Avelschampionatet Flyinge

belize

Trådstartare
Var det någon som var nere nu i helgen?
Intryck och åsikter? Vilka fastnade ni mest för och varför?

Var nere själv och såg det mesta, mycket fina hästar var det (och även en del som kom mindre till sin rätt men så är det ju alltid med unghästar).

Som vanligt så blir man besviken över en del hästar som man har stora förväntningar på och positivt överraskad över andra. Ska bli spännande att se startlistan till nästa års bruksprov när det väl är dags - tror att det finns en del som var med nu i helgen som kan hävda sig bra där...

Innan jag snöar in på specifika hästar vore det roligt att höra om fler var nere. Tycker det vore roligt att få igång en diskussion :)

Sv: Avelschampionatet Flyinge

Jag var där fredag (såg sista paret bland 3-åringarna - Countess of Mandela och Donna Gerbera - samt alla 4-åringar) och lördag (såg alla 4-åringar samt en del 5-åriga hopphästar på framhoppningen). Plåtade en hel del, kommer upp på hemsidan inom kort!
Trevliga hästar, många bra!

Mvh Cissi

Var där på lördag förmiddag, såg tyvärr bara 5-åringarnas dressyr.

Jag var väldigt imponerad av Synovia. Har bara sett henne på bild förut och har då sett lite väl spinkig och långbent ut (ungefär som von Krusenstiernas Wilson, som absolut inte är min typ av häst). Men nu såg hon ut att ha växt till sig lite och blivit maffigare. Jättesnygg :d :love: !!! Tyckte att hon var bättre än både Silvano och Larina Höm, men smaken är som baken.
Blev även förtjust i Stroller e.Highlight. Han var inte särskilt snygg men han hade en härlig utstrålning! :love:

Förresten, Cissiny, jag såg Niklas Arvidsson på en mycket snygg svart/svartbrun häst på framridningen. Vet du vilken det kan ha varit? Den hade stjärn tror jag. Detta var precis innan 6-årsdressyren startade, och det såg ut som en dressyrhäst. Kanske att han provred den?
Tänkte i alla fall att du kanske vet vilken häst det var, om du var där och fotade?

belize skrev:

Jag blev positivt överraskad av Twiligt som nu kunde trava, vilket han inte visade vid bruksprovet - tycker jag. Som han såg ut nu kan jag gott tänka mig att använda honom i aveln, rätt typ och väldigt bra galopp har han också. Richfield var däremot inte ett dugg bättre och kunde fortfarande inte trava - såsom jag vill att de ska trava.
Annars tyckte jag att Synovia var överlägset bäst av alla svenska hästar, Don Dorn var en fantastisk gångartstalang som det dock ska bli väldigt intressant att se om han hänger med tills det är tävlingsdags, Era TP var i mina ögon bättre än Biggles och Larina Höm var otroligt läcker.

Jag tycker också att Twiligt hade förbättrats avsevärt, men att använda honom i aveln efter hans beteende på bruksprovet.... (jag var skeptisk redan innan testryttarna för hur hans egen ryttare fick rida). Hur som helst en snygg häst är det. Richfield hade förbättrats en del, tycker jag, även om han kanske inte har det största registret.
Jag såg inte Biggles förrän i finalen, visste bara att han hade fått skyhöga poäng. Där blev man verligen lång i synen. Vilken antiklimax. Nu vann han väl inte själva finalen men sammanlagt (eller var det snarare Brink och inte hästen som vann, om man får vara lite elak).
Annars tyckte jag att Silvano gjorde ett mycket gott intryck, han ser otroligt ridbar och harmonisk ut, något att fundera över inför kommande hingstval!!!

GiG skrev:
Jag blev positivt överraskad av Twiligt som nu kunde trava, vilket han inte visade vid bruksprovet - tycker jag. Som han såg ut nu kan jag gott tänka mig att använda honom i aveln, rätt typ och väldigt bra galopp har han också. Richfield var däremot inte ett dugg bättre och kunde fortfarande inte trava - såsom jag vill att de ska trava.
Annars tyckte jag att Synovia var överlägset bäst av alla svenska hästar, Don Dorn var en fantastisk gångartstalang som det dock ska bli väldigt intressant att se om han hänger med tills det är tävlingsdags, Era TP var i mina ögon bättre än Biggles och Larina Höm var otroligt läcker.

Kul med svar!
Håller med er om Synovia! En fantastisk häst, tyvärr missade vi henne precis i finalen - kom in när hon red ut :(
Twilight gillade jag också, kändes komplett, mycket bättre än Santino som ju också var efter Flemmingh och som SG red åt VDL och Flyinge i 5-årsdressyren.
Det är synd att Richfield inte har mer mekanik i traven, ffa genom bogarna men jag är ändå väldigt svag för honom. Gillar verkligen typen och balansen hos honom och inte minst temperament och ridbarhet som verkar kanon.

Bland 5-åringarna så var Larina läcker (kul med en hoppstammad gångartshäst!), det håller jag med om, dock tror jag mer på Silvano i långa loppet och höll honom som etta efter de fina kvalen (men som sagt - smaken är ju som baken ;) ). Han har verkligen växt till sig tycker jag! Ett intressant komplement till Rubinrot, dessutom kan han ju hoppa också.

Bland 6-åringarna så håller jag helt med om att Era TP var bättre än Biggles, Biggles var lite (eller mycket..) av en besvikelse i mina ögon faktiskt, i alla fall i finalen, såg honom inte i kvalen. Likaså var jag lite besviken på Stonefire, tyckte han inte verkade ha nån vidare ridbarhet, åtminstone gav han ett oroligt intryck i munnen genom att gapa så mycket men gång har han ju onekligen och snygg är han!
Men det är ju unghästar och det är ju inte konstigt om de var trötta i finalerna och att det gjorde att vissa var lite av en besvikelse- konstigt vore det annars...

Ang. Don Dorn så håller jag helt med där också, en fantastisk gångartstalang men som det ska bli mycket intressant att se om han hänger med hela vägen... och då förbi 4-årschampionatet dvs :smirk: . Läcker var han onekligen i a f, något som jag inte alls tyckte om Rockefeller som vann även om jag då var glad över att placeringen i toppen blev som den blev. Fin, visst, men inte finast i mina ögon, det var en hoppstammad hingst vid namn Lazio e. Last Liberty - Cortez som inte tog sig till finalen tycker jag - vilken häst! :d

Bland hopphästarna så var hingsten Hip Hop en av de största överraskningarna - han har verkligen utvecklats :d och jag fick höra mycket positivt om honom från ett par toppryttare. Även om det är mycket Electro över frambenstekniken så föll jag pladask. Bland hingstarna så tyckte jag att Camiell-Flamingo Z var en besvikelse i mina ögon tyvärr :(. Fin men inte så fin som jag hoppats inför vårens hingstval - bakbenstekniken var inte rolig...

Cardento hade imponerande många avkommor med men tyvärr var det ingen som riktigt glänste... fina hästar men ingen 'wow', förutom 3-åringen som vann då dvs.

Mina högst personliga reflektioner :)

Mera observationer någon - det här var kul! :)

Senast ändrad:

Nja...Silvano tyckte jag borde ha blivit bästa gångartshingst vid bruksprovet men nu var jag besviken. Visst är det en pampig häst som ser trevlig ut att sitta på - men var finns startknappen till bakbenen? De lufsade ju bara efter resten av hästen! Han lyfte inte mer än nödvändigt på bakhovarna.

Tyvärr var jag bara där fredag och söndag så jag såg inte den... Kanske nån annan som vet? :)

Mvh Cissi

jag var där i lördags, såg de 2 sista innan pausen, vid 13.00.
Där var en svart häst som jag fastnade för utseendesmässigt.
Även en apelkastad som jag såg under framridningen där ute. Vacker.
Sen kolla jag inte så noga mer, kolla mest runt i stallarna och på mässan, vilka otroliga priser... antingen riktigt dyrt eller nästan äckligt billigt.

Jag var nere i söndags och tittade på 5-årshoppningen.
Jag blev mkt förtjust i Hip Hop som bara blir bättre och bättre. Det är en hingst jag funderar på att använda i aveln! :)
Jag tyckte många av Cardentoavkommorna var slarviga med benen och rev för mkt, speciellt när tempot ökades, undantaget Classic Lady som enligt en högljudd tant bakom mig "hoppade som ett flygplan"! Antar att hon menade att hon flög över alla hinder...;) Gillade också Orchis, ett gulbrunt sto som hoppade med riktigt fin frambensteknik, hon slutade 8 har jag för mig.! :)

Såg också några av 4åringarna i dressyr, vinnaren var jättefin, såg även tvåan också fin liksom Gicea.

belize skrev:

Var nere själv och såg det mesta, mycket fina hästar var det (och även en del som kom mindre till sin rätt men så är det ju alltid med unghästar).

Som vanligt så blir man besviken över en del hästar som man har stora förväntningar på och positivt överraskad över andra. Ska bli spännande att se startlistan till nästa års bruksprov när det väl är dags - tror att det finns en del som var med nu i helgen som kan hävda sig bra där...

Innan jag snöar in på specifika hästar vore det roligt att höra om fler var nere. Tycker det vore roligt att få igång en diskussion :)

Ja Hip Hop är helt klart ett tänkbart alternativ framöver :), definitivt en hingst jag kommer använda om han fortsätter så här, om inte nästa år så året efter. Han är skitläcker rent utsagt tycker jag, kul dessutom med en rent svenskstammad unghingst!

Missade tyvärr Classic Lady, det var synd för hon kanske var den där 'wow-hästen' vi saknade bland de andra Cardentoavkommorna. Vi fick samma intryck av dem som du och att de allra flesta dessutom har samma överlinje, som jag inte riktigt gillar, gör att vi blev lite besvikna. Men de är ju trots allt några av Sveriges bästa unghästar så fina är de ju hur som ;)

Senast ändrad:

Var med som hästskötare åt en hopptreåring vilket innebar en hel del spring hit och dit. Men lyckades se delar av 3 & 4 årskvalen(gång), och nästan hela femårsfinalen. Och en massa hoppning men det har jag svårt att koncentrera mig på...
Twilight! Så fin, och har dessutom förärvningsstam så det heter duga. Hade jag ett sto att betäcka... Vi delade dessutom stall med honom så jag kan verifiera att han skötte sig utomordentligt där.
Blev också mycket förtjust i ett skimmelsto som Mattias Jansson red, Haydee e Haydn. Stor och ståtlig men oerhört lätt i sina rörelser.
Synovia mkt fin, jämn genom hela uppvisningen. Missade tyvärr Larina som jag fastnade för i somras, hade vart kul att se. Däremot tyckte jag inte att Minnas Clinton verkade vara färdig för att trava så som hon får sina hästar att trava, det såg mest obalanserat ut. Många femåringar verkade rejält trötta, kanske för mycket med tre klasser?
Hur som helst blir man väldigt inspirerad, synd att min egen pålle bara är 2 år....

Just nu håller vi på och laddar upp bilderna från Flyinge (en treåring samt de flesta fyraåringarna från fredagen, samtliga 4-årsfinalister på söndagen samt några hopphästar på framridningen). Tar nog en stund innan allt är uppladdat, men det kanske kan vara kul att se sen? :)

Mvh Cissi

(Bilderna ligger alltså på vår hemsida, se profilen)

Nu är de första gången jag svarar på det nya forumet, så jag vet inte om jag gör rätt!

Cissiny: Tog du kort på 3-års vinnaren i hoppning?

Jag var inne på din sida för jag var lite nyfiken på 4års dressyrvinnaren. Och jisses säger jag bara den kan iallafall röra på hasorna.

Han var jättefin! Skrev om championatet för Ridsport, blir en del att läsa :)

Mvh Cissi

Hej Turbis och välkommen tillbaka! :)

Tyvärr, såg inte så mycket hoppning...

Mvh Cissi

Tackar! De var ett tag sen nu!

Jag är så himla nyfiken på 3-års vinnaren i hoppning, just för att en kompis är uppfödare av den, och min andra kompis har 3-åringens mamma och den är ombetäckt med just Cardento.

Någon annan som såg 3-års vinnaren i hoppning och kan ge lite komentarer?

Han var väldigt väldigt fin. Lite av 'Cardento-typen' (alltså som hans avkommor) i kroppen och inte mycket till trav men bra galopp och en fantastisk teknik. Tände till och plockade fram det lilla extra efter en rivning ganska tidigt, tror att det enbart var bra för sen hoppade han riktigt riktigt bra.
Fin rygg, bilxtsnabb i fram, kom lätt upp i luften och var väldigt elastisk - ja jag gillade honom som du märker :)
Så fick han ju totalpoäng 10,0 också ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård