Sv: Avelschampionatet Flyinge
GiG skrev:
Jag blev positivt överraskad av Twiligt som nu kunde trava, vilket han inte visade vid bruksprovet - tycker jag. Som han såg ut nu kan jag gott tänka mig att använda honom i aveln, rätt typ och väldigt bra galopp har han också. Richfield var däremot inte ett dugg bättre och kunde fortfarande inte trava - såsom jag vill att de ska trava.
Annars tyckte jag att Synovia var överlägset bäst av alla svenska hästar, Don Dorn var en fantastisk gångartstalang som det dock ska bli väldigt intressant att se om han hänger med tills det är tävlingsdags, Era TP var i mina ögon bättre än Biggles och Larina Höm var otroligt läcker.
Kul med svar!
Håller med er om Synovia! En fantastisk häst, tyvärr missade vi henne precis i finalen - kom in när hon red ut
Twilight gillade jag också, kändes komplett, mycket bättre än Santino som ju också var efter Flemmingh och som SG red åt VDL och Flyinge i 5-årsdressyren.
Det är synd att Richfield inte har mer mekanik i traven, ffa genom bogarna men jag är ändå väldigt svag för honom. Gillar verkligen typen och balansen hos honom och inte minst temperament och ridbarhet som verkar kanon.
Bland 5-åringarna så var Larina läcker (kul med en hoppstammad gångartshäst!), det håller jag med om, dock tror jag mer på Silvano i långa loppet och höll honom som etta efter de fina kvalen (men som sagt - smaken är ju som baken
). Han har verkligen växt till sig tycker jag! Ett intressant komplement till Rubinrot, dessutom kan han ju hoppa också.
Bland 6-åringarna så håller jag helt med om att Era TP var bättre än Biggles, Biggles var lite (eller mycket..) av en besvikelse i mina ögon faktiskt, i alla fall i finalen, såg honom inte i kvalen. Likaså var jag lite besviken på Stonefire, tyckte han inte verkade ha nån vidare ridbarhet, åtminstone gav han ett oroligt intryck i munnen genom att gapa så mycket men gång har han ju onekligen och snygg är han!
Men det är ju unghästar och det är ju inte konstigt om de var trötta i finalerna och att det gjorde att vissa var lite av en besvikelse- konstigt vore det annars...
Ang. Don Dorn så håller jag helt med där också, en fantastisk gångartstalang men som det ska bli mycket intressant att se om han hänger med hela vägen... och då förbi 4-årschampionatet dvs :smirk: . Läcker var han onekligen i a f, något som jag inte alls tyckte om Rockefeller som vann även om jag då var glad över att placeringen i toppen blev som den blev. Fin, visst, men inte finast i mina ögon, det var en hoppstammad hingst vid namn Lazio e. Last Liberty - Cortez som inte tog sig till finalen tycker jag - vilken häst!
Bland hopphästarna så var hingsten Hip Hop en av de största överraskningarna - han har verkligen utvecklats
och jag fick höra mycket positivt om honom från ett par toppryttare. Även om det är mycket Electro över frambenstekniken så föll jag pladask. Bland hingstarna så tyckte jag att Camiell-Flamingo Z var en besvikelse i mina ögon tyvärr
. Fin men inte så fin som jag hoppats inför vårens hingstval - bakbenstekniken var inte rolig...
Cardento hade imponerande många avkommor med men tyvärr var det ingen som riktigt glänste... fina hästar men ingen 'wow', förutom 3-åringen som vann då dvs.
Mina högst personliga reflektioner
Mera observationer någon - det här var kul!