Vilka raser passar in?

Ja, jo, givetvis har det förekommit större och mindre inslag av människans inblandning under hela islandshästens historia - det är ju ändå en domesticerad ras. Men innan man ens hade staket mellan de olika gårdarnas marker var det kanske ändå de mer företagsamma hingstarna som fick reproducera sig mest :D
"De mer företagsamma"

Gud så roligt! :D

Vilket företag sedan!
:love:

"De mer företagsamma"

Gud så roligt! :D

Vilket företag sedan!
:love:
Haha - ja, lite andra förutsättninar på Island :D En av de tidiga avelskonsultenterna där gjorde faktiskt ett jättejobb med att introducera just staket som ett sätt att få lite mer koll på aveln! :) Och det händer faktiskt fortfarande, nu när DNA-analyser finns tillgängligt, att man får revidera härstamning på en del av de äldre hingstarna.

Typ appaloosa? Eller är jag i fel världsdel och du tänker Lusitano?

Om du tänker "relativt långsam transport i svår terräng" så är mulor ett alternativ som vi inte är vana vid i norden men som använts när man prioriterar säkerhet och bekvämlighet framför fart och annan prestation.

De är ju både säkra på foten och har ofta åsnans sätt att frysa i skrämmande situationer istället för att försöka fly okontrollerat.

Jag skulle gärna ha tex en iberisk mula om syftet var lugn transportridning.

Om du tänker "relativt långsam transport i svår terräng" så är mulor ett alternativ som vi inte är vana vid i norden men som använts när man prioriterar säkerhet och bekvämlighet framför fart och annan prestation.

De är ju både säkra på foten och har ofta åsnans sätt att frysa i skrämmande situationer istället för att försöka fly okontrollerat.

Jag skulle gärna ha tex en iberisk mula om syftet var lugn transportridning.

Intressant! Där blir det verkligen en kombination av föräldrarnas egenskaper. Men som ras betraktat en återvändsgränd.

Jag som är lite svag för åsnor redan…

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 679
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4