Just det här gör att jag nån gång vill ha en egen arab! Har ridit många som utifrån sett varit dramatiska, men dom har varit så himla förutsägbara och även om det fnorkats och dansats i sidled så har dom ändå gått på framåt och förbi utan att ens vara i närheten av att tappa mig eller gett känslan av att sitta där utan kontroll. Riktigt roliga hästar!
Och så lite fortsättning som inte rör det citerade:
Min nuvarande ras, morgan, ska ju passa till allt. Så en schyst skogsmullehäst med god hobbypotential i det mesta är inte svårt att hitta. Många har dock bordercolliementalitet så vill man bara skritta på lång tygel längs platta vägar är det kanske inte rätt val, men får dom aktivera hjärnan lite är dom fantastiska. Stabila på foten tycker jag absolut att de jag ridit har varit. Bär upp både vikt och längd bra trots att dom vanligen är kring 150-155 cm ( = lätt att borsta, sadla och sitta upp, perfekta tanthästar!).
Det är stor skillnad på aveln i USA och i Sverige/Europa, även om vi inte har just uteritt som avelsmål. Här avlar vi ju inte för show á la saddlebred, vi har mer den gamla sorten och dom visar en fantastisk bredd från trevlig hobbyhäst till körning på högsta möjliga nivå, svår dressyr, msv hopp, svår WE, ponny-EM i fälttävlan, SM i fälttävlan för storhäst, och säkert mer som jag inte kommer på nu på rak arm. Du vet ju var du ska åka och klappa föl sen
@Habina