Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Ung lika som att Agda köper en pekignese. vs en pekignese/lhasa korsning.....

Ok...så det betyder inget att den rena pekingesen har känd stam där man kan följa upp ev.ärftliga defekter och förhindra att det avlas vidare åtminstone på en hund (förhoppningsvis)? Du utgår att den som köper hunden inte sätter sig in i vad det är för nåt man köpt hem...?

Skillnaden mellan avel på människor och avel på hundar, är att människor oftast växer upp till medvetna, självförsörjande, självständiga individer, medans en hund i hela sitt liv är helt och hållet beroende av sin ägare.

Ok...så det betyder inget att den rena pekingesen har känd stam där man kan följa upp ev.ärftliga defekter och förhindra att det avlas vidare åtminstone på en hund (förhoppningsvis)? Du utgår att den som köper hunden inte sätter sig in i vad det är för nåt man köpt hem...?

Men hela jäkla pekingnesen är ju en stor defekt i sig själv, Agda o co fattar inte det bara.

Men hela jäkla pekingnesen är ju en stor defekt i sig själv, Agda o co fattar inte det bara.

Det är mycket möjligt att den är en stor defekt hela hunden/rasen...Men, vad i blandrasen pek/Lhasa skulle vara bättre och mer seriöst? Vad i blandrasaveln är bättre och seriöst överhuvudtaget?

Blandraspriserna är skyhöga och för det får man en hund som i bästa fall man känner till de olika raserna men vilka sjukdomar finns? Med en renrasig hund har man åtminstone en chans att kolla upp ev.ärftliga defekter:cool:

...och kom inte säg att blandisarna är friskare för det är nys. Jag har själv en blandras med kronisk, ärftlig ögonsjukdom.

Konstigt att för några år sedan så skrek "ni" om att blandisarna var så BILLIGA så vem somhelst kunde köpa såna, nu skriks det att dom är för DYRA....hur ska "ni" ha det eg ?
Det är väl bra om dom är dyra, då köper man inte spontant iallafall.

Förstår mig inte på folk som kan försvara renrasavel när det gäller visa defekta raser såsom t ex mops o pekingnese ( å många fler) Vad är det för seriöst att föda upp en sån här ?

7103871.jpg

Detta är en HUND(pekingnese)......det enda den kan är ju att knata omkring på flata golv...den kan inte ens ÄTA normalt....vari ligger det seriösa i detta ?

...och kom inte säg att blandisarna är friskare för det är nys. Jag har själv en blandras med kronisk, ärftlig ögonsjukdom.

Det är faktikt inte nys....Ge mig ett exempel på en sch blandning som har räkstjärt ( 3:e gången jag ber om det men ingen vill svara på det) ....

Har någon i den här tråden försvarat avel på mops och pekingnese?

nej men lägger all "renrasavel" under samma rubrik. Personligen tycker jag det är lika oseriöst att avla fram djur övht till människors fåfänga och djurens förfall , mindre plågsamt är det att avla bastarder.Det är inte bara dessa raser som ligger under rubriken "djurplågeri" inom renrasaveln.

Det är faktikt inte nys....Ge mig ett exempel på en sch blandning som har räkstjärt ( 3:e gången jag ber om det men ingen vill svara på det) ....

Ang. räkstjärten så har jag sett några stycken.. bland annat Mulle och hans syskon. Inte lika extrema som vissa utst.schäfrar, men räkor va dom. (BC/vit schäfer korsn.)
Men att blandraser är friskare stämmer ju bara om man korsar två raser som inte lider av samma "fel".

Räkstjärt ser jag som ett lindrigt problem i sammanhanget...Du finner det, liksom höftledsfel, ögonsjukdomar etc hos blandraser. Om alla hundar och deras problem registrerades skulle det bli helt andra siffror än många ens kan drömma om. Renrasiga med ärftliga defekter uppmärksammas...en blandras avlivas, i bästa fall, och glöms bort.

nej men lägger all "renrasavel" under samma rubrik. Personligen tycker jag det är lika oseriöst att avla fram djur övht till människors fåfänga och djurens förfall , mindre plågsamt är det att avla bastarder.Det är inte bara dessa raser som ligger under rubriken "djurplågeri" inom renrasaveln.

Jag ska viska till min bastard att det hon lider av är "mindre plågsamt" för att hon är just en bastard...än om hon vore renras...:crazy:

Sorry, jag tycker du är ute och cyklar nu...

Konstigt att för några år sedan så skrek "ni" om att blandisarna var så BILLIGA så vem somhelst kunde köpa såna, nu skriks det att dom är för DYRA....hur ska "ni" ha det eg ?
Det är väl bra om dom är dyra, då köper man inte spontant iallafall.

Förstår mig inte på folk som kan försvara renrasavel när det gäller visa defekta raser såsom t ex mops o pekingnese ( å många fler) Vad är det för seriöst att föda upp en sån här ?
Jag har aldrig andats om att de varit billiga...min hund köptes av en helt okunnig familj för mer pengar än vad en renrasig BC kostar. Hon kostar dessutom i daglig medicinering livet ut...men det slipper dom för jag tog över hunden då dom inte redde ut henne. Det är just det som är haken... Jag har dock inte betalat en krona för någon av de blandrashundar jag har. Skulle aldrig falla mig in...:cool:

kl.

har nu läst igenom hela tråden..

jag säger bara suck............

varför hata blandrasaveln?

kan man inte bara enas om att seriös och medveten avel är bra, och hippsomhapp/oseriös/osund avel är mindre bra?

sen om det är med blandraser eller ej, kan inte det vara mindre viktigt?

alla är dom ju hundar, lika underbara varelser, blandraser eller ej.
jag veeet att det finns skräckexempel, men det gör det ju även inom renrasaveln så det går väl på ett ut på någe sätt tycker jag.

antar att ni skäller (voff) på mig nu :(

// renrasig golden-ägare som tycker lika bra om blandraser :)

Är det någon som sagt nåt annat? Seriös, noggrant planerad avel med ett tydligt mål och där avkommorna följs upp är att eftersträva oavsett renras eller blandras. Så långt är vi ju överens. Sen kan man ju alltid undra om vi verkligen behöver fler rashopkok med tanke på att det finns rätt många godkända raser idag. Vissa sundare än andra...bara att göra rätt val...

Jag vägrar betala nåt för en blandras som man knappt känner till föräldradjuren på än mindre vilka raser som ingår. Det är verkligen som att slänga pengar i sjön... Ännu mer beklagligt är det ju att båda hundarna jag har är omplaceringar. :cool:

Hur många seriösa kennlar finns det i jämförelse med seriösa blandrasuppfödare? Och tänk då procentuellt eller jämför med andelen "dåliga". Och varför? Jo, för att de som tar stort ansvar, har ett klart mål med sin uppfödning, kontrollerar så det inte finns ärftliga defekter, gör MH-test, har mycket kunskap m.m. inte "glömmer att regga sina valpar" eller tycker att det där med stamtavla är oviktigt. De har oftast heller ingen som helst anledning att föda upp blandraser.

Sedan finns det självklart de som kallar sig seriösa rasuppfödare som egentligen inte borde det. Jag påstår inget annat. Det finns de med jättemycket kunskap men som ändå väljer att se genom fingrarna när det gäller höftledsproblem, som parar snygga hundar med dålig mentalitet eller som har 15 hundar i hundgårdar och flera kullar samtidigt året om. Därför gäller det att vara en kritisk och granskande köpare, på samma sätt som uppfödaren måste vara kritisk och sålla bland sina köpare.

Har man inga ambitioner med sin hund, och vill ha en billig valp att gosa lite med och gå ett varv runt kvarteret med en gång om dagen - I så fall får man generellt sett inte heller köpa en valp från en hyper-seriös kennel. Att då köpa en blandras från blocket, eller ta sig an en omplaceringhund kan vara ett alternativ, men det är en chansning. Den hunden skulle, även om den hade varit renrasig, kunna vara ute på blocket igen efter ett halvår. Har man inga ambitioner med sin hund kan kan man väl köpa ett marsvin istället.

Sorry...marsvinet skulle ha jädrans svårt att hänga med på ridturerna och i stallet.:cool:

Jag ska viska till min bastard att det hon lider av är "mindre plågsamt" för att hon är just en bastard...än om hon vore renras...

Varför väljer du att låta din blandras plågas? Är det för att hon inget kostade ?

Jag vägrar betala nåt för en blandras som man knappt känner till föräldradjuren på än mindre vilka raser som ingår. Det är verkligen som att slänga pengar i sjön... Ännu mer beklagligt är det ju att båda hundarna jag har är omplaceringar.

Que ??????

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter. Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer! Vad...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 758
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar