Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, antingen vill man ha barn eller så vill man inte. Det finns liksom inte så många andra relevanta skäl. Däremot tycker jag, att om man känner minsta tveksamhet, så ska man avstå barn. Alltså ungefär som ovanstående uttrycker det.Jag tycker dina tankar är rätt härliga. Jag har valt att inte skaffa barn för att jag inte vill ha barn helt enkelt. Jag får i stort sett alltid "varför vill du inte ha barn" som följdfråga. När jag tänker på det har jag nog aldrig hört en gravid/förälder fått frågan "jaha och varför ville du ha barn"?
Konstigt egentligen att det ifrågasätts om man inte vill ha barn men tas som självklart att man vill ha barn. De gånger det har ifrågasatts har det varit situationen om det är bra just nu, eller med rätt person eller så, inte just grejen ATT vilja ha barn.
Hoppas du kommer fram till ett bra svar för dig!
Finns det alltså människor som inte känner nån som helst tveksamhet för att skaffa barn?Däremot tycker jag, att om man känner minsta tveksamhet, så ska man avstå barn.
Ja det finns det! Men sen är det inte ovanligt med folk som till en början är tveksamma. Hur många som ångrar dina beslut kan man ju fundera över.Finns det alltså människor som inte känner nån som helst tveksamhet för att skaffa barn?
Jag älskar barn och jag känner så starkt inom mig att jag vill ha barn. Däremot oroar jag mig över vissa saker och funderar därför väldigt mycket. Betyder det att jag aldrig borde skaffa barn?
Finns det alltså människor som inte känner nån som helst tveksamhet för att skaffa barn?
Jag älskar barn och jag känner så starkt inom mig att jag vill ha barn. Däremot oroar jag mig över vissa saker och funderar därför väldigt mycket. Betyder det att jag aldrig borde skaffa barn?
Då borde jag inte ha fått mitt barn.Alltså, antingen vill man ha barn eller så vill man inte. Det finns liksom inte så många andra relevanta skäl. Däremot tycker jag, att om man känner minsta tveksamhet, så ska man avstå barn. Alltså ungefär som ovanstående uttrycker det.
Alltså, antingen vill man ha barn eller så vill man inte. Det finns liksom inte så många andra relevanta skäl. Däremot tycker jag, att om man känner minsta tveksamhet, så ska man avstå barn. Alltså ungefär som ovanstående uttrycker det.
Så varför måste man förklara varför man inte vill ha barn, men aldrig förklara varför man vill ha barn? Konstigt tycker jag, speciellt som valet att skaffa barn borde komma med mycket mer eftertanke än valet att inte skaffa barn.
Ja jag har ju inga problem med att svara eftersom mitt svar är så självklart: har aldrig varit intresserad av att skaffa barn helt enkelt. Har ingen längtan. Men frågan kan ju bli jättekänslig om det handlar om sjukdomar, eller någon som inte kan få barn eller liknande.Normen säger: skaffa barn. Jag tror inte det är svårare än så. Jag tycker det är fräckt att fråga om man inte har en relation som gör att man vet att det är okej, men jag skulle inte heller fråga någon med barn varför de har skaffat dem. Egentligen är det synd att det är laddat att fråga, jag tror vi tjänar på att prata om det mesta (allt). Blir det avdramatiserat blir också ev trauman mindre är min fasta övertygelse. Men jag vet också hur jobbigt det kan vara för andra med ett ärligt svar på frågan "hur mår du". Det är mer av en artighetsfras än en ärlig undran. Stöter man på exemplar som anser fortplantning vara meningen med livet har de ofta svårt att förstå hur andra kan välja bort dessa små trissvinster till avkommor.
Alltså, antingen vill man ha barn eller så vill man inte. Det finns liksom inte så många andra relevanta skäl. Däremot tycker jag, att om man känner minsta tveksamhet, så ska man avstå barn. Alltså ungefär som ovanstående uttrycker det.
Jag tänker att kanske @Kattennizze menar att folk inte ska skaffa barn trots att de egentligen inte vill, och tänka att "det blir nog bra ändå".Varför ska man avstå för att man funderar?
Ja precis så menar jag. Normen att skaffa barn är så väldigt stark, i synnerhet för kvinnor.Jag tänker att kanske @Kattennizze menar att folk inte ska skaffa barn trots att de egentligen inte vill, och tänka att "det blir nog bra ändå".
Jag tycker dina tankar är rätt härliga. Jag har valt att inte skaffa barn för att jag inte vill ha barn helt enkelt. Jag får i stort sett alltid "varför vill du inte ha barn" som följdfråga. När jag tänker på det har jag nog aldrig hört en gravid/förälder fått frågan "jaha och varför ville du ha barn"?
Konstigt egentligen att det ifrågasätts om man inte vill ha barn men tas som självklart att man vill ha barn. De gånger det har ifrågasatts har det varit situationen om det är bra just nu, eller med rätt person eller så, inte just grejen ATT vilja ha barn.
Hoppas du kommer fram till ett bra svar för dig!
(Min fetning.) Minsta tveksamhet? Jag inbillar mig att de flesta människor som inte går omkring och är smått narcissistiska någon gång eller flera känner viss tveksamhet. Och kan bli alldeles utmärkta föräldrar.
Apropå minsta tveksamhet: Ska jag gå till mig själv hade jag inte utbildat mig (var skraj, ny stad, tänk om jag failar alla tentor osv) om jag resonerat som så, hade inte skaffat hund (gud tänk om det ändå är fel ras, tänk om jag inte får hundvakt, tänk om den blir sjuk), aldrig tagit min första kull eller blivit hunduppfödare öht (tänk om valparna dör tänk om tiken dör herregud vem är jag att leka gud), aldrig köpt min bil (elbil kan man ens ha det HUR gör jag om den typ brinner upp), aldrig köpt min lägenhet (tänk om det blir en bostadsbubbla som spricker och den blir värdelös och jag blir arbetslös o står där med lånen) och jag hade nog fasen inte ens kunnat köpa smågodis på Ica (vilka sorter ska jag ta alla dessa val borde jag inte ta en morot istället).
Så. Min alldeles personliga uppfattning är att man nog visst kan skaffa barn även om man har mycket funderingar, för även om en del säkert har noll tankar/tvivel och bara kör på tvärsäkert, finns det säkert enormt många underbara föräldrar som är fantastiska fast, och kanske delvis tack vare, att de tänkt över sin egen förmåga och allt runt omkring och ändå inte kommit fram till att allt tvärsäkert kommer bli perfekt.
Intressant hur olika man kan tänka Säger inte att någon av oss har rätt eller fel. Däremot så är det såklart skillnad på tvivel och tvivel, i min skalle. Gör man det för att sambon tjatar är man nog mer snett ute (men det borde ju vara en stor tveksamhet, kan jag känna).
Ja precis så menar jag. Normen att skaffa barn är så väldigt stark, i synnerhet för kvinnor.