Avelsplaner 2005?

Sv: Avelsplaner 2005?

Mitt sto ska betäckas för första gången med antingen Corrado WL eller Bourbon.

Sen har jag lite ideer på att köpa ett till sto. För att alternera lite. Sen vill jag ha ett sto som är stammat för hoppning också då mitt nuvarande bara är dressyr.

Precis dom två hingstarna som ligger mest tillhand i mina avelsplaner för dom kommande åren. Bourbon har jag redan förklarat för dig. Corrado för att kunna få linjeaveln på mitt sto, Elizar-Dragon.

Under våren/sommaren ska det födas två connemaraföl. Båda e. Grange Flynn Sparrow. Troligen betäcks inga av stona om, då den unga (4 år) ska utbildas, gå kvalitetsbedömning och sedan säljas. Den äldre (nu 21) ville jag helst betäcka om med Janus, men nu har ju han försvunnit utomlands och dessutom fölar inte mitt sto förrän i juli, så det blir ju aningen sent att betäcka om.
Troligen visar jag fölen och 4-årsstoet under året. Fick en hingstunge -04 som jag ska påbörja inkörning av under -05. Han får tyvärr inte följa med på utställning eftersom han är BEC.

Vi väntar två ridponnyföl. Ett e. Green River & ett efter Veronas Gershwin. Travar-stoet blev tyvärr inte dräktig (vilket i o f s var väntat då hon var på station med föl vid sidan - hon brukar inte ta sig då). Ytterligare ett ridponnysto blev inte dräktig. Vår welshhingst kommer att tävla & betäcker inte i år.

Travar-märren kommer att betäckas i vår med Turbo Sund. Ev. betäcker vi om ett av de dräktiga ridponnystona + hon som inte tog sig i år.

Hade inte tänkt betäcka i år utan tävla och vänta med vidare avel tills dess fjolårets föl blir 3 och man kan betäcka henne... men sen hittade jag Don Laurie och blev alldeles kär :love:

Fortsätter träna för tävling och avvaktar vad ekonomin har att säga om det hela :angel:

Han har dubbla gula anlag...dvs gamla benämningen för det är albino i folkmun.

Hade tänkt träna och ev. tävla i år men blev själv gravid så det får bli ändrade planer...
Ganesco- Flamingo stoet ska förhoppningsvis lånas ut för betäckning. (Någon intresserad...?)

Hennes åring är väl lagom sysselsättning för mig! :smirk:

Har ju även ett halvt dräktigt sto e Artist som fölar i maj. Dräktig med Szkopul. Hon ska förmodligen betäckas om, med vem är ej bestämt.

:smirk: den lösningen har jag oxå lyckats med 2 gånger med nu får det räcka med egna dräktigheter på ytterligare något år...

Har själv bara ett sto i avel plus att hon jag delar stall med har ett så vi väntar två föl i år. Ett e. Looping - Quite Easy (mitt) och ett e. Rotspon - Grundstein II (kompisens).
Kompisens sto betäcks inte om utan fölungen eller 2-åringen måste säljas först (stallet börjar bli trångt :smirk: ). 2-åringen ska visas på premiering till sommaren igen om hon inte blir såld innan dess.
Till mitt eget sto så klurar jag på hingstvalet och tänkte bestämma mig först när hon fölat. Förmodligen kommer valet att falla på Orlando om det inte kommer något nytt spännande på bruksprovet. Hip Hop är en het kandidat om jag väljer att hålla mig inom Sveriges gränser.

Men först ska de små liven ut friska och krya - 'bara' knappa 3 månader kvar nu :)

Väntar ett föl e: Rubinrot i år. Har en helt underbar 1-åring u: samma sto e: Bugatt Hilltop. Har ej ännu bestämt om hon ska betäckas om eller ej, ekonomin säger nej men har inte bestämt definitivt än..

New forest aveln får vila i år, har redan för många ponnyer. Har en trevlig 3-åring e: Willoway Goldigger som måste säljas innan jag betäcker igen. Stoet rids just nu.

Har för tilllfället sagda 3-åring till salu och funderar på om jag ska sälja en ettåring e: Sun Roy också, (fast det vill jag egentligen inte).

priccen och clownen:
ang Carson Ask så hörde jag att han var anmäld men var sjuk och fullföljde ej alt gjorde ett uselt prov pga det och såldes då.

Vi väntar på nedkomst ungefär midsommarafton, Carson Ask är pappa.

Tja vad kommer att hända 2005!
Vi väntar följande föl:
Akribori - Stanford - Maraton,början av april
Bernstein- Maraton- Aladin Z,början av juni
Richfield - Chapman - Strauss, början av juni
Har tyvärr ett sto som resorberat och hon ska betäckas igen är e: Bellini - Maraton

Vilka hingstar som ska användas i år har jag ingen aning om? Förslag mottages gärna. Stona ska betäckas om!!!

Har en val - 02 e: Prestige - Maraton som ska visas på tre års test, han växer så kolosalt för tillfället bara !
Finns även en val - 01 e: Wetano - Hubertus som säkert lär gå kvalitets eller 4 års champ !

Hej, har inte sett någon e Stravinsky, men akta dig för Krius...har inte lämnat nåt kul alls. Varken rör sig eller kan hoppa nåt vidare, har sett flera, både i Sverige och utomlands. lite nyfiken, var kommer namnet Manatee ifrån, har sett en häst som heter så... också fbl

Vad har du fastnat för hos Orlando?
Är nyfiken då han är en av de potentionella kandidaterna på min 'hingsväljar-lista'...

Vi ska betäcka familjens sto i år, och hingsten vi vill ha är Worldly :love: .
Stoet: Bernstain UE: Rote Bold.
Tror han hade passat perfekt till vårat sto.
Vi vill nämligen få fram en maffig dressyr avkomma..
Stoets ena syskon har bla gått YR EM i dressyr för Danmnark, nu såld vidare till ett annat land.

Hon fick ett föl 2003 efter Elmshorn, som gick till riks, och fick bla 9:or på traven.....

Har den stora glädjen att ha ett sto med enroma gångarter och hyffsad hoppteknik. Tävlad upp till LA dressyr (ej längre pga ryttarens intresse), SM fälttävlan och 1,40 hoppning

Förlåt, har helt missat din fråga!

Jag har valt Orlando för att jag tycker han har en väldigt spännande stam som det skulle vara intressant att se vad den skulle göra ihop med mitt sto blodsmässigt. Så har han en exteriör som tilltalar mig mycket och påminner mycket om stoets samtidigt som han väger upp hennes svagheter. Dessutom, vilket faktiskt väger tyngst, är att han har egna meriter upp till 1.60 OCH har lämnat en 'hel hög' med mycket lovande avkommor! :d

Blir det betäckning för mitt sto i vår så blir det med största sannolikhet med Orlando :) .

Se där ja, har nu varit på avvänjning ifrån Buke under över två veckor pga Strömavbrott och dumma virus. Just när man trodde att dumburken var ren igen så fick vi ett till. har missat en massa spännande trådar ju!!

Mina planer inför våren. (som har börjat, första stoet i brunst)
Följande är Welsh Cobbar

Föl som väntas:
1 e: Derwen Grand Surprise - Derwen Quartz (livmoderimport)

Ston som skall betäckas:
1. 7åring e: Derwen Tennessee Express - Derwen Quartz
2. 5-åring e: Derwen Quartz - .......Derwen Quartz :angel: :o

Hingst som används:
Tyrrestrups Highlight RWD 19

Vidare avelsplaner så skall inte Highlight visas på premiering som är sagt i en annan tråd. Då det enligt nya reglementen inte är nödvändigt längre. Däremot skall sto 1´s 2-åring åka till premiering på köpares vilja för avelsrådgivning. Matchas nu inför det som blev tidigare än vi hade räknat med. :crazy:
Sto 2 är en novemberimport som skall visas på premiering för stambokföring. Hon är fixad och klar i england med korrekta papper men för smidighetens skull gör vi henne svensk också.
Blir fölet ett sto sparas :love: den men blir det en hingst blir den till salu.

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 283
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 174
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama