Avelsplaner 2005?

Sv: Avelsplaner 2005?

Det blev tydligen mer drastiskt än jag hade tänkt.. :smirk: Det jag menade var att jag inte har tid och råd med fler hästar (har 8 st) och därför inte betäcker 2005 om inte några av unghästarna är sålda. Dessutom har jag inte fler stallplatser. Jag har utrymme för fler boxar och lösdrift om jag vill men jag har en förmåga att fylla alla :rofl: till sambons fasa!

De 3 avelsston som jag har på gården kommer att få finnas kvar så länge de lever, de är 18, 18 och 14 år. Ungstoet ( 3 år) däremot ska jag försöka sälja. Gammel ponnyn på 30 år ska naturligtvis oxå bo kvar tills hon inte orkar längre och då har jag tillstånd att begrava henne hemma.

Sammanlagt har jag 4 unghästar som ska säljas, men det finns plats för dem tills någon annan vill ha dem

Jag kan tyvärr inte visa mina hästar själv men jag har en väninnna som ska visa stoet (som hon oxå har ridit in åt mig). Hingsten ska lämnas iväg till en tjej ner i skåne som jag har stort förtroende för då jag tror att hingsten har möjlighet att bli mycket bra. Det kanske är lite långt bort för dig men om du PM : ar mig kan jag skicka telefonnumret.

Lill / Stall Nöbbeled

Är det bara jag som är förvirrad eller är inte Landlord reexporterad?? men han finns kanske på fryst??

Jo det stämmer att han är köpt av stuteri VDL. Skulle dock förvåna mig om han inte finns kvar på fryst ...

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Jag pratade med Lisen via mailen och det är meningen att Maloubet ska visas igen v.9 på bruksprovet!
Blir han sen gdk får man boka honom via Bollerup, var man intresserad skulle man ringa dit redan nu och visa sitt intresse, så jag ringde strax innan jul och sa att jag var intresserad, men då visste dom inte riktigt var dom skulle skriva intressenterna så dom skulle prata med Lisen och återkomma.. :smirk:

Jag återkommer om varför Carson inte gick i genom på Neumunster...
ska höra mig för..

Väntar ett kallblodstravarföl e: Lovin, i slutet på mars/början av april.
Stoet skall betäckas om, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken hingst det blir. Beror ju på hur Lovin-fölet blir!
Men det lutar nog åt Eder, tror jag! :)

Väntar även ett oväntat föl! Arabstoet har visat sig vara dräktig. Jag har två misstänkta fäder. Det beror på när fölet kommer. Veterinär trodde hon var i månad 6... :eek:
Araben hade jag planer på att betäcka med en halvblodshingst till våren, men nu får vi se vad som händer... :smirk:
Isåfall hade jag varit väldigt sugen på Magini eller Bernstein, fast äsch, jag vet inte... Har inte fått så många tips än! :)

Unghästarna ska köras in ordentligt till våren (då två-åringar).
Skulle vilja ställa ut den ena (shetlandsponny), men vi får väl se hur han ser ut till sommaren!

Hos mig blir det inget föl till våren, jag kom inte riktigt överens med mina föräldrar i somras om huruvida jag ska ha fler hästar just nu... :mad: :D
Däremot har jag tänkt betäcka båda mina vuxna till sommaren, jag har en 4-åring och en 6-åring då. 4-åringen har jag planerat att betäcka med Jolly Roger of Marshwood, en del har sagt att jag är tråkig om jag gör det för att det finns så mycket efter honom, men jag betäcker för min egen skull och tror att det kan bli ett mycket bra resultat (han har dessutom tidigare lämnat mkt bra föl med Furunäs-linjerna, Furunäs Orchidé t.ex.). Det enda tveksamma är väl färgen, han ligger som farfar till årets fölunge och hans mörka färg med "grå" man har slagit igenom rejält och det är väl egentligen inte den färgen jag eftersträvar. Men det kan man leva med. :smirk:
6-åringen har jag inte bestämt mig vem jag ska betäcka med, Jolly vore ju enkelt, men egentligen vill jag betäcka henne med Kyllemos Karon. Jag har sett hans föl för året (första årgången) och tycker hemskt mycket om dem, och dessutom tycker jag oerhört mycket om honom också (och vilken behåring!!). Det är ju dock en liten resa att fara ända till Åseda...
Jag kommer inte åka på lika mycket utställningar nästa år, i år har det blivit på tok för mycket. Dock ska det bli några, 4-åringen borde enkelt kunna kvalificera för SUCH (det ska bara vara en 40 eller en 41p kvar, jag är inte helt 100 på reglerna...), och fölungen som blir 1 år vill jag ju visa lite under senare delen av sommaren. Riks ska väl vara inte alltför långt bort, så det satsar vi nog på i vilket fall. Både 4- och 6-åringen vill jag egentligen visa på kvalitetsbedömningen, men jag får se om jag hinner. 4-åringen är det ju inte så bråttom med, och hon är inte inkörd än dessutom, men 6-åringen blir det ju sista chansen med och på dispens p.g.a. fölet. Annars kommer det nog mest bli funktionärande på årets utställningar, jag ska börja med att vara domarsekreterare i Vartofta och det skulle jag vilja göra mer för att lära mig mer. I år vill jag göra saker som JAG vill göra, och inte bara saker som andra vill att jag ska göra... :smirk:
Mitt första föl sålde jag, hon fyller 3 år nästa år och ska således visas för diplom - hur spännande som helst!! 3-årstest finns också i planerna för henne.
I höst har jag tänkt flytta till Skara för att plugga, och då blir allt lite annorlunda igen eftersom jag tänkt få med mig hästarna då. Egentligen borde jag nog låta bli att betäcka i sommar också av den anledningen, men det är ju tråkigt utan föl...

*lånar knapp*

Mitt ardennersto e. Racket är förhoppningsvis dräktig med Junid , och fölar i slutet av maj. Hon fick 39 p som 3-åring, men är annars inte visad.

Shettistoet, e Amigo ska visas, gärna under våren, innan jag betäcker. Hon är nämligen aldrig visad, och det vore kul att få en bedömning på henne innan jag betäcker. Hon har haft ett föl, så eg skulle jag kunna stamboksföra henne. Beror lite på hullet.... :angel:

Vad gäller betäckning så luter det åt Kompis Steve, men Rosengård, som äger honom har en intressant unghingst oxå, och går han igenom så blir det nog den istället.

Shettisvalacken , som blir 4 till våren ska köras in, om jag hinner och säljas.

*Knapplån*

Ett föl e. For Feeling - Concorde väntas, redan om två månader (vilket känns väl tidigt).

Concorde-stoet ska betäckas om, är dock inte alls säker på vilken hingst som det ska bli. Men det ska definitivt bli en riktigt bra hopphingst.

Blivande treåringen e. Last Liberty ska ridas in (hängde på henne första gången idag faktiskt). Hon ska också gå löshoppningskurs och sedan förhoppningsvis visas på treårstestet. Hon ska dock säljas, så frågan är väl om det är bäst att göra det före eller efter treårstestet... ;)

Det sexåriga stoet e. Cardento, som haft föl, har jag som mål att kunna kvala till Breeders/Falsterbo. Det sjuåriga stoet e. Jeopardy ska återigen börja tävla efter höstens sjukdom. Dessa är inte aktuellt att betäcka ännu, även om de på sikt är tänkta som avelsston. Men först ska de meriteras och jag får dessutom glädje av dem på tävlingsbanan.

mitt connemara sto e: finney master ska betäckas , hingstarna står emellan rolls royce ,hagens O'chief lofty roderic , cosheen finbarr.
Chiefen o rolls royce är mest aktuella pga deras höga ålder..
unghistarna som e födda 04 ska bara allmän uppfostras!!!

väntar inget föl till våren.
Funderar på och betäcka min arab dam med antingen
Krius xx (fullblod) eller Stravinsky xx(fullblod)
så får vi se om det dyker upp en bäbis till våren 2006 =) *hoppas*

Någon här som har betäckt/sett avkommor efter ovenstående
hingstar?
Har bara sett en E:krius..

//manatee

Enligt Eklunda stuteri startade aldrig Carson Ask i Neumunster på holsteinerförbundets hingstpremiering.

Har nog bestämt mig helt klart för honom, han kommer att bli en bra kombination med mitt Ramiro Z sto :love:

Nu blir jag väldigt konfunderad då han finns med i Holsteinerförbundetslistor över vilka som blev godkända och ej godkända 2003. Han står med som hingst nr 31 " Carson " och sedan stammen bakom. Efter det så står nicht gekört. :confused

Hur ska man tolka detta ?????

Hälsningar Helen

Kom på att jag skulle skriva sökvägen till denna lista som jag nämde ovan ifall någon vill se vilka som gick igenom.

Holsteiner verband
sedan klickar man på Holsteiner termine
sedan hengstkörung/auktion
sedan archiv
sedan 2003
efter detta så kommer listan upp på vilka som godkändes och inte godkändes detta året nere i neumunster...Carson har nr 31

kände bara att eftersom vi har två motstridiga uppgifter så ville jag visa källan för mina uppgifter...
Jag förstår fortfarande ingenting :confused:

Helen

Ja det låter ju konstigt, men kan det inte ha att göra med att han bara var 2 år gammal 2003?

Ska höra mig mer för.. (vill ju också veta) ;)

Vi väntar 3 föl (kanske 4) till våren. Det ska bli:
Metall-Rubignon-Ampere (u. 3-årsstoet Zoya), Metall-Martini-Flamingo (u.Jarrah) och Camaro M-Happy Day-Furidant (u.Pärla). Med stor tur blir det även ett Camaro M-Flamingo-Unikum (u.Jill), men hon är troligen tom. Dock börjar hon bli ovanligt bukig, så vi ska kolla henne igen vid tillfälle. Vi är även på jakt efter ytterligare ett dräktigt sto, så förhoppningsvis får vi iallafall 4 föl.

Jarrah, Jill, Pärla, Belina och Ceyli (nytt sto) ska betäckas till våren. Jag har funderingar på Silvano till Belina, men inget är klart. Camaro M ligger bra till för Jill ännu en gång, för det vore spännande med en sådan fölunge. Det ska bli spännande att se Metall-fölen och han kan absolut komma ifråga igen eftersom han tilltalar mig mycket.
Jag ska åka ner på bruksprovet och se vad det kommer för nya hingstar innan jag bestämmer mig.

Vi har inga halvblods 3-åringar i år, men en welshvalack som jag planerar att visa på 3-årstest. Lucky e.Lasandos -Happy Day ska vi visa på kvalitetstävlan i maj och sedan förhoppningsvis försöka kvala till 4-årschampionat i hoppning.

Björnvarps Gård

Jag får väl bli katten bland hermelinerna då :D

Jag får två skorvor nästa år...

Min franska märr E: Qlorest du Vivier-Pensee du Perigord- Quatrain D'ars får efter min egna Gullponke Tenacious :love:

Den andra E:Lindy's Crown - Frances Sue - Air France får efter The Bad Boy...och det fölet är redan tingat :bow:

Fransyskan är utlånad för avel nästa år, den andra vet jag inte riktigt vad det blir...mina är ju travare.

Jag hänger väl på med travare då...

Ska få ett föl efter Deliberate Speed och min halvfranska fölmärr. Jag ska inte betäcka om henne men vet att det finns intresse att låna henne. Eller så säljer jag... Blir fölungen riktigt fin och jag hittar en till hingst jag tror blir den perfekta kombinationen med henne så kan jag ju ändra mig och betäcka ändå :angel: :D

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 283
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 174
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama