Köpa ponny som vuxen?

Jag är 170 och min häst är 147, mätt på gången med tumstock och vattenpass. Jag känner mig inte stor på henne.
Köp en häst du trivs med, vanligen har inte storleken någon direkt betydelse.

Självklart kan du ha ponny 😄
Vill du tävla hoppning kan du antingen starta avdelning B på ponny eller bland stora hästar. Avstånden i lägre klasser är sällan några problem för en ponny med hyfsad galopp, bara lägga in ett extra på linjerna och kombinationerna har simpla avstånd.

Hon är ganska nätt i modellen (Welsh och fullblod) på 141cm och jag är 163 respektive 48kg

Hade det varit en annan ras hade jag inte varit lika nojig men kommer jag inte vara för tung eller för lång för henne? Nu kommer jag säkert se stor ut på henne i början innan hon breddar sig och lägger muskler men tänker i framtiden.

Hon är ganska nätt i modellen (Welsh och fullblod) på 141cm och jag är 163 respektive 48kg

Hade det varit en annan ras hade jag inte varit lika nojig men kommer jag inte vara för tung eller för lång för henne? Nu kommer jag säkert se stor ut på henne i början innan hon breddar sig och lägger muskler men tänker i framtiden.
Undrar du på allvar om 50 kg är för tungt på en 141 cm hög ponny? Självklart inte!
Som jämförelse är viktgränsen för c-ponny i ponnygalopp 40-65 kg (plus ett kg) och för d-ponny 45-71 kg (plus ett kg)

Jag tror inte du behöver oroa dig över det alls.
Sen beror det ju lite på hur man själv är byggd. Min dotter är 145 cm och hennes ponny och också welsh/fullblod, 137 cm i mkh och nätt, 240 kg på våg. De ser ut såhär tillsammans, men dottern har lång överkropp.
Screenshot_2025-02-12-16-07-19-127_com.google.android.apps.photos.webp

Undrar du på allvar om 50 kg är för tungt på en 141 cm hög ponny? Självklart inte!
Som jämförelse är viktgränsen för c-ponny i ponnygalopp 40-65 kg (plus ett kg) och för d-ponny 45-71 kg (plus ett kg)
Jag tror problemet är att jag bara ridit grövre D ponnys det senaste som kan bära små barn lika bra som tyngre (70kg+) vuxna. Nu när jag kollar på en som inte är lika grov och musklad känner jag mig som Kim Jong Un i jämförelse. 😂

Jag tror inte du behöver oroa dig över det alls.
Sen beror det ju lite på hur man själv är byggd. Min dotter är 145 cm och hennes ponny och också welsh/fullblod, 137 cm i mkh och nätt, 240 kg på våg. De ser ut såhär tillsammans, men dottern har lång överkropp.
Visa bifogad fil 162257
Din dotter och hennes ponny är jätte gulliga tillsammans! men jag är ju mycket längre än henne och ponnyn jag kikar på är bara några cm längre än eran. Jag är rädd att jag kommer se riktigt stor ut på den.

Jag tror problemet är att jag bara ridit grövre D ponnys det senaste som kan bära små barn lika bra som tyngre (70kg+) vuxna. Nu när jag kollar på en som inte är lika grov och musklad känner jag mig som Kim Jong Un i jämförelse. 😂
Vikten behöver du absolut inte oroa dig för. Längden är det som kan ställa till det. Den beror dock mycket på ponny och hur du är byggd så där är svårare att säga bu eller bä rent generellt.

Haha! Hästen i fråga är en welsh partbreed så hade hon blivit 171 hade vi slagit rekord! 😂

Men då så, är hästliscensen allt man behöver då? Vad gör man med mätintyget?

Ska du tävla individen som häst behövs inget mätintyg. Behövs bara om den skall starta som ponny

Du är ju färdigväxt på längden så det är ju inga problem. Vikten kan du gå upp många kilo innan det blir problem. Dock vill du ha hästen i tex 20 år så kan vikten förändras mkt under en så lång period.

Om det är random ponny på annons hade jag hellre valt en rejälare modell. 141 cm och tunn modell är inte stort. Om jag redan känner ponnyn och gillar den hade jag kanske tänkt annorlunda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 873
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Hej ! Jag är en tjej på 15 år , 163 cm och väger 53kg. Jag har under 2 år haft en ponny på foder( ridit mycket längre) och har nu...
Svar
14
· Visningar
1 342
Hundhälsa Ja som rubriken lyder, jag jobbar i ett tävlingstall och rider och sköter hästar hela dagarna. Jag tävlar ganska mycket själv så de...
Svar
8
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka