Vilka raser passar in?

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 4 672
Det är en skröna! Jag har löshoppat unghästar med gott resultat - bra "hålla-reda-på-benen-övning" när man har fem gångarter! :D
Superövning för femgångarna (men jag vill helst inte att de ska välja pass mot hindret :crazy: ), jag får positiva tillrop från min tränare när jag pratar om att vi löshoppar min numer 12 år gamla femgångare :D

Jag tänker att avelsmålet med islänningar är (borde vara?) en riktig allroundhäst. Inte som i både hoppa, rida dressyr och rida ut utan som att man ska kunna göra det mesta med den. Hästen som går VM på sommaren lullar runt på lugna skogsturer delar av vintern, efter ett SM-kval skrittas hästen med ett litet barn på ryggen. Samma häst ska funka till allt och både vara trygg för den osäkra och rolig att rida för den erfarna.

Superövning för femgångarna (men jag vill helst inte att de ska välja pass mot hindret :crazy: ), jag får positiva tillrop från min tränare när jag pratar om att vi löshoppar min numer 12 år gamla femgångare :D

Jag tänker att avelsmålet med islänningar är (borde vara?) en riktig allroundhäst. Inte som i både hoppa, rida dressyr och rida ut utan som att man ska kunna göra det mesta med den. Hästen som går VM på sommaren lullar runt på lugna skogsturer delar av vintern, efter ett SM-kval skrittas hästen med ett litet barn på ryggen. Samma häst ska funka till allt och både vara trygg för den osäkra och rolig att rida för den erfarna.
Det är kanske en dröm, men det borde väl stämma för alla raser, eller varför bara för islandshästar?

Så tycker jag att verkligheten faktiskt redan ser ut. Visst finns det hästar med alldeles för mycket motor för att en ovan ryttare ska kunna rida dem, men generellt är islandshästar snälla och lätthanterade och även de som har mycket fart under hovarna i ridningen brukar vara enkla från marken. Vår tränare har en jättehögt bedömd hingst som bl.a. vunnit Landsmót och som hade en liten späd flicka (kan knappt ha börjat skolan) som "sin" människa på Island :heart Helt fantastisk individ, jag är glad att han får många ston!

Annars så kan man fundera på vad en "allroundhäst" eller "mångsidig" häst egentligen är? Och är islandshästen det? Jag älskar ju just islandshästen för det den är, men det jag gör med mina/våra hästar är ju det som islandshästen är bra på nämligen gångartsridning och uteritter (oftast i kombination och oftare i högre tempo på grusväg än off-road i skogen). Är det mångsidigt? Skulle jag vilja ägna mig åt tregångardressyr eller hoppning skulle jag ju valt en annan ras liksom...

Så tycker jag att verkligheten faktiskt redan ser ut. Visst finns det hästar med alldeles för mycket motor för att en ovan ryttare ska kunna rida dem, men generellt är islandshästar snälla och lätthanterade och även de som har mycket fart under hovarna i ridningen brukar vara enkla från marken. Vår tränare har en jättehögt bedömd hingst som bl.a. vunnit Landsmót och som hade en liten späd flicka (kan knappt ha börjat skolan) som "sin" människa på Island :heart Helt fantastisk individ, jag är glad att han får många ston!

Annars så kan man fundera på vad en "allroundhäst" eller "mångsidig" häst egentligen är? Och är islandshästen det? Jag älskar ju just islandshästen för det den är, men det jag gör med mina/våra hästar är ju det som islandshästen är bra på nämligen gångartsridning och uteritter (oftast i kombination och oftare i högre tempo på grusväg än off-road i skogen). Är det mångsidigt? Skulle jag vilja ägna mig åt tregångardressyr eller hoppning skulle jag ju valt en annan ras liksom...

Däremot var det inte en allroundhäst eller en mångsidig häst som tråden syftar på. Utan just ut i skogen på tur.

Funderar över Nordlandshästen i samband med att det diskuteras islandshäst.

Däremot var det inte en allroundhäst eller en mångsidig häst som tråden syftar på. Utan just ut i skogen på tur.
Ja det jag skrev var bara en vidarefundering kring islandshästens avelsmål - som säger mångsidig men där jag ifrågasätter vad mångsidig egentligen är. Många islandshästindivider är väldigt lämpliga för det du frågar om - nämligen att ridas ut på tur majoriteten av tiden - men aveln syftar inte explicit dit.
Vet inget om Nordlandshästen.

Nordlandshästen har jag varit nyfiken på många år. Utseende och storleksmässigt väldigt lika islandshästen, om jag förstått det rätt har vissa till och med tölt även om det inte är önskvärt. Det var några från Hólar (tror jag) för ett par år sen som sa något i stil med att om man släpper ut några nordlandshästar i en flock med islandshästar så kommer man inte med ögat kunna skilja dom åt.

De verkar vara trevliga hästar. Rida, köra, tävla, hobbyrida...

Med det sagt så skulle jag dock tro att den genomsnittliga islandshästen har lite för mycket vilja och framåtbjudning för den genomsnittliga "skogsmulleryttaren"
Detta tycker jag är intressant. Själv tycker jag det är viktigt att hästen har ett eget div och tänker framåt ute istället för att känns det som börja trampa luft och knappt ta sig framåt när det blir jobbigt.

Så länge det går att skritta på långa tyglar, inte taktar hela tiden eller stressar så vet jag ingen som inte vill ha framåtbjudning. Brukade rida ut med ett islandshästar förr (jag på min som inte var island och andra på sina isisar) och upplevde inte att dom skulle ha så extremt mycket framåtbjudning jämfört med andra.

Min bästa häst på utridning var min som var korsning engelskt fullblod och new forest där mormormors levde vilt på new forest där mormor fångades in. Ville alltid framåt trots jobbig utan att bli stressad och aldrig träffat en häst med en sådan balans.

Detta tycker jag är intressant. Själv tycker jag det är viktigt att hästen har ett eget div och tänker framåt ute istället för att känns det som börja trampa luft och knappt ta sig framåt när det blir jobbigt.

Så länge det går att skritta på långa tyglar, inte taktar hela tiden eller stressar så vet jag ingen som inte vill ha framåtbjudning. Brukade rida ut med ett islandshästar förr (jag på min som inte var island och andra på sina isisar) och upplevde inte att dom skulle ha så extremt mycket framåtbjudning jämfört med andra.

Det finns många som är rädda för framåtbjudning (hm framåtbjudning på storhästska), en hel del av dem finns bland skogsmulle ryttarna. Jag har stött på en hel del av dem som helst ser att hästen inte har för mycket vilja. Islandshästar har väldigt olika med driv och precis som många andra raser och som med andra hästar beror det till viss del hur de rids och i vilken kondition de är. Många islandshästar har dessutom förmågan att anpassa sig efter ryttaren och tar det lugnare med en osäker ryttare och har mer fart med en som klarar det. Jag tror dock inte islandshästar har extremt mycket bjudning jämfört med andra hästar, det är nog ungefär samma. Min upplevelse är att det finns färre som det inte är något driv i alls bland isandshästarna.

Många islandshästar ser mest ut som slöa halvsovande soffpotatisar innan man sitter upp, de är bra på att luras på det viset, fast de har en raket i baken så fort man sitter upp. Sen är det ju många gånger svårt att se hur mycket vilja hästar har om den är välridna och har en ryttare som klarar av den, då hoppar och studsar den inte direkt eller är svår att stanna. Jag har suttit på en del som lyder minsta vink och där det först syns vilket driv de egentligen har om ryttaren inte kan hantera viljan.

Just dom du red ut med kanske inte hade det heller :)

Jag skulle ju säga att araben är den perfekta skogsmullen. De egenskaper du vill ha i en distanshäst är ju inte fy skam för en tant-moppe heller: snåla, vägvinnande rörelser som är lätta att följa, säker på foten, lätthanterlig, och stabil i skallen (när du kommer till vilområdet ska ju hästen omedelbums varva ner och äta och dricka).

De flesta araber jag mött har varit rätt mycket drama-queens, men de flesta har haft stenkoll och Fan själv har inte kunnat skrämma dem (även om en skugga, ett löv eller en märklig liten sten naturligtvis är en legitima orsaker till huff och puff och naturligtvis till att flexa lite moves. Men det är ju sedan gammalt :up:)
Just det här gör att jag nån gång vill ha en egen arab! Har ridit många som utifrån sett varit dramatiska, men dom har varit så himla förutsägbara och även om det fnorkats och dansats i sidled så har dom ändå gått på framåt och förbi utan att ens vara i närheten av att tappa mig eller gett känslan av att sitta där utan kontroll. Riktigt roliga hästar!

Och så lite fortsättning som inte rör det citerade:
Min nuvarande ras, morgan, ska ju passa till allt. Så en schyst skogsmullehäst med god hobbypotential i det mesta är inte svårt att hitta. Många har dock bordercolliementalitet så vill man bara skritta på lång tygel längs platta vägar är det kanske inte rätt val, men får dom aktivera hjärnan lite är dom fantastiska. Stabila på foten tycker jag absolut att de jag ridit har varit. Bär upp både vikt och längd bra trots att dom vanligen är kring 150-155 cm ( = lätt att borsta, sadla och sitta upp, perfekta tanthästar!).
Det är stor skillnad på aveln i USA och i Sverige/Europa, även om vi inte har just uteritt som avelsmål. Här avlar vi ju inte för show á la saddlebred, vi har mer den gamla sorten och dom visar en fantastisk bredd från trevlig hobbyhäst till körning på högsta möjliga nivå, svår dressyr, msv hopp, svår WE, ponny-EM i fälttävlan, SM i fälttävlan för storhäst, och säkert mer som jag inte kommer på nu på rak arm. Du vet ju var du ska åka och klappa föl sen @Habina :D

Just det här gör att jag nån gång vill ha en egen arab! Har ridit många som utifrån sett varit dramatiska, men dom har varit så himla förutsägbara och även om det fnorkats och dansats i sidled så har dom ändå gått på framåt och förbi utan att ens vara i närheten av att tappa mig eller gett känslan av att sitta där utan kontroll. Riktigt roliga hästar!

Och så lite fortsättning som inte rör det citerade:
Min nuvarande ras, morgan, ska ju passa till allt. Så en schyst skogsmullehäst med god hobbypotential i det mesta är inte svårt att hitta. Många har dock bordercolliementalitet så vill man bara skritta på lång tygel längs platta vägar är det kanske inte rätt val, men får dom aktivera hjärnan lite är dom fantastiska. Stabila på foten tycker jag absolut att de jag ridit har varit. Bär upp både vikt och längd bra trots att dom vanligen är kring 150-155 cm ( = lätt att borsta, sadla och sitta upp, perfekta tanthästar!).
Det är stor skillnad på aveln i USA och i Sverige/Europa, även om vi inte har just uteritt som avelsmål. Här avlar vi ju inte för show á la saddlebred, vi har mer den gamla sorten och dom visar en fantastisk bredd från trevlig hobbyhäst till körning på högsta möjliga nivå, svår dressyr, msv hopp, svår WE, ponny-EM i fälttävlan, SM i fälttävlan för storhäst, och säkert mer som jag inte kommer på nu på rak arm. Du vet ju var du ska åka och klappa föl sen @Habina :D

Jag tycker att du ska sluta frestas. ;) Du vet lika väl som jag att ”åka och klappa föl” alltid slutar med väldigt dåliga beslut från min sida. :D

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 816
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka