Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag kan ha fattat det fel, men det är väl högre premie för blandraser hos försäkringsbolagen.

Eftersom jag jobbar med försäkringar så kan jag svara för det bolaget (hur det ser ut på de andra 3 vet jag inte)
Vi har i vart fall 8 riskgrupper, där 1 är den som är bäst och 8 är den sämsta.
På blandras har vi två risk grupper utifrån vilka raser som ingår.
4 och 8.
Blandras går alltså aldrig i den bästa grupperna (1 och 2)
Så nog är det en myt alltid det där att blandras skulle vara friskare..

Vad tillför en hund som är en korsning mellan två vallare som har helt olika vallningsegenskaper och sätt?

Inte vet jag men de som vallar kanske vet ( tex nya zeeland/Australien) När jag var i Aus så hade dom massa vallhundar och ingen såg ut som den andra , en såg ut som min sch/bc/collie korsn...men vallade gjorde dom :bow:

Jag är inte för blandrasavel egentligen, men inte för renrasavel heller när den legalt går överstyr pga mä'nniskors fåfänga
Det jag ställer mig emot är all idiotförklaring till de människor som har blandisar och försvarar sig ( såsom jag blev idiotförklarad då min hund åt Coops torra :angel: )

Vart finns alla dessa perfekta hundmänniskor ute i verkligheten ? Lever dom endast på forum ?

Eftersom jag jobbar med försäkringar så kan jag svara för det bolaget (hur det ser ut på de andra 3 vet jag inte)
Vi har i vart fall 8 riskgrupper, där 1 är den som är bäst och 8 är den sämsta.
På blandras har vi två risk grupper utifrån vilka raser som ingår.
4 och 8.
Blandras går alltså aldrig i den bästa grupperna (1 och 2)
Så nog är det en myt alltid det där att blandras skulle vara friskare..

Det beror ju som sagt på att man inte vet vilka raser som ingår i blandisen. det kan ju vara husky och lapphund eller sankt bernard o GD...alltså så måste man ju göra en generell bedömning

Inte vet jag men de som vallar kanske vet ( tex nya zeeland/Australien) När jag var i Aus så hade dom massa vallhundar och ingen såg ut som den andra , en såg ut som min sch/bc/collie korsn...men vallade gjorde dom :bow:

Vilket väl egentligen bara visar att de antagligen ägnar sig åt prestationsavel. Tror inte att de människorna tar godtycklig vallhund och parar den med en vallhund som har helt andra vallningsegenskaper.

Svensk blandrasavel har i regel ingenting med prestationsavel att göra så det går inte att jämföra på det sättet.

Så länge man blandar vallraser som vallar på samma sätt fungerar det ju, men vad händer om man blandar två vallraser med två skilda egenskaper? Jag ser frontalkrocktendens och tokvallning.

Men det finns ju ett sätt att undvika den ohälsosamma blandrasaveln: Skaffa inte en hund av ohälsosam ras, och avla framför allt inte på den. Även om vi räknar bort de uppenbart knepiga raserna (t.ex. bulldogg) så finns det ändå massor av renraser kvar att tillfredsställa vad det är för behov man nu kan tänkas ha.

:bow:

Liksom man i samhällen som har behov av slädhundar blandar raser för att få fram starka och uthålliga sådana. Man har alltså ett långsiktigt mål med sin avel och klarar dessutom av att sysselsätta avkomman.

Det beror ju som sagt på att man inte vet vilka raser som ingår i blandisen. det kan ju vara husky och lapphund eller sankt bernard o GD...alltså så måste man ju göra en generell bedömning

Alla blandraser slås ihop till en klump (vad annars) och om blandraser, generellt sett, vore så mycket friskare än rashundar borde ju försäkringsbolagens egen statistik visa på det och därmed flytta blandraser till bättre premiegrupper... men fortfarande så ligger inte blandraser i de bästa premiegrupperna vilket bör innebära att det finns bra mycket friskare renrasiga hundar man kan köpa istället för en blandras om det nu är friskheten man är ute efter. ;)

Så länge man blandar vallraser som vallar på samma sätt fungerar det ju, men vad händer om man blandar två vallraser med två skilda egenskaper? Jag ser frontalkrocktendens och tokvallning.

Men det finns ju ett sätt att undvika den ohälsosamma blandrasaveln: Skaffa inte en hund av ohälsosam ras, och avla framför allt inte på den. Även om vi räknar bort de uppenbart knepiga raserna (t.ex. bulldogg) så finns det ändå massor av renraser kvar att tillfredsställa vad det är för behov man nu kan tänkas ha.

Fast det finns ju en hel del andra knepiga raser än bulldog.
Jag retar mig mest på att folk påstår att man ska köpa renras för att då vet man vad man får...men renraser är ju mopsar, shar pei , bulldog,puli, basset mm mm som är långt ifrån sunt avlade i mina ögon iallafall.
En hund ska ju normalt sätt inte behöva ha KLÄDER på sig :eek::eek: för att inte frysa ihjäl...
Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha för en hund, de jag har idag är bra, en sch/bc och en dsg ( som dock skulle behöva he mera päls än han har) Ingen av renraserna tilltalar mig faktiskt direkt....ingen jag sett iallafall , förutom Akitan rent för ögonfägnad, men det är på tok alldeles för skarp hund för att kunna leva med mig med ganska så mycket "eget ansvar" och kunna ha lös dygnet runt.
För mig spelar det knappast roll om det är en blandis, dom jag har haft har varit både friska o mentalt stabila.

Det var som sagt ett exempel. Och anser du att mopsar, shar-pei, puli, bassett o.s.v. är osunda så skaffar du naturligtvis inte en sådan. Det är inte svårare än så. Och du skaffar naturligtvis inte en lättfrusen hund heller, eller en hund som är alldeles för skarp. Även om vi så utesluter 100 raser av sådana skäl finns ju ca. 200 till, det är ju eg. bara att beta av SKKs alfabetiska lista.

Det finns nämligen massor av andra renraser än mopsar, bulldoggar, sharpei och bassett och långt ifrån alla renraser avlas på osunda ideal.

(Och om man råkar fastna för en ras där aveln lutar för mycket åt ett håll kan man ju alltid engagera sig i rasklubben och jobba för en förändring av avel och ideal.)

Vet du inte att alla renraser kommer ur "blandraser" ??
Såsom du menar så skulle ju inte leonbergern heta nåt annat än bastard då den är en blandning av bl a pyrenee, sanktbernard o nåt mera fråm begynnelsen...tror du att alla hundar sett ut som dom gör idag från början?[/QUOTE]

Jodå det jag vist det att renrasiga hundar har avlats fram genom att korsa olika raser. Men då handlar det om en genomtänkt avel där man vet hur man vill att slutresultatet ska se ut och vara. Det tycker jag är en enorm skillnad. Att avla blandraser i dag tycker jag i alla fall verkar vara för att bara se hur valparna blir. Inte för att man planerat och genomtänkt väljer sunda föräldrar som ska vara grunden till en ny ras framöver.

Personligen är jag för planerad renrasavel där man har ett uppsatt mål med sina parningar...men det är jag det.

Håller helt med dej!. Jag har fått många frågor om jag kan låna ut min jycke så han kan bli pappa!
Icke!! Han är en renrasig golden reteriver. Men inte rastypisk och har fel på höften. Är oxå osäker och skällig. Han har varit jakthund tidigare. Men ingen vidare toppen hund även om han inte va dålig. Han hade inte tillräckligt med krut för jakten bara.
Så jag tycker inte att han är en hund att avla på. Men vissa vill ändå avla på min hund då han är fin och snäll.:smirk:

Jo han är sööt. Han är en hund med hundögon. Så självklart är han söt. Och jo han är snäll. Han är väluppfostrad. Och tycker om människor. Men enligt mej räcker inte det.
Fins snälla söta hundar som har det som inte min hund har. Blir faktiskt sur då folk frågar. 1 gång är ok. Men 2.....!

Fast det gäller ju i samma grad generaliseringen att "blandraser är friskare än renraser". Man vet ju inte vad som ingår i det uttrycket heller.

Som oseriös blandras ägare ska jag svara på dina frågor och ställa några motfrågor.
Varför avstå från hälsokontroll? Ja nu är min blandis resultatet av 2 utställningsmeriterade och hälsokontrollerade hundar som lyckades med en tjuvparning. Så varför utgår du automatiskt från att det är en oseriös person som fött upp valparna? Dolda fel försäkring finns för blandraser också . Så det hade jag kunnat få ändå. SSK ,rasföreningar och utställningar intresserar mig inte alls.
Sen håller jag med om att renrasavel är att föredra och dessa multiblandraserna med de mest horribla raser i är helt förkastlig. Jag skulle lika gärna kunnat ha en renrasig hund som mina blandisar.
Anledningen till att vi köpte den första var att det var goda vänner som hade valparna och jag kände till deras hälsa både fysiskt och mentalt och att de hade blivit bra uppfödda.
Egentligen håller jag med dig men vill bara påpeka att inte alla som får blandrasvalpar är oseriösa.

Fast det finns ju en hel del andra knepiga raser än bulldog.
Jag retar mig mest på att folk påstår att man ska köpa renras för att då vet man vad man får...men renraser är ju mopsar, shar pei , bulldog,puli, basset mm mm som är långt ifrån sunt avlade i mina ögon iallafall.

Det är helt sant, men du vet fortfarande vad du FÅR. En avkomma efter mopsar lär aldrig bli annat än en mops med alla deras för och nackdelar. Gillar man inte mopsar pga deras nackdelar, så köper man inte avkomman efter två mopsar.

Köper man en ospecad blandras utan papper kan det rent av vara mops i den, utan att man vet det. Vad har man vunnit då?

Att man vet vad man får betyder inte att man med automatik får en hälsosam frisk hund, men det betyder att man har möjlighet att forska i rasen och stammen.

Som oseriös blandras ägare ska jag svara på dina frågor och ställa några motfrågor.
Varför avstå från hälsokontroll? Ja nu är min blandis resultatet av 2 utställningsmeriterade och hälsokontrollerade hundar som lyckades med en tjuvparning. Så varför utgår du automatiskt från att det är en oseriös person som fött upp valparna? Dolda fel försäkring finns för blandraser också . Så det hade jag kunnat få ändå. SSK ,rasföreningar och utställningar intresserar mig inte alls.
Sen håller jag med om att renrasavel är att föredra och dessa multiblandraserna med de mest horribla raser i är helt förkastlig. Jag skulle lika gärna kunnat ha en renrasig hund som mina blandisar.
Anledningen till att vi köpte den första var att det var goda vänner som hade valparna och jag kände till deras hälsa både fysiskt och mentalt och att de hade blivit bra uppfödda.
Egentligen håller jag med dig men vill bara påpeka att inte alla som får blandrasvalpar är oseriösa.

Inget av det du skriver har jag påstått.
Har inte kallat någon oseriös.
Och jag vet mycket väl att ett av de fyra bolag som försäkrar djur tecknar dolda fel försäkring för blandras, de övriga tre gör det inte.
Jag var bara nyfiken över varför man köper blandras och du har gett mig ett helt OK svar på varför du köpte din.

Ok då missförstod jag kanske dig. :o Jag uppfattade det som att alla var oseriösa bara för att de hade blandisar. Så kan bli när man läser och tolkar det som man tror.
Glömde nämna priset hon kostade mindre än hälften av en renrasig av den ena rasen och knappt en tredje del av en renrasig i andra rasen.Nu är det snart 6 år sedan och priserna har rusat i väg på dessa små blandisar .
Varför man köper en blandras till nästan samma pris som en renrasig förstår inte jag heller.
En underbar hund blev det i allafall .

Vet du inte att alla renraser kommer ur "blandraser" ??
Såsom du menar så skulle ju inte leonbergern heta nåt annat än bastard då den är en blandning av bl a pyrenee, sanktbernard o nåt mera fråm begynnelsen...tror du att alla hundar sett ut som dom gör idag från början?[/QUOTE]

Både ja och nej, en del raser har funnits sedan "hedenös" och del är rätt nya.
Några har blivit till genom medveten korsningsavel men de flesta har uppstått därför de har varit bäst för sitt ändamål tex för en viss sorts jakt eller vad det nu har varit.

Ett exempel på en på senare tid fram korsad ras är Ceskyterrier som har en kort men väldigt intressant historia
http://www.ceskyterrier.se/STARTSIDA RAM.htm

för mig är det inte fråga om att gilla ex vis mopsen, utan att det är lagligt att sk seriöst föda upp hundar med grava defekter och samtisigt gnälla på blandrasavlare

för mig är det inte fråga om att gilla ex vis mopsen, utan att det är lagligt att sk seriöst föda upp hundar med grava defekter och samtisigt gnälla på blandrasavlare

Fast jag ser inte hur de olika sakerna hänger ihop. Vem här är mopsuppfödare? Bara för att jag ser fördelar med renrasiga hundar betyder inte det att jag står bakom varenda hund som föds i renrasavelns namn. Jag tycker att hundar ska vara funktionella, må bra och hålla ihop. Renrasaveln är mitt verktyg att hitta dit. Det är inte samma sak som att jag stöder mopsavel.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar