Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Att ta reda på allt man kan om den ras man tänker köpa, samt att man kontaktar en erfaren uppfödare, borde väl ändå vara en självklarhet, oavsett "mål" med hunden. :confused:

.

Det är nog långt ifrån alla som tänker så.
Många har nog sin favorit vad det gäller utseende osv och köper då den rasen utan att bry sig så mycket om vart de köper den.
Eller om de kan tänka sig att använda hunden till det den är framavlad för.

Kan det säkert göra, men hur många går in för att endast träna det hunden är avlad för? Mest folk med jakthundar som använder dem till det vad jag har sett, men hur många som helst som bara vill ha en ras för dom kanske tycker den är söt.

Jo, det är utan tvekan vanligt att folk gör så. Vad jag menar är att man inte kan skylla på aveln om folk envisas med att köpa en TJT som söt inomhus/soffhund för att den föll dom i smaken. Det är inte renrasavelns fel om den hunden blir kocko. Renrasaveln har hundar för den sortens behov, men man kan inte få dem i vilken färg som helst..

Man läser givetvis på om det man funderar på att köpa innan man köper. Eller?

Men det är liiite skillnad på att läsa och att hantera irl...
Men ni fattar ju inte ens vad jag menar så det är ju ingen ide att förklara. Bara för att det är rasrent så behöver det inte vara rumsrent.

Eh..? Hur resonerar du nu? :confused: Ska grannen köpa blandras istället menar du?

Vill grannen ha en mops får väl grannen läsa på om rasen och ta ställning till om vill stöjda en sån avel och ha en sån hund eller inte. Konstigare än så är det inte. Som med vilken hund man än väljer att skaffa.

Skillnaden med att köpa rasrent eller korsning är ju att du KAN läsa på och få en hyfsat klar bild av det blir för hund när valpen är vuxen.

Skulle tro att de flesta mopsägare inte har en susning om att aveln är osund faktiskt...Om dom visste det skulle dom inte främja en sån avel....easy
Det gäller fler raser än just mopsen, pekignesen t ex..den är ju ännu värre,,,,

Man har ju ett visst försprång om man har en aning om vad man är på väg att skaffa.

Man har ju ett visst försprång om man har en aning om vad man är på väg att skaffa.

Jag förvarar inte blandrasavel, men heller inte osund renrasavel. Både på exteriör, popularitet och direkt lurendrejeri.Alla som föder upp renraser har försvar mot hur dom tänker när dom avlar dessa stackars hundar...

T ex ...Har nån av er sett en sch blandning med räkstjärt?

Men alla renraser är inte osunda och exteriöravlade! Och ogillar man den osunda renrasaveln så skaffar man naturligtvis inte en sådan hund! Och man skaffar naturligtvis inte en ras som inte passar in i den livsstil man har, eller kan tänkas anta i.o.m. anskaffandet av hund.

Jag kommer att föda upp renraser, men jag skulle aldrig försvara aveln av div. osunda raser, däribland exteriöravlad schäfer, bulldogg, mops och andra trubbnosar som inte ens kan dia normalt och därför måste sondmatas, etc. etc. etc. etc. etc.

Och blir exteriöravlad schäfer bättre för att den korsas med något annat? Vore inte det allra bästa att låta bli att avla på den räkstjärtade schäfern ö.h.t?

Men det är ju renraser och då är ju allt ok :angel:

En understimulerad buskavlad 7-vägskorsning skulle självklart veta bättre än dessa undermåliga, inavlade renraser. Korsningen skulle nog hoppa upp vid pianot och spela Chopin istället för att valla ihop ungarnas skor i hallen.

En understimulerad buskavlad 7-vägskorsning skulle självklart veta bättre än dessa undermåliga, inavlade renraser. Korsningen skulle nog hoppa upp vid pianot och spela Chopin istället för att valla ihop ungarnas skor i hallen.

Är inte det lite fördomsfullt...mina blandraser har aldrig varit understimulerade, och jag har även haft en 8 vägskorsning..min nuvarande ( han med ua på både höft o armbågar :angel: ) är allt annat än understimulerad, däremot finns både schäfrar o dobermans i området som skulle behöva ha mer stimulans....

däremot finns både schäfrar o dobermans i området som skulle behöva ha mer stimulans....

Det är faktiskt just dom jag diskuterar. Någon nämnde att hon kände till renrasiga hundar som inte användes som de borde, och att de var lite knäppa. Detta fick författaren till att renrasaveln gjorde dem knäppa, medan jag hävdade att understimulansen och knäppheten "kunde hänga ihop."
Då nämnde du så muntert att det ju borde vara ok ändå eftersom de var renraser. Då lessnade jag ungefär som en luftballong bak i släpkärran på väg hem till garaget.

Men alla renraser är inte osunda och exteriöravlade! Och ogillar man den osunda renrasaveln så skaffar man naturligtvis inte en sådan hund! Och man skaffar naturligtvis inte en ras som inte passar in i den livsstil man har, eller kan tänkas anta i.o.m. anskaffandet av hund.

Jag kommer att föda upp renraser, men jag skulle aldrig försvara aveln av div. osunda raser, däribland exteriöravlad schäfer, bulldogg, mops och andra trubbnosar som inte ens kan dia normalt och därför måste sondmatas, etc. etc. etc. etc. etc.

Och blir exteriöravlad schäfer bättre för att den korsas med något annat? Vore inte det allra bästa att låta bli att avla på den räkstjärtade schäfern ö.h.t?

Det är ju knappast frågan om att JAG skulle skaffa typ pekingese utan att ni klumpar ihop renrasavel som ett och blandrasavel som ett. Vilket JAG vill ha en trubbnos eller inte har ju inte med djurplågeriet att göra...Den sjukaste hunden jag haft var en leonberger, en av de få renraser jag ägt, han dog 8 år gammal bara, min gamla tik tog jag bort förra året 14 år o 8 månader gammal(Sch/BC/Collie )Hon var till vetten 3 ggr i sitt liv, en gång med bruten klo, en annan gång vid kastrering och sista gången vid avlivning

Äh.

.....

Senast ändrad av en moderator:

VArför tjafsa om blandraser för då ? Är det mulatter som är uppfödare....?

Samma ung som jag försökt tala om som ingen fattat. Klumpa inte ihop o generalisera hundägare

Det är faktiskt just dom jag diskuterar. Någon nämnde att hon kände till renrasiga hundar som inte användes som de borde, och att de var lite knäppa. Detta fick författaren till att renrasaveln gjorde dem knäppa, medan jag hävdade att understimulansen och knäppheten "kunde hänga ihop."
Då nämnde du så muntert att det ju borde vara ok ändå eftersom de var renraser. Då lessnade jag ungefär som en luftballong bak i släpkärran på väg hem till garaget.

Här är "någon":smirk:
Jag har aldrig menat att det är renrasheten på en knäpp hund som gör den knäpp, det jag menar är att bara för att man köper en renrasig hund, så blir det ju inte automatiskt rätt, vilken ras som helst kan ju bli en hund som blir knäpp.
Hur seriös uppfödaren än är och hur bra stam det än är på hunden, så krävs det ju ändå rätt människa. Sen att en blandras mellan pittbull, rottis osv osv lär löpa större risk att bli agressiv än en golden är ju en annan sak. Men fel person som köper en golden kan ju få en he del problem med, oavsett hundens "renhet".

Ja, människor får man ju inte avla på på samma sätt som hundar, så ägarna kan jag tyvärr inte göra så mkt åt.

Undrar jag hur den disskussionen skulle bli om det var samma ang människor
-ingen avel på blandmänniskor av olika ras som inte är ordentligt uppfödda av kunnigt folk & rätt stam:p
(då skulle det garanterat kallas rasism på hög nivå)

Du har så rätt så:bow:
Alla hundar ovasett om de är renrasiga eller ej kan få fel ägare.
Har jobbat med omplaceringshundar för en 10 år sedan ch såg jätte härliga hundar som var i helt fel ägar händer.
Mesr unga blandis hannar fast även renrasiga...

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar