Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut, håller med. För mig kvittar det också vad för kön andra personer är. Alltså, jag kunde inte bry mig mindre. Men det är ju något som är väldigt viktigt för vissa personer. Att faktiskt bli respekterad och tilltalad för det kön hen är.
Jag tycker också att det kan vara svårt att prata om någon i tredje person. Men skam den som ger sig :P
Fast studier visar ju att män får bättre vård än kvinnor, att det inte forskas i samma grad på kvinnor, att typ allt är anpassat efter män så det ser ju ändå inte ut så idag som du skriver.
Du kan ju fortfarande ge samma hjälp och vård oavsett vad personen är för kön. Nu har jag ingen aning om vad som skiljer mellan snoppbärares och livmoderbärares vård, men det syns ju ändå vad personen har för könsorgan. Så den biten ser jag inte som ett problem.
Nu vet jag ju att du är en kvinna, så då skulle jag självklart inte behöva använda ordet hen. Men om jag inte hade vetat vad du är för kön så hade jag såklart använt ordet hen om jag pratade om dig. Det betyder ju inte att du skulle vara "en hen".
Men vad är då problematiskt med hen? Vilken är skillnaden mot tex kompis och person?Nej, inte alls.
Såklart att det inte är ett problem för dig, för jag antar att du är cis? Då är du inte drabbad.
Men om folk hela hela tiden skulle ta för givet att du var ett kön du absolut inte är, skulle du inte må dåligt då? Att aldrig bli sedd som den du är.
Varför inte bara säga snoppbärare eller livmoderbärare? Då slipper en köna!
Hm, du menar att de tar illa upp om en frågar? Typ "förlåt, men jag vet inte hur jag ska tilltala dig, hur vill du bli tilltalad?"
Ät det verkligen det? Är det inte bara ett ord att använda där man inte vet om hon eller han passar alt. då man inte vill skriva "han eller hon" hela tiden?
Att själv kalla sig hen tycker jag är en helt annan sak. Där handlar det ju verkligen om ens egen syn på sitt kön eller kanske npn form av ställningstagande.
Nej, hen är inte ett "ställningstagande" ord. Ordet hen fyller ett grammatiskt behov i svenskan och gör att vi slipper fula och dåliga språkliga konstruktioner som "han/hon", "denne" och "vederbörande" i de fall då kön är ovidkommande, okänt eller olämpligt att precisera.Fast om det var sant att "hen" inte är mer neutralt än kompis, vän, person osv så skulle ordet ju inte behövas till att börja med. Hen är ju i dagsläget ett mer "ställningstagande" ord. Varför är det svårare att acceptera att folk kan ta illa upp av att kallas hen när de vill bli kallade man eller kvinna än det omvända?
Är det någon som har avkönat dig? Händer det dagligen att folk tar för givet att du är ett specifikt kön som du känner att du inte är?
Sluta ducka för frågan och svara på den, istället för att varje gång svara med en motfråga.Så du blir också felkönad (avkönad?) hela tiden?
Andra biologiska aspekter som tex hudfärg, är ju de flesta av oss noga med att INTE fästa någon särskild vikt vid.
Jo, hudfärg har tex betydelse för hur lätt vi tar upp vitamin d.Biologiska aspekten "hudfärg" har inte medicinsk betydelse vilket biologiska aspekten "kön" kan ha.
Biologiska aspekten "genetiskt ursprung" kan ha stor medicinsk betydelse när man söker förklaring till exempelvis blodbrist (thalassemier, sickle-cells-anemier exempelvis).
Eller att det behövs en ökad observans gällande diabetes och subgruppering av diabetes.
Jag tycker att en del individer späder på laddningen av vissa biologiska egenskaper, som man lika gärna kunde avstå från att lägga laddning i.
Som man, kvinna. Exempelvis.
Jo, hudfärg har tex betydelse för hur lätt vi tar upp vitamin d.
Men sådana medicinska skillnader kvittar ju helt vid nästan all interaktion mellan människor. Därför är de socialt ointressanta.
Fast om det var sant att "hen" inte är mer neutralt än kompis, vän, person osv så skulle ordet ju inte behövas till att börja med. Hen är ju i dagsläget ett mer "ställningstagande" ord. Varför är det svårare att acceptera att folk kan ta illa upp av att kallas hen när de vill bli kallade man eller kvinna än det omvända?
Du har förstås rätt till din åsikt men alla håller uppenbarligen inte med och jag ser inte skillnaden på att respektera att vissa vill bli kallade för hen och att respektera att andra föredrar han/hon. Annars skulle det ju även vara helt ok att kalla andra för han/hon istället för hen bara jag själv inte la värderingar i det. För vissa ligger det värderingar i ordet hen, för andra inte.Nej, hen är inte ett "ställningstagande" ord. Ordet hen fyller ett grammatiskt behov i svenskan och gör att vi slipper fula och dåliga språkliga konstruktioner som "han/hon", "denne" och "vederbörande" i de fall då kön är ovidkommande, okänt eller olämpligt att precisera.
Möjligen hänger sedan ställningstaganden ihop med hur ofta och när det är olämpligt eller onödigt att precisera kön. Där reagerar ju många i tråden väldigt stark, med uttryck om att känna sig felbehandlade "som kvinna" om någon säger hen om dem. Detta tycks gälla även i sammanhang där kön kvittar, som tex hos tandläkaren.