Att vara utan djur....

Sv: Att vara utan djur....

Kan inflika i diskussionen att djur kommer alltid att finnas mer eller mindre av i min familj. De går inte att vara utan! Har katter o fiskar hemma och sen en häst.

Sambon är lite känslig mot damm och andra katter än de vi har själva. Behöver ibland allergitabletter om vi går bort till vänner med huskatter. Våra skogisar går bra, han visade lite allergi i början av vårt förhållande men nu, 8 år senare är han botad...:angel:

Hästen kan han vara nära om pållen inte är lerig=dammig. Då är det inga problem.

Vad gäller framtida barn ska de härdas från början. Tror på att det är bra för immunförsvaret att få jobba lite och vänja sig.

Jag fick mitt första husdjur när jag var fyra -sedan dess har jag aldrig vart djurlös (21 år, 13 arter och över 40 individer senare).
Aldrig att jag skulle vara utan, det minsta (!) jag haft var en period med bara ett marsvin (ett dog).

Nu är min sambo inte allergisk, det är hans fel att det bor fyra katter här ;) och jag hoppas att mina barn inte blir allergiska, då får jag lösa det då men ska tilläggas att vara djurlös är det absolut sista alternativet.
Och nej, jag tycker inte vidriga ormar eller fula spindlar är husdjur, det är djur att titta på genom glas med hänglås, ingenting man kan klappa, nosa på, bli kompis med eller ha kul med :cool:

Vad gäller framtida barn ska de härdas från början. Tror på att det är bra för immunförsvaret att få jobba lite och vänja sig.

Det tror jag också på...mina två barn har nog tyvärr stor risk att bli allergiska mot diverse saker då det finns mycket i släkten och pappan själv är allergisk mot pälsdjur, damm, kvalster osv...dock är han elittränare i hästbranschen och vi har hästar, hund, katter, kaniner osv...

Är för mig vackert att se på, men man kan inte borra ner nosen i pälsen på dem och känna den ljuvliga doften och värmen.... :love:
Hade gärna haft akvarium OCKSÅ, om bara någon skött det åt mig.

Ett liv utan djur är för min del helt otänkbart. Har som tur väl är träffat en djurfantast och inte pälsallergiker.:love:

Jag tror inte det. Vi hade inga djur när jag var barn, det var först när jag var 14 som syrran och jag lyckades tjata oss till en katt, och senare även gerbiler, och det är så underbart härligt så jag tvivlar starkt på att jag kommer vara utan djur resten av mitt liv :love:

*knapplån*

Nä, kan inte tänka mig att vara utan husdjur. Är uppvuxen med hundar och har alltid haft hund. Hade hunden när barnen kom och det funkar så bra så. När vi var tvungna att ta bort hunden sa vi att vi inte skulle ha fler (pga hur jobbigt det var att ta bort henne) men efter en månad så införskaffades nästa hund.

Nu har vi fyra hundar, två hästar och ett akvarium med ett gäng fiskar i. Sonen är lätt allergisk (hösnuvevarianten) men det funkar bra. Han vill själv inte höra talas om att vara utan hundarna. När det blir jobbigt tar han Clarityn så går det bra.

jag tänkte bara höra med dig, vilka djur du har som är allergivänliga? :D

Skulle allvarligt talat lägga mej ner och självdö om jag helt plötsligt var djurlös.... :D

eftersom jag har 11 kaniner, en hund, en katt och en fet odräglig ponny utan kondition och hälften är gammelgubbar (en tant oxå :smirk:) skulle jag tippa på att det skulle vara VÄLDIGT svårt att få dem att försvinna :p

Men fiskar eller ormar/ödlor är ju inget kul? Vad finns det mer för allergivänliga djur? Jag har efterhand blivit allergisk mot råttor, marsvin och katter, men gerbilerna tål jag fortfarande tack och lov! :love:

Finns allergivänliga hundraser och kattraser också:P Jag tror att rex-råttor är allergivänliga för vissa.. (verkar vara något med lockig päls..oO)
Sen får man komma ihåg att även om man är allergisk mot en eller två individer ur de ''snälla'' raserna betyder inte det att man inte tål den 3 heller:P Man får nosa och kela och se:P

Ormar är fina husdjur..brukade bada med min och ha med den ut på somrarna. x)

Hårddraget: Skulle ni kunna göra er av med djuren om ni träffar en kärlek som är allergisk?
Inte en chans! Finns inte en kille i denna värld som skulle vara värd ett djurlöst liv! Killar kommer och går och förhållanden tar slut, men djur kommer alltid att finnas oavsett om jag lever som singel eller som sambo. Jag gör hellre slut än gör mig av med mina djur. Det går alltid att hitta en ny sambo om han skulle bli allergisk. :angel:

Nej jag skulle inte kunna vara utan djur, eller, det är klart jag kan men jag mår inte bra då:crazy:

Jag bestämde att jag inte skulle ha fler djur när min katt blev påkörd när jag var i tonåren och jag levde utan djur i några år, sedan kom en katt som inte tolererade någon annan än mig och eftersom ingen hörde av sig varken till polisen, djurensvänner eller svarade på mina annonser så fick han stanna:love:

Sedan var han ju lite ensam tyckte jag så då blev det en katt till, sen "blev" jag med hund och när han visade sig vara extremt opålitlig:crazy: (han var helt ok med mej och barnen men kunde inte vara kopplad, då fick han panik, han attackerade en kvinna helt plötsligt och då vågade jag inte ha kvar honom med tanke på barnen)

Sen "blev" jag med en annan hund som fortfarande bor hos mej, en omplacering, blandras som nu är 12 år och still going strong:love:
Sedan min "första" katt dog har det blivit några katter till, nu har jag 8, min sambo hade en när vi flyttade ihop och vi hade två, sen följde ett "gäng" med på köpet när vi köpte vårat hus, varav en tyvärr är så vild att jag inte kan fånga henne och kastrera henne, som tur är lägger hon sina ungar i stallet så dem har vi kunnat få tama och de har alla fått nya bra hem!

Många tycker ju att hon borde skjutas, men jag kan verkligen inte ta livet av ett friskt djur, hon kommer ju till stallet och äter och sover och så länge hon ser ut att må bra så får hon vara kvar, avmaskning är inga problem, jag blandar det i maten som hon gärna äter!

Det har blivit många djur genom åren, två kaniner, ett antal dansmöss, marsvin och ökenråttor.

Jag hade faktiskt valt djuren före sambo, när jag ville ha en hund till så sa min sambo att då skulle han flytta, jag var helt på det klara med att för mej var sambon viktig men om jag inte skulle få ha de djur jag vill så skulle jag bli bitter och må dåligt, jag köpte hunden och sambon är kvar:D

Idag har vi två hästar, två hundar också 8 katter, jag kan inte se djur fara illa, därför har jag "adopterat" de katter som fanns här, egentligen skulle förra ägaren hämta dem, men när vi kom hit när vi köpt huset så möttes vi av så magra katter att jag inte var säker på att de skulle överleva:cry: hon hade inte ens gett dem mat sedan hon flyttade!!! då anser jag att hon hade förverkat rätten till att få ha djur och de har stannat allihop!

Egentligen "borde" jag inte ha djur alls eftersom jag är allergisk mot dem, men valet är enkelt, jag tar hellre allergi medicin än att vara utan djur, det är skönt att vara vuxen och kunna välja själv;)

Jag blir lite småtokig när jag inte har djur runt mig, Typ trycker näsan mot bil/buss/fönsterruta om något fyrbent passerar. Är ju uppväxt med katt, hund häst och kaniner, då och då även en fågel. Där jag bor nu kan jag inte ha djur, men jag åker ut till mamma så fort jag kan och får min dos. :smirk:

Lyckligtvis har jag redan hittat min stora kärlek. Han är inte allergisk, och även om han tycker mycket om djur (och djur verkar ty sig väldigt till honom) så har han inte samma behov som jag.
I höst flyttar jag honom i Holland, och vi har pratat om att skaffa hund, men här har vi ingen som känns klockren att lämna hunden hos ifall vi ska på semester tex. Så det kanske får vänta tills vi har luskat reda på något bra pensionat härikring, eller flyttat tillbaka till Sverige. Av samma anledning så blir det inte katt heller. Men eftersom han vet hur dåligt jag mår utan djursällskap så har han gått med på marsvin, som vi nog skulle kunna hitta "barnvakt" till. :)

Du låter som en riktig djurvän :) Jag skulle heller inte klara mej utan mina två kaniner & min sköldpadda :) Men som sagt är jag allergisk jag oxå :(

Men känner inte du av dina djur när du tar din medicin? Jag känner av när jag är hos folk som har katt & hund (vilket typ alla jag känner har) även fast jag tar medicin :cry: Det är så fruktansvärt tråkigt, då jag verkligen älskar allt vad djur heter! Skulle gärna vilja ha ett pälsdjur inne oxå :love:

Du låter som en riktig djurvän :) Jag skulle heller inte klara mej utan mina två kaniner & min sköldpadda :) Men som sagt är jag allergisk jag oxå :(

Men känner inte du av dina djur när du tar din medicin? Jag känner av när jag är hos folk som har katt & hund (vilket typ alla jag känner har) även fast jag tar medicin :cry: Det är så fruktansvärt tråkigt, då jag verkligen älskar allt vad djur heter! Skulle gärna vilja ha ett pälsdjur inne oxå :love:

Tack:bow:

Jovisst känner jag av dem, snuva tillhör mitt normal tillstånd, men det är det värt:love:

Kaniner är väl det som är värst, de blir jag fruktansvärt dålig av, hela ansiktet svullnar upp men när de väl fanns hemma så var det ju inte något att göra, jag kunde ju inte avliva dem för det!!! Det var ju inte deras fel!

Jag löste det så att jag undvek gos i ansiktet och städade massor och tvättade händerna varje gång jag klappat dem och så.
Så kaniner blir det ju inte mer...

Sen är det väldigt olika vad det är för raser, schäfer t.ex hade jag inte kunnat ha, de blir jag mycket sämre av.

Gula katter blir jag oftast sämre av, ändå har jag nu två, men det fungerar, djuren lär sig ganska snart att jag inte vill ha dem i ansiktet, varje natt har jag ju katter i sängen och de har lärt sig att det är ok sålänge de håller sig vid fötterna:)

Okej, men man tycker ju att man borde "vänja sig" nån gång! För det finns ju vaccin mot både pollen och vissa pälsdjur och då sprutar man ju in ämnet som gör en allergisk och kroppen vänjer seg tillslut...

Då borde det ju funka att leva med djur varje dag, istället
för att pinas med vaccin i tre år! Har också hört att barn som växer upp med djur löper mindre risk att bli allergiska senare :) Det måste ju vara för att dom vänjer sig, eller?

Okej, men man tycker ju att man borde "vänja sig" nån gång! För det finns ju vaccin mot både pollen och vissa pälsdjur och då sprutar man ju in ämnet som gör en allergisk och kroppen vänjer seg tillslut...

Då borde det ju funka att leva med djur varje dag, istället
för att pinas med vaccin i tre år! Har också hört att barn som växer upp med djur löper mindre risk att bli allergiska senare :) Det måste ju vara för att dom vänjer sig, eller?

Jo man tycker ju det men det kan bli värre också eller hålla sig på samma nivå, jag har varit omgiven av djur den mesta tiden av mitt liv, så att jag skulle vänja mej någon gång det har jag slutat hoppas på, men det gör inget;) jag snorar hellre än är utan djuren:love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 394
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar