Avdankad travare betyder?

T

Toscanova

Diskussion här hemma om vad det betyder..

För mig är det en häst som inte längre funkar som travhäst men kan bli en hobbyhäst..

Hur är det?

Sv: Avdankad travare betyder?

för mig är det en travare som inte går på travet längre. Det behöver inte betyda att den måste kunna funka som hobbyhäst. Men jag vet inte vad den "egentliga" betydelse är, finns det ens ngn sådan?

en travhäst som inte längre verkar som travhäst utan är bara häst

Det betyder väl antagligen en fd travhäst som inte funkar för tävlingar längre av olika anledningar. Fast jag tycker det låter lite nedvärderande då jag tycker att det låter lite som att det är en häst utan värde.

Fd travare låter bättre tycker jag :)

En avdankad travare är helt enkelt en travare som inte används längre.
Anledning kan vara vad som helst.

Benämningen "avdankad" är ju ganska negativt, och mao en benämning på en travare som helt enkelt inte duger till det den "ska" göra.
Huruvida den kan bli en hobbyhäst eller inte beror ju helt och hållet på vad anledningen är.

Diskussion här hemma om vad det betyder..

För mig är det en häst som inte längre funkar som travhäst men kan bli en hobbyhäst..

Hur är det?

För mig betyder det en pålle som gjort sitt på banan... tycker också att just ordet "Avdankad" har negativ klang... kan mig tycka se ett litet mönster i ordvalet...

Avdankad= Häst som aldrig blivit riktigt "bra" och hållit givna "mått"
FD= Häst som gjort "bra" ifrån sig, men som nu inte längre kan verka på banan

För mig betyder avdankad travare inte samma sak som fd travare.
En avdankad travare är en häst som gjort sitt på banan och som har div krämpor som man med lite "puts" försöker få till en ridhäst. Detta uttryck hänger ofta ihop med ägaren som i brist på kunskap anser att h*n köpt en grand prix-häst och kan inte förstå varför den inte kan galoppera.

En fd travare är en häst som gjort sitt på banan men som efter omskolning kan fungera som ridhäst. Ofta är det då en travare som inte "hållt måttet" utan avslutat sin travarkarriär långt innan skador och förslitningar uppstått.

Denna högst privata definition gäller inte bara travare utan även galoppörer och andra tävlingshästar i olika dicipliner.

Håller med, för mig har "avdankad travare" en negativ klang i sig och när jag hör det så tänker jag på en travhäst som gjort sitt på tävlingsbanan och som fått skador som gör att den inte duger till något annat än att gå och beta och kanske bära runt på någon småunge i skogen.

En f.d travare låter däremot som en lovande häst att skola om till ridhäst! Det låter mycket mer positivt i mina öron.

Avdankad: avtacklad, uttjänt, avsigkommen, slut, passé, bedagad; pensionerad, hemförlovad; avskedad, avsatt

(www.synonymer.se)

För mig är det en travhäst med avslutad tävlingskarriär.

Liknande trådar

Gnägg Jag har börjat fundera kring det här med vad raser avlas emot. Tex svenskt varmblod avlas mot hoppning, dressyr och fälttävlan... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 872
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sofia Vikström var tidigare en av alla ryttare som hade fördomar mot travhästar som ridhäst. Att travhästar var hopplösa att utbilda och... 2
Svar
28
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 993
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 931
Senast: Editten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31