig hund som passar ens önskemål bland den enorma mängd olika raser som finns, avsedda för olika ändamål.

Jag vet faktiskt inte.
Jag betalar mindre för min blandras än vad jag gjorde för min förra hund (en collie). Då räknar jag bara på veterinärvårdsdelen eftersom jag inte har någon livförsäkring på blandisen. Men collie kanske är en högriskras?

Sedan tycker i alla fall jag att det är märkligt att man inte kan hitta en renrasig hund som passar ens önskemål bland den enorma mängd olika raser som finns, avsedda för olika ändamål.[/QUOTE]

Ja det är precis det jag menar. Man hittar inte den hunden man vill ha bland alla renrasiga hundar vi har i Sverige, så hur tusan tror de att de ska finna den i en blandras. Och tillråga på allt döpa blandrasen till ett nytt "rasnamn".

Sedan tycker i alla fall jag att det är märkligt att man inte kan hitta en renrasig hund som passar ens önskemål bland den enorma mängd olika raser som finns, avsedda för olika ändamål.

Ja det är precis det jag menar. Man hittar inte den hunden man vill ha bland alla renrasiga hundar vi har i Sverige, så hur tusan tror de att de ska finna den i en blandras. Och tillråga på allt döpa blandrasen till ett nytt "rasnamn".
[/QUOTE]

Vet du inte att alla renraser kommer ur "blandraser" ??
Såsom du menar så skulle ju inte leonbergern heta nåt annat än bastard då den är en blandning av bl a pyrenee, sanktbernard o nåt mera fråm begynnelsen...tror du att alla hundar sett ut som dom gör idag från början?

...genom målmedveten och kontrollerad avel i syfte att framställa en hund som är t.ex. en bra draghund, en förig jakthund etc.

Kontrollerad blandrasavel förekommer, om än sällan, fortfarande under SKKs överinseende för att bredda avelsbasen inom vissa raser - då blandar man in, i enstaka kullar, en närliggande ras.

Och det, samt den tidiga aveln i syfte att få fram hundar med ett specifikt användingsområde, är något helt annat än att ta en kull på sin fyrvägskorsning "för att den är så söt".

Och när man nu har framställt 300-någonting raser med alla möjliga utseenden och användningsområden - räcker inte det då? Vad tillför man hundsamhället genom att vilt blanda alla möjliga och omöjliga raser utan långsiktiga mål? Vad exakt tillför en korsning med både vall, vakt och jakt? Vad tillför en hund med fyra hårda bruksraser? Vad tillför en hund som är en korsning mellan två vallare som har helt olika vallningsegenskaper och sätt?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar