Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Förstår mig inte på folk som kan försvara renrasavel när det gäller visa defekta raser såsom t ex mops o pekingnese ( å många fler) Vad är det för seriöst att föda upp en sån här ?

7103871.jpg

Detta är en HUND(pekingnese)......det enda den kan är ju att knata omkring på flata golv...den kan inte ens ÄTA normalt....vari ligger det seriösa i detta ?
[/QUOTE]

Jag förstår inte att du förespråkar blandrasavel på en sådan individ?
Pekingese/bulldogg blir väl en söt blandning? :idea:
Ja jag var sarkastisk för jag tror och hoppas att du inte resonerar så.
Däremot kunde jag inte låta bli med tanke på att du drar allt till sin yttersta spets och argumenterar orealistiskt..Jag har läst hela tråden och kan faktiskt inte se att någon har förespråkat extrem exteriöravel öht? Citera gärna denne isåfall.

Jag tror att folk helt menar att de inte förespråkar någon osund och oseriös avel över huvud taget såväl mentalt som fysiskt vilket även inkluderar vissa renrasiga hundar. Däremot faller det fler blandrasresultat under kategorin oseriös än vad renrasiga gör.

I majoritet går det inte att forska på sin blandras släkt och dess sjukdomshistoria, heller inte dess mentala historia. Det kan man göra på en hund med stamtavla. En stamtavla är alltså inte bara ett papper med flashiga namn nerkrafsade. Det är snarare mer av en "spåkula" över hur blivande valpar månne bli...och ett dokument där man kan se vad som kan förbättras eller tillföras.

I jämförelse med blandraser hamnar färre renrasiga som omplaceringar.

I jämförelse med renraser är många blandningar ogenomtänkta och med måttot " jag vill ha en trevlig sällskapshund, jag korsar därför rottweiler och collie (generalisering) eftersom att min och grannens hundar är så snälla".

Det är synd och tråkigt att folk väljer att stödja det.

Tyvärr så drar jag det inte till yttersta spets för tyvärr så förekommer det ju avel av rent skrämmande hundraser såsom pekingnese, mops, bulldogar mm mm.

Jag försepråkar inget som har med djurplågeri att göra, varken med renras eller blandras ( och det borde ju framgå av mina inlägg tycker jag) Jag irriterar mig bara på folk som förespråkar ENDAST renrasigt , och med renrasigt så är mopsen o co indelat.

Jag tycker det är hemskt att människor kan tillåta extremavel bara för att det är sk renrasigt ....

Vilka hälsoprogram för mops och pekingeser?

På vilket sätt är collie och schäfer lämpliga att blanda?:confused:

/Solis - ägare till 3 renrasiga vackra, arbetsvilliga, underbara collies som besökt veterinären för besiktning, vaccination och kastrering

Tyvärr så drar jag det inte till yttersta spets för tyvärr så förekommer det ju avel av rent skrämmande hundraser såsom pekingnese, mops, bulldogar mm mm.

Jag försepråkar inget som har med djurplågeri att göra, varken med renras eller blandras ( och det borde ju framgå av mina inlägg tycker jag) Jag irriterar mig bara på folk som förespråkar ENDAST renrasigt , och med renrasigt så är mopsen o co indelat.

Jag tycker det är hemskt att människor kan tillåta extremavel bara för att det är sk renrasigt ....

Och ännu en gång, kan du citera dessa som gjort det? Eller namedroppa?

Vilka hälsoprogram för mops och pekingeser?

På vilket sätt är collie och schäfer lämpliga att blanda?:confused:

/Solis - ägare till 3 renrasiga vackra, arbetsvilliga, underbara collies som besökt veterinären för besiktning, vaccination och kastrering

För mops hittar du det här:
http://www.mopsorden.se/avelspolicy.htm

Ska leta reda på för peking också. Återkommer med det.

Mja jag tycker inte att det skulle vara lämpligt att blanda Sch och Collie, men det finns säkert de som tycker det...

Håller helt med!
Så jag förstår säljarna, här finns mycket pengar att tjäna, men hur tänker ni som köper blandras?
Är jätte nyfiken på er!

Jag har alldelens nyss köpt en blandrashane, och är MYCKET nöjd med han. Jag kan förstå er som "håller" på endast renrasigt, men en tanke som slår mig är.. Det finns ju ett antal renrasiga hundar idag, som har kommit till just genom blandrasavel. Där tycker jag att det krockar litegrann.. Jag står inte på nån sida när det gäller renrasigt eller blandras. Visserligen är det som ni säger att många föder upp blandraser som liknar renrasiga hundar, och på så vis kan dom ta bra betalt för hunden och tjäna pengar, DET gillar jag inte. Jag gillar inte heller dom som håller på med blandras avel, men för den delen har jag ingenting emot att köpa en blandrashund. Det är en annan sak om det råkades bli en tjuvparning, och valparna redan kommit till världen. Nu kanske det låter lite kluvet, men jag ser det så att om jag hittar en blandrashund som jag trivs med, varför ska jag då vara så fin i kanten och köpa en renrasig ?

Och en fråga till er med renrasiga hundar; Om jag nu har en blandrastik (nu har inte jag det, utan jag har en hane), och jag skulle villja ha en valp eller två utav henne för hon är en fin och bra hund, skulle inte jag få det då, bara för att det verkar vara syndigt att "avla" på blandraser ?

JAG personligen skulle inte avla på en blandras. Utan jag funderar bara lite kring allt det här, och funderar hur ni som har renrasiga hundar tänker.

Sorry om inlägget blev lite grötigt, det blev många tankar som åkte igenom skallen nu, och jag lyckades kanske inte hålla isär alla haha :banana:

Jag har alldelens nyss köpt en blandrashane, och är MYCKET nöjd med han. Jag kan förstå er som "håller" på endast renrasigt, men en tanke som slår mig är.. Det finns ju ett antal renrasiga hundar idag, som har kommit till just genom blandrasavel.
Om du hade läst hela tråden: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9452831&postcount=60

och jag skulle villja ha en valp eller två utav henne för hon är en fin och bra hund, skulle inte jag få det då, bara för att det verkar vara syndigt att "avla" på blandraser ?
Vad gör du om tiken får fler än "en valp eller två", vad gör du om hon får 6-7-8 st. eller t.o.m. 12-13?

Lite OT men min moster tog en gång hand om tre stora svarta "skrotupplagshundar" av okänd härkomst (iaf rottis/stövare/schäfer i dem). Tiken visade sig vara dräktigt och nedkom lite senare med inte mindre än 13st valpar av modell större...

13st

Visst att man själv vill ha en valp efter sin hund, men de övriga 12 då...?

Tack för länkarna! :bow:

*KL*
Nu har jag bara skummat igenom de som hastigast, och jag tycker det verkar som om man inom båda raserna är väl medvetna om de problem som finns och att man har program för åtgärder för att få fysiskt starkare/sundare hundar. Om vi nu ska prata om mops och pekingese som extremvarianter, jag har inte sett någon i denna tråd som försvarar "extremavel".

Sedan kan man ju fundera på om familjen Olsson som parar sin mopstik med familjen Svenssons pekingesehane kommer att bry sig om hälsoprogram mm, eller upplysa sina ev. valpköpare om rassepcifika problem...

Jag tog upp collie+schäfer då jag såg att en användare har dessa raser (bl.a.) i sin hund, jag undrar vad som är så bra att man skule korsa dessa 2 raser, på vilket sätt skulle collie och schäfer stå varandra nära? Eller rottweiler+golden? Eller collie+dobermann+labrador?

Jag börjar tro att en anledning till att många väljer blandras är ren lathet, det är väldigt lätt att gå ut på Blocket och hitta en "söt" valp, det krävs lite mer engagemang för att köpa valp av en erfaren uppfödare. Ett annat skäl tror jag kan vara människans sökande efter spänning i tillvaron. Vi lever ett bekvämt liv med mer och mer utvecklad teknik,mm mm, på något sätt vill vi då få lite spänning också. Och det är kanske spännande att köpa en 4-vägskorsning som man inte har en blekaste aning om hur den kommer att bli som vuxen, tax? labrador? dobermann? alaskan malamute? Tänk vad spännande att få "allt i ett".:cool:

Om du hade läst hela tråden: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9452831&postcount=60

Vad gör du om tiken får fler än "en valp eller två", vad gör du om hon får 6-7-8 st. eller t.o.m. 12-13?

Visst håller jag med om att jag borde ha läst hela tråden, men jag råkar ha ett segt internet, och att sitta och plöja igenom 10 sidor kändes inte allt för roligt. Sorry för det ;)

jaja, det var inte så att jag menade att hunden endast får 1-2 valpar, visst förstår jag att det blir ett antal valpar. Och det jag syftade på var inte att jag vill ha en massa blandrasvalpar, utan det jag funderade på var att man nästan får känslan att det är "skamligt och förbjudet".

Och om man har en blandras, precis som jag har, så innebär det ju lite extra energi för du måste veta vad hundraserna är menade till, och du måste ju kunna aktivera hunden på ett rätt sätt också.. Och jag har iaf tänkt göra ett glatt försök, och än så länge funkar det superbra med min blandisprins..;)

Jag menar det. En bukefalist fick ju valpar ganska nyligen - 12 st.

Min hund, dock renrasig men ändå, hade i moderlivet 12 syskon av vilka sex överlevde (sju valpar alltså). Innan dess fick samma tik tio valpar, åtta överlevande.

Jag har hört fler exempel, så det verkar inte helt ovanligt med stora kullar.

Jag menar det. En bukefalist fick ju valpar ganska nyligen - 12 st.

Min hund, dock renrasig men ändå, hade i moderlivet 12 syskon av vilka sex överlevde (sju valpar alltså). Innan dess fick samma tik tio valpar, åtta överlevande.

Jag har hört fler exempel, så det verkar inte helt ovanligt med stora kullar.

Absolut, det är vanligt med stora kullar.. Och det ska man ju vara beredd på, vare sig det handlar om renrasigt eller blandras..

Men vad jag blir så förbenad på är att endel, och lägg nu märke till det jag säger, ENDEL.. Ser verkligen ner på blandrashundar.

Hunden som jag har nu, han är sju månader och fyrkorsning.. För mig hade det lika gärna fått vara en renrasig, jag kunde helt enkelt inte rå för att jag blev störtkär i honom.

Så, jag tycker också att om man ska ägna sig till avel så ska man avla renrasigt, men jag hejar ändå på dom som har blandraser och gör dom till bra hundar. För trots allt, ras som ras.. Det är ändå hundar alltihopa, med olika egenskaper.

Jag tror faktiskt att ingen här inne ser ner på blandraser. Dock är vi flera stycken som är motståndare till blandrasavel, och det är ju då främst för att vi månar om arten hund.

Jag tror faktiskt att ingen här inne ser ner på blandraser. Dock är vi flera stycken som är motståndare till blandrasavel, och det är ju då främst för att vi månar om arten hund.

Ja, men det är iallafall känslan man får av snacket här..

Arten hund? Så en blandras är inte Hund i dina ögon?

Arten hund? Så en blandras är inte Hund i dina ögon?

Naturligvis är de det. :smirk: (tar mig friheten att svara för oss båda)

Men är det med Hundens (artens) bästa att avla helt utan kontroll och korsa hejvilt utan uppföljning i form av höftröntgen och mentaltester t.ex?

Eller att sanera renrasaveln och avla målmedvetet, sunt och med framförhållning?

Canis lupus familiaris är en domesticerad underart av canis lupus, d.v.s. varg. Hundar av alla raser och blandraser sorterar under CLF.

Så var och hur har jag påstått att en blandras inte är en hund? :smirk:

Naturligvis är de det. :smirk: (tar mig friheten att svara för oss båda)

Men är det med Hundens (artens) bästa att avla helt utan kontroll och korsa hejvilt utan uppföljning i form av höftröntgen och mentaltester t.ex?

Eller att sanera renrasaveln och avla målmedvetet, sunt och med framförhållning?

Jag håller med dig. Jag tycker absolut inte att man ska korsa hejvilt, och sen skita i mentaltester, höftröntgen osv..

Jag kan bara svara för min egen del, och som jag sa tidigare, jag skulle aldrig ägna mig åt någon sorts blandrasavel.. Men det finns faktist dom som vill det, och jag tycker bara att det är tråkigt med folk som trackar ner på det.. Men ska det göras, så ska det göras seriöst och inte bara för att tjäna pengar..

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar