D

diny

Alltid roligt att höra vad folk har för mål med sin avel. Även er som inte börjat än utan vad ni skulle vilja ha.
Tex. vilken typ av häst ni vill få fram, egenskaper/sjukdomar som ni inte skulle avla på, temperament, gångarter, exteriör mm.

Sv: Avelsmål

Helst vill jag ha lynne, exteriör, storlek & rolig färg i ett & samma paket.Men man får vara realist:angel:
Vill helst ha stora islandshästar, alltså gärna 140 cm minst & ganska smäcker exteriör.
Vill ha stora rörelser, bra aktion & 4 gångshästar, faktiskt inte naturtöltare:angel:

Bra lynne är självklart viktigast, skulle aldrig avla på hästar som visar beteende jag inte gillar, såna säljer jag.
Har faktiskt inte fött upp hästar än men har ett silversvart sto som mest troligt är dräktigt med hingst med hyffsad blup, det var dock säljaren som lät betäcka henne så det är ingen hingst jag själv valt ut även om jag tycker han är trevlig såklart:)

Målet är bra ridhästar, av olika typ. Frisk. Välbyggd. Gott lynne. Minst fyra goda gångarter.

Hästar som har lätt för sig, dvs som har väl separerade gångarter vare sig de är fyr eller fem gångare. Positiv inställning till arbete, med mer eller mindre vilja, lyssnande hästar.

Jag vill ha dem högresta med lätt för samling, grova eller smäckra.

Kort sagt hästar som är en fröjd att rida på, gaedingur-hästar.

Hmm mitt mål är att få fram en gammal typ av islandshäst..
En häst som ärkraftig grov hals men inte allt för grov lagom=)

Starka hållbara ben inte långa och inte superkorta utan normala.

Mkt man och svans:love:

Stora minst 142

De ska ha bra gångarter men behöver inte alls vara 10:or på dom taktmässiga skall dom hellre vara än flotta.

Det som är viktigt är att dom inte har pass jag vill bara ha tölten.

Det som är viktigt sedan är att dom har 3 mycket bra grundgångarter skritten ska vara ren traven ska vara ren och galoppen ska vara ren..
Tölten ska vara ren.psyket är viktigt lugna stabila hästar som finner sig i de mesta.

De ska ha bra sadelläge inte vara överbyggda

Mitt sto jag har idag stämmer in på de mesta jag har i krav...

Hon är idag överbyggd men hoppas att de växer ifrån hon är ju bara 4½ år än så länge=)

Skulle vilja ha lite mer grovstorlek på halsen sk hingstnacke lite längre framben meeeeen man kan ju inte få allt..
Hennes andra fördelar överväger hennes 3 nackdelar=)

KL.
Jag är en av dom som gillar den "nya" islandshästen.

Gillar dom större, smäckrare hästarna framför dom små och kraftiga. Vill ha hästar med mycket rörelser (Hej jag är inte tävlingsmänniska :p).
Helst femgångare, men fyrgångare funkar också om det är en med mycket kapacitet.
Högresta med naturlig hållning och mycket utstrålning :love:

Gärna lite temperament på dom, men dom ska inte vara "dumma".
Framåtanda och mycket vilja men ändå vara villiga på rätt sätt liksom.

Drömhästen är nog Ási med mer rörelser :love:

Jag är lite tvärtom Michis (damn, våran framtidsplan kommer gå åt helskotta :p)
Vill ha både grova och smäckra isisar ;) Mycket mycket rörelser och gärna högresta. Behöver inte ha någon super super exteriör men gärna så att de inte tippar i backen (:
Framåt ska dem vara! Ska vara vakna från marken men inte trippiga.
Sållar inte bort de hästar som inte har toppenlynne.
Askur t.ex. är inte den gladaste hästen i stallet alltid, men han har andra saker som väger upp hans dåliga dagar.

Drömhästen är då Askur som mindre stark och ännu mer knän ;)

Absolut först kommer lynnet, därefter sjukdomsfrihet (eksem, spatt mm), och så en god hållbarhet grundat av en bra exteriör. I mitt fall har storleken mindre betydelse, anser att både små och stora ryttare bör få tillgång till bra hästar.;)

Vi har ju en bra rasstandard, vettigt är väl att försöka följa den.

Milene

Vi får lära oss att kompromissa ;)
eller så får du helt enkelt ta dom som blir lite mindre och grövre så får jag dom större och nättare *smaaart*

haha, rullskridskor is the shit ;)
eller så får vi göda dom så att dom är så breda så dina ben inte når ner till knäna ;)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 744
Senast: Nevermind
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 084
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar