Att vara ensam hemma

Enya

Trådstartare
Hur länge brukar ni lämna era skolbarn ensamma utan vuxen? När de är 12 år får de ju inte vara på fritids mer och får med andra ord var ensamma typ 4 timmar beroende på när de slutar. Min nyss blivna 11 åring får ju vara på fritids ett år till. Han som är 12,5 får ju inte.

Överlag vet jag att jag är överbeskyddande mot mina barn och knappt vågar lämna dem ensamma och det vill jag föröka ändra på. Speciellt med tanke på att jag behöver jobba. Även för att kunna ha ett "eget" liv utanför hemmet lite grann också. Att lämna den 1-3 timmar då och då och åka och sköta om en häst, gör ni det med barn i den åldern eller släpar ni med fullständigt uttråkade ungar på saker ni vill eller måste göra? Om ni sjunger i kör, simmar, gymmar eller på längre hundpromenader?

Barnen har mobiler och mitt nummer, om det nu har med saken att göra.

Fr o m jag var 7 år, så gick jag hem ensam efter skolan och var ensam hemma tills mina föräldrar kom från jobbet. Men det beror ju mycket på hur barnen är, vissa är ju mycket påhittigare än andra.

Jag fick nyckel hem när jag var 9 (är 26 idag) och var själv hemma efter skolan. Nu bodde vi en bit ut på landet ifall det spelar nån roll men jag blev lämnad utanför huset av skolbussen och sen var jag själv hemma tills mamma och pappa kom hem och beroende på skoldagens längd var det allt från 3-5 timmar. Inga problem. Min lillasyster däremot har aldrig gillat att vara själv hemma utan försökte alltid få med sig kompisar eller åkte hem till kompisarna istället.
Kommer ihåg fortfarande hur stolt och stor jag kände mig när jag fick hemnyckeln i handen :)
Självklart hade vi ett ordentligt snack om vem man öppnade och inte öppnade för när jag var själv hemma och det var aldrig några problem heller.

När jag var 11-12 passade jag syster (som är fem år yngre) själv när mamma och pappa var iväg på bio eller liknande och då hade vi inga mobiler.

Jag lämnar min femåring hemma ibland när jag går till affären, om han inte vill följa med. Men inte typ storhandlingar, utan om jag går till närmaste affären, då handlar det om kanske 15-20 minuter.

Själv var jag hemma själv hela eftermiddagarna från att jag började i skolan, tror att jag fick gå hem också, eller om jag blev hämtad. Men det va lite en annan grej, bodde på landet och hade massor av släkt runtomkring, plus att mamma jobbade fem minuter bort (till fots), och vi kunde komma dit om vi ville. Jag vet inte om jag skulle låta mitt barn vara hemma från nästa år nu, han får nog vara kvar på fritids ett tag till.

Men en tolvåring skulle jag inte vara orolig att lämna ensam några timmar, så länge barnet är bekvämt med det. Kanske prata med någon i närheten om du känner någon som bor så, som han som är äldst kan gå till om han inte vill vara ensam? Eller låta båda vara hemma på eftermiddagen, lättare om de har varandra kanske? För det kan ju vara tråkigt att vara hemma själv.

Min son har fått vara ensam en stund från att han var ca 6-7 år, t ex medan jag handlade. Sedan har det utökats med tiden. När han var 12 fick han vara ensam över natten, men då fanns det givetvis folk i närheten som han kunde ringa om det behövdes. Nu i sommar, när han var nästan 13, var han ofta hemma ensam hela dagarna medan jag och sambon jobbade (men han åkte förstås och träffade kompisar och sånt rätt ofta också). Fixa lunch klarar han själv och han har inget emot att vara ensam hemma. Jag själv som barn hade aldrig vågat vara ensam hemma om det var mörkt, så det beror jättemycket på hur barnet är.

Hur länge brukar ni lämna era skolbarn ensamma utan vuxen? När de är 12 år får de ju inte vara på fritids mer och får med andra ord var ensamma typ 4 timmar beroende på när de slutar. Min nyss blivna 11 åring får ju vara på fritids ett år till. Han som är 12,5 får ju inte.

Överlag vet jag att jag är överbeskyddande mot mina barn och knappt vågar lämna dem ensamma och det vill jag föröka ändra på. Speciellt med tanke på att jag behöver jobba. Även för att kunna ha ett "eget" liv utanför hemmet lite grann också. Att lämna den 1-3 timmar då och då och åka och sköta om en häst, gör ni det med barn i den åldern eller släpar ni med fullständigt uttråkade ungar på saker ni vill eller måste göra? Om ni sjunger i kör, simmar, gymmar eller på längre hundpromenader?

Barnen har mobiler och mitt nummer, om det nu har med saken att göra.

Barn i den åldern bör klara att ha egen nyckel, fixa mellis och roa sig själva på eftermiddagarna. Det är för övrigt nyttigt även för dem att börja ha ett "eget" liv.

Våra barn snart 8 och 10 har ca 30 minuters promenadväg till skolan.
De går hem och är hemma en timme själva, minst.
De går inte tillsammans utan var för sig eller med kompisar.

Vi har sagt att de ska ringa när de ger sig iväg från fritids och fritidsgård och sedan ringa när de är hemma.
De får gärna ta med sig kompisar hem.
Det finns mellis och så hemma om de vill.

Vi försöker få dem att tänka till själva och komma ihåg nycklar och mobiler.
Har de inte det så finns det en inglasad uteplats, med soffa att hänga i tills vi kommer hem.
Frihet under ansvar.

Sonen på snart tio steker korv om han är hungrig och kan koka pasta. Viktiga egenskaper tycker jag!

Min dotter (11), kan utan problem vara hemma ensam medan jag jobbar när det är studiedag/annat lov. Det har hon kunnat vara sen hon var 9. Innan vi flyttade hade hon skolskjuts hem och då var hon hemma ca 3h/skoldag innan jag kom hem. Hon lagar mat själv, roar sig inne eller är ute eller tar nån liten promenad, när hon är hos sin pappa förflyttar hon sig själv mellan skolan/hemmet/kompisar & affären.

Hon har alltid varit väldigt självständig och varit ensam till och från ända från när hon varit mindre (hon har ofta velat det själv - som att man åkt till affären och lämnat henne nån timme osv.) som 8åring åkte hon tåg till sina morföräldrar (2h resa) ensam och hon sover utan problem över både hos kompisar och på div läger.

Fast ibland vaknar hönsmamman till, som när jag i helgen skulle släppa av henne på ett stort shoppingcenter (där hon har varit flera gånger) hon skulle leta upp en kompis och jag släppte henne vid ingången. Klarar hon verkligen dethär? Tänkte jag innan jag försökte skaka av mig det och var såklart tvungen att sms:a senare och fråga om allt gått bra, vilket det såklart gjort :)

Jag gick hem ensam från och med första skoldagen. Jag ser faktiskt inte riktigt varför det inte skulle funka?
Nja, att du gick hem ensam från skolan när du var 7 är inte riktigt frågeställningen. Det är ju inte gå hem själv som jag undrar över.

Jag fick nyckel hem när jag var 9 (är 26 idag) och var själv hemma efter skolan. Nu bodde vi en bit ut på landet ifall det spelar nån roll men jag blev lämnad utanför huset av skolbussen och sen var jag själv hemma tills mamma och pappa kom hem och beroende på skoldagens längd var det allt från 3-5 timmar. Inga problem. Min lillasyster däremot har aldrig gillat att vara själv hemma utan försökte alltid få med sig kompisar eller åkte hem till kompisarna istället.
Kommer ihåg fortfarande hur stolt och stor jag kände mig när jag fick hemnyckeln i handen :)
Självklart hade vi ett ordentligt snack om vem man öppnade och inte öppnade för när jag var själv hemma och det var aldrig några problem heller.

När jag var 11-12 passade jag syster (som är fem år yngre) själv när mamma och pappa var iväg på bio eller liknande och då hade vi inga mobiler.
Jag har själv aldrig haft något emot att vara ensam hemma när mamma inte var hemma och inte var jag rädd heller. Det var rätt skönt minns jag.:)

Jo samtal om vad man får och inte får och vad man kan och inte ska har vi ju ibland. Äldsta lämnar jag någon till några timmar ibland och har så gjort i alla fall ett år, men det är ju skillnad på 4-5 timmar per dag 5 dagar i veckan och 1-3 timmar någon gång i månaden. Det är därför jag undrade hur ni tänker om det här med ensam efter skolan och när ni gör andra saker.
Jag tror att min 12 åring skulle dö om jag tvingade honom att tillbringa 3 timmar om jag sjöng i kör :nailbiting::rofl: Tösen på 8 år och sonen på 11 också misstänker jag! :D

Är det inte lite mycket för en 11 åring att passa och ansvara för en 6 åring under flera timmar ensam?:o

Min poäng är att jag var sju år, jag gick hem och var hemma själv några timmar. Varje dag. Inga problem alls. Jag fixade mellanmål, tittade på tv, lekte, gjorde läxor.

Min dotter (11), kan utan problem vara hemma ensam medan jag jobbar när det är studiedag/annat lov. Det har hon kunnat vara sen hon var 9. Innan vi flyttade hade hon skolskjuts hem och då var hon hemma ca 3h/skoldag innan jag kom hem. Hon lagar mat själv, roar sig inne eller är ute eller tar nån liten promenad, när hon är hos sin pappa förflyttar hon sig själv mellan skolan/hemmet/kompisar & affären.

Hon har alltid varit väldigt självständig och varit ensam till och från ända från när hon varit mindre (hon har ofta velat det själv - som att man åkt till affären och lämnat henne nån timme osv.) som 8åring åkte hon tåg till sina morföräldrar (2h resa) ensam och hon sover utan problem över både hos kompisar och på div läger.

Fast ibland vaknar hönsmamman till, som när jag i helgen skulle släppa av henne på ett stort shoppingcenter (där hon har varit flera gånger) hon skulle leta upp en kompis och jag släppte henne vid ingången. Klarar hon verkligen dethär? Tänkte jag innan jag försökte skaka av mig det och var såklart tvungen att sms:a senare och fråga om allt gått bra, vilket det såklart gjort :)
Ja, två av mina barn är självständiga, eller försöker vara det, medan jag drar med dem överallt, mot deras protester ofta.:o De VILL ju vara ensamma.

Jag minns dock när jag för några år sedan frågade på buke hur man ställde sig till att jag tog en kvällspromenad med hundarna, 2 km totalt var det och fick till svar att nej, det kunde jag inte göra för tänk om barnen vaknade...

Det där med tåg är ett annat litet bekymmer...Kan man sätta mina tre barn på ett SJ snabbtåg mellan Norrköping och Lund utan att jag är med...? Barnen vill ju tillbringa lov med släkten och jag kommer ju inte kunna ta så mycket ledigt heller och vill inte tillbringa så mycket tid med släkten heller....

Min poäng är att jag var sju år, jag gick hem och var hemma själv några timmar. Varje dag. Inga problem alls. Jag fixade mellanmål, tittade på tv, lekte, gjorde läxor.
Tycker du själv att det är vettigt att låta en liten 7 åring vara ensam hemma i typ 3 timmar varje dag? Är de inte för små för att vara så mycket helt ensamma?

Tycker du själv att det är vettigt att låta en liten 7 åring vara ensam hemma i typ 3 timmar varje dag? Är de inte för små för att vara så mycket helt ensamma?

Det tycker jag, om barnet själv vill det (och klarar av ansvaret). Jag ville inte fortsätta hos dagmamman, därför fick jag gå hem och vara ensam några timmar istället. Jag släppte ut hunden och lekte lite, sen kom mamma och pappa hem.

Våra barn snart 8 och 10 har ca 30 minuters promenadväg till skolan.
De går hem och är hemma en timme själva, minst.
De går inte tillsammans utan var för sig eller med kompisar.

Vi har sagt att de ska ringa när de ger sig iväg från fritids och fritidsgård och sedan ringa när de är hemma.
De får gärna ta med sig kompisar hem.
Det finns mellis och så hemma om de vill.

Vi försöker få dem att tänka till själva och komma ihåg nycklar och mobiler.
Har de inte det så finns det en inglasad uteplats, med soffa att hänga i tills vi kommer hem.
Frihet under ansvar.

Sonen på snart tio steker korv om han är hungrig och kan koka pasta. Viktiga egenskaper tycker jag!
Dottern som snart är 8 år och sonen som är 11 har ca 20 minuters väg till skolan. Vägen dit är rätt säker, visst halva vägen är gångbana oh halva är trottoar i ett villakvarter, men jag har bara några gånger släppt barnen halvvägs mot skolan, jag brukar följa dem hela vägen annars. Sonen går sedan hem själv från skolan och jag hämtar dottern, hon får inte gå ensam alls, men sonen slutar så olika tider. Han som går i 6an går själv till och från skolan och har så gjort hela tiden sedan de började nu eftersom de går på två olika skolar, jag var så illa tvungen att låta honom göra så eftersom jag inte kunde dela på mig och vara på två ställen samtidigt ;)

Alla mina barn kan laga viss mat själv, men det är inget jag tycker om när de är ensamma, det finns fil och mackor och liknande de kan käka när de är hungriga, middag serveras ju varje kväll i alla fall. Men visst är det bra att kunna det!

Det där med tåg är ett annat litet bekymmer...Kan man sätta mina tre barn på ett SJ snabbtåg mellan Norrköping och Lund utan att jag är med...? Barnen vill ju tillbringa lov med släkten och jag kommer ju inte kunna ta så mycket ledigt heller och vill inte tillbringa så mycket tid med släkten heller....
Det tycker jag man kan, men så flög ju jag själv från 6 års ålder mellan malmö o Umeå (byte på Arlanda). De 3 första åren med hjälp från personal, sen tröttnade jag på dem och flög helt själv.

Jag minns dock när jag för några år sedan frågade på buke hur man ställde sig till att jag tog en kvällspromenad med hundarna, 2 km totalt var det och fick till svar att nej, det kunde jag inte göra för tänk om barnen vaknade...
Fast det är stor skillnad tycker jag. Från att jag började fyran (tror jag, kanske trean) gick jag hem själv och var ensam, åt mellis och lekte (ensam eller med grannarna) tills föräldrarna/syrran kom hem. Det gick strålande. Däremot hade inte mina föräldrar kunnat gå hemifrån och lämnat mig själv när jag sov, hade jag vaknat då hade jag blivit jätterädd om jag varit ensam.

Så för mig är det jättestor skillnad på att barnen är ensamma efter skolan mot att man går hemifrån när barnen sover.

Man kan få bra hjälp av både personal och om du har släktingar som möter upp på stationen där de ska gå av så borde det inte vara något problem, bara se till att du får platsbiljetter så de inte får stå eller måste flytta på sig. SJ bytte tyvärr ut det tåget som min dotter skulle åka på så hennes platsbiljett blev ogiltig och jag var lite orolig att hon skulle behöva flytta på sig. Men det var inga problem. Jag blev bara lite orolig när hon sms:ade att hon precis åkt förbi Halmstad - när hon egentligen skulle vara påväg mot stockholm (åkte från göteborg) :o Men det visade sig att det var Hallsberg :)

Jag var rätt ung när jag fick börja ta skolskjutsen hem. Kommer inte ihåg exakt, men mellan 8-10 år. Vi bodde mitt ute på landet så skolskjutsen gick från dörr till dörr och min bror var 3 år äldre än mig och hade börjat åka hem själv efter skolan. Jag avskydde verkligen fritids eftersom jag alltid var den som satt kvar sist med personalen, så jag tror det var mycket därför som jag fick börja åka hem även de dagar min bror inte åkte med.
Mina föräldrar började dock långsamt, först fick jag åka med min bror hem på fredagar när vi ofta slutade tidigt. Sen fick jag åka med hem två dagar i veckan, sen fick jag vara ensam ibland osv.

Vi barn hade det väl rätt tacksamt på det sättet att mina föräldrar inte hade några hobbyer som gjorde att de var hemifrån på kvällstid, min mamma simmade någon dag i veckan men pappa var alltid hemma när hon var borta. Tror jag var 10 och min bror 13 första gången vi fick sova hemma själva en natt då och då. (Pga konferensresor osv, vi ville inte ha barnvakt :p )

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 229
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?