Avelschampionatet Flyinge

Sv: Avelschampionatet Flyinge

Bara av ren nyfikenhet... Nån mer som har kikat på bilderna? Samtliga finalister i 4-årschampionatet som sagt, är själv nöjd med bilderna även om ljusförhållandena knappast var optimala...

Nån som känner igen någon av de oidentifierade hopphästarna? :)

Mvh Cissi

Jag var där som hästskötare förra året... ja tyckte att de va jättebra.. bra tävling å de höll igång hela tiden .m. förövrigt så kom min häst då 5:a i 6 åringarnas hoppning *stolt* :bump:

*lånar knapp*

Mattias janssons 3 åring e. Don schufro är ju superfin.
såg den i våras då jag o Maria eriksson (galliano) övernattade hos honom. men den hade tydligen kommit 2.a o Gielens häst vann.
hur var den..gielens alltså.
Har även hört att d var en skam för sporten att inte mattias häst vann....
någon som såg 3 åringarnas gång final.? o kan berätta om rätt häst vann.

Om 3-årschampionatet ska gå ut på att som vinnare utse den främsta talangen vann fel häst. Don Dorn var i mina ögon helt outstanding och helt i klass med de allra bästa tyska unghingstar jag har sett. Men det retade gallfeber på många i publiken och jag antar att det också stack i ögonen på domarna att hästen visade både piaff, passage och näst intill piruettgalopp bara 3 år gammal. Men hur bra måste den inte vara för att KUNNA göra det? Jag personligen tvivlar på att ryttaren tvingar - eller ens KUNNAT tvinga - hästen att göra detta om den inte hade talangen för det i sig redan innan. Vinnaren såg, i jämförelse, stelopererad ut. Tycker jag.

Jag såg tyvärr inte fler 3-åringar än Donna Gerbera och Countess of Mandela. Men visst har jag hört om Don Dorn... Pratade också lite med hans uppfödare/ägare. Hon berättade att han självmant visat upp piaff och passage i hagen långt innan han fick ryttare på ryggen. Med andra ord, han är "född med det" och det är inget som är framtvingat.
Video på hästen finns här:
http://www.dondorn.fol.se/
Intressant att se!

Mvh Cissi

Don Schufro

Jag har själv två Don Schufro hästar varav den äldsta är tre och riden nu i två månader. Först nu inser jag vad ridbarhet är och det är en otrolig känsla att få rida denna DS häst. Han har också mycket lätt för övergångar och "bara sätter sig" i avbrotten. Så det finns helt klart en enorm naturlig talang i DS hästarna och givetvis i Don Dorn. Det gäller dock att inte slita ut en så talangfull häst. Det är inte för inte som DS leder det tyska dressyr indexet.

//Tess

Sv: Don Schufro

Jag har också blivit mycket imponerad utav de Don Schufro-hästar jag sett. Helt klart har han (och hans nära släkting Don Primero) varit mycket bra för svensk avel.
Det intryck jag har fått är faktiskt att DS passat ännu bättre på de svenska stona än på de danska.

Det ska bli mycket intressant att följa Don Dorn och andra DS-avkommor. Kul att se hur de står sig när de kommer upp i svår klass!

Mvh Cissi

Don Schufro forts

Ja, både Don Primero och DS verkar ha passat våra svenska ston alldeles utmärkt. Jag har sett många fina avkommor efter båda. De kanske inte alltid är så otroligt vackra exteriört utan ryttare, 8:a -mässiga på typen men rör sig otroligt bra med bärighet och har en fantastisk mekanik under ryttare. De tappar aldrig bakbenen utan varje rörelse kommer verkligen igenom. Just galoppen verkar vara den gångart som DS förärver bäst är mitt intryck så jag är inte så förvånad över att Don Dorn nästan visar piruett galopp. Jag hade tänkt sälja min DS häst men kommer att avvakta och sätta honom iunder utbildning hos en duktig ryttare.

enligt mattias så gick DD igång utav sej själv på 3 åringarnas final o utförde piaff o passage för att han var så på trycket. alltså inget som han medvetet tog fram.

Jag såg å andra sidan ryttaren piaffera hästen både på framridningen före första omgången och när han kommit in på banan i första omgången. Där hade den alltså inte gått i gång av publikens applåder. Men visst, i finalen piafferade den väl i tio minuter under i princip hela prisutdelningen, men det är en annan sak opch knappast något ryttaren kan bryta.
Jag håller också med om att unghästarna ska hålla hela vägen till svår klass och att tramp på en ännu inte färdigväxt häst kanske inte är så bra för hållbarheten. Just därför ska det blir så spännande att följa denna häst och se om den kommer ut på tävlingsbanorna, också. Blir f ö förvånad om den inte godkänns vid bruksprovet i februari.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård