Vilka raser passar in?

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 4 410
Ja, jo, givetvis har det förekommit större och mindre inslag av människans inblandning under hela islandshästens historia - det är ju ändå en domesticerad ras. Men innan man ens hade staket mellan de olika gårdarnas marker var det kanske ändå de mer företagsamma hingstarna som fick reproducera sig mest :D
"De mer företagsamma"

Gud så roligt! :D

Vilket företag sedan!
:love:

"De mer företagsamma"

Gud så roligt! :D

Vilket företag sedan!
:love:
Haha - ja, lite andra förutsättninar på Island :D En av de tidiga avelskonsultenterna där gjorde faktiskt ett jättejobb med att introducera just staket som ett sätt att få lite mer koll på aveln! :) Och det händer faktiskt fortfarande, nu när DNA-analyser finns tillgängligt, att man får revidera härstamning på en del av de äldre hingstarna.

Typ appaloosa? Eller är jag i fel världsdel och du tänker Lusitano?

Om du tänker "relativt långsam transport i svår terräng" så är mulor ett alternativ som vi inte är vana vid i norden men som använts när man prioriterar säkerhet och bekvämlighet framför fart och annan prestation.

De är ju både säkra på foten och har ofta åsnans sätt att frysa i skrämmande situationer istället för att försöka fly okontrollerat.

Jag skulle gärna ha tex en iberisk mula om syftet var lugn transportridning.

Om du tänker "relativt långsam transport i svår terräng" så är mulor ett alternativ som vi inte är vana vid i norden men som använts när man prioriterar säkerhet och bekvämlighet framför fart och annan prestation.

De är ju både säkra på foten och har ofta åsnans sätt att frysa i skrämmande situationer istället för att försöka fly okontrollerat.

Intressant! Där blir det verkligen en kombination av föräldrarnas egenskaper. Men som ras betraktat en återvändsgränd.

Jag som är lite svag för åsnor redan…

Detta tycker jag är intressant. Själv tycker jag det är viktigt att hästen har ett eget div och tänker framåt ute istället för att känns det som börja trampa luft och knappt ta sig framåt när det blir jobbigt.

Så länge det går att skritta på långa tyglar, inte taktar hela tiden eller stressar så vet jag ingen som inte vill ha framåtbjudning. Brukade rida ut med ett islandshästar förr (jag på min som inte var island och andra på sina isisar) och upplevde inte att dom skulle ha så extremt mycket framåtbjudning jämfört med andra.

Jag tycker också det är viktigt att hästar har eget framåtdriv - det är bland annat därför jag har just islandshäst! :)

Och självklart har inte precis alla islandshästar jättemycket framåtbjudning, men under de nästan 45 år jag ridit islandshäst så har jag sett massor med gånger hur vana "tregångsryttare" blir väldigt förvånade och ibland lite rädda när de inser kraften och viljan i den där lurviga ponnyn som ser så snäll ut ;) Har också sett hyfsat många "rädda tanter" skaffa islandshäst och sen inte riktigt reda ut det för det var nog lite mer häst än de räknat med.

Vill man ha en häst att rida ut med och verkligen RIDA i både snabbt och långsamt tempo och alla gångarter, så är islandshästen fantastisk. Vill man lufsa runt i sakta mak i skogen så finns det kanske andra raser som passar bättre - alternativt så får man hitta rätt individ (av islandshäst eller vilken ras som helst).

Jag tycker också det är viktigt att hästar har eget framåtdriv - det är bland annat därför jag har just islandshäst! :)

Och självklart har inte precis alla islandshästar jättemycket framåtbjudning, men under de nästan 45 år jag ridit islandshäst så har jag sett massor med gånger hur vana "tregångsryttare" blir väldigt förvånade och ibland lite rädda när de inser kraften och viljan i den där lurviga ponnyn som ser så snäll ut ;) Har också sett hyfsat många "rädda tanter" skaffa islandshäst och sen inte riktigt reda ut det för det var nog lite mer häst än de räknat med.

Vill man ha en häst att rida ut med och verkligen RIDA i både snabbt och långsamt tempo och alla gångarter, så är islandshästen fantastisk. Vill man lufsa runt i sakta mak i skogen så finns det kanske andra raser som passar bättre - alternativt så får man hitta rätt individ (av islandshäst eller vilken ras som helst).
Själv håller jag mig till andra som också vill rida och inte bara promenadtempo även om det även kan vara trevligt då och då.

Är själv svag för mulor, mulor var förr mycket uppskattade som riddjur pga sina fördelar i att ta sig fram.
Var de uppskattade i Sverige menar du? De är fortfarande uppskattade i vissa delar av världen men jag har inte hört att det skulle funnits därskillt många åsnot/mutor i Sverige?

Var de uppskattade i Sverige menar du? De är fortfarande uppskattade i vissa delar av världen men jag har inte hört att det skulle funnits därskillt många åsnot/mutor i Sverige?

Först och främst antagligen för de är lite små och som du säger i Sverige ovanliga.
Men OM man nu vill ha en renodlad "jag vill skogsmulla i skogen i skritt" så är nog en åsna det ultimata... Men som sagt de åsnor jag sett är i c ponny storlek och smäckra så tror de faller på många delar.

Menar den tiden då mulan användes av tillexempel präster för att sprida kristendomen istället för hästen för att mulan ansågs som ett bättre val.

Tycket det ser ut som mulor kan ha redig speed men kanse beror på stot. Ser inte långsama ut när jag sätt tävlingar från USA med mulor.
Har iofs aldrig träffat en mula och bara lärt känna en åsna.

Först och främst antagligen för de är lite små och som du säger i Sverige ovanliga.
Men OM man nu vill ha en renodlad "jag vill skogsmulla i skogen i skritt" så är nog en åsna det ultimata... Men som sagt de åsnor jag sett är i c ponny storlek och smäckra så tror de faller på många delar.
Åsnor är för små för att kunna användas på det viset i Sverige utan att bli anklagade för djurplågeri som du själv konstaterar.

Sen är det väl lite personligt vad man föredrar som riddjur.

Jag följde en expert på medeltida krigsföring. Han skaffade en mula för att slåss som Odo (jag tror det är en biskop och Vilhelm Erövrarens bror). Läckert djur

Ja, men avelsorganisationen har väl funnits i Sverige sen 2001? Det är ganska många hästgenerationer.

Det finns också säkert fortfarande kvar "brukstinkrar" utan stamtavla på Irland.

Men köper man en irish cob i Sverige idag, så brukar den ha pass och stamtavla.
Stamtavlan brukar vara kort.

Jag läser många premieringskataloger från Hästavelsförbundet varje säsong, och det brukar ofta vara bara några generationer i stamtavlan, och ännu oftare bara vara mer komplett på ena sidan.

Det finns ju en anledning till att man använder just mulor och inte åsnor som riddjur, trots att det i rimlighetens namn borde vara enklare att avla på något där man kan använda de bra djur man får fram i vidare avel. Mulåsnor är inte heller så bra riddjur, mulorna står i en egen klass där.

Tycket det ser ut som mulor kan ha redig speed men kanse beror på stot. Ser inte långsama ut när jag sätt tävlingar från USA med mulor.
Har iofs aldrig träffat en mula och bara lärt känna en åsna.

Jag har också sett en del framåt och roliga mulor, men de är sällan explosiva och flyktbenägna vad jag förstått. Det är ju inte heller så kul att rida ut på någon som inte har någon gålust alls, och det blir väldigt opraktiskt i allt arbete.

("Snabb" för mig är en häst med både motor och mycket rörelse, så det kanske blir lite otydligt ordval i just det här sammanhanget. Det är ju långt ifrån alla varmblod som har tillräcklig galopp för att jag ska kalla det snabbt heller. Kan man inte hålla åtminstone 450-500 m/min ute ett tag är det inte i närheten.)

Senast ändrad:
("Snabb" för mig är en häst med både motor och mycket rörelse, så det kanske blir lite otydligt ordval i just det här sammanhanget. Det är ju långt ifrån alla varmblod som har tillräcklig galopp för att jag ska kalla det snabbt heller. Kan man inte hålla åtminstone 450-500 m/min ute ett tag är det inte i närheten.)
Snabb och långsam behöver man i min värld även relatera till storlek och kanske andra. En shettis kan vara både långsam och snabb men kommer inte i närheten av ett fullblod givetvis. Till stor del pga mankhöjden men säkert även andra faktorer.

Har inte Irish cob rent historiskt varit en häst som det resande folket buskavlade på för eget bruk och sålde de helfärgade och behöll skäckarna? Vad jag har läst om det så verkar de inte ha haft så bra koll på stammarna utan avlade lite hipp som happ- varför den nu kanske finns cobbar i alla möjliga färger (både helfärgade och skäckar) och i alla dess storlekar och behåringsmängd? Är väl bara nu på senare tid som de entusiaster som vurmar för Irish cobben har börjat försöka få ordning på rasen? Kan såklart ha fått det om bakfoten också, och blir gärna rättad om så är fallet.
Kul liten input här, jag har för mig att de började avla skäckar för att de helfärgade hästarna togs av armén när de behövde hästar i krig

Kan mycket väl va så 😊 Nåt med att skäckarna skulle dra för mkt uppmärksamhet till sig pga färgen eller nåt?
Gjorde ett skoljobb om "hästar i krig" och det var där jag läste om gypsys och att de började avla skäckar pga helfärgade hästar beslagtogs av, jag gissar brittiska kungahuset/armén när det behövdes hästar.
Tror också det kunde ha med tradtion att göra, bara helfärgade hästar i cavaleriet. Och jag vet inte om det än idag finns nån skäck som "tjänstgör" under brittiska kungahuset?

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 801
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka