Haha, jaa, det märkliga är att hon känns inte såååå stor när man sitter på?ni passar jätte fint ihop
Kan ju skratta lite över din förre medryttarehäst är en shire i storlek STOR dåoch nu har du en ponny
![]()
![Grinning face with sweat :sweat_smile: 😅](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f605.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, jaa, det märkliga är att hon känns inte såååå stor när man sitter på?ni passar jätte fint ihop
Kan ju skratta lite över din förre medryttarehäst är en shire i storlek STOR dåoch nu har du en ponny
![]()
Undrar du på allvar om 50 kg är för tungt på en 141 cm hög ponny? Självklart inte!Hon är ganska nätt i modellen (Welsh och fullblod) på 141cm och jag är 163 respektive 48kg
Hade det varit en annan ras hade jag inte varit lika nojig men kommer jag inte vara för tung eller för lång för henne? Nu kommer jag säkert se stor ut på henne i början innan hon breddar sig och lägger muskler men tänker i framtiden.
Hon är ganska nätt i modellen (Welsh och fullblod) på 141cm och jag är 163 respektive 48kg
Hade det varit en annan ras hade jag inte varit lika nojig men kommer jag inte vara för tung eller för lång för henne? Nu kommer jag säkert se stor ut på henne i början innan hon breddar sig och lägger muskler men tänker i framtiden.
Jag tror problemet är att jag bara ridit grövre D ponnys det senaste som kan bära små barn lika bra som tyngre (70kg+) vuxna. Nu när jag kollar på en som inte är lika grov och musklad känner jag mig som Kim Jong Un i jämförelse.Undrar du på allvar om 50 kg är för tungt på en 141 cm hög ponny? Självklart inte!
Som jämförelse är viktgränsen för c-ponny i ponnygalopp 40-65 kg (plus ett kg) och för d-ponny 45-71 kg (plus ett kg)
Din dotter och hennes ponny är jätte gulliga tillsammans! men jag är ju mycket längre än henne och ponnyn jag kikar på är bara några cm längre än eran. Jag är rädd att jag kommer se riktigt stor ut på den.Jag tror inte du behöver oroa dig över det alls.
Sen beror det ju lite på hur man själv är byggd. Min dotter är 145 cm och hennes ponny och också welsh/fullblod, 137 cm i mkh och nätt, 240 kg på våg. De ser ut såhär tillsammans, men dottern har lång överkropp.
Visa bifogad fil 162257
Vikten behöver du absolut inte oroa dig för. Längden är det som kan ställa till det. Den beror dock mycket på ponny och hur du är byggd så där är svårare att säga bu eller bä rent generellt.Jag tror problemet är att jag bara ridit grövre D ponnys det senaste som kan bära små barn lika bra som tyngre (70kg+) vuxna. Nu när jag kollar på en som inte är lika grov och musklad känner jag mig som Kim Jong Un i jämförelse.![]()
Haha! Hästen i fråga är en welsh partbreed så hade hon blivit 171 hade vi slagit rekord!
Men då så, är hästliscensen allt man behöver då? Vad gör man med mätintyget?