Avelsplaner 2005?

Sv: Avelsplaner 2005?

Hade egetligen bara tänkt att betäcka 3-åringen. Men planer är till för att ändras, eller? Betäcker också en 9-åring (första fölet) pga att hon ska vila efter en frakturoperation. 15-åringen som ska föla i juli hade jag egentigen inte tänkt betäcka förren nästa år igen. Men på veterinärens rek blir det hon också. Vet rek betäckning då hon "är igång" eftersom hon varit svår att få dräktig tidigare.

Jag väntar föl runt den 23 april på mitt sto Vala från björkeberga. E: Hrammur frá akureyri
Hon är betäckt med Hraunar frá efri-raudalaek.
Då både föräldrarna har gula anlag kanske jag får ett perlino föl. :D

Vala kommer inte bli betäckt i år utan kommer tränas för att kanske visas 2006.

Är inne på att köpa mig ett 1-års sto med bra stam för att satsa på att ha i avel senare. :)

Jag får ju själv inget föl i år.Men om de inte blir sålda, så ska de betäckas och som det lutar åt nu för min del så blir det....

1.Alcatraz till mitt Marwin-Troll sto
2.Maloubet till mitt As de Thurin-Anart sto

...men som sagt det kan ju bli ändringar i planerna.

Jag har två stom som är dräktiga, ett Welsh mountain och ett hbl sto.
Hbl e: Dragon-Long John**-Dolman** dräktig med Danzas fölar i maj. Jag har funderat på Bernstein då han börjar bli till åren kommen. Annars hade jag tänkt på Last Liberty då stoet även hoppar bra, men jag skall kolla nykomlingarna på bruksprovet först innan jag bestämmer mig.
WM stoet är imp holland skulle fölat den 3Januari men jag har inte sett något föl än :crazy: , men dräktig är hon iallafall. Hon skall betäckas om med mountain hingst. Vilken är inte bestämt har en kompis som skall visa två, kan i princip andvända vilken som helst i sverige då hon inte är nära släkt med någon.

Upptaterar mitt tidigare inlägg!
Min systers häst som innan ev skulle betäckas med Wordly kanske i stället blir betäckt med Samba Hit.
Min pålle ska ev betäckas med Elmshorn.

crazy skrev:
2.Maloubet till mitt As de Thurin-Anart sto

Då får du hoppas på att han blir godkänd nu då. Alcatraz är jag ju inte förvånad över, har ju varit prat om honom i några år nu. Däremot blev jag mer snopen att du tänker betäcka fröken 2. Trodde det var 3 års test m.m som hägrade för henne.

Jo tanken var att hon skulle gå treårstest...har varit i kontakt med en ryttare. ;)

Men...det stooora MEN...hon har fortfarande växtvärk (och inte så lite).Lite frustrerande...nu är vi i februari och hon är inte inriden än!Så det är nog bara att glömma... :crazy:

Ja vi får väl se om han går igenom Maloubet.Zanna har ju ett fantastiskt temperament och därför tror jag det kan funka bra....även om han är väldigt temperamentsfull själv. ;)

Exteriört lever han ju inte upp till mina krav...men ibland får man fundera en gång till när det handlar om en sådan extrem talang.Kan ju inte bli värre, än att jag blir den förste som får en storhoppande kamel om inte annat... :D :angel: :rofl:

Jag skall betäcka mitt sto e.Partisan-Cecil med Don Dorn om han blir godkänd. Annars vet jag inte vad jag gör. Hade planerat att betäcka med Don Laurie men gissar att han inte betäcker i år.
Är stormförtjust i Don Dorn som jag sett live och gosat med i stallet. Kanon temperament och så himla vacker.
Håll tömmarna på att han får godkänt på bruks :smirk:

Han är väldigt snygg...gillar stammen också.

*håller en tumme för Don Dorn*

Tycker också att Don Dorn var outstanding på Flyinge i höstas oavsett alla diskussioner som uppstod om hans piafferande och passagerande. Ingen kan ju i alla fall bortse från att han har OTROLIGT lätt för att trampa, dessutom var han riktigt läcker utseendemässigt (trots ngt lågställd så vitt jag kunde se), glänsande kopparfux!

Vad var det för stam på honom ? Vet du något om hans mödernelinje ?

Hälsningar Helen

Don Schufro - Democritos...om jag inte tappat minnet helt.

Någon som känner till mer om mödernet??

Hat kollat lite om mödernet - det är samma mamma som Mattias Janssons Morell e. Kleber Martini !

Senast ändrad av en moderator:

2005
Vi väntar 1 föl med hingsten Metal ca 11 maj,

Har en hingst 03 Han kanske skall visas som 2 åring. Har inte bestämt ännu.
Annars blir det först vid 3 år.

Angående Don Dorn han visades fram på treårstestet i Vinslöv. Som gångartshäst fick han 49 p. Han fick dessutom 8-8 i löshopning och 48 poäng som hopptalang. Han erhöll därmed dubbla diplom !

Hälsningar Helen

he,he...nä kunde tro det. ;)

Jag tycker det skulle vara positivt och väldigt intressant då Democritos haft sina "pop up" avkommor...han verkar ju ge mkt elastik.Don Schufro talar ju för sej själv(fast jag gillar ändå Don Romantic, ett snäpp bättre ändå än fadern).

Sedan är han ju mörkfux...läckert...

Min plan för 2005 är att min hingst ska till en betäcknings station i sommar. Har ingen möjlighet att betäcka hemma, står uppstallad.
Igår var vi och tittade på stället där han ska bo i sommar, tror han kommer trivas. Hoppas bara det kommer några fina ston... Det finns ju så många fina nf hingstar, det måste vara svårt att välja./TH

2005
Väntar föl e, Akribori -Flamingo i maj
Har ett Falleur sto på betäckning hos De la Gardie nu.

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 283
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 174
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama