Att tvångsköna någon

Tillräckligt mycket för att jag ska ta illa upp.

Jag har precis lika mycket rätt att bli upprörd över avköning som någon annan som blir felkönad.

Aha! Kan du ge exempel på hur folk avkönar dig? Och nu tar jag för givet att du menar att det är folk som vet vad du är för kön.
 
Uppenbarligen finns det människor (som du tex) som ser en poäng i att avköna folk genom att kalla män och kvinnor som är just män och kvinnor för hen.

Men jag skulle ju inte kalla någon hen om jag visste vad personen var för kön! :)
 
Men det är ju ett stort problem för många att bli tvångskönade. Såklart att de känner sig mindre värda om de aldrig kan få vara sig själva utan hela tiden påpeka att hen faktiskt också har rätt att finnas och att allt inte är svart eller vitt.

Varför inte acceptera att samhället inte är binärt? Du säger ju att du accepterar dina medmänniskor, men genom att säga att kön är biologiskt så går du emot dig själv lite. Jag tror att ditt tänk är otroligt vanligt bland cismänniskor. Vi drabbas helt enkelt inte av felköning. För mig är det ointressant vad folk är för kön. Det säger mig ingenting. Däremot vet jag ju att det är viktigt för en del personer att faktiskt bli rätt könade eller inte könade alls.
Jag håller inte med.
Jag ser ingen motsättning i att vara sig själv och ha ett kön (här avses den vedertagna betydelsen).

När du delar in människor i "livmoderbärare" och "snoppbärare" gör du exakt samma indelning som jag gör när jag säger man och kvinna. Ser du inte tankevurpan själv, att göra exakt samma kategorisering men med andra ord? För mig säger kön (återigen avses den vedertagna betydelsen) ingenting om hur man är. Så i mina ögon är icke-binär en person som inte anser sig passa in i könsnormen. Om man inte har några förutfattade meningar om hur en man eller kvinna är och ser ut finns ingen anledning att inte vilja definiera sig som sitt kön.
 
Är det någon som har avkönat dig? Händer det dagligen att folk tar för givet att du är ett specifikt kön som du känner att du inte är?

Jag förstår din poäng och tycker att det är synd att vissa i tråden gör sig larviga över den. Det är faktiskt viktigt att prata om hur minoriteter upplever tillvaron och viktigt för oss att tänka på.

Rent krasst tror jag att minoriteter, av alla sorter, alltid kommer att få leva med att omgivningen gör felaktiga förmodanden om dem. Jag är själv minoritet inom ett visst område och får leva med det. Jag önskar dock ändå, trots det, inte att hela samhället ska anpassa sig efter mig och min minoritetsgrupp. Det vore orimligt. Däremot är jag mycket glad när folk är öppensinnade, och säger "Jaha, sorry att jag antog..". Det räcker för mig.
 
Jag håller inte med.
Jag ser ingen motsättning i att vara sig själv och ha ett kön (här avses den vedertagna betydelsen).

När du delar in människor i "livmoderbärare" och "snoppbärare" gör du exakt samma indelning som jag gör när jag säger man och kvinna. Ser du inte tankevurpan själv, att göra exakt samma kategorisering men med andra ord? För mig säger kön (återigen avses den vedertagna betydelsen) ingenting om hur man är. Så i mina ögon är icke-binär en person som inte anser sig passa in i könsnormen. Om man inte har några förutfattade meningar om hur en man eller kvinna är och ser ut finns ingen anledning att inte vilja definiera sig som sitt kön.

Nej, alltså jag fattar vad du menar och det kan säkert se ut som att jag bara byter ut snopp och livmoderbärare mot man eller kvinna. Nu är det dock inte så jag menar. En person med snopp behöver inte vara varken man eller kvinna.
 
Jag förstår din poäng och tycker att det är synd att vissa i tråden gör sig larviga över den. Det är faktiskt viktigt att prata om hur minoriteter upplever tillvaron och viktigt för oss att tänka på.

Rent krasst tror jag att minoriteter, av alla sorter, alltid kommer att få leva med att omgivningen gör felaktiga förmodanden om dem. Jag är själv minoritet inom ett visst område och får leva med det. Jag önskar dock ändå, trots det, inte att hela samhället ska anpassa sig efter mig och min minoritetsgrupp. Det vore orimligt. Däremot är jag mycket glad när folk är öppensinnade, och säger "Jaha, sorry att jag antog..". Det räcker för mig.
This, på alla sätt.
 
Så du tycker att jag ska vara fine med att folk avkönar mig och gör mig till ett neutrum, ser mig som något jag inte är, men det är en smärre katastrof för de som blir felkönade att bli sedd som något de inte är?

Det är ju för tusan EXAKT samma sak..

Så du blir också felkönad (avkönad?) hela tiden?
 
Men om folk hela hela tiden skulle ta för givet att du var ett kön du absolut inte är, skulle du inte må dåligt då? Att aldrig bli sedd som den du är.
Jösses vilken tur att jag inte visste det här tidigare, under så väldigt många år som jag misstagits för att vara en busig pojke när jag i själva verket var en busig, kortklippt flicka som klättrade i träd, byggde kojor och sköt med pilbåge. Jag vet inte hur många gånger som både andra barn och vuxna tog fel och förvånades när de hörde mitt namn. Har jag gått omkring och mått dåligt över det här utan att veta om det? :meh:

Nej, alltså jag fattar vad du menar och det kan säkert se ut som att jag bara byter ut snopp och livmoderbärare mot man eller kvinna. Nu är det dock inte så jag menar. En person med snopp behöver inte vara varken man eller kvinna.
Så vad är då en person med livmoder?
 
Jag förstår din poäng och tycker att det är synd att vissa i tråden gör sig larviga över den. Det är faktiskt viktigt att prata om hur minoriteter upplever tillvaron och viktigt för oss att tänka på.

Rent krasst tror jag att minoriteter, av alla sorter, alltid kommer att få leva med att omgivningen gör felaktiga förmodanden om dem. Jag är själv minoritet inom ett visst område och får leva med det. Jag önskar dock ändå, trots det, inte att hela samhället ska anpassa sig efter mig och min minoritetsgrupp. Det vore orimligt. Däremot är jag mycket glad när folk är öppensinnade, och säger "Jaha, sorry att jag antog..". Det räcker för mig.

Håller med!!
 
Jösses vilken tur att jag inte visste det här tidigare, under så väldigt många år som jag misstagits för att vara en busig pojke när jag i själva verket var en busig, kortklippt flicka som klättrade i träd, byggde kojor och sköt med pilbåge. Jag vet inte hur många gånger som både andra barn och vuxna tog fel och förvånades när de hörde mitt namn. Har jag gått omkring och mått dåligt över det här utan att veta om det? :meh:

Så vad är då en person med livmoder?

En person med livmoder är väl precis det hen är. Eller menar du en specifik livmoderbärare?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 013
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp