Jag har mest erfarenhet från fjordhäst, så nu jämför jag två stycken för att belysa lite vad jag menar.
Min uppfödning Hampus gick lös i skogen när jag red ut hans mamma. Mamman gick på grusvägen, Hampus susade runt inne i skogen, uppför och nerför, det knakade och brakade. Han kom på inkallning vid behov.
Min nuvarande ridhäst Ariel växte upp i en platt hage i Sigtuna med sina tre systrar. Sen flyttade hon till en kuperad lösdrift utanför Uppsala, men inte nån ojämn terräng på nåt vis. Vi gick promenader på grusvägar och stigar.
När man red Hampus kunde han ta sig fram precis varsomhelst i skogen. Men lät man honom välja väg, så kunde han verkligen känna efter var det var bäst att gå. Ibland kunde han gå in på en stig, gå några steg och sen backa ut för att välja en annan stig. Tappade han fotfästet på nån hov anpassade han direkt tempot till ett långsammare.
Ariel går förvisso gärna fram i ojämn terräng, men det är med en större möda och hon blir ibland osäker på vilken väg hon ska välja (om inte valet är bortåt eller hemåt, då väljer hon alltid hemåt). Tappar hon fotfästet försöker hon springa ikapp sin balans.
Förstår ni lite hur jag menar? Ingen av dem är ju avlade på just uteritt, men hade man haft det avelsmålet så var Hampus den givna kandidaten.