Jamtland
Trådstartare
Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende?
Så här är det:
Jag jobbar 25% på världens bästa dagligvaruaffär (Är sjukskriven 75% pga fibromyalgi) trivs verkligen kanon, både med jobbet och med kollegor och kunder.
Eftersom affären såklart drivs med vinstintresse händer det ofta att vi har lite lite personal och rätt ofta får man kliva upp från fikabordet för att hjälpa någon kund eller sätta sig i extrakassan eller hoppa in och börja någon minut innan man enligt schema börjar då kunderna rycker i en direkt man har kommit innanför dörren. Det är svårt för chefen att riktigt se hur stor arbetsbelastningen är då han befinner sig på annan ort och alla anställda är "duktiga flickor", som hellre biter ihop och jobbar över än att klaga. Jag tycker själv att det hör till serviceyrken som detta att vara lite flexibel så det skulle mig inte störa mig om det inte var för att chefen inte betalar för det...
Jag jobbar vanligtvis en eller två dagar i veckan men är in på affären så gott som dagligen och eftersom "Alla känner alla" här så är det inte direkt ovanligt att jag blir tillfrågad om hjälp av kunder de dagar jag inte jobbar utan bara är i och handlar och det gör mig egentligen ingenting, förrän nu...
I september installerade chefen en "stämplingsklocka" vilket vi först tolkade som positivt, nu skulle vi ju äntligen få betalt för de tider vi faktiskt jobbade. Men se så blev det ju inte...
Står det på schemat att jag börjar kl 10:00 men jag stämplar in 9:56 så dras de fyra minuterna bort, oavsett hur lång rast jag har eller när jag stämplar ut. Häromdagen skulle jag jobba 10:00-15:15 (öppning och stängning på en söndag) men enligt stämpelklockan hade jag stämplat in 10:23 Och ut 15:12 Och då har chefen räknat att jag jobbar från 10:30-15:12 alltså fick jag 3 minuters avdrag, att jag kom för tidigt och fick hoppa in och börja på en gång räknas alltså inte, men att vi räknat kassan klart lite tidigare fick vi avdrag för... En dag förra veckan var det så mycket att göra att en av kollegorna inte hann ta sin eftermiddagsrast (15 minuter), vilket ju också syns på stämpelklockan, men att det varit pga oväntat mycket kunder spelade ingen roll, hon fick ändå avdrag på sin tid som om hon haft rast?! Vad fan ska man göra då liksom, kliva iväg från kunden och ba: -Sorry, nu har jag rast i 15 minuter, kom tillbaka sedan så plockar jag fram den där mjölklitern senare."?!?!
Jag antar att han har rätt att göra så här, men jag tycker det är så jävla dumsnålt och otacksamt av honom?! Alla vi som jobbar gör ett jävla bra jobb, vi är alltid hjälpsamma mot kunderna, butiken har ett gott rykte och det är ju tack vare oss och så blir vi "misstrodda" (känns ju som om han anser att vi inte gör rätt för oss) så här? Har ni några förslag på hur jag kan argumentera med chefen så han förstår? (Just nu är jag fortfarande så pass irriterad/arg/upprörd/besviken att jag förmodligen bara skulle vråla oartikulerat om jag försökte prata med honom om det...)
Så här är det:
Jag jobbar 25% på världens bästa dagligvaruaffär (Är sjukskriven 75% pga fibromyalgi) trivs verkligen kanon, både med jobbet och med kollegor och kunder.
Eftersom affären såklart drivs med vinstintresse händer det ofta att vi har lite lite personal och rätt ofta får man kliva upp från fikabordet för att hjälpa någon kund eller sätta sig i extrakassan eller hoppa in och börja någon minut innan man enligt schema börjar då kunderna rycker i en direkt man har kommit innanför dörren. Det är svårt för chefen att riktigt se hur stor arbetsbelastningen är då han befinner sig på annan ort och alla anställda är "duktiga flickor", som hellre biter ihop och jobbar över än att klaga. Jag tycker själv att det hör till serviceyrken som detta att vara lite flexibel så det skulle mig inte störa mig om det inte var för att chefen inte betalar för det...
Jag jobbar vanligtvis en eller två dagar i veckan men är in på affären så gott som dagligen och eftersom "Alla känner alla" här så är det inte direkt ovanligt att jag blir tillfrågad om hjälp av kunder de dagar jag inte jobbar utan bara är i och handlar och det gör mig egentligen ingenting, förrän nu...
I september installerade chefen en "stämplingsklocka" vilket vi först tolkade som positivt, nu skulle vi ju äntligen få betalt för de tider vi faktiskt jobbade. Men se så blev det ju inte...
Står det på schemat att jag börjar kl 10:00 men jag stämplar in 9:56 så dras de fyra minuterna bort, oavsett hur lång rast jag har eller när jag stämplar ut. Häromdagen skulle jag jobba 10:00-15:15 (öppning och stängning på en söndag) men enligt stämpelklockan hade jag stämplat in 10:23 Och ut 15:12 Och då har chefen räknat att jag jobbar från 10:30-15:12 alltså fick jag 3 minuters avdrag, att jag kom för tidigt och fick hoppa in och börja på en gång räknas alltså inte, men att vi räknat kassan klart lite tidigare fick vi avdrag för... En dag förra veckan var det så mycket att göra att en av kollegorna inte hann ta sin eftermiddagsrast (15 minuter), vilket ju också syns på stämpelklockan, men att det varit pga oväntat mycket kunder spelade ingen roll, hon fick ändå avdrag på sin tid som om hon haft rast?! Vad fan ska man göra då liksom, kliva iväg från kunden och ba: -Sorry, nu har jag rast i 15 minuter, kom tillbaka sedan så plockar jag fram den där mjölklitern senare."?!?!
Jag antar att han har rätt att göra så här, men jag tycker det är så jävla dumsnålt och otacksamt av honom?! Alla vi som jobbar gör ett jävla bra jobb, vi är alltid hjälpsamma mot kunderna, butiken har ett gott rykte och det är ju tack vare oss och så blir vi "misstrodda" (känns ju som om han anser att vi inte gör rätt för oss) så här? Har ni några förslag på hur jag kan argumentera med chefen så han förstår? (Just nu är jag fortfarande så pass irriterad/arg/upprörd/besviken att jag förmodligen bara skulle vråla oartikulerat om jag försökte prata med honom om det...)